2015-07-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det har inte tidigare sagts att det var MGMs bil, bara att det var en silverfärgad combi, så varför framför du nu plötsligt att det var MGMs bil ?

För att det va den info jag fick. Han som blev omkörd borde ju veta.
2015-07-23, 16:30
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Jag förstår det var någon annan som spann vidare på det och till slut blev det en höna av en fjäder...

Har nu pratat med han som hörde detta att Lisa setts prata med nån i en svart suv efter jobbet.
Detta ska ha framkommit till polisen.
Men som du säger, det kan vara nåt byskvaller. Samtidigt kändes beskrivningen så målande, att hon vid något tillfälle pratat med nån i en bil.

Jag frågade honom om han hört vem det isf var som körde denna suv. Men det hade han inte hört nåt om.

Min alternativa teori är att nån sett AJ i sin svarta SUV pratat med Lisa innan, hon började jobbet.
2015-07-23, 16:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
De gick ut och låste södra ingången (på långsidan). Lisa gick till höger och rundade norra sidan medan R och L gick till vänster mot deras bil som var parkerad på södra parkeringen. Det framgår av intervjun med R. Notera vidare att dörrarna på norra sidan har espanjoletter som måste låsas inifrån.
För att ytterligare komplicera saken... Espanjoletterna låses inifrån, ytterdörrarna är utåtgående och låses utifrån med en tvärslå med hänglås. - Man bör på ett tidigare stadium ha gått runt huset och lagt dit denna tvärslå, för att sedan bara ha kaféets entrédörr kvar att låsa. Om någon annan av de tre dörrarna på entrésidan (inkl. kaféets entrédörr) också behövde låsas bör även detta ha skett tidigare. Eftersom det var tunnsått med gäster och man t.o.m. hade kunnat börja städa vid 17-tiden så bör man ha förberett allt så att det bara var kaféets entrédörr kvar när klockan slog sex. Därför torde man kunna räkna med att tjejerna kom i väg så pass tidigt som senast 18.05 - eller som L uttrycker saken. "strax efter sex".
2015-07-23, 16:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Har nu pratat med han som hörde detta att Lisa setts prata med nån i en svart suv efter jobbet.
Detta ska ha framkommit till polisen.
Men som du säger, det kan vara nåt byskvaller. Samtidigt kändes beskrivningen så målande, att hon vid något tillfälle pratat med nån i en bil.

Jag frågade honom om han hört vem det isf var som körde denna suv. Men det hade han inte hört nåt om.

Min alternativa teori är att nån sett AJ i sin svarta SUV pratat med Lisa innan, hon började jobbet.
Innan hon började för dagen hon försvann, eller innan dagen hon försvann?

AJ blev presenterad för Lisa inne på kaféet samma dag som hon försvann, så de har knappast träffats tidigare.
2015-07-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
En av de värre trådsanningarna hitintills, och det säger en del.
Var det inte på grund av något grupp MGM var med i på facebook?
2015-07-23, 16:44
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
För att ytterligare komplicera saken... Espanjoletterna låses inifrån, ytterdörrarna är utåtgående och låses utifrån med en tvärslå med hänglås. - Man bör på ett tidigare stadium ha gått runt huset och lagt dit denna tvärslå, för att sedan bara ha kaféets entrédörr kvar att låsa. Om någon annan av de tre dörrarna på entrésidan (inkl. kaféets entrédörr) också behövde låsas bör även detta ha skett tidigare. Eftersom det var tunnsått med gäster och man t.o.m. hade kunnat börja städa vid 17-tiden så bör man ha förberett allt så att det bara var kaféets entrédörr kvar när klockan slog sex. Därför torde man kunna räkna med att tjejerna kom i väg så pass tidigt som senast 18.05 - eller som L uttrycker saken. "strax efter sex".
Absolut, och det är kanske troligt att M (ägarinnans dotter) skötte den låsningen innan hon for iväg strax före sex.
2015-07-23, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Då ändrar vi på det. BP är huset som också varit avspärrat. Så kidnappning -> BP -> FP gäller fortfarande enligt mig.
Ja den där tågordningen tycker jag kan fungera. Jag tror också hon blev kidnappad. Levde hon i bilen kanske hon försökte ringa hjälp eller messa och MGM kanske upptäckte detta, t ex om mobilen lät eller om han såg nåt i tex backspegeln vilket kan ha gjort att han stannade bilen och slog sönder mobilen (därav fynd från telefonen) och sen fortsatte han kanske mot "huset" alternativt annan plats.
2015-07-23, 16:50
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Absolut, och det är kanske troligt att M (ägarinnans dotter) skötte den låsningen innan hon for iväg strax före sex.

Menar du att hon låste in de tre andra tjejerna före kl 18:00?
2015-07-23, 16:56
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Notera åt vilket håll L tittar när hon berättar om hur de låste (hon slänger en lång blick bort mot kaféets entré). Medan R och L höll på att låsa hade LH sagt något om att "ni behöver inte min hjälp mer så jag går till min moped" varefter hon börjat gå norrut. Det allra sista L (och R) ser av LH efter att ha låst, är hur LH rundar norrgaveln. - Så strängt taget kan de inte säkert veta att LH nådde fram till sin moped (även om plastpåse och startnyckel tyder på det).

Om R haft sin bil ståendes på norra parkeringen hade LH säkert slagit följe med tjejerna eftersom de i så fall skulle ha gått åt samma håll; nu vann hon i stället lite tid genom att låta dem sköta låsningen (innan de skulle gå upp till den intilliggande södra parkeringen) medan LH själv satte fart längs med långsidan mot sitt mopedställe på baksidan av kaféet (vilket var mer eller mindre svåråtkomligt via södra gavelsidan).
Då återstår vem som låste dörren på norra gaveln som man reglar utifrån med hänglåset?
Kan Lisa gått ut genom entrén men kollegorna låste om sig och sedan gick ut norra dörren?
Eller hade någon av kollegorna låst denna tidigare för att sedan gå tillbaka och låsa entrén?
2015-07-23, 16:56
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Notera åt vilket håll L tittar när hon berättar om hur de låste (hon slänger en lång blick bort mot kaféets entré). Medan R och L höll på att låsa hade LH sagt något om att "ni behöver inte min hjälp mer så jag går till min moped" varefter hon börjat gå norrut. Det allra sista L (och R) ser av LH efter att ha låst, är hur LH rundar norrgaveln. - Så strängt taget kan de inte säkert veta att LH nådde fram till sin moped (även om plastpåse och startnyckel tyder på det).

Om R haft sin bil ståendes på norra parkeringen hade LH säkert slagit följe med tjejerna eftersom de i så fall skulle ha gått åt samma håll; nu vann hon i stället lite tid genom att låta dem sköta låsningen (innan de skulle gå upp till den intilliggande södra parkeringen) medan LH själv satte fart längs med långsidan mot sitt mopedställe på baksidan av kaféet (vilket var mer eller mindre svåråtkomligt via södra gavelsidan).

Okey, hon kastar en lång blick åt höger, det är sant. Då fanns det som du nämnde en längre tidsintervall för antingen en bil kommande norrifrån eller en man i ladan att observera Lisa gående längsmed cafeet.

Tillfället gjorde brottet, Lisa hade maximal otur som jag ser det.
2015-07-23, 16:57
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Menar du att hon låste in de tre andra tjejerna före kl 18:00?
Självklart inte. "Den låsningen" syftar på norra ingången.
2015-07-23, 17:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Då återstår vem som låste dörren på norra gaveln som man reglar utifrån med hänglåset?
Kan Lisa gått ut genom entrén men kollegorna låste om sig och sedan gick ut norra dörren?
Eller hade någon av kollegorna låst denna tidigare för att sedan gå tillbaka och låsa entrén?

Utbyggnaden på den norra gaveln är i min uppfattning inte hörande till caféet. I vissa artiklar har den synts öppen dagtid, men jag har med egna ögon sett den gaveln låst & bommad på caféets öppettid.
Jag håller det för troligt att den utbyggnaden inte ingår i stängningsproceduren alls.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-23 kl. 17:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in