2015-07-23, 11:15
Medlem
Som rubriken lyder, hur blir jag av med dessa äckliga kryp?
Har haft myror på altanen tillräckligt länge nu, för ett par dagar sedan bet dom mej även i arslet så att de sved som satan när jag skulle sätta mej ner. De är en blandning mellan både flygmyror, vanliga (stora och små) samt pissmyror. Jag har stört mej på dom till och från men när dom bet mej räckte de.
Så hur blir jag av med dessa små kryp?
Altanen är byggd med stenplattor omringade av upphöjt trä och är inte jättestor. Jag har tidigare varit med och hjälpt till att flytta på liknande stenar och vet att de tar tid och är ett tungt arbete.
Jag antar att de bor både under träplankorna och stenplattorna.
jag har provat att förinta dom på många sätt nu bland annat, hälla kokande vatten över dom (flera liter), vitt pulver (bekämpningsmedel klass 3 från Anticimex), elda upp dom (med och utan sprit sådan som skapar osynlig låga). Har även tvättat av hela altanen med högtryckstvätt 3 gånger. Men de kommer ständigt tillbaka.
Finns de fler sätt? Är i behov av idéer för jag kommer inte på mer nu.
Kan tillägga att jag även tagit bort större delen av allt ogräs som växt upp för att kunna se ifall de skulle dyka upp fler och de gör de alltid känns de som.
De sista jag vill är att behöva lägga om plattorna och bryta bort träet men om jag måste göra de så gör jag nog de.
Tacksam för svar.

//ozonlagret
Citera
2015-07-23, 11:18
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Vet inte riktigt hur det vita pulvret fungerar. Men det finns ju också små dosor som man kan placera ut. I dosorna finns det något som myrorna tror är mat så deras arbetare hämtar glatt det nyfunna krubbet och bär hem till boet. Väl där visar det sig att maten var gift och tar då kol på helvetet från insidan.

Känns som Anticimex själva har den bästa lösningen kanske
Citera
2015-07-23, 11:18
Avslutad

Prova med att ställa ut små pytsar med diesel, kanske ett djup fat är lämpligt.
Citera
2015-07-23, 11:29
Medlem
sebastian66s avatar
Kaffesump alternativ Kanel ska fungera!!!
Kanel fungerade sist iafall
Citera
2015-07-23, 11:48
Medlem
Med största säkerhet har myrorna sitt bo under stenplattorna. Ta bort stenplattoroch träram, gräv bort den sand som ligger där och ersätt med stenmjöl, myror bygger inte gärna bo i sånt. Rengör plattorna om du och lägg tillbaka dem om du inte vill passa på att byta ut dem.
En enklare/mindre jobbig lösning är att sätta ut myrdosor på altanen och byta ut dem regelbundet. Inte lika definitiv lösning men kanske tillräckligt bra.
Citera
2015-07-23, 12:13
Medlem
MartinStLouiss avatar
Tips från Expressen: http://www.expressen.se/leva-och-bo/sa-slipper-du-myrorna--de-enklaste-knepen/
Citera
2015-07-23, 13:20
Medlem
Testat Myrr D ? Finns i de första mataffärer - funkar bra
Citera
2015-07-23, 13:55
Medlem
PiusXIIIs avatar
Får Anticimex myrdosor av hyresvärden. De funkar nog bara inomhus, men där är de väldigt effektiva mot svartmyror. Tänkte att Anticimex kanske har något bra vapen för utomhusbruk också.
Citera
2015-07-23, 15:28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
ring honom

http://www.imdb.com/title/tt0478970/?ref_=hm_cht_t0

Hihihi

Jag tänkte föreslå http://www.skadedjursfri.se/maxforce-myrdosa
Citera
2015-07-23, 16:17
Medlem
Okej jag provar dessa idéer om olika saker som de ogillar. Sista alternativet blir till att byta ut plattorna men fungerar inget annat så får jag väll helt enkelt göra så.
Tack för alla idéer.
// ozonlagret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in