Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Hmm. Trenden fortsätter, även om det går långsamt. S, M och SD närmar sig varandra från var sitt håll. Min spådom om att vi småningom, kanske redan innan årets slut, kommer att se ett flertal OU där S, M och SD alla ligger mellan 20-25% och kampas ser fortfarande ut att vara sannolik.
https://www.youtube.com/watch?v=LAf0QnLFS7Q
Citat:
Ursprungligen postat av
Europe
Nja, långsamt och långsamt...just nu är det spikrakt uppåt för SD på bekostnad av (i varierande grad) sjuklöverpartierna. Samtliga sju opinionsmätare som publicerade en mätning i juni visade en toppnotering för SD i jämförelse med respektive mätningsföretags alla tidigare mätningar, samt den här månaden börjar med att Demoskop visar en ökning på 3 procentenheter sedan förra månadens mätning. Det är värt att notera att mätningen är utförd med telefonintervjuer, en metod som normalt ger ännu större undervärdering av SD:s väljarstöd än andra mätmetoder, vilket inte hindrade resultatet 18,7%, ett resultat som är betydligt närmare Yougovs 20,1% och Sentios 22,1% resultat strax innan midsommar än jag hade väntat mig. Om det sedan bara handlar om variationen i en mätning, ett tecken på att SD nu ökar sitt stöd närmast veckovis eller att folk börjar bli mer benägna att även ange sitt stöd i telefonintervjuer går väl bara att spekulera kring.
Edit: Själv tippar jag på att de mer trovärdiga opinionsmätarna, Sentio och Yougov, kommer att peka på SD som ungefär lika stort eller större än S och M redan i augusti eller september och jag skulle våga tippa en större summa pengar på att det definitivt är fallet i slutet av året.
Våra tidigare förutsägelser stämmer fortfarande, men de uppfylls av verkligheten något fortare än vi trodde. Jag har en längre tid nu förutsett att vi kommer att under året ha tre partier som kampas mellan 20-25%, och det tycks vara där vi befinner oss nu. Sedan är förstås enstaka mätningar, särskilt i juli, litet för tunt för att bygga något mer långsiktigt på, men icke desto mindre är trenden i förutsägelsens riktning. Vilket av de tre 20+-partierna som kommer att ha vilken pallplats när året är slut, återstår att se, men som tecknen i skyn just nu visar, så tycks det vara öppet lopp för resten av året. Den verkliga skrällen har inte kommit idag, utan den kommer om det i ett flertal undersökningar visar sig att S inte längre är största parti, utan tvåa eller delad etta.
Det parlamentariska läget förändrar sig emellertid inte pga dessa undersökningar, men det politiska samtalet, det strategiska inre diskussionerna och en ny rädsla för vad som hända skall 2018 lär infinna sig. Att SvD skriver om saken på sin huvudsida idag visar att man nu börjar ta situationen på allvar. För M är det givetvis en rejäl örfil att ramla ner till tredje plats, och M-ledningens SD-hat kan knappast ha minskats av detta. Det svenska politiska landskapet är under förändring, och vilken väg denna förändring tar, är just nu en smula oklart.
http://www.svd.se/sd-nast-storst-m-ner-pa-20-procent/om/ledarbloggen