2015-07-11, 22:20
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Ursprungligen skattades modellparametrarna från en ren likelihood. Sen ett tag tillbaka finns även en (svag) prior på några parametrar. Detta enbart för att stabilisera parameterestimeringen (som annars riskerar att hitta vissa orealistiska optimum, tex där väljarstödet exakt matchar alla OU från ett OI samtidigt som variansen för detta OIs slumpmässiga fel går mot noll). Intervallen bör numer alltså tolkas som 95% trolighetsintervall (dvs sannolikheter för väljarstödet givet de faktiska OU) snarare än konfidensintervall (frekvenser för att täcka sanna värden givet att OU skulle repeteras). Bortsett från priorn, som har relativt liten betydelse, sammanfaller trolighetsintervall och konfidensintervall för min modell med mina approximationer, så om man tillåter visst slarv kan man välja att tolka intervallen som man vill.

Tack för de detaljerade svaren! Nu får jag bara damma av mina gamla statistikböcker från universitetet så jag kan hänga med på allt också (tror jag fattar det mesta, du behöver inte köra gymnasievarianten av det)

Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Jag skulle gärna göra en sån MC-simulering om det inte vore för det faktum att intervallen för väljarstöden är skattade separat för respektive parti. I verkligheten finns förstås en betydande samvariation (om M är högt är troligen S lågt osv) som modellen inte beskriver.

Ja, självklart närmar det sig ren spekulation hur man än gör. Men jag tyckte ändå det var intressant att se var SD skulle kunna bli största blocket (ca 32% av rösterna), och att det finns ca en chans på 30 att vänstern och alliansen får lika många mandat i nästa val. Lycka till med den förhandlingen, för det fallet finns inte med i DÖ-avtalet.

Det som kanske är mest intressant är att räkna ut sannolikheten för att alliansen får fler mandat än vänstern eftersom de har flera partier som dansar runt 4%-spärren. I verkligheten tillkommer stödröster, så hur valresultatet egentligen ser ut blir intressant att se.
2015-07-11, 23:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Det finns många genuint gröna, det vill säga ekologiska miljövänner, men som ändå inte är miljöpartister. De är grymt besvikna nu på MP, för MP är inget miljöparti längre utan ett migrationsparti. Många röstade på MP för de trodde det skulle bli bredare cykelbanor, fler järnvägsspår, bättre miljö, färre bilar och flygplan. Istället raserar MP miljön genom massinvandringen.

Många röstade också förr MP för en samhällssyn där man ser till saker som en hållbar utveckling osv. Detta är något MP helt frångått och nu pysslar istället partiet endast med utopier, floskler och att via Åsa Romson förgifta Östersjön. Till detta hör även att MP som parti är ganska menlöst då de flesta nu för tiden faktiskt förstått att de riktiga miljöproblemen är ett globalt parti och inget något 6%-parti i ett litet land som Sverige på något vis kommer få inflytande över. Det vore som att rösta på M i riksdagsvalet och tro att detta skulle spela en avgörande roll på Nya Zeeland.
2015-07-21, 12:09
Medlem
Nomen Nescios avatar
Det här var oväntat:
Nyheter Idag ingår samarbete med Sentio för mätning av väljaropinionen
Citat:
Med start i juli månad samarbetar Nyheter Idag med det norska opinionsinstitutet Sentio Research. Det betyder att Nyheter Idag exklusivt kommer publicera resultatet av Sentios månadsvisa opinionsmätningar, men samarbetet omfattar även möjligheter att göra skräddarsydda undersökningar i valda frågor.
...
Vi kommer såklart undersöka frågor ur ett libertarianskt perspektiv, men även klassiska högerfrågor samt sådant som vi bedömer har högt nyhetsvärde.
Verksamheten i Nyheter Idag har en ytterst begränsad ekonomi varför Frick inte utesluter möjligheten att använda en slags crowdfunding för att finansiera riktade opinionsundersökningar. Han tror att i valda frågor finns ett så pass stort allmänintresse att läsarna kan vara beredda att bidra med finansiering.
...
Den första mätningen publiceras redan i juli och framöver kommer mätningarna heta “Nyheter Idag/Sentio”.

Källa: http://nyheteridag.se/nyheter-idag-ingar-samarbete-med-sentio-for-matning-av-valjaropinionen/

Nästa undersökning presenteras i morgon eller senast torsdag, enligt Chang Frick på Twitter
2015-07-21, 15:22
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Det här var oväntat:
Nyheter Idag ingår samarbete med Sentio för mätning av väljaropinionen

Källa: http://nyheteridag.se/nyheter-idag-ingar-samarbete-med-sentio-for-matning-av-valjaropinionen/

Nästa undersökning presenteras i morgon eller senast torsdag, enligt Chang Frick på Twitter

Vad kan vi nu förvänta oss, att SD sjunker som en sten och att libertinerna når 4% spärren?
2015-07-22, 22:17
Medlem
KokaGrodas avatar
Enligt Nyheter Idag så släpps ny Sentio imorgon, torsdag https://twitter.com/nyheteridag/status/623945763584913408
Citat:
Imorgon släpper vi första opinionsmätningen i samarbete med Sentio. Karlsson (SD) kommenterar med "enorm explosionsartad tillväxt" #svpol
2015-07-22, 23:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vad kan vi nu förvänta oss, att SD sjunker som en sten och att libertinerna når 4% spärren?

Nej, däremot kan vi förvänta oss att det kommer bli mycket svårt för Sentio att få en syn i vädret vilket inte kommer att gynna någon. Vi kan också förvänta oss med att alla "SD fick XX% i Sentio" att bemötas med motargumentet "Sentio arbetar åt SD". Kruxet med det är att jag helt håller med dem som säger så trots att jag röstar på SD. Sentios mätningar blir knappast mer trovärdiga när de börjar arbeta för SD precis som Aftonbladets mätningar är mindre trovärdiga.
2015-07-22, 23:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nej, däremot kan vi förvänta oss att det kommer bli mycket svårt för Sentio att få en syn i vädret vilket inte kommer att gynna någon. Vi kan också förvänta oss med att alla "SD fick XX% i Sentio" att bemötas med motargumentet "Sentio arbetar åt SD". Kruxet med det är att jag helt håller med dem som säger så trots att jag röstar på SD. Sentios mätningar blir knappast mer trovärdiga när de börjar arbeta för SD precis som Aftonbladets mätningar är mindre trovärdiga.

Nja, alla undersökningar visar på en ökning för SD. Det är alltså inte bara Sentio.

Aftonbladets undersökningar, alltså gjorda av det institut som de samarbetar med, är också bland de som ger högst för SD.

M ska väl ha några partidagar i höst? Förmodligen kommer det partiet då att vara nedpetat från andraplatsen och chockverkan kommer att vara enorm. Troligen kommer det att hända saker, som t ex att locket på tryckkokaren flyger av och att alla "kommunmoderater" släpps fram med sina åsikter. Vi får se. Men det kommer att hända saker.
2015-07-22, 23:33
Medlem
Citat:

I slutändan är det väl valsiffrorna som ger trovärdighet? Var inte Sentio ett av få institut som lyckades pricka in SD:s stöd de senaste valen?

Hellre att någon rapporterar om det än att locket helt läggs på. Låt demokratur-anhängarna gnälla på.
2015-07-22, 23:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nja, alla undersökningar visar på en ökning för SD. Det är alltså inte bara Sentio.

Aftonbladets undersökningar, alltså gjorda av det institut som de samarbetar med, är också bland de som ger högst för SD.

M ska väl ha några partidagar i höst? Förmodligen kommer det partiet då att vara nedpetat från andraplatsen och chockverkan kommer att vara enorm. Troligen kommer det att hända saker, som t ex att locket på tryckkokaren flyger av och att alla "kommunmoderater" släpps fram med sina åsikter. Vi får se. Men det kommer att hända saker.

Sa inget om hur högt mätningarna går, pratade endast om deras trovärdighet. Sen om det är Aftonbladet eller Nyheter Idag som köpt mätningar spelar mindre roll när det kommer till trovärdighetsfrågan.
2015-07-23, 01:56
Medlem
nins avatar
Citat:
Arbetar åt SD? Vad jag vet så är Nyheter idag en fristående nätsida.
2015-07-23, 06:48
Medlem
Sentio inne, och M störtdyker. SD nu 2:a största parti, bara 0.8%-eh från S:

Vänsterpartiet 6,4 (6,9)
Socialdemokraterna 24,1 (23,9)
Miljöpartiet 6,4 (6,8)
Sverigedemokraterna 23,3 (22,1)
Centerpartiet 6,7 (6,3)
Folkpartiet 4,4 (3,7)
Moderaterna 20,8 (23,8)
Kristdemokraterna 3,1 (2,1)

http://nyheteridag.se/chockmatningen-som-skakar-sverige-sd-for-forsta-gangen-storre-an-moderaterna/
2015-07-23, 06:56
Medlem
Gynekologstols avatar
Det är intressant att KD ökar med en procentenhet. Kan det vara en reaktion på almedalstalet som EBT höll, eller är det för att AKB är så usel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in