Citat:
Ursprungligen skattades modellparametrarna från en ren likelihood. Sen ett tag tillbaka finns även en (svag) prior på några parametrar. Detta enbart för att stabilisera parameterestimeringen (som annars riskerar att hitta vissa orealistiska optimum, tex där väljarstödet exakt matchar alla OU från ett OI samtidigt som variansen för detta OIs slumpmässiga fel går mot noll). Intervallen bör numer alltså tolkas som 95% trolighetsintervall (dvs sannolikheter för väljarstödet givet de faktiska OU) snarare än konfidensintervall (frekvenser för att täcka sanna värden givet att OU skulle repeteras). Bortsett från priorn, som har relativt liten betydelse, sammanfaller trolighetsintervall och konfidensintervall för min modell med mina approximationer, så om man tillåter visst slarv kan man välja att tolka intervallen som man vill.
Tack för de detaljerade svaren! Nu får jag bara damma av mina gamla statistikböcker från universitetet så jag kan hänga med på allt också
(tror jag fattar det mesta, du behöver inte köra gymnasievarianten av det)
Citat:
Jag skulle gärna göra en sån MC-simulering om det inte vore för det faktum att intervallen för väljarstöden är skattade separat för respektive parti. I verkligheten finns förstås en betydande samvariation (om M är högt är troligen S lågt osv) som modellen inte beskriver.
Ja, självklart närmar det sig ren spekulation hur man än gör. Men jag tyckte ändå det var intressant att se var SD skulle kunna bli största blocket (ca 32% av rösterna), och att det finns ca en chans på 30 att vänstern och alliansen får lika många mandat i nästa val. Lycka till med den förhandlingen, för det fallet finns inte med i DÖ-avtalet.
Det som kanske är mest intressant är att räkna ut sannolikheten för att alliansen får fler mandat än vänstern eftersom de har flera partier som dansar runt 4%-spärren. I verkligheten tillkommer stödröster, så hur valresultatet egentligen ser ut blir intressant att se.