En sak som jag tycker är lite intressant vad gäller tidslinjen är tiden från det att Lisa går till sin moped tills det att hon skickar SMS:et till sin pappa. Det är ungefär 13 minuter. Givetvis kan det vara en viss fördröjning på att SMS:et går iväg, jag vet inte hur vanligt det är i områden med mindre bra mobiltäckning. Tidslinjen ser ut så här:
~18:09 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
~18:10 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, går runt hörnet till sin moped, R och L låser dörren och går till bilen
~18:15 - R och L har lämnat platsen
18:20 - Bussen till Skara som Lowe tar går* (tack anv. herrtanke för denna info)
18:23 - Lisa sms:ar sin pappa (bekräftat av Polis)
~18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder
Om vi nu förutsätter att tiderna i tidslinjen i sammanfattningen stämmer någorlunda så är det 13 minuter där jag undrar vad Lisa gör. Enligt uppgifter ska det ha varit ett ganska ruskigt väder vilket inte talar för att hon står och surfar på mobilen eller bara hänger innan hon åker hemåt. Om vädret var så dåligt så skulle åtminstone jag velat komma iväg så fort som möjligt. 13 minuter utomhus i dåligt väder är en ganska lång tid. Varför?
- Teori 1. Hon har avtalat en tid med GM. T ex för spritinköp eller någon romantisk anledning. Mötet börjar tryggt och 18:23 avslutas det utan att hon känner sig hotad och hon skickar SMS:et och därefter påbörjar GM sitt brott.
- Teori 2. Hon träffar oplanerat (åtminstone från hennes sida) GM och börjar samtala med denne. Mötet börjar tryggt och 18:23 avslutas det utan att hon känner sig hotad och hon skickar SMS:et och därefter påbörjar GM sitt brott.
- Teori 3. Något annat, t ex att hon behöver kissa eller trotsar vädret och surfar på mobilen. Möter GM strax efter 18:23 som därefter påbörjar sitt brott.
Teori 1 känns inte trolig tycker jag. Att döda den man bestämt en träff med känns väldigt riskfyllt då GM inte kan veta vilka Lisa berättat om träffen för och dessutom att det sannolikt finns digitala spår i deras kommunikation vid bokning av träffen.
Teori 2 innebär att GM måste träffat Lisa ganska omgående när hon går runt hörnet till sin moped och då sannolikt lurpassat på en möjlighet. Vilket lutar åt ett planerat brott då GM måste ha funnits precis i Cafeéts närhet vid 18:10 utan att bli sedd av övriga anställda, vilket kräver lite försiktighet och planering.
Teori 3 lutar åt ett spontant/oplanerat brott där en möjlighet öppnar sig för GM strax efter 18:23 (eftersom GM inte kunde veta att hon skulle finnas kvar vid 18:23).
Ett planerat brott öppnar upp för en GM som försöker sätta dit litauerna genom att plantera kropp och bevis (genom för MGM komprimerande fyndplats och spår av Lisas tillhörigheter som i princip leder till Litauerna bostad).
Ett oplanerat brott pekar nog mycket på litauerna då stressen gör att dåliga besluts tas (genom för MGM komprimerande fyndplatsen och spåren av Lisas tillhörigheter som leder i princip till Litauernas bostad).
Oavsett om det var planerat eller ej så är det även intressant med
handsken i ladan mittemot Cafeét.
Om det stämmer som någon skrev i inlägg för någon dag sedan att handsken inte fanns där vid första genomsökningen av ladan men fanns där efter så kan man ju fundera på vilka motiv GM (som måste vara den som planterat handsken där) har att plantera handsken där?
- Teori 1. De planerade brottsscenariot (och det konspiratoriska scenariot). GM vill behålla fokus på området och litauerna (som ju gjort jobb i ladan).
- Teori 2. Det oplanerade brottscenariot (att litauerna gjort det). GM (litauerna) vill få Polisens och MPs fokus på ladan för att få jobba i lugn och ro med att flytta kroppen från Martorp till ett säkrare ställe.
Oavsett så hoppas och tror jag att Polisen har koll på läget och har rätt GM bakom lås och bom. Alltså ett oplanerat brott med många dåliga beslut av GM på som pekar rakt till honom. Fast lite spännande är det ju med lite mer konspiratoriska teorier

.