2015-07-22, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Kan det förstärkt polisens smärta, de kunde kanske säkrat GM tidigare?

Nej skulle tro dom la span på suspekt folk i närområdet och fick hjälp av MP.
2015-07-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
En sak som jag tycker är lite intressant vad gäller tidslinjen är tiden från det att Lisa går till sin moped tills det att hon skickar SMS:et till sin pappa. Det är ungefär 13 minuter. Givetvis kan det vara en viss fördröjning på att SMS:et går iväg, jag vet inte hur vanligt det är i områden med mindre bra mobiltäckning. Tidslinjen ser ut så här:

~18:09 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
~18:10 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, går runt hörnet till sin moped, R och L låser dörren och går till bilen

~18:15 - R och L har lämnat platsen
18:20 - Bussen till Skara som Lowe tar går* (tack anv. herrtanke för denna info)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa (bekräftat av Polis)
~18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder

Om vi nu förutsätter att tiderna i tidslinjen i sammanfattningen stämmer någorlunda så är det 13 minuter där jag undrar vad Lisa gör. Enligt uppgifter ska det ha varit ett ganska ruskigt väder vilket inte talar för att hon står och surfar på mobilen eller bara hänger innan hon åker hemåt. Om vädret var så dåligt så skulle åtminstone jag velat komma iväg så fort som möjligt. 13 minuter utomhus i dåligt väder är en ganska lång tid. Varför?

- Teori 1. Hon har avtalat en tid med GM. T ex för spritinköp eller någon romantisk anledning. Mötet börjar tryggt och 18:23 avslutas det utan att hon känner sig hotad och hon skickar SMS:et och därefter påbörjar GM sitt brott.

- Teori 2. Hon träffar oplanerat (åtminstone från hennes sida) GM och börjar samtala med denne. Mötet börjar tryggt och 18:23 avslutas det utan att hon känner sig hotad och hon skickar SMS:et och därefter påbörjar GM sitt brott.

- Teori 3. Något annat, t ex att hon behöver kissa eller trotsar vädret och surfar på mobilen. Möter GM strax efter 18:23 som därefter påbörjar sitt brott.

Teori 1 känns inte trolig tycker jag. Att döda den man bestämt en träff med känns väldigt riskfyllt då GM inte kan veta vilka Lisa berättat om träffen för och dessutom att det sannolikt finns digitala spår i deras kommunikation vid bokning av träffen.

Teori 2 innebär att GM måste träffat Lisa ganska omgående när hon går runt hörnet till sin moped och då sannolikt lurpassat på en möjlighet. Vilket lutar åt ett planerat brott då GM måste ha funnits precis i Cafeéts närhet vid 18:10 utan att bli sedd av övriga anställda, vilket kräver lite försiktighet och planering.

Teori 3 lutar åt ett spontant/oplanerat brott där en möjlighet öppnar sig för GM strax efter 18:23 (eftersom GM inte kunde veta att hon skulle finnas kvar vid 18:23).

Ett planerat brott öppnar upp för en GM som försöker sätta dit litauerna genom att plantera kropp och bevis (genom för MGM komprimerande fyndplats och spår av Lisas tillhörigheter som i princip leder till Litauerna bostad).

Ett oplanerat brott pekar nog mycket på litauerna då stressen gör att dåliga besluts tas (genom för MGM komprimerande fyndplatsen och spåren av Lisas tillhörigheter som leder i princip till Litauernas bostad).

Oavsett om det var planerat eller ej så är det även intressant med handsken i ladan mittemot Cafeét.

Om det stämmer som någon skrev i inlägg för någon dag sedan att handsken inte fanns där vid första genomsökningen av ladan men fanns där efter så kan man ju fundera på vilka motiv GM (som måste vara den som planterat handsken där) har att plantera handsken där?

- Teori 1. De planerade brottsscenariot (och det konspiratoriska scenariot). GM vill behålla fokus på området och litauerna (som ju gjort jobb i ladan).

- Teori 2. Det oplanerade brottscenariot (att litauerna gjort det). GM (litauerna) vill få Polisens och MPs fokus på ladan för att få jobba i lugn och ro med att flytta kroppen från Martorp till ett säkrare ställe.

Oavsett så hoppas och tror jag att Polisen har koll på läget och har rätt GM bakom lås och bom. Alltså ett oplanerat brott med många dåliga beslut av GM på som pekar rakt till honom. Fast lite spännande är det ju med lite mer konspiratoriska teorier .

Om Lisa surfat dessa 13 minuter innan sms till pappan 18.23
Kan polisen se detta??
Det vore en förklaring till varför det dröjde innan hon sms pappan
Men jag tror att hon redan mötte sin GM kort efter att kollegorna åkte ca 18.10
då det var lugnt på cafeet och hon säkerligen redan kollat Facebook / surfat innan låsningen
2015-07-22, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
No no. Kanske det är skillnad om döden sker på sjukhus efter en tids sjukdom eller plötslig död. Men på sjukhus efter en tids sjukdom ser man nästan aldrig varken avföring eller urin. Mycket små mängder i så fall.

Det äär bara för att de som ligger på t.ex "hospis" tömmer allt några dagar innan de dör.
Plötslig död brukar innebära att man kissar och bajsar på sig.
2015-07-22, 22:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Behövt inte ge en spruta. Komma henne bakifrån när hon var upptagen med att skvia sms. Trycka en trasa med nåt berusande på henens ansikte. Eller sätta en bit silvetejp på munnen på henne så hon inte kunde skrika.

Njaa, eftersom inte hjälmen fanns kvar vid mopeden hade hon sannolikt hunnit ta på sig den men inte fått på sig handskarna, eventuellt en handske. Silvertejp på visiret kanske. Hörs väl inte så mycket med en hjälm på huvudet. Förutsätter att det var en integralhjälm.
2015-07-22, 22:39
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Han hette det senare namnet när han utvandrade till Dubai, enligt folkbokföringen. Tyvärr har jag ingen GPS på honom.

Vet du vilken adress han utvandrade från, och när?
2015-07-22, 22:40
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Har ett starkt minne av att polisen mitt i veckan, möjligen onsdag, sade något i stil med att "-Vi har gjort fynd som tyder på att Lisa är i livet."

Kan dock inte hitta några artiklar alls i detta, rensats från Google?

Man gick ut och talade om att man "tolkar det som att hon finns kvar i området".
Är det möjligen detta du tänker på ?

Googla i så fall på "lisa finns kvar i området"
2015-07-22, 22:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Är min fasta övertygelse att dom sa att hon var vid liv. Men jag kan ju inte belägga det då jag inte hittar några artiklar.
Det är min fasta övertygelse att de inte sa att hon var vid liv. Jag var väldigt aktiv i tråden då och trodde redan på söndagen att hon var död. Inget som polisen sa fick mig att tro nåt annat.

Hittade detta:

Citat:
Teori: Lisa kvar i området

På fredagsförmiddagen gjordes ytterligare ett fynd. Med "största sannolikhet" tillhör det Lisa Holm, vars föräldrar bekräftat att flickan har ett sådant föremål som hittats. Fyndet, tillsammans med övriga fynd, gör att polisen inte utesluter att Lisa Holm finns kvar i närheten av Blomberg.

– Vi tolkar det som att hon är kvar i området, säger han Fuxborg.

Men att föremålet som hittades på fredagen ensamt gör att polisen misstänker att flickan finns kvar i området, som inledningsvis rapporterades, har polisen dementerat.

– Något sådant uttalande har vi inte gjort. Vi kan aldrig säga så utifrån ett fynd. Vi har inte den kunskapen att säga om hon finns kvar eller finns någon annanstans, säger Stefan Gustafsson, polisens presstalesperson i Göteborg, till TT.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20953668.ab

När det uttalande kom tolkade somliga i tråden uppgiften som att hon var vid liv.
2015-07-22, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jo, jag har resonerat som dig angående tiden, och tror inte av naturliga skäl att det skulle kunna vara GM när det inte kommit till kännedom.
Polisen har ju egentligen endast gått ut med signalement, sms, telefonen avstängd, nyckel samt saker vid moppen, att hon var bortförd/kunde finnas i området och några fynd.
Resten verkar ha snokats fram av journalister som intervjuat främst kollegor, ägarinnan & AJ. Att polisen gått ut med så många fynd som de gjort är nog att de varit ihärdigt bevakade. Och efter onsdagen när MPS sattes in fick de mest dementera fynd, då deras fynd verkade spridas som en löpeld.
Det är väl möjligen hjälmen polisen varit väldigt intresserade av att hitta, och mer eller mindre efterlyst med beskriving?

Nu blev det lite längre än tänkt, och det var inledningen som var ämnat som svar, innan det rann iväg

Men polisen har ju inte släppt något, en kropp hittad, bekräftad som LH, handske hittad i ladan, hjälmen hittad, gården hon hittades på, och att en barack är flyttad från platsen, i övrigt är det ju inte ett endaste spår som pekar mot något utom de egna uttalandena om att det pekar mer och mer mot MGM som kommer, i flertalet andra fall har det kommit ut mer saker med mer substans.
Medlem
H.Poirots avatar
Jag skulle vilja få in uppgifter om var polisen har spårat med likhundar före fyndet av LHs kropp.

Har de använts i närheten av caféet?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glyskolja
Nej skulle tro dom la span på suspekt folk i närområdet och fick hjälp av MP.
Medan Vatchareeya söktes spanade polisen på två män som kunde misstänkas, men aldrig att polisen skulle ta hjälp av MPS vid vanlig spaning.
2015-07-22, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Som jag nämnde, de vände på varje sten o böjde varje grässtrå meter för meter... De var säkra på att BO var nära, möjligt pga mobil tillhörande MGM

Hur då menar du?
För varje fynd som hittades gav det mer hopp och ännu mer bränsle att fortsätta söka noga meter för meter för att hitta det allra viktigaste fyndet - Lisa.
2015-07-22, 22:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vet du vilken adress han utvandrade från, och när?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in