2015-07-22, 21:26
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Kan du skicka källa på det där?
Källa: https://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2740259-spar-hittat-efter-forsvunnen-17-aring?m=print

En även i övrigt intressant artikel.
2015-07-22, 21:26
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Hon bodde 4 mil ifrån arbetsplatsen, är det rimligt att en bekant "råkar" stöta på hen vid mopeden... Snälla, börja tänka
Det skulle kunna vara en arbetskamrat? Det jobbar kanske något 10-tal, allt som allt, i cafét.
Sedan den obekräftade uppgiften om en svart bil stannat och pratat med Lisa, fick jag för mig att det kunde varit Lenas andra dotter som stannat till. Hon har en nyare svart Honda och bor relativt nära i Götene.
Kanske de inte fått berätta en sådan eventuell händelse för polisen? Det skulle kanske kunna påverka vittnen att tro att de sett den bilen, även om de i verkligheten sett en helt annan?
2015-07-22, 21:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det kan ju t o m vara så att hon fick med något i detta SMS som alarmerade pappa. Vi vet ju inte till 100procent vad det egentligen stod i meddelandet. Och då agerade pappa!

Pappan agerade ju inte på smset. Det var först när hon inte dök upp i tid, var försenad, inte gick att nå på telefon, som han agerade.
2015-07-22, 21:30
Medlem
Citat:
Minns mig läsa något sådan på måndagen också.
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/
I kolumnen "detta har hänt" står det något sådant.
2015-07-22, 21:30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej, du missförstår mej. Jag menar att en åsikt kan komma ur ett rykte. Ett rykte brukar ju ha någon typ av substans. Kanske att GM i det fallet hintat något som fått ett rykte om det har uppstått?

Här florerar ju rykten om styckning mm. Det måste ju komma ur något men man vet inget om sanningshalten i det.
I fallet LH har jag själv hört av en nära vän som som hört av en vän som var med på kullen kvällen LH hittades att kroppen var mycket illa tilltygad.
Jag bedömer själv dessa båda som mer tillförlitliga än FB men det betyder inte med säkerhet att det är helt korrekt men att det kan ligga något i det.

GM i det fallet sitter dömd mot sitt nekande så därifrån kom inget.
Benen hittades i ett ödehus och resten en bit därifrån och då började det spekuleras om orsaken. Finns fortfarande oklarheter liksom i detta fallet.
2015-07-22, 21:31
Medlem
Citat:

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2740259-spar-hittat-efter-forsvunnen-17-aring
2015-07-22, 21:32
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej, du missförstår mej. Jag menar att en åsikt kan komma ur ett rykte. Ett rykte brukar ju ha någon typ av substans. Kanske att GM i det fallet hintat något som fått ett rykte om det har uppstått?

Här florerar ju rykten om styckning mm. Det måste ju komma ur något men man vet inget om sanningshalten i det.
I fallet LH har jag själv hört av en nära vän som som hört av en vän som var med på kullen kvällen LH hittades att kroppen var mycket illa tilltygad.
Jag bedömer själv dessa båda som mer tillförlitliga än FB men det betyder inte med säkerhet att det är helt korrekt men att det kan ligga något i det.

Ursprungskällan kommer härifrån:

http://www.godlikeproductions.com/forum1/message2879671/pg1

Postat lördag morgon 13 juni från en mycket suspekt blogg. Detta i kombination med det berömda, men även i efterhand onödiga, Facebook-inlägget där det talades om likbleka tekniker och spyende poliser. Vissa tror sig lägga ihop "1+1", men spekulerar istället för mycket och då blir det som det blir, tragiskt men sant.
2015-07-22, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag invänder mot påståenden som jag inte delar. Ockham förordar att Lisa stannade tillsammans med GM vid mopeden fram tills dess hon skickade SMS:et. Den svarta SUV:en kan ha varit han som kom. Sedan fick hon anledning (ladda batteri, gå på toa?) att gå med honom över till ladan, och där ändade hennes liv. Krångligare än så behöver det inte vara.

Nej, det behöver inte vara krångligt och oftast är det inte det heller. Jag vill dock än så länge gardera mig i frågan om Lisa verkligen befunnit sig i ladan överhuvudtaget. Att den berömda handsken hittades där behöver inte betyda att även Lisa gjorde det. Det kan finnas andra orsaker till att handsken hittades där. Ja, jag är medveten om den långa avspärrningen och att tekniska arbetade där under flera dagar. Det i sig har naturligtvis betydelse för gärningen (tror jag) och det lutar åt att det trots allt hände henne någonting där inne.
Det visade intresset för just ladan kan också ha andra anledningar som t. ex. Lisas tillhörigheter, eventuellt mordvapen, GM tillhörigheter mm.
2015-07-22, 21:33
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det kan ju t o m vara så att hon fick med något i detta SMS som alarmerade pappa. Vi vet ju inte till 100procent vad det egentligen stod i meddelandet. Och då agerade pappa!

Då hade han anlänt tidigare.
2015-07-22, 21:34
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Att LH skulle ladda sin mobiltelefon för att skicka ett sms till pappa om sin hemfärd genom att använda sig av GM billaddare tror jag vi kan bortse ifrån. Jag misstänker starkt att hon redan hade smsat pappan när hon träffade på sin baneman. Att sedan mobiltelefonen hittades sönderslagen är väl mer eller mindre kutym bland dagens teknikmedvetna mördare.

Smsandet har nog ingenting med själva gärningen att göra, förstår inte varför ni hakar upp er på en massa bisaker? Inte menat till dig MM, bara allmänt. Först var det handsken och nu är det smset.

För att vi bara har bisaker tror jag, då snöar man in i detaljer. Men förr eller senare blir det ju annorlunda, förhoppningsvis!
2015-07-22, 21:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Därför att polisen har sagt att FP inte är BP.

Men de har väl inte sagt att ladan är BP heller?
BP kan ju lika gärna vara ett annat utrymme på Martorp eller hur?
Kidnappning vid kafféet och direkt till Martorp. De var två personer. En som körde bilen och en som höll LH.
2015-07-22, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske inte av väldigt stor betydelse, men jag noterar att tidsangivelsen för sms:et i den här artikeln säger 18:21.

Synonymer till pejla
loda, mäta djupet; bestämma riktning, lokalisera; TV-pejla; (bildl.) undersöka, utforska, sondera, kolla

Måste pejlingen tvunget ha gjorts genom masttömning? Kan mobilens sista kända koordinat ha lokaliserats genom till exempel iCloudfunktionen Hitta min iPhone?

Saker och ting är ibland mycket enklare än vad folk tror. Mobilen lokaliseras på den "anropssignal" som mobilen sänder ut och fångas upp av samtliga master i området, oberoende av operatör.
Antar att om någon varit vid blomberg är det kanske 4-5 master som svarar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in