2015-07-22, 20:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Vi har haft lite analyser i tråden gällande att broder och frun kan ha sagt något i förhör som typ stärkt misstanken mot MGM1 för att skydda sig själva, framförallt framanalyserat beroende på att MGM1a advokat uttalade sig...

Följande artikel talar kanske dock delvis emot detta då det står:

Kvinnan mår dåligt av att fortfarande vara misstänkt och att inte få träffa sin make, den häktade 35-åringen.

– Hela situationen är väldigt påfrestande. Hon har svårt att ta till sig att hennes man skulle kunna ha gjort något sådant här, säger hennes advokat Peter Falck.

Frågan blir: Skulle kvinnan vilja träffa sin make om hon i förhör inte styrkt sin mans story? Eller kan det vara så enkelt att kvinnan och brodern berättat vad de tycker är sanningen då de varit ovetande om vad MGM1 höll på med.

Källa:
http://www.expressen.se/gt/35-aringens-anhoriga-ar-partiska--far-vittna/

Nog kan jag tänka mig mellanformer där hon inte styrkt sin mans story i alla delar, men ändå inte vill tro att han ljuger på den mest avgörande punkten. Att någon av dem har sagt saker som inte är till fördel för den fortsatt häktade är i vart fall klarlagt utifrån advokatens uttalande. Att detta något skulle vara "Han mördade henne" ser jag däremot som nästintill helt osannolikt.
2015-07-22, 20:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men MGM kan ju inte svenska. Hur kunde han säkert veta vad hon skrev?
Eller, vart hon skickade det?
2015-07-22, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur kan folk tro saker utan att ha en aning?
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2740259-spar-hittat-efter-forsvunnen-17-aring
"- Vi vet inte varför men hennes batteri var dåligt, säger Christer Fuxborg."

Då har de alltså hittat hennes mobil och kollat detta.
2015-07-22, 20:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Tror inte det var något större fel på det batteriet.

Nähe, då vet vi vad du tror i alla fall.

Polisen har i alla fall sagt att batteriet var dåligt men vet dock inte varför.

Citat;

- Vi vet inte varför men hennes batteri var dåligt, säger Christer Fuxborg.

Vad du tror om batteriet vet vi nu, men vad tror du om vad som hände, hur kom Lisa i kontakt med sin baneman?
2015-07-22, 20:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Konstigt, för de hittade mobildelar efteråt.

Gå inte in i en diskussion utan att ha en aning om vad du pratar om.
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har ju förklarat mig och bett om ursäkt för mitt förbiseende, vad menar du med pisk? Trollen bryr jag mig inte om, de gör sig själva en otjänst genom att spinna vidare på en ickefråga.

Jag är intresserad av att hitta en rimlig förklaring till att Lisa hamnade i en bil, jag tror helt enkelt inte på att Lisa överfölls bakifrån av en person med uppsåt att våldta henne. Min tro är att Lisa mötte sin baneman genom en vardagshändelse och att det utvecklade sig till ett ogenomtänkt fullbordat sexuellt övergrepp eller ett försök till ett sådant och att mordet var det enda sättet för den häktade att ta sig ur situationen.

Trollen hugger direkt här har jag märkt.
Jodå, jag håller med dig i princip med undantaget att det inte behöver vara MGMs bil.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varför inte tvinga henne att skicka ett sms om att hon blev sen istället för ett sms om att hon skulle åka strax? Nu gick ju smset iväg tidigare än då hon vanligtvis slutade, dvs 18.30.
Ordet "sen" hade fått en nära o kär orolig, hade hängt på lurat o frågat varför... MGM ville nog varken då el nu prata med den nära o kär, BO hade hörts annorlunda på rösten
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jag har för mig att man kan se batteristatusen via iCloud om man har en iPhone, stämmer det? Skulle i så fall betyda att det inte alls är säkert att mobilen är hittad i sin helhet.
2015-07-22, 20:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Eller, vart hon skickade det?
Sant. Det stod säkert mamma och pappa i adressboken. Just de orden finns ju i de flesta europeiska språken, så just det kunde han förstå. Och MGM hade säkert sagt att hon skulle skicka smset till mamman - mest logiskt för en tjej.
2015-07-22, 20:41
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Polisen har genom pejling kunnat fastställa varifrån hon skickade sitt sista sms, det till föräldrarna, från en plats i närheten av mopeden.

Sedan dess har mobilen varit avslagen.

- Vi vet inte varför men hennes batteri var dåligt, säger Christer Fuxborg.

Kan det vara så att det sedan tidigare var bekant att hennes batteri var dåligt på så sätt att det var opålitligt och laddade ur för snabbt lite då och då? Dags att göra något åt det men att det inte hade blivit av?

Det står att pejlingen visade att hon skickade sitt SMS från en plats i närheten av mopeden. Det innebär väl att det inte gick att fastställa att det skickades exakt från baksidan av fiket? Jag är inte kunnig på hur nära det går att komma vid pejling. För inte kan det väl betyda att de har kunnat se att SMS.et inte skickades exakt därifrån utan från en annan plats i närheten?

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2740259-spar-hittat-efter-forsvunnen-17-aring
2015-07-22, 20:41
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Nej, vid mord är regeln att kroppen lämnas kvar, även när det inte är typ gängmord.
Om gm vet att kroppen förr eller senare kommer att hittas samt har fog för misstanken att det kan finnas dna eller andra spår kvar på offret; hur kan en gm då ha agerat?

Gm kapar av händerna på offret (VB-fallet)
Gm styckar offret och dumpar det på olika platser (som i t.ex. EM-fallet då gm strypt EM i sin och sambons bostad, för att sedan stycka det på plats f.v.b. till terrängen), CdC-fallet m fl
Gm eldar upp (eller försöker elda upp) sitt offer: MA-fallet, CS-fallet m fl
Gm gräver ned sitt offer: NJ-fallet, MT/SL-fallet m fl
Gm arrangerar en hus- eller lägenhetsbrand: AS-fallet m fl
Gm knuffar ned sitt offer från hög höjd: JR-fallet, flera misstänkta balkongfall m fl
Gm försöker gömma sitt offer i skogen: MJ-fallet (6,8 km, eller 14 min 40 sek, mellan bp och fp) m fl

Eller för att bli av med problematiken: Gm anlitar torped (SS-fallet m fl). - Och det finns även andra sätt olika gm genom tiderna har försökt sig på. Noteras bör här att vissa gm lyckas i sitt uppsåt och att dessa kan återfinnas bland "försvunna personer" eller i olycksfallsstatistiken. Vidare kan nämnas alla de offer som aldrig har återfunnits (inmurade, dränkta, djupt begravda, upplösta av kemiska bad, osv).

Det finns således lite olika metoder för en gm som försöker mörka sitt brott. - Vi vet ännu inte vilket sätt LH:s gm valt; bara de han av olika orsaker inte valde.
Senast redigerad av letsdoit 2015-07-22 kl. 20:49.
2015-07-22, 20:42
Medlem
Citat:
Konstigt, för de hittade mobildelar efteråt.

Gå inte in i en diskussion utan att ha en aning om vad du pratar om.

Du verkar vara en erfaren mobilspanare. Då vet du också att det går till viss del att avgöra batteristatus vid sökning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in