Citat:
Ursprungligen postat av
rotesau
För att söka eller ens fundera över alternativ, handlar det för många inte om att tänka utanför boxen för bara sakens skull, utan att ta hänsyn till samtliga faktorer på sitt eget vis och med sina egna kunskaper. Ogrundat eller med mer grund är väl vad som skiljer i hur skribenters åsikter yttrar sig i inlägg.
Den typiska alternativteoretikern existerar bara inom ramen av ditt eget huvud, och är egentligen inget som ska försökas sälja in? Det blir bara ett patetiskt försök att rättfärdiga sina egna resonemang, men visst finns en gräns för hur spekulationer förs.
Det är jag som har myntat (här:
(FB) Modereringen av Arboga-tråden /Mod (664000 läsningar)) och definierat (bl a här:
(FB) 16-årig flicka MÖRDAD av jämnåriga (Läs sammanfattningen i första inlägget /Mod)) begreppet
alternativteoretiker, och jag anser att det har en klar både saklig och psykologisk relevans. Det finns användare som aldrig, oavsett tråd, tror att åklagaren har rätt man, som motiverar detta med pseudovetenskapliga resonemang och logikfel som vetter åt rättshaveristhållet, och som i allmänhet har en mycket hög uppfattning om den egna intellektuella förmågan, som inte självklart delas av meddebattörerna. Det finns ett par sådana exemplar också i den här tråden. De är en sort för sig som användare.
Citat:
Kort sagt kan det handla om att du inte vet vad alla andra vet, och det gör likväl dig själv till en slags alternativteoretiker.
Som jag definierade
alternativteoretiker syftar
alternativ på alternativ till
åklagarens beskrivning - eller till beskrivningen i den lagakraftvunna domen.