Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-22, 18:24
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
van der Qvast och Lambertz har kanske slarvat med träningen då.
Man kan ju inte lära sig gott omdöme.

Finns svarta får inom varje yrke men de är inte på något sätt representativa för domarkåren (en av dem är inte ens domare utan åklagare). Jag anser snarare att med tanke på hur många som lagförs varje år i Sverige har vi föredömligt få svarta får.
2015-07-22, 18:28
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I Sverige får man väl inte sänkt straff för att man tjallar på medbrottslingar? Eller missförstod jag vad du skrev? Vet att det är vanligt i USA att förhandla med åklagare, men här är det väl inget alternativ?

Det var i Expressen.

http://www.expressen.se/gt/lattnad-i-litauen-alla-har-stod-bakom-dem/

Man kan inte ingå "förlikningar" inom straffrätten som man kan i USA men däremot kan det tas hänsyn i då straffmätningsvärdet ska fastställas, notera inte straffvärdet, om man lämnar uppgifter av betydelse för brottets uppklarande.

Skriver på mobil så ursäkta stavfel m.m.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Grannens mark??? Vem avlossade dödande skottet?... Som du slingrar dig
Göran begravdes på mordplatsens grannes mark. Oavsett, så passar det inte in i beskrivningen typ frys, kylskåp, växthus mm.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-The-Ripper
Vad kostar det att hämta ut fup?

Läser du den här, är den förmodligen gratis.
2015-07-22, 18:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Jag har aldrig hört talas om någon mördare som gömt ett lik för att det ska hittas.

Det låter mer som en mördare i stil med "Zodiac" eller "Ripper" där offret är en del av ett budskap. Det är inte fallet i detta fall. Då hade mer hörts från GM.

Då hängde du inte i Bangsuan-tråden. Där ansåg många att GM flyttat delar av kroppen in i ett ödehus för att det skulle upptäckas. Jag är skeptisk.
2015-07-22, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Göran begravdes på mordplatsens grannes mark. Oavsett, så passar det inte in i beskrivningen typ frys, kylskåp, växthus mm.
Du får vidga begreppet "himmaplan" från vitvaror, egna åkrar o typ arbetsgivares byggbodar... Borta bra hemma bäst o tryggast
2015-07-22, 18:34
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
När hittades ett mordoffer i Sverige i typ frys, kylskåp, växthus mm senast?
1987 förvarade en snubbe i Tranås nyblivna fru styckad i frysen.
2015-07-22, 18:36
Medlem
Citat:
I fallet med att kroppen ringades in mellan tre väldigt kända platser för "mördaren" friades han: (FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 23/11 1996. Men oftast hittas kroppen inom några km från mordplatsen, utomhus.

Nej det var inte det fallet du länkade jag tänkte på, för detta gäller inte ETT fall utan snarare en arbetsmetod som används vid mord mord av utredare men tydligen inte av psykologer eller nyreggade användare på Flashback! Och som du själv skrev: kroppen hittas oftast inom några kilometer från mordplatsen!!!! Så som sagt jag ser det inget konstigt att kroppen kunde hittats relativt nära "morplatsen/försvinnandeplatsen" i LH-fallet.
2015-07-22, 18:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Du får vidga begreppet "himmaplan" från vitvaror, egna åkrar o typ arbetsgivares byggbodar... Borta bra hemma bäst o tryggast
Ja, eller varför inte vidga begreppet "himmaplan" till länet?
Som jag sa, göms kroppen oftast inom några km från mordplatsen. Men inte i vitvaror eller växthus.
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
1987 förvarade en snubbe i Tranås nyblivna fru styckad i frysen.
1987, man ska inte prata om att Granhag inte bryr sig om statistik då. Mycket vatten har flutit under broarna och många kroppar har flyttats sedan dess.
2015-07-22, 18:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Nej det var inte det fallet du länkade jag tänkte på, för detta gäller inte ETT fall utan snarare en arbetsmetod som används vid mord mord av utredare men tydligen inte av psykologer eller nyreggade användare på Flashback! Och som du själv skrev: kroppen hittas oftast inom några kilometer från mordplatsen!!!! Så som sagt jag ser det inget konstigt att kroppen kunde hittats relativt nära "morplatsen/försvinnandeplatsen" i LH-fallet.
Nej, det är inte konstigt, det som är konstigt är att kroppen flyttades från en arbetsplats till en annan. Då hade den lika gärna kunnat ligga kvar.
2015-07-22, 18:45
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I Sverige får man väl inte sänkt straff för att man tjallar på medbrottslingar? Eller missförstod jag vad du skrev? Vet att det är vanligt i USA att förhandla med åklagare, men här är det väl inget alternativ?
Nej det finns inga strafflindringsavtal i Sverige. Men om åklagaren lägger in lillbrorsan i gärningsbeskrivningen FÖRE BO är död så riskerar han ju medhjälp till mord. Isf blir han ju så illa tvungen att vittna för att tex komma undan med ett uppstädande. Dvs, han har endast deltagit i gärningen EFTER att BO är död. Och för att han ska göra det så måste ju hans vittnesmål vara trovärdigt och vad är då bättre än att hålla sig till sanningen?
2015-07-22, 18:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
För att söka eller ens fundera över alternativ, handlar det för många inte om att tänka utanför boxen för bara sakens skull, utan att ta hänsyn till samtliga faktorer på sitt eget vis och med sina egna kunskaper. Ogrundat eller med mer grund är väl vad som skiljer i hur skribenters åsikter yttrar sig i inlägg.
Den typiska alternativteoretikern existerar bara inom ramen av ditt eget huvud, och är egentligen inget som ska försökas sälja in? Det blir bara ett patetiskt försök att rättfärdiga sina egna resonemang, men visst finns en gräns för hur spekulationer förs.
Det är jag som har myntat (här: (FB) Modereringen av Arboga-tråden /Mod (664000 läsningar)) och definierat (bl a här: (FB) 16-årig flicka MÖRDAD av jämnåriga (Läs sammanfattningen i första inlägget /Mod)) begreppet alternativteoretiker, och jag anser att det har en klar både saklig och psykologisk relevans. Det finns användare som aldrig, oavsett tråd, tror att åklagaren har rätt man, som motiverar detta med pseudovetenskapliga resonemang och logikfel som vetter åt rättshaveristhållet, och som i allmänhet har en mycket hög uppfattning om den egna intellektuella förmågan, som inte självklart delas av meddebattörerna. Det finns ett par sådana exemplar också i den här tråden. De är en sort för sig som användare.

Citat:
Kort sagt kan det handla om att du inte vet vad alla andra vet, och det gör likväl dig själv till en slags alternativteoretiker.
Som jag definierade alternativteoretiker syftar alternativ på alternativ till åklagarens beskrivning - eller till beskrivningen i den lagakraftvunna domen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in