2015-07-22, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Tvärt om tycker jag. Han verkar ej analysera utifrån statistik! Mördare brukar väl gömma kroppen i närheten av där de brukar vara typ; frys, kylskåp, växthus mm?
Fick tänk på Mr Twain:"Lögn, förbannad dito o statistik"... Angreppet, mordet skedde troligen också på el nära arbetsarean
2015-07-22, 18:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag tycker inte det är mysko för 5 öre att de dumpat kroppen där. Jag såg t ex på Svenska fall för FBI eller vad det heter och då ringade de in kroppen mellan 3 väldigt kända platser för mördare och mördaren var dessutom välkänd med fyndplatsen..

Det verkar vara statistiskt så att mördaren dumpar och agerar i ett områden han känner till bra. MEN varför mördare gör så är en annan fråga, men de flesta (som åker fast?) verkar agera så.
I fallet med att kroppen ringades in mellan tre väldigt kända platser för "mördaren" friades han: (FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 23/11 1996. Men oftast hittas kroppen inom några km från mordplatsen, utomhus.
2015-07-22, 18:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om man spekulerar lite då och bortser helt från direkt bevisning. Det finns alltså inga vittnen, inget mordvapen, ingen mordplats, inga transportspår (tex bil), och inga spår på kroppen. Vad finns då kvar?

* öde område, få möjliga gärningsmän
* liten tid, tidsfönster på endast ett par minuter
* MGM bunden till platsen genom vittnen och telefon (obekräftad)
* MGM bunden till saker som tillhör BO, har alltså bekräftad kontakt med BO
* MGM känner väl till området och byggnader
* MGM uppträdde aggressivt mot MPS
* MGM har inget alibi
* ljuger under förhör, sänker trovärdighet

Och sen finns det ju då en joker i leken också och det är brorsan. Om han blir åtalad för medhjälp till mord riskerar han ju ca 16 år och då kan han bli tvingad att vittna för att komma undan med ett uppstädande och få ca 1-2 år istället. Hypotetiskt visst men fullt möjligt om åklagaren verkligen gör allt för att skaka fram nåt mot honom.

I Sverige får man väl inte sänkt straff för att man tjallar på medbrottslingar? Eller missförstod jag vad du skrev? Vet att det är vanligt i USA att förhandla med åklagare, men här är det väl inget alternativ?

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hon sa det själv i hennes sista framträdande på den stora scenen som jag har sett. Förmodligen var det i Expressen för jag läser inte AF.

Det var i Expressen.

http://www.expressen.se/gt/lattnad-i-litauen-alla-har-stod-bakom-dem/

Citat:
I det lilla litauiska samhället råder lättnad över att den yngre av de båda bröder som misstänks för mordet på Lisa Holm nu har släppts ur häktet.

– Han har ringt men bad mig att inte säga mer, säger brödernas mamma till GT.

2015-07-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
När hittades ett mordoffer i Sverige i typ frys, kylskåp, växthus mm senast?
Har du redan glömt N:A Förlösa? Anträffades inte BO där på typ mördarens "himmaplan"(skånska)... Du var lika fel ute där
2015-07-22, 18:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
1. De har till skillnad från oss fått tagit del av hela utredningen.

2. De har till skillnad från oss blivit tränade att värdera bevisning (nej man får inte en domartjänst efter en juristexamen du ska minst ha suttit ting i två år dessförinnan).

van der Qvast och Lambertz har kanske slarvat med träningen då.
Man kan ju inte lära sig gott omdöme.
2015-07-22, 18:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Fruns advokat har uttalat sig. Enligt advokaten mår frun dåligt av att inte få träffa MGM och hon har svårt att ta till sig att han skulle ha gjort detta.

http://www.expressen.se/gt/35-aringens-anhoriga-ar-partiska--far-vittna/

Citat:

Den 34-åriga kvinnan, hustrun, är fortfarande skäligen misstänkt för skyddande av brottsling, bekräftar hennes advokat Peter Falck.

– Misstankarna mot dem är oförändrade. Förundersökningen är fortfarande öppen, förklarar chefsåklagare Anette Olsson.

Kvinnan mår dåligt av att fortfarande vara misstänkt och att inte få träffa sin make, den häktade 35-åringen.

– Hela situationen är väldigt påfrestande. Hon har svårt att ta till sig att hennes man skulle kunna ha gjort något sådant här, säger hennes advokat Peter Falck.[

2015-07-22, 18:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Har du redan glömt N:A Förlösa? Anträffades inte BO där på typ mördarens "himmaplan"(skånska)... Du var lika fel ute där
Jag har inte glömt Norra Förlösa, där offret låg på grannens mark, 1,5 meter under jord. Jag har svårt att likna det med typ frys, kylskåp, växthus mm.
2015-07-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag har inte glömt Norra Förlösa, där offret låg på grannens mark, 1,5 meter under jord. Jag har svårt att likna det med typ frys, kylskåp, växthus mm.
Grannens mark??? Vem avlossade dödande skottet?... Som du slingrar dig
2015-07-22, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi

Varför dra in andra fall som bevisning på att någon har fel?
Alla kan vi ha fel någon gång...
2015-07-22, 18:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tycker inte det är mysko för 5 öre att de dumpat kroppen där. Jag såg t ex på Svenska fall för FBI eller vad det heter och då ringade de in kroppen mellan 3 väldigt kända platser för mördare och mördaren var dessutom välkänd med fyndplatsen..
Det verkar vara statistiskt så att mördaren dumpar och agerar i ett områden han känner till bra. MEN varför mördare gör så är en annan fråga, men de flesta (som åker fast?) verkar agera så.

Mysko betyder hela fallet. Dumpning Martorp finner jag inte underlig. Däremot frågade jag om varför hon inte hunnit flyttas. Faktorer som störde.
Moderator
blomvattnares avatar
Upprepningar och OT raderat.

/Mod
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Att de handlade pizzor 19.30 är väl lika obekräftat som fotot där de lämnade/hämtade nåt i terrängen?

Ja, i stort sett...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in