2015-07-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är bra att du buntar ihop er till att kalla er det andra gänget!

Det finns allt för många rättshaveristiska gäng inom svenskt rättsväsende, och de kallar sig utan skam för gäng. Typexempel är ju Lambertz gäng, Qvickgänget som diskuterar sin egen rättsröta över måltider med döda djur på sina gästabud.

Att värna om rättssäkerhet handlar främst om brottsoffer och deras familjers rätt att inte råka ut för brott. Det är i allas intresse att rätt personer blir åtalade och dömda, och det är i den åtalades intresse att medverka till att detta inte sker!

När folk börjar tala om rättssäkerhet när denne Litauer är bakom lås och bom på goda häktningsgrunder, måste jag hånle!

Det är märkligt att rättssäkehet alltid diskuteras beträffande veritabelt slödder och de vidrigaste av brottslingar, men inte för vanliga medborgare!

Hade han likt sin bror och fru inte varit en mördare så hade han haft en förklaring till sitt bökande i varje skrymsle. Det är inte så att man kan vara så inblandad på platser där ett mord begåtts utan att komma med en vettigare förklaring än att mamma påstår att man fikade när en flicka mördades och hittades på platser man har tillträde till. Och rassekortet är väl lite väl malplacé och uttjatat i Sverige, när Litauer inte är en ras annorlunda än den svenska rasen!

Gäng kanske var fel uttryck. Låt oss nyttja ordet grupp. En grupp av fria individer som kan tänka självständigt mot gruppen fårflocken.

Med ditt inlägg visar du prov på exakt det jag pratar om. På dig låter det som om BO och BO:s familj var några helgon och Litauerna några monster. Vi kan lika gärna ha ett inverterat synsätt. Vi har redan sett prov på att BO inte direkt var någon oskyldig liten flicka och pappan en dödsmaskin som skall mörda på uppdrag av Konungariket Sverige. Litauerna var hårt arbetande, ärliga och seriösa.

Så enkelt är det att vända och vrida på ett emotionellt betraktelsesätt. Vi i den andra gruppen håller oss till fakta och låter inte våra värderingar eller kvällspressens syn komma i vägen för vår analys. Kanske är han skyldig, kanske någon annan är skyldig. Tills vi vet mer så är de vår skyldighet att utreda vem/vilka som har varit framme.
2015-07-22, 16:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Statistik och statistik, det säger sig själv tycker jag...
De närstående är de ABSOLUT första man förhör och kollar upp, skolkamrater, jobbkamrater, expojkvänner etc etc.
Om det hittats något där så hade någon av dessa självklart varit föremål för häktning!
Inget tyder på att så är fallet här!
Vad tyder på att det ABSOLUT första man gjorde var att förhöra och kolla upp, skolkamrater, jobbkamrater, expojkvänner etc etc? Under söket frågade man dem säkert om de visste var Lisa var, men de kollades inte upp närmare. När Lisa konstaterades död greps tre personer. Fram till häktningen var polisen fullt upptagen med att leta bevis mot dessa tre. Nu är personalstyrkan som jobbar med fallet kraftigt decimerad, så de som finns kvar räcker till att leta bevis för åtal.

När någon är på sannolika skäl misstänkt finns det ingen anledning att leta efter någon annan misstänkt. Det skulle verka korkat.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-22 kl. 16:59.
2015-07-22, 17:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu jämför du bananer med ananas. Andelen som döms av de häktade beror på om de erkänner eller inte, och om de erkänner beror det på brottet och ålder hos den misstänkte. Även andelen dömda kan bero på ålder, brott, kön och nationalitet.

Och andelen anhöriga och bekanta bland mördare beror givetvis också på hur nära anhöriga eller bekanta de är, i vilka kretsar offren rörde sig och även säkert ålder.

Men jag vill gärna se lite statistik som stöder det du påstår.

Du säger ungefär det jag sagt om saken tycker jag. Varken de 75% (baserat på en försiktig uppskattning av antalet ansökningar om skadestånd pga häktning som ej ledde till fällande dom) eller de två tredjedelarna eller vad det var anhöriga/närmare bekanta är rimliga antaganden här. Siffran som fälls måste vara lägre för nekande GM precis som du skriver. Och siffran för relaterad GM sjunker garanterat för offer som hittas på det här sättet efter att ha försvunnit från ett ställe som inte är relaterat till bostaden och inte heller har en våldsam nuvarande/fd man/sambo/pojkvän eller är involverad i kriminella aktiviteter eller umgås i missbrukarkretsar. För jag antar att du håller med om att det är dessa tre faktorer som är de viktigaste enskilda förklaringarna till att de flesta som mördas gör det av någon de känner.

Jag är övertygad om att den andra siffran ska reduceras mer än den första i det här fallet. När det nu också finns teknisk bevisning av något slag känner jag mig helt säker på att det i nuläget fortfarande är bättre rent sannolikhetsmässigt att gissa på att MGM är skyldig än motsatsen.
2015-07-22, 17:03
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
A) Det kommer att bli ett åtal
B) Bevisningen kommer i huvudsak att vara indirekt
Om man spekulerar lite då och bortser helt från direkt bevisning. Det finns alltså inga vittnen, inget mordvapen, ingen mordplats, inga transportspår (tex bil), och inga spår på kroppen. Vad finns då kvar?

* öde område, få möjliga gärningsmän
* liten tid, tidsfönster på endast ett par minuter
* MGM bunden till platsen genom vittnen och telefon (obekräftad)
* MGM bunden till saker som tillhör BO, har alltså bekräftad kontakt med BO
* MGM känner väl till området och byggnader
* MGM uppträdde aggressivt mot MPS
* MGM har inget alibi
* ljuger under förhör, sänker trovärdighet

Och sen finns det ju då en joker i leken också och det är brorsan. Om han blir åtalad för medhjälp till mord riskerar han ju ca 16 år och då kan han bli tvingad att vittna för att komma undan med ett uppstädande och få ca 1-2 år istället. Hypotetiskt visst men fullt möjligt om åklagaren verkligen gör allt för att skaka fram nåt mot honom.
2015-07-22, 17:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Just out of curiosity (och hyfsat OnT hoppas jag): Vad är det som händer i den där kontamineringsprocessen egentligen? Hakar DNA-molekylerna från respektive "donator" i varandra på något vis och blandas samman så att man inte kan få fram vad som är vad? Eller handlar det om att våra instrument (ännu) inte är tillräcklig finkalibrerade för att kunna särskilja de olika delarna från varandra i ett prov?
Det finns en viss risk för att DNA-molekyler av olika ursprung hakar i varandra och bildar hybridmolekyler, det som Svante Pääbo, som karakteriserade fenomenet, kallade för jumping PCR - även om en omdömesgill laborant minskar den risken genom att inte låta temperaturen då startmolekylerna binder till ursprungs-DNA:t vara lägre än nödvändigt. Men det stora problemet är att de startmolekyler som används för att amplifiera upp de DNA-fragment som definierar DNA-profilen är lika för alla människor - det är bara utrymmet mellan dem som varierar. Det betyder att PCR-reaktionen som syntetiserar fram nya kopior av just de DNA-molekyler som man vill titta på - det som vi molekylärbiologer kallar för amplifiering -syntetiserar fram DNA från gärningsman och offer i samma proportioner som de fanns i originalprovet. Och om det bara rör sig om att GM har hanterat kroppen, och inte avsatt sperma på den, dominerar vanligen offrets DNA så kraftigt att någon ytterligare profil inte låter sig fastställas.

Det är alltså själva metoden i sig som inte är ägnad att separera blandningar av DNA. Man kan använda andra metoder som bygger på att man bara får DNA-amplifikation för en viss bestämd genvariant i taget, men de har betydligt mindre upplösning, eftersom sådana måste utnyttja variationen hos gener som totalt sett har väsentligt mindre variation än sexton okopplade mikrosatelliter.
2015-07-22, 17:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Det hela blir ju ännu dummare med tanke på att sannolikheten rent allmänt för att en person häktad på sannolika skäl är skyldig till och döms för brottet är större än sannolikheten att en person som mördas under dessa omständigheter har blivit mördad av någon nära anhörig eller annan person hon är närmre bekant med.
Fast det är klart - om "magkänslan" säger att de tonåriga kollegorna på caféet eller en gubbe på nästan 80 år är troligare kandidater så vilka är väl vi att ifrågasätta dessa skarpsinniga magars slutssatser!

Kanske inte alla kan lägga ut spaltkilometer och förklara vad de menar med "magkänslan".
Visst fan beter sig gubben suspekt och därmed inte märkligt att folk funderar. Det finns flertal indikationer att han inte är en timid liten farbror som är lite lagom vilse i pannkakan.
Att han mördat henne tror jag rakt inte - men jag undrar om han vet mer än han ger sken av.
Att nedvärdera andras åsikter är riktigt onödigt ur två aspekter:
1. Dina intressanta inlägg bleknar i takt med skiten du vräker ur dig om andra skribenter.
2. Domen är inte fälld och det är ett forum med möjlighet att ventilera åsikter. Det beror helt på vad som kommer fram i form av teknisk bevisning och en förundersökningsprocess är inte statisk.

Tills klubban sitter i bordet må väl folk ha rätt att ha funderingar och åsikter.

Eller?
Senast redigerad av develi 2015-07-22 kl. 17:08.
2015-07-22, 17:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
hur vet du att lillbrorsan sa åt henne?
Hon sa det själv i hennes sista framträdande på den stora scenen som jag har sett. Förmodligen var det i Expressen för jag läser inte AF.
2015-07-22, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Statistik och statistik, det säger sig själv tycker jag...
De närstående är de ABSOLUT första man förhör och kollar upp, skolkamrater, jobbkamrater, expojkvänner etc etc.
Om det hittats något där så hade någon av dessa självklart varit föremål för häktning!
Inget tyder på att så är fallet här!
Jag vet hur meningslösa polisförhör kan vara om dem har förhört 400per så är det säkert någon med svakt alibi.
2015-07-22, 17:10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Gäng kanske var fel uttryck. Låt oss nyttja ordet grupp. En grupp av fria individer som kan tänka självständigt mot gruppen fårflocken.

Med ditt inlägg visar du prov på exakt det jag pratar om. På dig låter det som om BO och BO:s familj var några helgon och Litauerna några monster. Vi kan lika gärna ha ett inverterat synsätt. Vi har redan sett prov på att BO inte direkt var någon oskyldig liten flicka och pappan en dödsmaskin som skall mörda på uppdrag av Konungariket Sverige. Litauerna var hårt arbetande, ärliga och seriösa.

Så enkelt är det att vända och vrida på ett emotionellt betraktelsesätt. Vi i den andra gruppen håller oss till fakta och låter inte våra värderingar eller kvällspressens syn komma i vägen för vår analys. Kanske är han skyldig, kanske någon annan är skyldig. Tills vi vet mer så är de vår skyldighet att utreda vem/vilka som har varit framme.

Om du finner det lika sannolikt att en vanlig pappa är en "dödsmaskin som skall mörda på uppdrag av konungariket Sverige" och har ihjäl sin egen dotter som att en lågutbildad manlig gästarbetare av något skäl har haft ihjäl en flicka i övre tonåren som kommer i hans väg ,så visar det inte mycket annat än psykologin hos den typiske alternativteoretikern. Som alltid tror att han/hon tänker så "fritt" och "utanför boxen".

Man tänker heller inte bättre bara för att man automatiskt antar motsatt perspektiv mot det officiella.

Sen har du inga "fakta" att hålla dig till. Fakta i ärendet pekar mot (om än svagt för oss som inte har tillgång till förundersökningen) att den som sitter häktad också är den skyldige. Det finns i nuläget inget speciellt som vi känner till som talar i någon annan riktning, bara fantasier och spekulationer utan verklighetsgrund.

Jag upplever också att flertalet i tråden (även om undantag finns) är öppna för olika utgångar och vill avvakta åtal och FUP innan man tar en slutlig ställning till vad man tror.
2015-07-22, 17:10
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
De bevis som finns i det här fallet med Lisa Holm, är att litauerna har ingenting med Lisas död att göra.
Lisa skickar SMS till sin far ca 18.30 .Båda litauerna är och köper 3 pizzor 19.30 i en butik i Källby, det finns ingen möjlighet att de skulle ha hunnit utföra det här mordet på Lisa Holm och sedan åka och köpa pizza till alla tre.
Mordet på Lisa var inget dråp mord utan ett planerat mord.
Det här är endast en sak som gör att de har inte utfört något mord på Lisa Holm, sedan finns det massor med andra saker också, som visar att de är inga gärningsmän.

Uppgifterna om att de fastnat på bild är lika overifierade som uppgifterna att DNA tillhörande den häktade skulle påträffats på Lisas kropp.

I väntan på de stundande häktningsförhandlingarna är det alltjämt sannolikt att den häktade gjort det, eller vi här inne kanske har mer information och större kompetens än 8 rådmän/hovrättsråd?
2015-07-22, 17:14
Medlem
Citat:
Vad tyder på att det ABSOLUT första man gjorde var att förhöra och kolla upp, skolkamrater, jobbkamrater, expojkvänner etc etc? Under söket frågade man dem säkert om de visste var Lisa var, men de kollades inte upp närmare. När Lisa konstaterades död greps tre personer. Fram till häktningen var polisen fullt upptagen med att leta bevis mot dessa tre. Nu är personalstyrkan som jobbar med fallet kraftigt decimerad, så de som finns kvar räcker till att leta bevis för åtal.

När någon är på sannolika skäl misstänkt finns det ingen anledning att leta efter någon annan misstänkt. Det skulle verka korkat.

Det är vad man gör, man förhör alltid nära och kära först, ok kanske inte förrän de hittat en kropp, men ändå. Utöver dessa tre som togs in till förhör så var säkert närstående de första man förhörde!
Mord och försvinnande är i majoritet utförda av en närstående eller någon som är bekant med offret, därför förhörs dessa först och främst.

Som sagt, om det blivit träff där så hade alla 3 varit släppta, och vi hade haft en annan MGM, men så ÄR inte fallet!
2015-07-22, 17:14
Medlem
Citat:
Jag fick allt från artikeln. Det står "t.ex. DNA" och "Åklagarnas bevisning har i stället baserats på en lång rad indicier". Schürrer dömdes till livstid på indicier, och det var mitt svar på frågan.

Ja och åklagaren så att den okända hårstrået blåst in
i L.H fall många skriver att handsken blåst in.

Skyldig eller oskyldig!? det är bra fråga.
Senast redigerad av nivijag 2015-07-22 kl. 17:46.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in