2015-07-22, 16:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Finns det en risk att det endast skulle kunna påvisa att någon bröderna lämnat DNA-spår om det stollar till sig vid analysen?
Om det handlar om DNA-spår avsatta på Lisas kropp finns det en mycket betydande risk att man inte kan skilja den ena broderns DNA ifrån den andres, eftersom sådana DNA-prover ofta är så kontaminerade av offrets DNA att man måste amplifiera Y-kromosomalt DNA, som kvinnor inte har, för att få en läsbar träff, och personer med samma far vanligen har precis samma Y-kromosomprofil. Om man däremot har kunnat göra den vanliga autosomala DNA-profileringen ska det inte vara några som helst problem att skilja bröderna åt - i all synnerhet som man rimligen har tagit DNA-profil på båda två.
2015-07-22, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-The-Ripper
Vad kostar det att hämta ut fup?
Antar det är godtyckligt😄
2015-07-22, 16:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack-The-Ripper
Vad kostar det att hämta ut fup?
Uppskattningsvis 0-4000 kr. Det beror på om den kommer ut som e-post, skiva eller papper.
2015-07-22, 16:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om det handlar om DNA-spår avsatta på Lisas kropp finns det en mycket betydande risk att man inte kan skilja den ena broderns DNA ifrån den andres, eftersom sådana DNA-prover ofta är så kontaminerade av offrets DNA att man måste amplifiera Y-kromosomalt DNA, som kvinnor inte har, för att få en läsbar träff, och personer med samma far vanligen har precis samma Y-kromosomprofil. Om man däremot har kunnat göra den vanliga autosomala DNA-profileringen ska det inte vara några som helst problem att skilja bröderna åt - i all synnerhet som man rimligen har tagit DNA-profil på båda två.

Just out of curiosity (och hyfsat OnT hoppas jag): Vad är det som händer i den där kontamineringsprocessen egentligen? Hakar DNA-molekylerna från respektive "donator" i varandra på något vis och blandas samman så att man inte kan få fram vad som är vad? Eller handlar det om att våra instrument (ännu) inte är tillräcklig finkalibrerade för att kunna särskilja de olika delarna från varandra i ett prov?
2015-07-22, 16:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Ok,
vet du hur lång tid det tar att analysera DNA som har kontaminerats?
Det beror, bortsett från kösituationen i den prioriterade kön, på hur många gånger man behöver försöka. Man försöker alltid få fram en konventionell autosomal profil först. Går inte det kan man, om offret är kvinna och den misstänkte man, göra en Y-kromosomal profilering, som då inte påverkas av offrets DNA. Hurpass länge man försöker få fram en autosomal profil beror på hurpass mycket DNA man har och på hurpass totalt jävla omöjligt det verkade vara vid första försöket.

Citat:
Då kan man förstå om de har sådan teknisk bevisning om svaren. Säg, bör komma efter 4 veckor?

Kan man tänka så?
Jag brukar avstå från att spekulera i hur lång tid NFC behöver för det ena eller andra, eftersom det är helt beroende av hur många prover det handlar om, den generella kösituationen och myndighetens internbyråkratiska rutiner, som jag inte är uppdaterad på nuförtiden.
2015-07-22, 16:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Ja!

Att någons fru är överviktig är inte teknisk bevisföring för mig. Att någon är från Litauen är inte teknisk bevisföring för mig. Att någon ser skum ut är inte teknisk bevisföring för mig.

Men ”rimligt tvivel” baserat på statistik måste väl ändå räcka?

Om inte, så räcker det i vart fall till en 7-800 inlägg ..
2015-07-22, 16:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Men ”rimligt tvivel” baserat på statistik måste väl ändå räcka?

Om inte, så räcker det i vart fall till en 7-800 inlägg ..

Det hela blir ju ännu dummare med tanke på att sannolikheten rent allmänt för att en person häktad på sannolika skäl är skyldig till och döms för brottet är större än sannolikheten att en person som mördas under dessa omständigheter har blivit mördad av någon nära anhörig eller annan person hon är närmre bekant med.

Fast det är klart - om "magkänslan" säger att de tonåriga kollegorna på caféet eller en gubbe på nästan 80 år är troligare kandidater så vilka är väl vi att ifrågasätta dessa skarpsinniga magars slutssatser!
2015-07-22, 16:35
Bannlyst
Jag tror fortfarande att han är oskyldig och den riktiga gärningsmanen är långt borta för längesen. Hoppas att vi får veta mer snart.
2015-07-22, 16:41
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det hela blir ju ännu dummare med tanke på att sannolikheten rent allmänt för att en person häktad på sannolika skäl är skyldig till och döms för brottet är större än sannolikheten att en person som mördas under dessa omständigheter har blivit mördad av någon nära anhörig eller annan person hon är närmre bekant med.

Fast det är klart - om "magkänslan" säger att de tonåriga kollegorna på caféet eller en gubbe på nästan 80 år är troligare kandidater så vilka är väl vi att ifrågasätta dessa skarpsinniga magars slutssatser!
Det som avgjorde detta fallet för mig var när först frugan blev frisläppt och kniper käft. Då tänkte man liksom, hmm det är nåt som inte stämmer här. Sen blev spiken i kistan när lillbrorsan blev frisläppt och då talar med sin morsa på telefon och ber henne knipa käft. Morsan uttalade sig ju nästan dagligen i media men efter lillbrorsan sade åt henne att knipa käft så finns det ju inte ett enda livstecken från henne. Är detta bevis? Nej det är det ju såklart inte men det är en sån sak som gör att magkänslan bara skriker skyldig. Dessutom så fattar man ju att lillbrorsan med jäkligt stor sannolikhet vet precis vad som hänt också.
2015-07-22, 16:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Nu jämför du bananer med ananas. Andelen som döms av de häktade beror på om de erkänner eller inte, och om de erkänner beror det på brottet och ålder hos den misstänkte. Även andelen dömda kan bero på ålder, brott, kön och nationalitet.

Och andelen anhöriga och bekanta bland mördare beror givetvis också på hur nära anhöriga eller bekanta de är, i vilka kretsar offren rörde sig och även säkert ålder.

Men jag vill gärna se lite statistik som stöder det du påstår.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-22 kl. 16:48.
2015-07-22, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det som avgjorde detta fallet för mig var när först frugan blev frisläppt och kniper käft. Då tänkte man liksom, hmm det är nåt som inte stämmer här. Sen blev spiken i kistan när lillbrorsan blev frisläppt och då talar med sin morsa på telefon och ber henne knipa käft. Morsan uttalade sig ju nästan dagligen i media men efter lillbrorsan sade åt henne att knipa käft så finns det ju inte ett enda livstecken från henne. Är detta bevis? Nej det är det ju såklart inte men det är en sån sak som gör att magkänslan bara skriker skyldig. Dessutom så fattar man ju att lillbrorsan med jäkligt stor sannolikhet vet precis vad som hänt också.
hur vet du att lillbrorsan sa åt henne?
2015-07-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu jämför du bananer med ananas. Andelen som döms av de häktade beror på om de erkänner eller inte, och om de erkänner beror det på brottet och ålder hos den misstänkte. Även andelen dömda kan bero på ålder, brott, kön och nationalitet.

Och andelen anhöriga och bekanta bland mördare beror givetvis också på hur nära anhöriga eller bekanta de är, i vilka kretsar offren rörde sig och även säkert ålder.

Men jag vill gärna se lite statistik som stöder det du påstår.

Statistik och statistik, det säger sig själv tycker jag...
De närstående är de ABSOLUT första man förhör och kollar upp, skolkamrater, jobbkamrater, expojkvänner etc etc.
Om det hittats något där så hade någon av dessa självklart varit föremål för häktning!
Inget tyder på att så är fallet här!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in