Citat:
Ursprungligen postat av
thewellovedone
''
SD fick 22.1% sist i Sentio, varför tror ni att opinioner går ner?

Jag tror tvärtom att opinionen för SD är på väg upp! Enligt mig var dock senaste Sentio lite av en turlig mätning för SD så därför tror jag att den kommande mätningen visar en lägre siffra. Glöm inte att Sentio med sina relativt få intervjuer ger mycket brusiga mätningar, speciellt för ett parti av SDs storlek.
Citat:
Ursprungligen postat av
Storus Pittus
M har legat förvånansvärt stilla i ou trots sitt monumentala svek i och med DÖ. Jag kan inte komma ifrån känslan av att det finns fel i deras siffror. Kanske är det som mp att de får uppblåsta siffror eller så är m-väljare trögrörliga.
M bör snarare vara något underskattade. Att dom inte sjunker beror troligen på inflöde av väljare från framförallt S, och i viss mån FP.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Även jag finner detta egendomligt..i a f för gråsossar och äldre sossar så är M teoretiskt omöjligt...det är arvfienden. Det där med omvägen om M stämmer inte för en betydande del av s-väljare. Men jag har sett denna myt odlas av flera här på FB
Har du någon annan undersökning än SCBs
PSU att luta dig mot? Den säger nämligen att nettoflödet (under perioden november 2014 till maj 2015) från S till M varit 1.1, och från S till SD 0.5. Därutöver är nettoflödet från S till "Vet ej" 2.1 (ett mycket intressant flöde eftersom SD flera gånger har tagit från just "Vet ej" i PSUn, inklusive denna). M i sin tur tappar 1.1 till både SD och "Vet ej". Huruvida S-väjare som gått till M sedan går vidare till SD säger PSUn inget om.
Enligt SCBs undersökning vinner alltså SD fler väljare direkt från M än från S, men det är också mycket möjligt att SDs nuvarande ökningar, och kommande, utgörs av en stor andel S-väljare som rört sig via "Vet ej".