2015-07-22, 02:12
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag kommenterade någon som sa att Lisa innan hon slutade kanske hade bestämt att någon för oss/polisen/föräldrarna/kollegorna okänd person skulle komma och hämta henne efter jobbet. Enligt den användare jag kommenterade så kanske inte skjutsen kom eller Lisa blev less på att vänta. Därför så tog hon mopeden hem istället för att ringa hem och be om skjuts.

Tror du skulle lämna sin moped bara si så där med risk för att få den stulen? Ena stunden skickar hon sms till pappan att hon kör hem nu. Och sen enligt dig så hoppar hon in i bil och skiter i mopeden. Låter mycket märkligt.

Jo jag såg att du kommenterade just att hon blivit erbjuden skjuts innan och jag menar att det kan hon bara blivit erbjuden direkt efter hon skickade SMS' et. Inte ens fem minuter senare. Men inte innan med anledning till det du skriver. Vi är helt överens i de fallet. Vi kan inte utesluta att hon blivit övertalad av en snygg yngling att bli skjutsad hem. Är detta rimligt, ja lika lite som alla andra scenarier som det spekuleras om här i tråden. Något form av tvång eller hot ligger kanske närmre sanningen men det vet vi inte. Polisen säger att de har en bild av vad som har hänt. Synd de inte delar med sig av sin indiciekedja.
2015-07-22, 02:15
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Läste att Missing People utgick från parkeringen på Martorp och då kan det vara lite lurigt att hämta henne. Inte säker på vilka dagar dock.
Jag är inte helt säker men har indikationer att de var där redan på onsdagen.
2015-07-22, 02:16
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Jo jag såg att du kommenterade just att hon blivit erbjuden skjuts innan och jag menar att det kan hon bara blivit erbjuden direkt efter hon skickade SMS' et. Inte ens fem minuter senare. Men inte innan med anledning till det du skriver. Vi är helt överens i de fallet. Vi kan inte utesluta att hon blivit övertalad av en snygg yngling att bli skjutsad hem. Är detta rimligt, ja lika lite som alla andra scenarier som det spekuleras om här i tråden. Något form av tvång eller hot ligger kanske närmre sanningen men det vet vi inte. Polisen säger att de har en bild av vad som har hänt. Synd de inte delar med sig av sin indiciekedja.

Det jag tycker talar emot skjuts är att hon lämnar mopeden med nyckeln i. Om hon är så ordentlig att hon smsar pappan om att hon åker, borde hon ju bry sig om vad som händer med mopeden. Den är ju ändå värd några kronor. Och varför lämna sin kasse och nycklarna och ta med hjälmen?
2015-07-22, 02:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Jag är inte helt säker men har indikationer att de var där redan på onsdagen.

MP började leta på onsdagen. På torsdagen utökades sökområdet till Martorp. Jag vet att de parkerade vid Martorp nån/alla dagar. I alla fall är det en användare i tråden som sökte i området och då parkerade man där. Vilken dag det var minns jag inte.
2015-07-22, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Gällande våldstäktsmän har jag fått för mig att de typ kan ta vem som helst, dvs offret behöver ej vara snygg. Eller har jag fel där?
Jag antar att du tänker på överfallsvåldtäkter. Det beror väl på flera faktorer: graden av desperation, åldersskillnad, helhetsintryck eller enskilda starka attribut, kåthet, aggressivitet, eventuella droger eller psykiska störningar, eller en kedja av händelser, mer eller mindre oplanerade. Det där med planering kan uppstå, efter vad som i förstone, brottets inledning, mer är emotionellt drivet; GM kan då triggas att bli mer våldsam än det ursprungliga brottet förutsatte, vid ett mer utdraget händelseförlopp. Det kan även finnas konceptuell planering, att i grova drag göra si eller så, GM har vant sig vid tanken på ett brott, men kanske ingen planering beträffande det specifika BO.
2015-07-22, 02:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Gällande våldstäktsmän har jag fått för mig att de typ kan ta vem som helst, dvs offret behöver ej vara snygg. Eller har jag fel där?

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag antar att du tänker på överfallsvåldtäkter. Det beror väl på flera faktorer: graden av desperation, åldersskillnad, helhetsintryck eller enskilda starka attribut, kåthet, aggressivitet, eventuella droger eller psykiska störningar, eller en kedja av händelser, mer eller mindre oplanerade. Det där med planering kan uppstå, efter vad som i förstone, brottets inledning, mer är emotionellt drivet; GM kan då triggas att bli mer våldsam än det ursprungliga brottet förutsatte, vid ett mer utdraget händelseförlopp. Det kan även finnas konceptuell planering, att i grova drag göra si eller så, GM har vant sig vid tanken på ett brott, men kanske ingen planering beträffande det specifika BO.

Dessutom måste väl våldtäktsmannen rå på sitt offer? Jag har svårt att tro att lilla Hagamannen valde kvinnor som var längre och bredare än honom. Det underlättade ju om han tog korta, tunna kvinnor. Men jag kan så klart ha fel.

När det gäller Lisa så var hon varken lång och bred och även om hon gjorde motstånd var det nog många män som rådde på henne (tyvärr).
2015-07-22, 02:32
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
MP började leta på onsdagen. På torsdagen utökades sökområdet till Martorp. Jag vet att de parkerade vid Martorp nån/alla dagar. I alla fall är det en användare i tråden som sökte i området och då parkerade man där. Vilken dag det var minns jag inte.

Jag vet att de inte var där dag 1 så du har rätt om dag 1 var först på onsdagen.
2015-07-22, 02:45
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Vad har det för relevans hur offret ser ut? Eller hur många beundrare man har? Har det med statistik att göra? GM/MGM kan ha tyckt hon var snygg eller ful, smaken är som baken. Finns folk som tycker att de som vissa tycker är snygga personer är fula och tvärt om. Vad MGM hade för smak vet vi ju inte ens, mer än att han var gift med en brunett så han kanske var svag för brunetter.

Tror inte GM mördade henne för hennes utseendes skull
.

OM hon sagt att hon inte var intresserad av att träffa honom för att fika eller nåt och han hade varit genuint intresserad av henne för att han tyckte hon var snygg hade han väl uppvaktat/försökt att göra så hon ändrade sig och börjar gilla honom. Det är nog många tjejer säger väl nej eller njae först om en kille vill bjuda ut osv, men en tjej kan ändra sig om det visar sig att killen är charmig/rolig/snäll osv.

Jag tror det är ovanligt att en kille mördar en tjej för ett "nej". Men det känns lite som du har erfarenhet av att det är vanligt?

Gällande våldstäktsmän (överfallsvåldtäkter) har jag fått för mig att de typ kan ta vem som helst, dvs offret behöver ej vara snygg. Eller har jag fel där?

Kille och kille, han var 35 år, dubbelt så gammal som hon. Tror inte hon såg honom som en "kille".

Och nej, man behöver inte vara snygg för att bli våldtagen, där håller jag med dig

Om han inte är en narcissistisk personlighet så är det svårt att tro att han verkligen trodde att Lisa skulle vara intresserad av honom. Jag vet inte vart den tanken ledde honom, svårt att sia om det!
2015-07-22, 02:52
Medlem
Angående detta OM bröderna varit och handlat pizza och tiden som det skulle ta att forsla bort Lisa m,m. Kan ju vara så att brottet begicks och sedan fanns Lisa i bilen vid 19:30. Då hann dom dumpa kroppen efteråt innan det absolut största pådraget startat. Lisas pappa var väl där runt 20:00 om jag inte missuppfattat det.

Den äldre brodern åker hem och berättar vad han gjort och dom kommer överens om i ren panik att åka och handla för att man ska ha synts på ett annat sälle strax efter försvinnandet.

Känner mig ganska säker på att dom andra två visste om allt som hänt. Saker spreds ut och alla tre syntes tillsammans ute den kvällen Lisa hittades. Har svårt att se att den äldre brodern skulle kunnat hålla detta hemligt.
2015-07-22, 02:59
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Du verkar ju ganska " psykologiserande" ( inget illa ment) känns nästan som om du har haft patienter med denna problematik. Har du då någon teori om vad som har hänt här. Nu känner du ju inte MGM men kan kanske ändå komma med något matnyttigt!
2015-07-22, 03:02
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeltVanligSnubbe
Angående detta OM bröderna varit och handlat pizza och tiden som det skulle ta att forsla bort Lisa m,m. Kan ju vara så att brottet begicks och sedan fanns Lisa i bilen vid 19:30. Då hann dom dumpa kroppen efteråt innan det absolut största pådraget startat. Lisas pappa var väl där runt 20:00 om jag inte missuppfattat det.

Den äldre brodern åker hem och berättar vad han gjort och dom kommer överens om i ren panik att åka och handla för att man ska ha synts på ett annat sälle strax efter försvinnandet.

Känner mig ganska säker på att dom andra två visste om allt som hänt. Saker spreds ut och alla tre syntes tillsammans ute den kvällen Lisa hittades. Har svårt att se att den äldre brodern skulle kunnat hålla detta hemligt.

Tycker att ditt tankesätt är extremt långsökt.. Och nej jag menar inte att du är den enda i tråden, utan det är väldigt många spekulationer som är långsökta och saknar på något sätt logik. Nu finns det självklart ingen logik i att mörda en 17årig okänd tjej, men det har ju hänt förut att gärningsmän helt plötsligt får något i skallen.
Hur som helst så tycker jag det är osannolikt att en familjemedlem som nyss begått ett brott åker hem och erkänner för sina närmsta INKLUDERAT SIN EGEN FRU och att det direkt bestäms att hjälpa till? Det är helt irrationellt mot hur mänskan normalt handlar.
Skulle din bror/syster eller make/maka komma hem och sagt att man nog begått ett brott med dödlig utgång, kanske till på köpet sexuellt, inte fan skulle man sagt.....oj då måste vi hjälpa dig. Nej det hade blivit ett jävla liv, skrik och skrän och inte hade man sagt....okej då åker vi och handlar pizza med offret i bakluckan......
2015-07-22, 03:03
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Det har du rött i, men stoppade de bilar ända borta i Martorp? Var polisen överhuvudtaget där?

Ingen aning faktiskt, men MGM bodde ju rätt strategiskt, mellan cafeet och Martorp så kanske dom hade koll och inte vågade företa sig något som helst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in