2015-07-22, 01:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag tvivlar på att alla har kommit fram. Det fanns fler som jobbade i ladan. Inte ett ord om dem.

Förre pojkvännen alibi? Han spelade fotboll i Vårgårda, och jag har läst matchprotokollet.

I 80:e spelminuten gjorde han mål. Matchen började 16:00 så målet skedde 17:35.

Direkt efter målet slängde sig den 17-årige pojken in i sin svarta SUV och körde i 140 km i timmen de åtta milen till kaféet och sladdade in på norra parkeringen kl 18:10, precis när Lisa gick runt hörnet. Där dödade han henne och lastade in henne i bilen och körde till Martorp.

Helt klart, tipsa polisen. Eller, efter närmare eftertanke, kanske inte.

Men det är klart att en så söt 17-åring tjej utan pojkvän måste ha en klase beundrare runt sig.
Nu börjar du bli som den där kverulanten till beteendevetare som förgyller tråden med
sin kunskapsrika närvaro med jämna mellanrum: Du tar för givet att det är så.
Det behöver inte nödvändigtvis ha varit en hel svärm med trånande pojkspolingar som LH
haft efter sig sin omtalade snygghet till trots. Det kan låta otroligt men det är fan ingen
garanti på det alltså. Jag vet nån ännu bildfagrare brud som brukade klaga på bristen
på beundrare.
Även om så vore fallet, 10 till hundra pilska slynglar, så är det ingen garanti där heller
på att det bland dessa finns en potentiell mördare.
Nej, en balt med sjukt obehaglig blick låter fan så mycket troligare och det tycks
man tro också bland farbror blå och de som lagar åk.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-22 kl. 01:20.
2015-07-22, 01:15
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Det var inte förbjudet att köra bil. De kunde riskfritt köra till Martorp och hämta kroppen, och därifrån köra vidare åt alla håll utom tillbaka till lejongropen.
Jag tror att han antingen tänkte vänta ut all uppståndelse och sedan flytta kroppen, eller att han helt enkelt inte vågade eftersom skräcken av att se det enorma pådraget blev allt för stor och därför vågade han inte åka till gömstället och hämta kroppen ...
Det är de mest sannolika förklaringarna jag kan komma på...
2015-07-22, 01:17
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Vad vet vi. Han kanske var i mjölk/slaktboden hela natten och bonade golv. Efter det att han hade gömt korppen i Martorp.

Pappan, hans militära kompisar samt polisen var vid caféet på kvällen. De genomsökte områdena runt cafeet. Polisen knackade även dörr på natten. Så GM kunde inte vara i mjölkboden efter att pappan kom till området
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-22 kl. 01:20.
2015-07-22, 01:17
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Det var inte förbjudet att köra bil. De kunde riskfritt köra till Martorp och hämta kroppen, och därifrån köra vidare åt alla håll utom tillbaka till lejongropen.

Vem i hela friden har talat om förbud ?
Litauen var väl medveten om polisers existens i området,att påstå ngt annat är bara löjligt.

Har man tagit livet av annan så är man säkerligen mer än försiktig.
Så varför chansa.
2015-07-22, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Som jag har tolkat det kan åklagaren "lägga ner anklagelserna" Det behöver inte föregås av en förhandling vid domstol. Han har inte väckt åtal än Det är när åklagaren väcker åtal som det går till domstolen, dvs blir rättegång

Anklagelserna läggs inte ned men förundersökningen gällande dessa två kan läggas ned och det blir inget åtal.
Ibland kan det vara bättre för den misstänkte att det går till åtal och hen blir frikänd.
2015-07-22, 01:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Dom stoppade bilar den dagen dom gick ut med bild på Lisa (tisdagen?) men dom genomsökte inga bilar.

Så på måndagen, dvs dagen efter Lisa försvann, var det fritt fram att köra med kroppen från Martorp och ut i valfri skog!
2015-07-22, 01:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu börjar du bli som den där kverulanten till beetendevetare som förgyller tråden med
sin kunskapsrika närvaro med jämna mellanrum: Du tar för givet att det är så.
Det behöver inte nödvändigtvis ha varit en hel svärm med trånande pojkspolingar som LH
haft efter sig sin omtalade snygghet till trots. Det kan låta otroligt men det är fan ingen
garanti på det alltså. Jag vet nån ännu bildfagrare brud som brukade klaga på bristen
på beundrare.
Även om så vore fallet, 10 till hundra pilska slynglar, så är det ingen garanti där heller
på att det bland dessa finns en potentiell mördare.
Nej, en balt med sjukt obehaglig blick låter fan så mycket troligare och det tycks
man tro också bland farbror blå och de som lagar åk.
Man kan ha hundra beundrare och tycka att man borde ha fler.
2015-07-22, 01:23
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Jag tror att han antingen tänkte vänta ut all uppståndelse och sedan flytta kroppen, eller att han helt enkelt inte vågade eftersom skräcken av att se det enorma pådraget blev allt för stor och därför vågade han inte åka till gömstället och hämta kroppen ...
Det är de mest sannolika förklaringarna jag kan komma på...

Eller rent av skräcken av att åter få se liket.

Man kan nog vagga in sig själv i någon slags trygghetskänsla av att inte ha sett liket på några dagar, det som inte syns finns inte. Dock inte så troligt i detta fall om man inte lyckats bättre med gömningen än så.
2015-07-22, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Nej det är han inte

Kanske något läsvärt.
https://polisen.se/Stockholms_lan/Lagar-och-regler/Misstankt-gripen-anhallen-haktad/
2015-07-22, 01:25
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Helikoptrar, ridande polis mm

Precis så.
Det fanns poliser både högt och lågt, härs och tvärs.
Ingen normalt funtad individ skulle med lik i bilen skulle ge sej ut på vägarna .
Inte ens en mördare.
2015-07-22, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja om man utgår från en GM som resonerar logiskt så ligger det naturligtvis något i detta resonemang. Men varför måste det förhålla sig på det viset? Jag utgår från att mördaren högst troligt inte såg på detta på samma sätt som vi som sitter i våra bekväma datorstolar eller soffor hemma i lugn och ro och inte har mördat någon vars kropp vi måste göra av med. Vi vet naturligtvis att det var tomt på poliser de båda nämnda nätterna. Men visste mördaren det? Kunde mördaren (om vi tänker att han ser sig omkring lite i närområdet) vara säker på att det inte lurade några poliser nånstans i buskarna eller kunde tänkas dyka upp som gubben i lådan?

Lägg till att om mördaren dessutom är häktad MGM så fanns språksvårigheter här också. Han kunde inte ta del av och tolka nyhetssändningar och tidningssajter som vi kunde göra.

Jag ser inget här som utesluter eller gör osannolikt att mördaren var rädd för det stora pådraget och drabbades av handlingsförlamning. Det vore heller inte den förste mördaren att agera irrationellt och dåligt för sig själv efter utförd gärning. Även de utslängda grejerna pekar ju ditåt, om vi nu inte ska tro på att han försöker lägga ut ett spår mot kroppen eller ev. mot någon han vill sätta dit. Ställd mellan de hypoteserna föredrar ju jag den irrationella mördaren i första hand.

"Den omtänksamme mördaren" förutsätter också att litauernas omdiskuterade beteende strax före fyndet av kroppen är en ren tillfällighet och någon form av till mordet helt orelaterat missförstånd. Nu vet vi ju ännu inte vad det var som hände där egentligen (Heder åt inblandade från MPS som hållit tyst och gett fan i att läcka hit), men det verkar som en ganska osannolik händelsekedja att detta beteende om det vore helt orelaterat skulle ligga så extrem nära i tid till fyndet av kroppen.

En liten sak som länsman säkerligen redan hade var deras arbetsuppgifter mån-fre den vecka som söken hölls i området. De hade möjligen inga som helst arbetsuppgifter i Martorp denna vecka men har setts, iakttagits i närhet, märkligt beteende, man gör fynd vartefter och plötsligt uppkommer en händelse/fynd som får polletten att ramla ner tillsammans med tidigare info länsman hade om personerna.
Två grips direkt, kvinnan någon timme senare och man går Martorp "all in" och finner offret.

De har rört sig och varit på platser som de helt enkelt inte normalt skall vara på vid vissa tidpunkter för arbetsuppgifterna var vad jag kan förstå, reparera ladan och taket vid Cafe't.
2015-07-22, 01:30
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Så om jag förstår dig rätt:

- Någon har lovat hämta Lisa.
- Denna person dök inte upp.
- Sagda person hörde inte heller av sig till polisen och berättade att Lisa skulle få skjuts, för detta visste inte polisen under tiden de sökte efter henne.
- Kollegorna såg henne ta på sig lager efter lager av kläder. Onödigt om du ska åka bil.
- I vanliga fall slutade Lisa runt 18.30.
- Denna kväll runt 18.10.
- Om hon 18.23 gett upp hoppet om att skjutsen ska komma måste hon ha smsat personen under tiden hon jobbade eftersom om hon bestämt skjuts på morgonen så hade hon så klart sagt 18.30.
- Att hon skulle sluta runt 18.10 bestämdes strax innan stängningsdags när caféägaren ringde. Så Lisa måste ha smsat då om skjuts.
- Chauffören fick alltså bara 20-30 min på sig att köra dit - egentligen mindre eftersom Lisa ledsnade på att vänta 18.23.
- Istället för att höra om pappan kunde hämta henne pga blåsten (anledningen till att hon bad att få skjuts av den okända vännen) så smsar hon pappan (som inte vet att hon egentligen skulle få skjuts) att nu åker hon med mopeden.
- Vad hade hon tänkt göra med mopeden vid eventuell skjuts? Bara låta den stå där med risk för att den blir stulen?

Är det nån viktig detalj jag glömt, för jag får inte ihop ditt scenario?

Något har hänt henne direkt efter hon skickat SMS' et. Det kan inte ha gått många minuter för då hade hon redan varit i väg på moppen. Under denna lilla stund måste hon alltså blivit tagen med våld alternativt frivilligt gått med på något. Inget på platsen tyder på våld så hon har kanske blivit erbjuden skjuts. I sin iver glömde hon nyckeln och påsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in