2015-07-22, 00:43
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Och? Städa vadå? Vadå flytt? Efter att kroppen hade hittats? Vad menar du?
Jag menar att om kroppen hittats första dygnet hade han kanske inte kunnat städa spår från sin bil och sina kläder etc.
2015-07-22, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Aha, då kommer nog inte åklagaren att lägga ner misstanken mot den yngre brodern sålänge inte alla analyser är klara.
Däremot borde alltså åklagaren i nuläget lägga ner misstanken mot frun om det nu inte är så att de har bevis för att hon skyddat brottslingen.
Tänker du inte också så?
Jo jag är inne på samma spår. Känns faktiskt mest troligt att Åklagaren avvaktar provsvar och utredningen i övrigt för att se vad som framkommer i förhör mm. Gällande kvinnan kanske han avvaktar till han fått klart för sig hur brottet har gått till osv och tills att utredningen nästan är klar. Åklagaren vill nog vara så säker han kan på vem som kan tänkas vara mördaren innan han börjar åtala/koppla andra brott (tex skyddande) till mordet. Jag menar OM inte någon av bröderna anses vara mördaren i slutändan av åklagaren, så att han väljer att ej väcka åtal mot bröderna så blir det nog inte aktuellt att åtala kvinnan för skyddande heller, eftersom något brott blir svårt att begå om man inte har någon skyldig att skydda

PS om tex samtliga MGM mot förmodan skulle avskrivas misstanke och släpps och åker hem glada om några dagar så kan de ändå bli misstänkta på nytt om det kommer fram nya uppgifter om brottet.
Senast redigerad av ulvan 2015-07-22 kl. 01:10.
2015-07-22, 00:46
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Har ställt frågan förut men inte fått svar av de/den av er (tingsnotarien?) som är insatt hur åtal ogillas eller ändras?
Just nu är den yngre brodern skäligen misstänkt för delaktighet i mord och frun är misstänkt för skyddande av brottsling. Behöver en förhandling föregås för att detta skall ändras eller kan en åklagare bara välja att lägga ner det "när som helst"?
Är det troligt att det kommer hända i en omhäktningsförhandling nästa vecka?

Om jag förstår gången korrekt så ändrar bara åklagaren graden av misstanke efter polisarbetet är klart? Eller hur fungerar det.......

Jättetack för svar av någon som vet lite mera om detta förfarande

Tror du blir lite klokare om du läser här:
http://www.lag24.se/a/tillr%C3%A4ckliga-sk%C3%A4l-f%C3%B6r-att-v%C3%A4cka-%C3%A5tal
2015-07-22, 00:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Inga nämndemän deltar i häktningsförhandlingar.

Se där ja! Ännu mer info som jag inte hade en aning om! Så det sitter en ensam domare? Och har hand om häktningsförhandlingen ( fler i hovrätt om jag har förstått det hela rätt )

Edit: ser nu att frågan redan är besvarad. Hänger inte med.
Senast redigerad av hasselmuz 2015-07-22 kl. 01:34. Anledning: Upprepning
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Dum fråga om han nu är gm som ni är många som tror vad skulle han använda mobilen till? Jag menar om han nu skulle begå ett grovt brott och bor typ 100 meter från caféet...

Hmmm... ringa till sina tjejkompisar.. kanske.

Nej på allvar,. Jag tror att frugan burkade kalla honom till middag via mobilen, utom denna sorgliga söndag, höll de på att bli utan middaggspizza, när herren inte hörde sin frus tillrop. Han var upptagen med någonting helt annat.
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, men varför ringde/smsade hon inte pappan om hon ville bli skjutsad hem pga det dåliga vädret? Istället skickade hon ett sns om att hon skulle åka.
Hon var redan lovad skjuts , men tröttnade på att vänta.

Normalt skickar man inget SMS när man åker från jobbet om man har regelbundna arbetstider, men startar man senare än det förväntas är det hänsynsfullt att meddela det.
2015-07-22, 00:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nej jag utesluter inte det och i normala fall så kommer det högt upp på tänkbara GMP. Men det finns ju ingen sån tänkbar GM här. Den enda som någorlunda passar in på den där profilen är den tokstollen/bråkiga gästen som hade alibi. Och du har helt rätt att ett sånt motiv behöver inte kallas våldtäkt utan är mer någon form av besatthet som sen övergår i våldsamhet. Det är ju ovanligt i verkligheten men är ett rätt så vanligt motiv i deckare. Men det har ju inte framkommit nånting som stöder den teorin. BOs förra pojkvän har ju alibi också. Snubben borde ju vara känd, eller åtminstone sedd, av nån om han finns tycker man.
Jag tvivlar på att alla har kommit fram. Det fanns fler som jobbade i ladan. Inte ett ord om dem.

Förre pojkvännen alibi? Han spelade fotboll i Vårgårda, och jag har läst matchprotokollet.

I 80:e spelminuten gjorde han mål. Matchen började 16:00 så målet skedde 17:35.

Direkt efter målet slängde sig den 17-årige pojken in i sin svarta SUV och körde i 140 km i timmen de åtta milen till kaféet och sladdade in på norra parkeringen kl 18:10, precis när Lisa gick runt hörnet. Där dödade han henne och lastade in henne i bilen och körde till Martorp.

Helt klart, tipsa polisen. Eller, efter närmare eftertanke, kanske inte.

Men det är klart att en så söt 17-åring tjej utan pojkvän måste ha en klase beundrare runt sig.
2015-07-22, 00:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ett fullt tänkbart motiv är ett psykbryt a la Toni Alldén:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Carolin-fallet

Kränkt medelålders man som inte klarar av att bli motsagd och ifrågasatt.
Ja iofs men då går det ju så långt att man knappt kan tala om motiv överhuvudtaget. Men visst, någon form av raseriutbrott av MGM skulle man kanske kunna tänka sig. Men då kan man ju fråga sig vad som skulle kunna orsaka det på ett par minuter? Han ville ha hjälp med något men BO vägrar och fortsätter göra sig redo för hemfärd? Lite tunt jag vet men inte mycket tunnare än olycksmotiv iaf.
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Nja. Den "högsta" misstankegraden är "Tillräckliga skäl för åtal"

Inte när det handlar om häktning. Min poäng är att det inte går att häkta en person på högre misstankegrad än vad den misstänkte är.

När/om åtal väcks kommer misstankegraden vara "Tillräckliga skäl för åtal". Men innan det sker pågår en förundersökning vars syfte är att samla bevis. Och det är i det stadiet vi befinner oss: den misstänkte är häktad på den högre graden men åklagaren är ännu inte färdig med förundersökningen.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Vänta lite nu.
Du är ju inte så korkad så att du tror att litauerna inte hade en susning om att poliser i mass i Blombergs mått mätt fanns på plats och på vägarna runt omkring.
Risken var ju hur stor som helst att litauerna hade blivit stoppade på väg.

Jag är inte helt säker på att dom var villiga att ta den risken.
Är du ?
Det var inte förbjudet att köra bil. De kunde riskfritt köra till Martorp och hämta kroppen, och därifrån köra vidare åt alla håll utom tillbaka till lejongropen.
2015-07-22, 00:54
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag undrar också när imbecillen i tråden ska förstå innebörden av överrepresentation. Jag har försökt att lära ut, men det gick inte.

Men du sa ju själv att dom är överrepresenterade men inte i majoritet. Det var väl budskapet. Nu håller jag ju inte med krackelerar i hens rabiata utgjutelser men rätt ska vara rätt!
2015-07-22, 00:55
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Vänta lite nu.
Du är ju inte så korkad så att du tror att litauerna inte hade en susning om att poliser i mass i Blombergs mått mätt fanns på plats och på vägarna runt omkring.
Risken var ju hur stor som helst att litauerna hade blivit stoppade på väg.

Jag är inte helt säker på att dom var villiga att ta den risken.
Är du ?

Är det nån som vet ifall polisen stoppade bilar? Om de som regel stoppade de som åkte i området om de skulle åka och handla och genomsökte deras bilar? I annat fall förstår jag inte rädslan. Om polisen inte hade med Martorp i sökområdet innan torsdagen och bilarna inte stoppades och genomsöktes måste det ju gå att bara lasta in henne i bilen och sedan dumpa henne i skogen eller i ett vattendrag. Eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in