2015-07-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Vem har sagt att det inte finns teknisk bevisning? Jo advokaten.
Advokaten får inte ta del av förundersökningen förrän åtal väcks, så denna vet ungefär lika mycket som vi vet!
Förundersökningen är förlagd med stenhårt yppandeförbud. Förundersökning som tingsrätten fått ta del av, och som lett till att 35-åringen först häktades i 2 veckor, sen i 4 veckor, och antagligen ytterligare veckor fram till rättegång.

Att han omhäktats och inte tänker bestrida tyder på att bevisningen är väldigt stark mot honom.
Det finns viss teknisk bevisning men inte så det räcker att häkta på starka skäl endast på sannolika och därifrån till att dömas bortom varje rimligt tvivel är det flera mil
2015-07-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vatchareeyas mördare lade kroppen så den skulle hittas. Men det var inte av omsorg om de anhöriga. Det fanns spår på kroppen, så den mördaren hade inte det i åtanke.

Tror inte GM ville att kroppen skulle hittas; att bara utgå från att så är fallet eftersom L hittades inomhus är tveksamt något annat än ett utslag av en rudimentär slutledningsförmåga.

Din parallell till VB-fallet haltar likaså; det framkom aldrig varför kroppen (delarna) placerades där de påträffades.
Och det finns inget som säger att en GM alltid i alla lägen måste vara medveten om vilka spår hen efterlämnar så det är ej heller något man bör bygga fasta utsagor kring.

Edit: sedan kan man alltid dividera kring hur begreppet 'spår' skall definieras, minns din uppfattning från VB-tråden.
2015-07-21, 23:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vad talar för att gm i flyende stund ville ha en "mellanlagringsplats"? - Vilket tar kortast tid: Att göra sig av med kroppen någonstans inom det av dig anvisade området, eller att köra direkt till Martorp? - Vad skulle detta kunna säga om gm? - Ett möjligt svar är att gm agerade i panik, och/eller pga tidsbrist. Hans enda syfte kan ha varit att snarast möjligt bli av med sitt lik, för att sedan avvika från platsen.

Om det är NB vi talar om, är det högst förståeligt att han placerade LH på Martorps gård: Det är en plats han efter flera års arbete med AJ:s olika byggnader mm borde känna som sin egen ficka. Där vet han att han åtminstone för de allra närmaste timmarna kan förväntas ha LH i ett förvar som inte kommer att kunna upptäckas i första taget, och det är också en plats på behörigt avstånd från hans bostad. - Längre behöver han inte ha tänkt - och sedan blev det för sent att tänka på något annat än att försöka få ihop ett alibi: Han kan ha åkt direkt från Martorp för att plocka upp sin bror eller hustru, och sedan fortsatt till i tråden omnämnd pizzeria, alt. ICA-affär.
Jag hävdar ju att han inte ville ha en mellanlagringsplats, och jag hävdar att han skulle inte ha flyttat kroppen från en arbetsplats till en annan. Då vore flytten onödig.
2015-07-21, 23:32
Medlem
Citat:
Dumpa den på en plats som inte kan knytas till mig förstås.

Varför tror du att GM flyttade på LH från MP till FP?
2015-07-21, 23:33
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Här är länken till bilden där man kan ana konturerna av en mobiltelefon, i den högra fickan

http://www.expressen.se/gt/aklagaren-avslojar-56-sidors-vittnesmal/

Det har du rätt i. Dock ingen garanti att han hade den på sig på kvällen den 7:e juni.
2015-07-21, 23:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
De som uppger att den häktade är utom rimligt tvivel skyldig har fel, likaså de som hävdar att det är uppenbart att denne är oskyldig.

Åtta rådmän/hovrättsråd har gjort bedömningen att det är sannolikt att den häktade begått brottet. Det vet vi däremot.
Är det inte samma personer som avgör vid flera häktningsförhandlingar vid samma domstol?
2015-07-21, 23:35
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Så de ligger närmast trots att åtta välmeriterade jurister/domare ansett att det är sannolikt att den häktade gjort det.

Vem fan bryr sig om vad en jurist/domare tycker och tror. Eller kommer det en kristallkula med juristexamen?
2015-07-21, 23:35
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Ok bara juristutbildade då,tack

I en häktningsförhandling i tingsrätten är rätten domför med en rådman, dvs. lagfaren domare.

I en häktningsförhandling i hovrätten deltar tre hovrättsråd/hovrättsassesorer, dvs. lagfarna domare.

Nämndemän har ingen del i häktningsförhandlingar men dessvärre får de fortfarande vara en del av huvudförhandlingen.
2015-07-21, 23:36
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WashingtonPost
Panikslagen kanske utom allt förnuft ?
I så fall hade han lämnat kroppen på mordplatsen.
2015-07-21, 23:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Jag hävdar ju att han inte ville ha en mellanlagringsplats, och jag hävdar att han skulle inte ha flyttat kroppen från en arbetsplats till en annan. Då vore flytten onödig.

Och jag hävdar att du grundlöst förutsätter rationalitet i agerandet hos GM, även om du plötsligt tycks ha bestämt dig för att ignorera mig efter ett flertal små nålstick och angrepp mot mig i tråden. Du har inte heller till någon av de andra postarna som debatterar med dig i samma fråga förklarat varför GM måste ha agerat rationellt i sitt val av förvaringsplats. Kanske är det så enkelt att du helt enkelt inte kan förklara vare sig för dig själv eller nån annan varför det måste vara så.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Vem fan bryr sig om vad en jurist/domare tycker och tror. Eller kommer det en kristallkula med juristexamen?

1. De har till skillnad från oss fått tagit del av hela utredningen.

2. De har till skillnad från oss blivit tränade att värdera bevisning (nej man får inte en domartjänst efter en juristexamen du ska minst ha suttit ting i två år dessförinnan).
Moderator
OYs avatar
Citat:

Gärningspersonen har kanske inte flyttat kroppen ifrån en arbetsplats till en annan, vad sägs om flytt från bil till Martorp? Jag utgår ifrån att brottsplatsen är i ett fordon i resonemanget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in