2015-07-20, 22:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det där med pzzaköpet är inte bekräftat från säker källa.
Hoppas nästan det annars blir mordet än konstigare, tidsramen blir oerhört snäv men " snabba" mord har skett förr.
2015-07-20, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Tror inte en sekund på att Lisa hittades styckad. Det borde finnas en slaktplats då med en hel del blodstänk.

Det finns ju redan en avsedd plats för slakt som är aktuell i ämnet.
Eller så skulle man kunna tänka sig att den bortforslade BPA-baracken tjänade som plats för den här grövre teorin. Kanske därför den är bortforslad.

Jag funderar annars på om hon kan ha blivit förd till baracken och utsatts för sexualbrott där. Det hade varit en säkrare plats för GM att ägna sig åt där än i ladan eller i bil. Men det är bara en vag teori.
2015-07-20, 22:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Är det verkligen verifierat att AJ såg henne första och enda gången samma dag hon försvann? Det är hans ord men om det är så vet vi inte. Med tanke på AJ:s tidigare omvittnade järnkoll på allt som sker på hans ägor inklusive byggnader som caféet så undrar jag om det stämmer.

Jag läste de på nyheterna om han såg henne och försvann sen.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Baracken försvunnen från gården Martorp
En barack på gården Martorp - där Lisa Holm, 17, hittades död - finkammades av kriminaltekniker under flera nattliga timmar.
Efter det har baracken försvunnit från platsen.
Polis och åklagare vill inte uppge var den tagit vägen.

Under måndagsmorgonen vill spaningschef Lars Johansson inte berätta några detaljer kring baracken.
– Jag kan inte uttala mig om förundersökningen. Vi väntar på svar från NFC (Nationellt forensiskt centrum reds anm) och på slutsvar från obduktionen. Det kan dröja tre veckor, och det är nog först då mer information kan lossna, säger han.

Den här baracken som har fraktats bort från det här området – har man gjort någon typ av fynd i den som är av intresse för utredningen?
– Det är det svaret som jag lämnat: Vi har inga kommentarer till utredningen.
http://www.expressen.se/gt/baracken-forsvunnen-fran-garden-martorp/

Då kan vi nog säkra att baracken är fyndplatsen för kroppen.

Det där är precis likställt med att beslagta en bil eller annat av den storleken. Absolut inget att höja på ögonbrynen för, och det betyder inte per automatik att det är där hon hittades.
Byggboden kan givetvis vara en brottsplats av endera slag, eller så är det en plats där tex tillhörigheter påträffades.

Prova själva.. Bytt ut ordet "byggbarack" mot "bil" så tas rubriken och spekulationen ned till en rimlig nivå.
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Det finns ju redan en avsedd plats för slakt som är aktuell i ämnet.
Eller så skulle man kunna tänka sig att den bortforslade BPA-baracken tjänade som plats för den här grövre teorin. Kanske därför den är bortforslad.

Jag funderar annars på om hon kan ha blivit förd till baracken och utsatts för sexualbrott där. Det hade varit en säkrare plats för GM att ägna sig åt där än i ladan eller i bil. Men det är bara en vag teori.
Fast att stycka en kropp tar lite tid och sedan städa undan, samtidigt går dussintals poliser runt området, sluta prata trams är du snäll.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om brodern nekar i sten så måste de ha bra teknisk bevisning annars kan det bli tufft fälla honom för mord.

Skitsnack Christine Schürrer *host*host*^ fanns ingen teknisk bevisning där och vad jag vet är hon inlåst än idag.
2015-07-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så de stod och styckade när det bara blev fler och fler poliser på plats i området

Vad vet vi?
Vi vet inte ens om hon blev styckad!
Om hon blev det så ja, i boden, för att senare enkelt kunna frakta kroppen bort från området!
Vad jag vet så var kroppen i området från försvinnandet till fyndet, MYCKET kan hända under den tiden. Och när man sökte vid gården hade det gått några dagar. Så det är absolut inte en omöjlighet!
2015-07-20, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Jag förstår inte. De greps möjligen på grund av polisiär intuition. Men nu sitter en kvar häktadsannolika skäl. Det har väl hänt lite sedan gripandet? Eller?

Det vet vi inte; det är som bekant "yppandeförbud" (utom när polisen behöver droppa något).
2015-07-20, 22:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Det råder totalt yppandeförbud - utom när det finns något som gagnar polisens Litauenspår - och man inväntar och inväntar analysresultat och ändå går Lars Johansson ut och höftar till det när rättegång väntas. Han som misslyckades med att utreda Helena Andersson-fallet.
Det är inte särskilt förtroendeingivande.

Jag tror att polisen har låst sig vid ett "kurdspår" (på "intuition") i ett tidigt skede och då i princip slutade att utreda alternativa spår. Problemet förstärks av att utredarna är vita män över 50 år. Det finns undersökningar som visar att mental inavel är förödande för att lösa uppgifter förutsättningslöst. Är det dessutom så att polisen har lättare för att utreda neråt i samhället i stället för uppåt så finns anledning att tro att litauern kommer att släppas fri snart och att fallet förblir olöst.
Som vanligt... Du förnekar dig då inte med din djupa misstro.

"Alternativa spår" innebär kanske att man bör förhöra varenda manlig medborgare i landet.
Då kanske du blir nöjd...

Angånde fallet du nämner: det var kanske bäddat för ett misslyckande där emedan
Helenas baneman troligen gjorde det som inte Lisas mördare hann göra. Nämligen grävde ner
kroppen nånstans långt in i någon avlägsen skog eller dumpade den i en sjö eller brände upp
den. Då är det inte heller så lätt att lyckas lösa ett fall under såna omständigheter eller hur?

"Vita män över 50 år","Mental inavel", "Utreder neråt istället för uppåt"...

Om det inte finns konkret anledning att intressera sig i en mordutredning för nåt
som är däruppe där du helst tydligen vill förlägga spaningsfliten, så varför ändå
behöva göra det? Om lösningen tidigt tycks kunna återfinnas på nivåer betydligt längre
ner än vad du så hett åstundar, så bör man väl uppehålla sig där i logikens namn.

Du lär få hoppas förgäves för övrigt om att den icke svenske medborgaren som är aktuell
i det här brutala mordfallet ska bli fri i ett slag och fallet blir av olöst slag.
Det är bara till att svälja förtreten och gå vidare. Fler fall följer. Fler tillfällen följaktligen
att kunna spy mera etter mot lagens män och rättsväsendet i stort och beklaga bristen
på "förutsättningslöshet" vid hanteringen av brottmål.
2015-07-20, 22:30
Medlem
Konservativ-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Någon skrev att hens mammas bästa väninna hade en källa inom polisen som sagt att AJ:s styvbarn från spanien är högaktuell för dem och att allt inte alls pekar mot den häktade.

Någon som vet mer om detta eller är det troll som härjar i tråden?
Det kan vara fakta, men det behöver inte vara det... Eftersom ingen av oss vet hur det ligger till ska man inte fästa så stor vikt vid det.
Citat:
Ordet intuition använde polisen själv i presskonferens.
Det är mycket möjligt att de använde ordet intuition. Det behöver fortfarande inte betyda att det är hela sanningen. Men först togs de bara in på förhör, det kanske polisen gjorde på intuition.

Men fortfarande så gällde mitt inlägg om vad som är viktigt när man skapar scenarior av hur något kan ha gått till och att man är tydlig med vad som är fakta, förmodanden osv...

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
2015-07-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Jag läste de på nyheterna om han såg henne och försvann sen.

Men det var AJ:s ord. Ingen annan har verifierat det.
2015-07-20, 22:32
Medlem
Som sagt, enligt en här i tråden så har hens mammas bästa väninna talat med en polis om att AJ:s spanska styvson är aktuell att höras.

Så att det är tack och goodbye för litauern finns tydligen inte mycket som pekar på det, enligt hen som skrev det i tråden så ta det med en näve salt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in