2015-07-20, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av couguar
P4 Skaraborg: "Mordet på Lisa Holm: Misstankarna mot 35-åringen har stärkts"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6215627

Tack glyskolja

Man märker direkt att när chefsåklagaren tar över utredningen så får man direkt mer information än när vice chefsåklagaren (Wennerström)gör uttalanden. Tycker dock att vice chefsåklagaren skött det här lysande hittills.
2015-07-20, 16:35
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det fetstilta har jag inte påstått.

Visa att våldtäkt ligger bakom 90 % av morden på kvinnor i 20-årsåldern.
Så nu plötsligt menar du att de kan ha träffats då eller? Så att du kan förklara bort spår på BOs ägodelar antar jag. Sen sa jag att i just det här fallet så anser jag det vara 90% sannolikt att våldtäkt är motivet. Vid andra omständigheter så kan det såklart finnas andra troliga motiv också, tex rivalmord, vittnesmord eller hedersmord. Men i just det här fallet så verkar andra motiv än våldtäkt jäkligt långsökta för mig iaf. MGM framstår ju inte precis som en kriminell mästarhjärna som planerar kidnappningar för lösen. Och sådana motiv passar nog bättre i den alternativa tråden.
2015-07-20, 16:36
Medlem
Tamborinos avatar
[quote=couguar|54072994]P4 Skaraborg: "Mordet på Lisa Holm: Misstankarna mot 35-åringen har stärkts"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6215627

Bra nyheter att höra ! deprimerande för de del här i tråden såklart !
2015-07-20, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Du menar som LA, it is confirmed that the dead is the dead. Polisen själv får inte säga det, de kan säga att allt tyder på att den döda är osv, men är det lätt att se så får anhöriga bekräfta, är det illa tilltygat så fixar rättsmedicin med sina instanser det.

Citat:
Ursprungligen postat av Korallreven
Vet ej om detta tagits upp, men det här med att handla pizza behöver nödvändigtvis inte vara ett alibi, har ju skett förut (dock med ett större tidsspann mellan dåd och inköp):

"Medan Engla låg i bagaget åt Anders Eklund pizza och köpte cigaretter."

http://www.expressen.se/nyheter/han-kopte-pizza-och-cigaretter-medan-engla-lag-kvar-i-bilen/

Något som talar emot att Lisa skulle ligga i bagaget när de handlade pizza är att de var utanför området. Varför riskera att åka tillbaka mitt i ett pådrag och riskera att bli sedd? De kunde ju fortsatt längre bort och lämnat av Lisa långt hemifrån...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det kan vara att det är den tiden det tar för att få in testresultat.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlie6789
Dem har hittar hjälmen men går inte ut med var någonstans ännu. Kan det vara så att hon köpt mopeden i samband med att hon skulle åka hem från jobbet själv? Vem sålde i så fall mopeden och hjälmen?

Hoppas verkligen dem hittar bindande DNA och att det är korrekt gärningsmän/man dem har.
Idag gick dom ut med att hjälmen är hittat och det var inget speciellt med den mer än att LH hade den på armen/ huvudet när hon försvann
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BunkaRulle
Vad i att forsla bort en kropp med bil tycker du är professionellt? Det är ju omständigheter som gör att en gärningsman väljer det alternativet. Se bara på fallet Linda Chen, där en svagsint Mats Alm lyckades komma undan med ren tur.
Vid Linda Chen fallet hittades aldrig någon brottsplats, vid Vatchareeya fallet i Boden hittades ingen brottsplats, nu vid Lisa fallet har ingen brottsplats hittats.
När ingen brottsplats hittas blir morden svårlösta, en stor sannolikhet är att alla mordplatserna i fallen funnits i bil, med avsikt att försvåra utredningen.
Jag anser du är inte påläst i Linda Chen fallet och tänker inte kommentera något i det fallet.
Medlem
dannees avatar
Någon som vet om LH kremerades?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallebromsvagn
Jag fick (av någon outgrundlig anledning) för ett bra tag sedan tips om en facebookgrupp som skulle heta kinnekullebilder, där PM:aren menade att det skulle finnas "skumma bilder".

Är detta något som varit uppe i tråden förut?

Jag har kollat där rätt noggrant men kan inte se ngt som är "skumt" - kanske ngn från bygden kan avgöra men såvitt som utomstående kan man direkt se ngt sådant
2015-07-20, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det kan vara att det är den tiden det tar för att få in testresultat.

Han var häktad på sannolika skäl redan innan någon teknisk bevisning inkommit och nu har det vad det verkar inkommit även teknisk bevisning som styrker misstankarna ytterligare. Varför väljer du alltid att blunda för det uppenbara? Det är svårt att ta dig på allvar då du alltid verkar vilja sätta dig på tvären mot vad den allmänna uppfattningen är utan att ge någon som helst rimlig förklaring.

Du motsätter dig åklagarens uttalande om att bevisläget styrkts utan att du vet vad som inkommit. Tills vi inte vet så får vi helt enkelt lita på att det man säger stämmer och inte tvärtom bara för att det skulle vara så oerhört mkt häftigare med en twist och utredningen tar en ny vändning. Vilket verkar vara din önskan
2015-07-20, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Så nu plötsligt menar du att de kan ha träffats då eller? Så att du kan förklara bort spår på BOs ägodelar antar jag. Sen sa jag att i just det här fallet så anser jag det vara 90% sannolikt att våldtäkt är motivet. Vid andra omständigheter så kan det såklart finnas andra troliga motiv också, tex rivalmord, vittnesmord eller hedersmord. Men i just det här fallet så verkar andra motiv än våldtäkt jäkligt långsökta för mig iaf. MGM framstår ju inte precis som en kriminell mästarhjärna som planerar kidnappningar för lösen. Och sådana motiv passar nog bättre i den alternativa tråden.

Inbrottsmotivet relaterat åtskilliga inbrott på cafèet samt i området finns ju som ett starkt motiv. Har dessutom varit inblandade i stölder förr. 50/50 inbrott/våldtäktsförsök
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
"Hur stark bevisning handlar det om?

Det är väsentliga bevis. "

Låter rätt gediget minsann.

Väsentliga och starka är inte samma sak
Medlem
Är det någon som vet vem i AJs familj som mest körde Honda SUVEN?
Familjen eller någon av de som jobbade på säteriet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in