2015-07-20, 15:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maania
Jag vet inte om detta redan nämnts i tråden men har lite info (ta det med en nypa salt). En av min mammas närmsta kompis (vi bor här nära BP) är vän med en av poliserna som jobbade med att hitta Lisa, det han sagt till henne är :

*Lisa hittades i ett sånt där klädskåp i metall (som brukar finnas på arbetsplatser) i boden.

*Hon var i väldigt dåligt skick (utseendemässigt) men detta har vi väl redan tagit upp.

*Det verkar inte som brodern är skyldig till själva mordet utan AJ son är intressant för polisen, han spanjoren.

Detta är vad min mamma har hört från hennes väninna, som sagt ska man ta det med en nypa salt men ville dela med mig detta.
AJ har ingen spansk son. Hans fru har en son med spanskt namn, född innan hon invandrade. Han är född 1977, har svenskt personnummer och har utvandrat till Dubai.
2015-07-20, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
AJ har ingen spansk son. Hans fru har en son med spanskt namn, född innan hon invandrade. Han är född 1977, har svenskt personnummer och har utvandrat till Dubai.

Ja det vet jag men han har redan nämnts i tråden så alla vet ju att det inte är AJs riktiga son. Styvson då med andra ord.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det tycker jag inte. För att få till stånd en häktning räcker det med att ett skäl är uppfyllt, självklart fyller man i så många som möjligt för att få större chans till en häktning men det är för den skull inte alls ovanligt att man häktas på såväl risk för fortsatt brottslighet som försvårande av utredning.

I synnerhet inte i detta fall då den fortsatta brottsligheten "skyddande av brottsling" är just försvårande av utredning.
Jag pratade om NB:s häktningsframställan. Där är risk för fortsatt brottslighet och försvårande av utredning ikryssade, men inte flyktfara.
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det fetstilta, det har jag aldrig påstått.

Om jag får veta vad det är för ägodel blir det lättare att förklara bort.

Varför utgår du från att det är våldtäkt och överfall?
Du har ju påstått att MGM inte är trolig mördare eftersom att han är okänd för BO. Menar du nu att de har träffats eller? Ägodelarna är ju inte så många att välja på. Blir väl hjälmen, telefon samt kläder. Och sen anser jag att våldtäkt är det klart troligaste motivet här. Ska jag dra till med 90% sannolikt eller nåt sånt. Andra motiv som olycka, kidnappad för lösen, syndikat som mördar unga tjejer, ritualmord etc verkar ytterst långsökta för mig iaf.
2015-07-20, 16:01
Medlem
Citat:
Vad menar du? Jag hörde detta igår av mamma och tänkte bara skriva det.

För att klargöra.
Det är yppandeförbud, om polisen sagt detta till din mors väninna så riskerar han sin karriär till stor del. Du har möjligtvis gjort att en utredning kommer att tillsättas om det du skrev här stämmer.

Men tvivlar verkligen på att det är AJ's son som ligger bakom detta.
Rykten går som en löpeld i mindre orter också när det inte kommer fram konkret information, vilket det inte gör i detta fallet.
2015-07-20, 16:01
Medlem
Toblerone4lifes avatar
Citat:
Jag vet inte om detta redan nämnts i tråden men.

Motiv?
Dödsorsak?
Blev hon våldtagen el bara mördad?
Hittades hon styckad?
2015-07-20, 16:02
Medlem
Grandiosos avatar
"Åklagare Anette Olsson uppger att misstankarna mot mannen har stärkts då man funnit spår som inte kan förklaras att han arbetat på gården där Lisa Holm hittades.

Väntar på resultat

– Han har inte kunnat lämna några förklaringar till detta och av det som har kommit fram hittills förefaller det vara rätt person som är häktad. Samtidigt väntar vi fortfarande på fler analysresultat, säger hon till GP.

Även Lars Johansson anser att bevisläget är gott.

Jag kan hålla med om att jag tycker utredningen ser bra ut, utan att gå in på detaljer. Vi har kommit långt tycker vi läget är gott."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21143359.ab

"Mot den bakgrunden väntas Anette Olsson begära 35-åringen omhäktad på tisdag nästa vecka och brottsmisstanken är densamma; på sannolika skäl misstänkt för mord."

http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2780969-lisa-holm-dodades-inte-dar-hon-hittades
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Jag pratade om NB:s häktningsframställan. Där är risk för fortsatt brottslighet och försvårande av utredning ikryssade, men inte flyktfara.

Där rörde det sig om obligatorisk häktning varför varken fortsatt brottslighet, försvårande av utredning eller flyktfara hade behövts. Varför dessa ändå hade kryssats i kan jag inte svara på men det är oväsentligt i sammanhanget då det som sagt rör sig om ett brott som har ett straffminimum på 2 års fängelse.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-07-20 kl. 16:05.
Medlem

Lustigt att åklagaren inte utfärdade reseförbud när han ansåg det rådde flyktfara vid första häktningen.

Citat:
Ursprungligen postat av D.Helm
När han ansåg flyktrisken obefintlig vid andra tillfället är det lustigt att han inte utfärdade reseförbud? Ja, det är verkligen lustigt...

Jag hänger inte med XeniaOnatopp! Vid första häktningen var de väl sannolika skäl. Behövde åklagaren tänka på att utfärda reseförbud överhuvudtaget. Tanken var väl inte att släppa henne i det läget. Missuppfattar jag det du skrev? Har gjort det förut så kanske gör det även denna gång.
2015-07-20, 16:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Du har ju påstått att MGM inte är trolig mördare eftersom att han är okänd för BO. Menar du nu att de har träffats eller? Ägodelarna är ju inte så många att välja på. Blir väl hjälmen, telefon samt kläder. Och sen anser jag att våldtäkt är det klart troligaste motivet här. Ska jag dra till med 90% sannolikt eller nåt sånt. Andra motiv som olycka, kidnappad för lösen, syndikat som mördar unga tjejer, ritualmord etc verkar ytterst långsökta för mig iaf.
Det fetstilta har jag inte påstått.

Visa att våldtäkt ligger bakom 90 % av morden på kvinnor i 20-årsåldern.
2015-07-20, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toblerone4life
Motiv?
Dödsorsak?
Blev hon våldtagen el bara mördad?
Hittades hon styckad?

Inget av det där fick mamma veta men tror inte hennes kompis heller vet, det vi fått höra som inte varit med i tråden är att LH hittades i ett klädskåp.
2015-07-20, 16:05
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY

Lustigt att åklagaren inte utfärdade reseförbud när han ansåg det rådde flyktfara vid första häktningen.

Jag hänger inte med XeniaOnatopp! Vid första häktningen var de väl sannolika skäl. Behövde åklagaren tänka på att utfärda reseförbud överhuvudtaget. Tanken var väl inte att släppa henne i det läget. Missuppfattar jag det du skrev? Har gjort det förut så kanske gör det även denna gång.

Sitter man häktad är reseförbud givetvis utan användning, det är när personen släpps som det blir aktuellt och om en person släpps föreligger inte sannolika skäl varför intresset för personen också minskar.

För tydlighetens skull häktades hon inte på sannolika skäl utan som skäligen misstänkt, den lägre misstankegraden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in