Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-20, 13:53
Medlem
skippers avatar
Jag köpte på mig gula och bruna senapsfrön vid sista kryddinköpet och har redan gjort min första egna senap.

Jag har också gjort en liten kryddblandning bestående av:

Olja, brunt senapsfrö, jordnötsolja, ingefära och chili som jag rostade och sedan blandade ner med grovhackade tomater och kokosflingor. Inspirerad av Lisa Förare Windbladh. Det blev väldigt gott.

Jag hittade detta indiska recept som låter gott: http://www.recept.nu/recept_nu/soppor_och_grytor/gronsaker/sallad_pa_morotter_och_senapsfron/

Vad mer kan jag använda fröna till, jag har haft coleman senapspulver hemma förut, där brukade en tesked åka med i de flesta koken. Men nu pratar vi hela frön, som såklart kan krossas om receptet så kräver.

Så, hur använder ni era senapsfröer?
Citera
2015-07-20, 14:02
Medlem
MonkMans avatar
Nar jag gor potatisklyftor i ugn brukar jag halla pa senapsfroer och rosmarin. Valdigt valdigt gott.

Sa potatisklyftor i ugn.

Nagra nypor flingsalt
Senapsfroer - ganska frikostigt
Rosmarin
Olja
Eventuellt lite pressad citron

Brukar aven smula over lite feta-ost nar de ar klara och ligger pa ett fat.

Till detta brukar jag ata en stark korv av nagot slag och en kall pilsner men det funkar till vilket grillat som helst enligt mig.
Senast redigerad av MonkMan 2015-07-20 kl. 14:04.
Citera
2015-07-20, 15:00
Medlem
BernardLoutres avatar
Det är ganska vanligt i det indiska köket. Här är ett exempel (som jag inte har prövat).
http://www-kokaihop-se-1110109399.eu-west-1.elb.amazonaws.com/recept/plommon-chutney
Citera
2015-07-20, 15:04
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Det är ganska vanligt i det indiska köket. Här är ett exempel (som jag inte har prövat).
http://www-kokaihop-se-1110109399.eu-west-1.elb.amazonaws.com/recept/plommon-chutney

Åhh, det där kommer min fru älska. Hon gillar alla chutneys jag gjort hittills. Särskilt de lite kryddiga, då sitter hon och ojar sig, oj så starkt, Ahhh, sen tar hon en ny laddning. :-)
Citera
2015-07-20, 15:05
Bannlyst
Liknelser
Citera
2015-07-20, 15:42
Medlem
Jag gör ibland picklade senapsfrön (genom att sjuda dem i vinäger och socker), och har som tillbehör till råbiff.
Citera
2015-07-20, 16:46
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cookalong2
Jag gör ibland picklade senapsfrön (genom att sjuda dem i vinäger och socker), och har som tillbehör till råbiff.

Spännande, kör du med gula frön då? Låter som lite kaprissmak även om jag inte testat (än) såklart.
Citera
2015-07-20, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Spännande, kör du med gula frön då? Låter som lite kaprissmak även om jag inte testat (än) såklart.
Japp gula frön. Det blir lite söt-syrligt, och fröna blir ganska stora och uppsvällda. Går lite löst efter det här receptet: https://ourdailybrine.com/pickled-mustard-seeds-recipe/
Citera
2015-07-20, 19:02
Medlem
Ja, pickla dom. Som ovan nämnde så är det Jättegott till råbiff.
Annars så ingår de ofta i inläggningar, Västerås gurkorna kommer ju snart och sill är ju perfekt såhär års (hela året?)
Citera
2015-07-20, 20:29
Medlem
Man kan göra senapssås som man har till kokt torsk.
Citera
2015-07-21, 01:23
Medlem
Isnatts avatar
Jag brukar ha dom när jag lägger in saker i 123-lag, typ gurka eller hyvlad morot. Vet inte om det tillför så mycket smak men det ser lite roligare ut.
Citera
2015-07-21, 01:55
Medlem
Du kan ha senapsfrön som en del i en rub för fläsk eller kyckling som du sedan med fördel grillar.

2 msk salt
2 msk svartpeppar
2 msk chilipulver
1 msk torkad koriander
1 msk paprikapulver
1 msk senapsfrön
1 msk krossade senapsfrön
1 msk krossade fänkålsfrön
1 msk timjan
1 msk vitlökspulver

Beer can chicken:
Ta en hel, färsk, kyckling. Pensla med olja, jag brukar köra vanlig rapsolja. Klappa in hela kycklingen med kryddblandningen. Nästa steg bör utföras med entusiasm: svep hälften av din favoritöl, 50 cl. Klipp av toppen på burken och trä på den kryddade fågeln. Dra igång grillen, ca 110-120 grader. In med fågeln, indirekt värme, vattenbad under gallret (köttsaften droppar ner i badet, och vips har du grunden till en fin fond). Släng på lite äppelspån på glöden med någon timmes mellanrum. Kycklingen är klar efter ca 3-4 timmar, innertemperaturen ska ligga strax över 75 grader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in