2015-07-20, 14:43
Medlem
Tingsnotariens avatar
När det gäller bindande bevis är det också en avsevärd skillnad på att bindas till en brottsplats (vilket förvisso såklart är graverande) och bindas till brottsoffret. Det förra är lättare att "förklara bort" än det senare.
2015-07-20, 14:45
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vilket är min personliga bedömning? Att det inte fanns någon flyktfara i Trollhättan, eller att flyktfaran var överhängande i Källby?
Åklagaren fick frågan om flyktfara när brorsan och frugan släpptes och han bedömde den som obefintlig. De fick ju inte ens reseförbud för Litauen tillhör EU så är ju inga problem att hämta misstänkta enligt åklagaren. Men som sagt så är straffet de riskerar för skyddande så lågt så det är inte lönt att häkta de ändå. Hade de haft nåt mer på brorsan så hade han ju givetvis inte släppts heller.
2015-07-20, 14:47
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Åklagaren fick frågan om flyktfara när brorsan och frugan släpptes och han bedömde den som obefintlig. De fick ju inte ens reseförbud för Litauen tillhör EU så är ju inga problem att hämta misstänkta enligt åklagaren. Men som sagt så är straffet de riskerar för skyddande så lågt så det är inte lönt att häkta de ändå. Hade de haft nåt mer på brorsan så hade han ju givetvis inte släppts heller.

Precis, när det gäller den yngre brodern så hade man inte ens behövs ange flyktfara som häktningsgrund då de brott han misstänktes var för mord vilket föranleder s.k. obligatorisk häktning. Dock krävs det först sannolika skäl och då inte ens det fanns trots några veckors utredning ansågs han som mindre intressant vilket avsaknaden av reseförbud också vittnar om.
2015-07-20, 14:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Precis, när det gäller den yngre brodern så hade man inte ens behövs ange flyktfara som häktningsgrund då de brott han misstänktes var för mord vilket föranleder s.k. obligatorisk häktning. Dock krävs det först sannolika skäl och då inte ens det fanns trots några veckors utredning ansågs han som mindre intressant vilket avsaknaden av reseförbud också vittnar om.
I häktningsframställan mot kvinnan angavs flyktfara som häktningsskäl.
2015-07-20, 14:51
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det står inte att det finns teknisk bevisning på hennes kropp, det kan lika gärna vara på hennes ägodelar, och det kan finnas en förklaring till de.

Jag har kunnat kommentera din intelligens efter många av dina inlägg, men jag avstår till förmån för en hövlig diskussion.
Den baltiska tidningen påstod ju att det fanns spår på BO från MGM. Och nu kommer detta nya ryktet fram. Och hur menar du att spår från MGM på BOs grejer skulle förklaras? Du har ju själv påstått i otaliga inlägg innan att BO och MGM minsann aldrig träffats. Om de aldrig träffats innan så återstår bara ett par minuter när BO försvinner vid kafeet. Lite svårt att förklara bort eller?
2015-07-20, 14:54
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Säger polisen att det ser bra så får man tro på det, när polisen får svar på dom spår tom hittade i bilen så kommer den misstänkte inse att det är lönlöst att sitta och blåneka längre, så ett erkännande kommer att komma om ett par veckor.
2015-07-20, 14:56
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Går man till åtal på att han kan kopplas till hennes tillhörigheter kommer åtalet sannolikt inte vinna bifall, om han kan kopplas till kroppen däremot är situationen den motsatta.
Håller inte med. På CS fanns inte ett smack och hon åkte dit. Här kommer det att räcka och bli över ändå ska du se. Kan man binda honom till gärningen så kommer man att komma fram till att det finns ingen annan trolig GM och då blir det fällande dom.
2015-07-20, 14:58
Medlem
Jag har en liten grej jag tänkte på!

Lisa skickade det sista meddelandet till sin far 18:25 och enligt personer på butiken handlar´n så va bröderna inne i butiken vid 19:30 dvs ganska exakt en timme efter det att Lisa skickat ett sms till sin farsa. Tycker inte ni det är en sjukt kort stund att ta livet av någon och göra sig av med kroppen, fixa iordning sig själv (om man nu är blodig och allt vad det kan vara) hinna åka till butiken (tar cirkus 5 minuter från blomberg till butiken) och handla pizza...
2015-07-20, 14:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Tänker du på fallet Joy Rahman?

Hittar inte själva domen jag sparat, men detta fall var det jag menade:

" En gråmulen novemberdag 1996 tar 16-åriga Malin Lindström från Järved bussen till Husum för att besöka en kompis. Men hon kommer aldrig fram till den avtalade mötesplatsen. Sista iakttagelsen görs under eftermiddagen på Bruksvägen. Sedan slutar alla spår efter Malin. Efter sex månaders fruktlöst sökande hittas hon knivmördad och våldtagen i ett skogsområde, bara 250 meter från den plats hon senast sågs. Mordet är fortfarande olöst."
http://www.allehanda.se/blaljus/brott/vem-mordade-malin
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Medans folk binder bevis så kommer jag i vanlig ordning med något vettigt.

Boden på Martorp är BP och för liten att gömma LH och därav flytt till fp.
En som har bestämts sig kan säkert hinna med/eller bör hinna med det på 10min.
Räknar med att LH inte orkar med en brottningsmatch i en halvtimme utan in i bilen och
full fart mot boden går snabbt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Din källa är en lituaisk tidning som trots rådande yppandeförbud ska ha fått den informationen ?
För övrigt kan vi nog utgå från att Lisa inte blev kvävd/strypt, när man så bestämt kan säga att hon inte blev mördad på fyndplatsen, man söker/sökt efter en mordplats med blodspillan
Mordet på Lisa anser jag är ett välplanerat organiserat, mord, sannolikt ett beställningsmord.
Det finns flera personer inblandade med fordon, mordet är också utförd dagtid som visar att det är erfarna gärningsmän som varit utövarna.
De som utfört mordet hör inte hemma i området kan anses som självklart.
Det finns ingen möjlighet att inpassa den litauiske gästarbetaren i den här grymma handlingen.
När obduktionsrapporten kommer om den kommer, kan man komma med säkrare slutsatser, vilka som kan ligga bakom mordet.
2015-07-20, 15:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Den baltiska tidningen påstod ju att det fanns spår på BO från MGM. Och nu kommer detta nya ryktet fram. Och hur menar du att spår från MGM på BOs grejer skulle förklaras? Du har ju själv påstått i otaliga inlägg innan att BO och MGM minsann aldrig träffats. Om de aldrig träffats innan så återstår bara ett par minuter när BO försvinner vid kafeet. Lite svårt att förklara bort eller?
Det fetstilta, det har jag aldrig påstått.

Om jag får veta vad det är för ägodel blir det lättare att förklara bort.

Varför utgår du från att det är våldtäkt och överfall?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in