2015-07-19, 19:08
Medlem
ODDysseuss avatar
För att vara behörig att arbeta på Migrationsverket som handläggare/utredare/beslutsfattare/teamledare ska man ha en akademisk utbildning inom antingen juridik- samhällsvetenskap eller beteendevetenskap. Detta framgår med all tydlighet genom platsannonserna och där är det inga frågetecken.

Min fråga är istället:

Finns det några universitets/högskolekurser som är bra att gå för att öka ens chanser till anställning? Isåfall vad? Är det några specifika kurser inom nämnda ämnen?

Tacksam för svar från någon som har insyn.
Citera
2015-07-19, 20:10
Medlem
Handläggare är ganska fritt så länge man har en examen. Vill du jobba som beslutsfattare så är det i princip krav på att du är jurist.

Kurser som är bra att ha är nästan uteslutande juridiska så som kurser i offentlig rätt och förvaltningarätt. Kurser inom migrationsrätt är också bra.
Citera
2015-07-19, 20:24
Medlem
ODDysseuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marsa87
Handläggare är ganska fritt så länge man har en examen. Vill du jobba som beslutsfattare så är det i princip krav på att du är jurist.

Kurser som är bra att ha är nästan uteslutande juridiska så som kurser i offentlig rätt och förvaltningarätt. Kurser inom migrationsrätt är också bra.

Finns det utvecklingsmöjligheter och chans att få mer ansvar som t.ex. att bli chef på någon nivå utan att vara jurist? Eller är det enbart vissa befattningar som har mer vägar att gå?

En fråga till, Migrationsverket menar att det finns goda utvecklingsmöjligheter. Stämmer detta? Om du råkar ha kännedom om det.

Tack för tipsen förresten! Det var bra tips!
Citera
2015-07-19, 21:25
Medlem
utan.att.stannas avatar
Du kommer nog in som socionom också, men det är ju 3.5 år.
Citera
2015-07-20, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ODDysseus
Finns det utvecklingsmöjligheter och chans att få mer ansvar som t.ex. att bli chef på någon nivå utan att vara jurist? Eller är det enbart vissa befattningar som har mer vägar att gå?

En fråga till, Migrationsverket menar att det finns goda utvecklingsmöjligheter. Stämmer detta? Om du råkar ha kännedom om det.

Tack för tipsen förresten! Det var bra tips!

Att bli teamleader
(Arbetsledare) eller enhetechef utan att vara jurist går nog men ju beslutsfattare är nog tungt. Tycker att utvecklingmöjligheterna är goda men man måste låta saker ta sin tid☺
Citera
2015-07-20, 12:01
Medlem
Det är även en fördel att vara man av utländskbakgrund. när jag sökte jobb där för några år sedan så fick jag det inte pga att jag var svensk kvinna. De ville ha in fler män pga att det var så många kvinnor som jobbade där samt personer med utländskbakgrund. De tre tjänsterna som var lediga gick till 2 män samt en invandrarkvinna
Citera
2015-07-20, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det är även en fördel att vara man av utländskbakgrund. när jag sökte jobb där för några år sedan så fick jag det inte pga att jag var svensk kvinna. De ville ha in fler män pga att det var så många kvinnor som jobbade där samt personer med utländskbakgrund. De tre tjänsterna som var lediga gick till 2 män samt en invandrarkvinna

Ja det är ganska kvinnodominerat så visst kan det vara en fördel att vara man. Det är snarare så att dom söker folk med språkkunskaper i arabiska och andra språk som mång av av de sökande talar för att det gör det enklare att kommunicera.
Citera
2015-07-20, 12:54
Medlem
F.ö skulle jag inte säga att det är omöjligt att bli beslutsfattare utan en jur kan men det är klart svårare ☺
Citera
2015-07-21, 09:08
Medlem
ODDysseuss avatar
Citat:
Att bli teamleader
(Arbetsledare) eller enhetechef utan att vara jurist går nog men ju beslutsfattare är nog tungt. Tycker att utvecklingmöjligheterna är goda men man måste låta saker ta sin tid☺

Det där var bra info om beslutsfattare, då är det lite mer tydligt vad som gäller. För mig personligen är det inget självändamål att bli beslutsfattare men det är bra att veta vad som krävs för de olika befattningarna.

Vad är det för typ av utvecklingsmöjligheter som finns? Interna utbildningar? Möjlighet att läsa strökurser på universitet? Jag är nyfiken på vilka möjligheter som finns!

Tack för all info förresten!
Citera
2015-07-21, 09:18
Medlem
ODDysseuss avatar
Citat:
Ja det är ganska kvinnodominerat så visst kan det vara en fördel att vara man. Det är snarare så att dom söker folk med språkkunskaper i arabiska och andra språk som mång av av de sökande talar för att det gör det enklare att kommunicera.

En typ av kvotering alltså! Mellan män/kvinnor och de med språkkunskaper. Check! Ja, jag har inga arabiska språkkunskaper t.ex. Bara engelska och svenska förstås. Tiden får väl utvisa om man bedöms som lämplig eller inte. Däremot känns det som ett bra arbete, både den professionella biten med andra människor och för den egna personliga utvecklingen.

Lite känslig fråga men jag är som sagt lite vetgirig, vad kan man förvänta sig för ingångslöner som t.ex. handläggare? Är det skillnad om man har tidigare arbetslivserfarenhet från andra myndigheter? Kan man förhandla om lönen senare? Typ en gång/år? Eller är det löneförhandlingar med den lokala fackklubben?
Citera
2015-07-21, 09:42
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ODDysseus
En typ av kvotering alltså! Mellan män/kvinnor och de med språkkunskaper. Check! Ja, jag har inga arabiska språkkunskaper t.ex. Bara engelska och svenska förstås. Tiden får väl utvisa om man bedöms som lämplig eller inte. Däremot känns det som ett bra arbete, både den professionella biten med andra människor och för den egna personliga utvecklingen.

Lite känslig fråga men jag är som sagt lite vetgirig, vad kan man förvänta sig för ingångslöner som t.ex. handläggare? Är det skillnad om man har tidigare arbetslivserfarenhet från andra myndigheter? Kan man förhandla om lönen senare? Typ en gång/år? Eller är det löneförhandlingar med den lokala fackklubben?

Kvotering!? Då är majoriteten av jobb "kvotering av svenskar" enligt dig, eftersom de flesta arbetsgivare kräver att man ska kunna det svenska språket? :P

Klart att du kan förhandla om lönen, det kan man alltid. Dels förhandlar facket åt kollektivet sen finns det alltid en del du kan förhandla om.
Citera
2015-07-21, 10:08
Medlem
ODDysseuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson
Kvotering!? Då är majoriteten av jobb "kvotering av svenskar" enligt dig, eftersom de flesta arbetsgivare kräver att man ska kunna det svenska språket? :P

Lite off topic kanske! Behöver inte någon som för min talan om vad jag menar. Det klarar jag av själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in