2015-07-20, 00:29
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Inte läst i media idag om att litauerna fastnat på film den aktuella tiden och därmed har alibi, vilka skrev om det?

Sen har jag väl för mig att det är ett tidsgap på en timme ändå, så även om man ser på filmen att de handlar pizza så betyder inte det att de inte hade hunnit utföra mordet på Lisa så särskilt vattentätt är väl inte det alibit, eller?
Jag skulle vilja säga att alibit är tätt.
18.23 skrev Lisa.
1930 sägs de ha fastnat på övervakningsfilmen. Det ger väldigt lite tid över till allt som måste ha skett.
50 minuter bara.
Under dessa 50 minuter måste superbalten alltså ha överfallet Lisa, våldtagit henne och mördat henne - utan att lämna några spår på caféplatsen. Och sen hämtat en bil för att köra liket från caféet ända till gården där liket hittades och gömma det väl. Sen åka tillbaka till huset var alla balter bodde.
Allt detta så snabbt utan att ens bli svettig elelr få några sår elelr blod på sig, inga grusfläckar eller sönderrivna kläder - och utan att börja svetas och få panik.
Sen tillsammans med familjen prata om kvällsmat och välja att ta sig till Kjellby för att handla pizzor. Gå eller köra bil vet vi inte ens än.

Allt detta under 50 minuter alltså.

Och till det så måste han dessutom ha kört med Lisas mobil söderut i 5 minuter av någon anledning direkt efter 1823. Och 1830 krossat hennes mobiltelefon och sen plockat upp alla bitar han kunde hitta, men glömt/missat skalet.

Så Ja - alibit Är faktiskt Tätt.

Detta Bevisar ju att balterna Omöjligt hade kunnat göra det.

Förstår ni inte hur det alibit faktiskt rentvår balterna? Det blir en fysiskt omöjlighet för honom att ens ha kunnat göra det.
Ser ni då hur farligt det är med sk "polisiär intuition"? Att den sätter hela objektiviteten och neutraliteten ur spel, och de går bara på sina egna Känslor - struntar Helt i bevis som kan fria den misstänkte, som talar till den misstänktes fördel.

Detta är ju allvar.

Nu kommer den häktade att bli frisläppt inom kort. Advokaten kommer aldrig att acceptera att den häktade är inlåst Trots alibi.
2015-07-20, 00:30
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har inte missat media, och jag begriper vad du bygger åsikten på.
Advokaten letar givetvis luckor för att skapa tvivel om annan GM. Hennes mål är att fria sin klient - sant eller falskt - advokaten gör sitt jobb.
Hon anser vid detta tillfälle att det som presenterats från åklagare är för vagt - sant eller inte vet vi inte. Åklagare lägger givetvis inte fram mer än nödvändigt dvs advokaten har inte full insikt.

Du säger sen att det inte går att veta exakt, inte hur starkt det är och att det är svårt att tolka advokatspråk. Ja, precis vad jag skriver om!
I samma andetag vill du dock slå vad om en tusenlapp om att din tolkning gäller...

Advokaten ifrågasätter 1) befintlig bevisning och 2) vittnesförhör som kan ha påverkats av media samt 3) de frigivnas åsikter - och detta är det enda som finns om sistnämnda:

"Vad avser de medmisstänkta har de själva intresse av att bli frigivna, vilket kan spela in. De har också frigetts."

Hon funderar om dessa kan ha sagt nåt om hennes klient för att frias som blir till nackdel för hennes klient. Hon har inte full koll på vad som sagts i förhör tills åtal väcks. Advokaten spekulerar/gissar i och med meningen "vilken kan spela in".
Det grundläggande i ett frisläppande är givetvis att det brister i teknisk bevisning - inget DNA, inga spår för övrigt, inget fastställande via mobiler eller masttömning. Alibi är en annan del som påverkar förloppet om sånt skulle finnas. De är frigivna, men inte helt avskrivna. En förundersökning är inte statisk.

Så nej - släktingarna behöver inte ha sagt ett negativt ord som talar emot den häktade.
Däremot kan alibi fallerera om de inte överensstämmer.

Om den andre skribentens trovärdighet eller inte:
Jag granskade hypotesen och inte skribenten. Personerna i storyn är heller inte intressanta. Jag tittade däremot på om förloppet skulle kunna vara tänkbart oavsett vem som än skrivit detta. Dt är tre-stegs förloppet jag tittade på:
# Gärningsman som i impuls dödar Lisa.
# En person med god kännedom om trakten anser att GM ska skyddas/brottet ska döljas.
# ...varav tredje part utför bortförseln av kroppen, dvs den som nu är misstänkt GM.
Det skulle jag vilja hävda att hon alls inte gör. Det hon menar är att deras önskan att bli frigivna kan ha spelat roll för vad de har sagt, m a o implicerar hon att de mycket väl kan fara med osanning för att rädda sitt eget skinn. Ordet "kan" syftar alltså inte på hennes osäkerhet om vad som har sagts, utan på hennes osäkerhet om i vilken mån de medmisstänktas vilja att rädda sitt eget skinn påverkat sanningshalten i deras utsagor.
2015-07-20, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Ja men frågan är alltså hur hon kan ha svenska bekanta....
Hon använder väl Google translate
2015-07-20, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Finns inget som säger att det måste planerats.
GM kan mycket väl kastat in LH i bilen och sedan åkt därifrån.

I så fall måste han ha haft bilen bakom Cafet och då hade den andra tjejen sett bilen när hon åkte lite innan och du slänger inte in en skräckslagen 17 åring i en bil utan att det hörs och blir en kamp
2015-07-20, 00:32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Men hur kan hon ha svenska bekanta om hon inte kan prata svenska?

Jag tror inte ett dugg på det mamman säger. Men om jag får spåna kan hon ha pratat med AJ eller nån. Han kan ha ringt henne i samband med gripandet.

Som sagt var bara en teori boch jag tror inte på detta som mamman sagt, så förlåt om min teori har sina brister.
2015-07-20, 00:34
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Bilen har väl undersökts av polisen och är väl avskriven från misstanke... så vad har den för relevans?

Det är inte säkert att det är just den bilen som AJ försökte byta/sälja som avskrivits, för det skrevs ju:
"Det finns minst en annan bil som undersökts i mordutredningen."
Och det betyder ju att det sannolikt finns mera än en bil som som undersökts i mordutredningen.

Desutom skriver dom att den bil som avförts:
"lämnades in på en verkstad dagarna efter Lisa Holms försvinnande."
Och det var ju INTE tillfället med AJs bil som AJ försökt byta inn/sälja den 26 Juni, 2015,
altså 20 dagar efter Lisa's försvinnande !

http://www.expressen.se/gt/sa-viktig-ar-brodernas-bil-for-lisa-holm-fallet/

"Nu har polisen haft den litauiska bilen i beslag i över en månad.
– Om de kan hitta något spårmaterial som kan binda henne till deras bil så är de en bra bit på väg. Om inte så är det inget bra. Då måste de hitta en annan bil som de kan ha använt sig av.
GT har sökt åklagare Lars-Göran Wennerholm, som leder förundersökningen för att fråga om bilen.
Vad gäller resultatet från genomgången av bilen är det locket på från polisen.
– Jag kan inte kommentera den tekniska undersökningen av bilen, säger kriminalkommissarie Lars Johansson vid Skövdepolisen.
Det finns minst en annan bil som undersökts i mordutredningen. Den har koppling till Blomberg och lämnades in på en verkstad dagarna efter Lisa Holms försvinnande.
– Bilen har undersökts och är avförd från utredningen, säger Lars Johansson.

De slutgiltiga analyssvaren på all spårsäkring som utredarna har skickat till Nationellt forensiskt centrum beräknas dröja minst två veckor till."
2015-07-20, 00:36
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kaffedrickandet skedde söndagen Lisa försvann.
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
De satt alltså och drack kaffe och planerade vad de skulle äta till middag.
det var alltså 1815.
1823 skrev samtidigt Lisa sitt sista sms.
1830 var hon nere vid bergets fot (var skalet hittades).
En kvart efter kaffesamtalet alltså. Dvs balterna satt förmodligen fortfarande kvar och drack kaffe o snackade. En kvart senare gjorde de sig redo att åka o handla. Eller promenera.

De hade inte hunnit köra raskt ner till bergets fot var Lisas mobilskal fanns, och där snabbt mörda, våldta och röva bort henne för att sen omedelbart köra hela vägen till Martorp och gömma undan liket - och sen tillbaka.

En så snabb och extremt tight handlingsplan hade varit Omöjlig i praktiska livet.

Allt detta rentvår ju balterna.

Men frågan är om de hade kunnat ha sett något? Dvs utan att vara medveten om vad de såg.
De hade tex ha kunnat råka se en bil som körde förbi dem, som hade Lisa i sig. Död eller levande. I framsätet elelr bagaget.

Med tanke på hur polisen har behandlat dem hittills så tror jag inte de ens hade vågat säga något sådant av rädsla för att polisen ska vända det mot dem isf.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ja men frågan är alltså hur hon kan ha svenska bekanta....

Det var inte hennes vänner utan några som känner sönerna. Det står inte om hon ringt dem eller om dem ringt henne.

Citat:
Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden.
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag tror inte ett dugg på det mamman säger. Men om jag får spåna kan hon ha pratat med AJ eller nån. Han kan ha ringt henne i samband med gripandet.

Då tänker du att AJ kan litauiska....
2015-07-20, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Har någon kontakt med tjejerna på fiket,för de kanske kommer ihåg om någon varit inne på fiket under senare tid och fikat själv eller någon annan från AJs släkt och som kan vara exempelvis från Spanien
Man vet ju hur charmiga sydeuropéer är och får de syn på några söta svenska tjejer så vaknar bocken i dom. Inte säkert han träffat Lisa innan men föstog hon jobbat på fiket,stannade och chansade på en ugn svensk tjej
Hoppas någon på fiket kommer ihåg om något av detta kan ha förekommit

De är säkerligen redan förhörda av polis. Polisen vet vad de ska ställa för frågor till de personer hon jobbade med och polisen har troligen förhört hennes privata vänner och klasskamrater också för att få veta så mycket som möjligt om henne och tiden innan försvinnandet.

Förstår inte ditt resonemang/svartmålande av sydeuropéer. Om alla tyckte som du skulle ingen åka på semester till tex Spanien.
Senast redigerad av ulvan 2015-07-20 kl. 00:42.
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har du någon källa som styrker att balterna har fastnat på en film, någon annan som har sett en sådan uppgift?
Läs tidningen. Står tex i dagens Aftonbladet
Det står även om mopedhjälmen där. Men tyvärr inget om var den har hittats.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det skulle jag vilja hävda att hon alls inte gör. Det hon menar är att deras önskan att bli frigivna kan ha spelat roll för vad de har sagt, m a o implicerar hon att de mycket väl kan fara med osanning för att rädda sitt eget skinn. Ordet "kan" syftar alltså inte på hennes osäkerhet om vad som har sagts, utan på hennes osäkerhet om i vilken mån de medmisstänktas vilja att rädda sitt eget skinn påverkat sanningshalten i deras utsagor.

Sensmoralen är:
1. Advokaten har inte full insikt om vad som sagts i respektive förhör. Detta presenteras inte i detalj.
2. Brist på bevisning gör att personer frisläpps. Alibi kan påverkar positivt.
3. Det finns därmed ingenting i hennes uttalande som bevisar att de sagt något ofördelaktigt om den häktade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in