2015-07-19, 15:51
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deski
Klart han är efterbliven - han ser inte bara dum ut - han jobbar
på Samhall.

Johanna var faktiskt kul.

Paul fick inte Liv-I-Schnabeln - så här brukar det inte vara.

Johanna - du har väl inte haft så många tillfällen - ha ha

Hon fattade att ingen normal dam vill auktorizera denne fuling o
mongo till sina SchnabelTerapeuter - ha ha

Var det hans första "resa" eller hade han varit på gång innan? Verkar vara en tämligen galen kille. Det är väl det här fallet?

http://www.expressen.se/kvallsposten/johanna-holls-fangen-hos-valdtaktsmannen/
Citera
2015-07-19, 16:00
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Men snälla någon. Det finns universella sanningar i något brottsmål eftersom de enda som någonsin kan veta den 100-procentiga sanningen är brottsoffer och förövare. Och ibland inte ens det då vi upplever "verklighet" olika. Ingen teknisk bevisning är lika med reell, faktisk verklighet. Rent teoretiskt KAN mina fingeravtryck hamnat på vapen x då jag fann det, tog upp det och undersökte det för att sedan kasta det i vattnet. Är det sannolikt dock? Nej. Om något ser ut som en anka, går som en anka och låter som en anka så är det sannolikt en anka. Men där är en skillnad i att ställa sakliga och relevanta frågor som är grundläggande för en rättegång och att vara dumdristigt kritisk.

Finns det inget övrigt i ditt exempel som bevisar att du avfyrat skottet bör du verkligen inte bli dömd för ex mord.

Problemet är att när ett sexualbrottsmål leder till åtal är det upp till den åtalade att motbevisa sin skuld, istället för tvärtom som i alla andra brottsmål.

Ex som i detta fallet. Om både målsägande och den tilltalade kan förklara uppkomsten av skadorna bör ingen bli dömd, även om den ena parten(oftast målsägande) upplevs som mer trovärdig och uppgifterna verkar vara självupplevda.

Jag friar hellre 10 000 skyldiga än att dömmer 1 oskyldig.
Citera
2015-07-19, 18:10
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson
Finns det inget övrigt i ditt exempel som bevisar att du avfyrat skottet bör du verkligen inte bli dömd för ex mord.

Problemet är att när ett sexualbrottsmål leder till åtal är det upp till den åtalade att motbevisa sin skuld, istället för tvärtom som i alla andra brottsmål.

Ex som i detta fallet. Om både målsägande och den tilltalade kan förklara uppkomsten av skadorna bör ingen bli dömd, även om den ena parten(oftast målsägande) upplevs som mer trovärdig och uppgifterna verkar vara självupplevda.

1. Jag drog ett påhittat exempel för att visa på hur principen "utom allt rimligt tvivel" undantagslöst alltid lämnar utrymme för tvivel. "Rimligt tvivel" är ett luddigt och otydligt uttryck. Juridik 101.

2. Du har helt fel. Vet inte ens var du får denna skeva uppfattning ifrån. Sexualbrottsmål fokuserar fortfarande i hög grad på att brottsoffret ska kunna redogöra för vad denne gjort under övergreppet trots att en sexuell handling redan konstaterats. Exempel på faktiska fall där mannen friats; Ex 1: GM erkänner att han haft sex med BO men att han UPPFATTAT samtycke eftersom hon inte aktivt sagt nej - friande dom. Ex 2: GM erkänner att han haft sex med minderårig flicka men han UPPFATTADE hennes kropp som "välutvecklad" - friande dom. Din uppfattning om att ord mot ord räcker är alltså felaktig.

3. Du säger själv att du inte är väl insatt i detta fallet. Jag har läst FUP:en och har en väldigt tydlig bild om vad Paul utsatt Johanna för och har därför ingen lust att debattera vidare med dig som baserar din uppfattning på en tidningsartikel. Så vill du vidare diskutera din högst personliga och generella uppfattning om det svenska rättssystemet som denna tråd inte handlar om, så föreslår jag att du söker dig vidare. Slutligen kan jag tipsa dig om att kolla upp statistik och praxis kring sexualbrottsmål för att se vad som faktiskt gäller och hur det fungerar i Sverige 2015 innan du ger din i diskussion igen.
Citera
2015-07-19, 18:28
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
1. Jag drog ett påhittat exempel för att visa på hur principen "utom allt rimligt tvivel" undantagslöst alltid lämnar utrymme för tvivel. "Rimligt tvivel" är ett luddigt och otydligt uttryck. Juridik 101.

2. Du har helt fel. Vet inte ens var du får denna skeva uppfattning ifrån. Sexualbrottsmål fokuserar fortfarande i hög grad på att brottsoffret ska kunna redogöra för vad denne gjort under övergreppet trots att en sexuell handling redan konstaterats. Exempel på faktiska fall där mannen friats; Ex 1: GM erkänner att han haft sex med BO men att han UPPFATTAT samtycke eftersom hon inte aktivt sagt nej - friande dom. Ex 2: GM erkänner att han haft sex med minderårig flicka men han UPPFATTADE hennes kropp som "välutvecklad" - friande dom. Din uppfattning om att ord mot ord räcker är alltså felaktig.

3. Du säger själv att du inte är väl insatt i detta fallet. Jag har läst FUP:en och har en väldigt tydlig bild om vad Paul utsatt Johanna för och har därför ingen lust att debattera vidare med dig som baserar din uppfattning på en tidningsartikel. Så vill du vidare diskutera din högst personliga och generella uppfattning om det svenska rättssystemet som denna tråd inte handlar om, så föreslår jag att du söker dig vidare. Slutligen kan jag tipsa dig om att kolla upp statistik och praxis kring sexualbrottsmål för att se vad som faktiskt gäller och hur det fungerar i Sverige 2015 innan du ger din i diskussion igen.

1. Jag förstod att du drog ett påhittat exempel, som dock verkligen inte skulle gå under "bortom allt rimlig tvivel" utan fler bevis.

2. Det ska vara som du beskriver och är ofta det. Men allt för ofta blir det helt fel och den tilltalades rättssäkerhet åsidosätts. Varför tror du ex. att 70% av fallen i JK:s rapport "Felaktigt dömda" var sexaulbrottsmål?

I Sverige är det ett stort problem att så många anmälningar om våldtäkt läggs ner. Men det är ett Allvarligare problem att personer blir felaktigt och oskyldigt dömda. Det pågår ibland en modern häxjakt mot anklagade i landet, så fort någon ropar våldtäkt är alls som sägs från kvinnan fakta.

Läs gärna Jan Guillous debattartikel om Billy Butt. Den säger en hel del om det aktuella rättsläget även om den har några år på nacken..
Citera
2015-07-19, 19:19
Medlem
RickDangerouss avatar
Citat:

Jag friar hellre 10 000 skyldiga än att dömmer 1 oskyldig.
Med ett sådant tankesätt skulle det inte gå att fälla någon. I Sverige brukat man istället tala lm att hellre 100 som går fria än att en oskyldig fälls. Personligen tror jag att det svenska rättssystemet ligger på under det, snarare en siffra på 10 skyldiga som går fria än 1 oskyldig som döms.
Senast redigerad av RickDangerous 2015-07-19 kl. 19:36.
Citera
2015-07-19, 19:52
Medlem
Tillssons avatar
Citat:

3. Du säger själv att du inte är väl insatt i detta fallet. Jag har läst FUP:en och har en väldigt tydlig bild om vad Paul utsatt Johanna för och har därför ingen lust att debattera vidare med dig som baserar din uppfattning på en tidningsartikel.

LÖGN! Du kan inte ha läst FUP:en! Tingsrätten har förordnat bestående sekretess för hela akten med materiellt stöd i 35 kap. 12 § OSL.
Citera
2015-07-19, 20:09
Medlem
beardbraids avatar
Lite ot men mitt rättsmedvetande får inte ihop hur straffet för att kränga ett par kilo röka kan vara längre än det här....
Citera
2015-07-19, 21:10
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Lite ot men mitt rättsmedvetande får inte ihop hur straffet för att kränga ett par kilo röka kan vara längre än det här....

Denna handling resulterade bara i ett brottsoffer och anhöriga som kommer få lida under många år. Det kan inte alls likställas med konsekvenserna av röka, där Beatrice Ask och en stor mängd andra politruker kommer få nattsömnen förstörd av vetskapen att du har det trevligt på ett för dem omoraliskt sätt.

Lite perspektiv, om man får be...
Citera
2015-07-19, 23:22
Medlem
Helt sjuk story. Något mer om denna liraren?
Citera
2015-07-20, 00:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Trådar sammanfogade // Mod
Citera
2015-07-20, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredricomartin
Ska röra sig om en Somalier enligt uppgift.

Det var faan den mest nordiska somalier jag någonsin sett! Ett riktigt vikingaskägg med en härligt lysande flint..

Bara för att dina demoner alltid säger "Det var en somalier" så behöver det inte stämma.
För er som har FB så kan ni få lite läckra bilder på denna man från Somlia ^^
https://www.facebook.com/johanna.nirum/posts/10152891565851775

För övrigt håller jag med MorganPalsson att det är väldigt mycket häxjakt på Flashback det senaste. Flashback är ingen domstol och ska därför inte agera som någon domstol heller. Diskutera fakta-delen av fallen, men döm inga män/kvinnor efter att ha hört en sida av storyn. Vem vet, kanske det var en galen kvinna som högg sin älskare när han ville att hon skulle gå publikt med deras relation? Eller så kanske det var en galning som tyckte om att låsa in flickor i sin lägenhet för att sexuellt utnyttja dom? Vi kan bara gissa, men den faktiska fakta som presenteras är mycket bättre att förhålla sig till, än någons ord.
Citera
2015-07-20, 00:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Det har jag inte sagt. Men en trovärdig historia bör inte räcka för att övertyga ett helt samhälle att göra "mayhem" av en person på Facebook, Flashback och dessutom få han häktad och åtalad för ett brott.

Det finns inga andra brottskategorier i Sverige där polis/åklagare och allmänhet aldrig ifrågasätter brottsoffret, utan istället gör hens historia till den totala sanningen som inte behöver ifrågasättas eller undersökas närmare.

Jag tycker det är viktigt att man analyserar alternativa händelseförlopp utifrån vad den misstänkte säger, Kvinnor kan faktiskt ljuga om vad som hänt även när det gäller våldtäkt.

Det kan ibland finnas skäl att ifrågasätta våldtäktshistorier, men det här är inte ett sådant fall. Kort och gott. Vid överfallsvåldtäkter av den här typen kanske det går att om man selekterar fakta hårt att konstruera ett otroligt teoretiskt iscensättande för att sätta dit stackars Paul, men något rimligt tvivel blir det inte. Mer som en skruvad parodi på Gone girl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in