Citat:
Ursprungligen postat av
Kardnialvokal
1. Jag drog ett påhittat exempel för att visa på hur principen "utom allt rimligt tvivel" undantagslöst alltid lämnar utrymme för tvivel. "Rimligt tvivel" är ett luddigt och otydligt uttryck. Juridik 101.
2. Du har helt fel. Vet inte ens var du får denna skeva uppfattning ifrån. Sexualbrottsmål fokuserar fortfarande i hög grad på att brottsoffret ska kunna redogöra för vad denne gjort under övergreppet trots att en sexuell handling redan konstaterats. Exempel på faktiska fall där mannen friats; Ex 1: GM erkänner att han haft sex med BO men att han UPPFATTAT samtycke eftersom hon inte aktivt sagt nej - friande dom. Ex 2: GM erkänner att han haft sex med minderårig flicka men han UPPFATTADE hennes kropp som "välutvecklad" - friande dom. Din uppfattning om att ord mot ord räcker är alltså felaktig.
3. Du säger själv att du inte är väl insatt i detta fallet. Jag har läst FUP:en och har en väldigt tydlig bild om vad Paul utsatt Johanna för och har därför ingen lust att debattera vidare med dig som baserar din uppfattning på en tidningsartikel. Så vill du vidare diskutera din högst personliga och generella uppfattning om det svenska rättssystemet som denna tråd inte handlar om, så föreslår jag att du söker dig vidare. Slutligen kan jag tipsa dig om att kolla upp statistik och praxis kring sexualbrottsmål för att se vad som faktiskt gäller och hur det fungerar i Sverige 2015 innan du ger din i diskussion igen.
1. Jag förstod att du drog ett påhittat exempel, som dock verkligen inte skulle gå under "bortom allt rimlig tvivel" utan fler bevis.
2. Det ska vara som du beskriver och är ofta det. Men allt för ofta blir det helt fel och den tilltalades rättssäkerhet åsidosätts. Varför tror du ex. att 70% av fallen i JK:s rapport "Felaktigt dömda" var sexaulbrottsmål?
I Sverige är det ett stort problem att så många anmälningar om våldtäkt läggs ner. Men det är ett Allvarligare problem att personer blir felaktigt och oskyldigt dömda. Det pågår ibland en modern häxjakt mot anklagade i landet, så fort någon ropar våldtäkt är alls som sägs från kvinnan fakta.
Läs gärna Jan Guillous debattartikel om Billy Butt. Den säger en hel del om det aktuella rättsläget även om den har några år på nacken..