2015-07-19, 22:55
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Spännande om detta med den svarta SUVén har bärighet för då befinner dom sig på
Martorp ca 18.35 och om rätt man sitter så hinner han att handla pizza flera ggr om och få
ett litet alibi ändock.

Och rucklet(ladan) på andra sidan vägen där man kissar,kollar igelkottar,laddar batterier osv
inte har ett smack med detta mord att göra(möjligen fösökt gömma något i efterhand)
2015-07-19, 22:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Blir "bort" bättre?

Det bästa är om du håller dig till vad som är sagt och skrivet, ordagrant alltså.

Vad tror ni, stod Lisa vid vägkanten och pratade med någon eller stod hon vid caféet och observerades av någon ifrån andra sidan vägen som går förbi fiket, hur ska vi tolka det påstådda vittnesmålet?

Bättre om vi reder ut begreppen innan det blir för invecklat, trådsanningar vill vi ju inte ha, eller?
2015-07-19, 22:57
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Föraren tutade? Hon lämnar nyckel och påse med moppen och går för att höra efter vad föraren vill.
Tänkte faktiskt det! Tänkte också att om bilen kom norrifrån så syns platsen där mopeden stod...stämmer det?
2015-07-19, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag sa ju att jag inte vet. Men någon form av ärende har hon tydligen haft för att gå till framsidan. (Om vi utgår från att uppgiften är korrekt.)
Okej Jag känner mig väldigt osäker på om hon verkligen lämnade moppen och påsen självmant. Jag tror GM tog henne vid moppen och OM hon varit i ladan tror jag han har kört henne i bilen från cafet över gatan. Kan vara en av anledningarna till att hundar eventuellt ej spårade till ladan och markerade där. PS nu vet vi iof ej om hundarna spårade dit...
Senast redigerad av ulvan 2015-07-19 kl. 23:03.
2015-07-19, 22:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tänkte faktiskt det! Tänkte också att om bilen kom norrifrån så syns platsen där mopeden stod...stämmer det?
Inte enligt Google gatuvy. Men om tjejerna skildes vid södra ingången kan han ha sett Lisa gå utefter norra gaveln och svängt av utan att de andra tjejerna såg något.
2015-07-19, 22:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tackar! Men om hon var på andra sidan cafeet utom synhåll från vägen så bör hon ha gått runt huset tillbaka igen och fram till vägen. Orsak?

Hon kan ju ha stått utmed husgaveln när hon observerades samtala med en person, ingenting talar emot att hon gick några steg ifrån mopeden som kanske inte syntes ifrån vägen, några steg längs med husgaveln fram till en svart SUV.

Hur som helst, om vittnesmålet är sant så sätter jag en slant på att hon var bekant med den som hon samtalade med.
2015-07-19, 23:00
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lollypoppet
Men ärligt talat...tror du inte att det händer saker som vi inte har en aning om?? Du får väl ringa polisen och tipsa om att polisen måste kolla andra också....för det gör dom säkert inte...herregud...
Nej det verkar inte som att de gö det nej.
Som jag skrev så är det otroligt vanligt med att poliser anser att brott är uppklarade - "polisiärt uppklarade" (som de uttrycker det) - bara, uteslutande pga "polisiär intuition.
Det är alltså i dessa fall tal om folk som gått fria, som inte har dömts, som friats i domstolar eller i utredningsskedet pga bra advokater.
Men poliserna själva - de tycker ju minsann att det bara räcker med att ha "polisiär intuition."
Som tur är så räcker inte det. Man måste faktiskt ha bevis också.
En polismans tyckande är inte på något sätt bättre än vem som helst tyckande. För en polisman är faktiskt vem som helst. Poliser har ingen annan hjärna än alla andra. Dessutom har de ingen, eller väldigt bristande utbildning i beteendevetenskap. En polis kan Direkt liknas med en undersköterska egentligen. Just så liten utbildning har de.

OM polisen verkligen hade fortsat leta, så hade vi vetat det. Det hade skapat otroliga rykten i de små samhällen och media hade omedelbart snappat upp det.
Dessutom hade de häktat även andra, andra som har Misstanke skrivit över hela dem. Som tex pappan, eller en kille med rivsår i ansiktet och blåmärken.
2015-07-19, 23:01
Medlem
Citat:
Bilen kan ha stått på kortsidan hela tiden (nära moppen). De kollegor som gick åt andra hållet såg nog inte den i sådant fall. Från vägen syns väl inte moppen? Den är ju parkerad bakom cafet
2015-07-19, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag uppfattade det som att den svarta SUV stått på andra sidan vägen i närheten av där hon hade sin moped. De som berättade detta trodde inte denna SUV hade nåt med Lisas öde att göra, då hon sett "bekväm" ut när hon stod där.

Det verkar finnas flera i tråden som bor runt Blomberg, borde väl isf finnas nån mer som hört nåt, eller som kunde fråga bekanta om de vet nåt. Jag känner inte de jag pratade med så väl, att jag kan höra av mig till dem för mer information.

De jag pratade med är skötsamma objektiva människor i medelåldern, så jag tror inte det är påhitt från deras sida iaf. Skulle väl vara om personen de pratade med, vill sprida falska saker för att rikta misstankarna åt annat håll.
Förstod de nämt detta för polisen, men det kan ju blivit liggande utan åtgärd som tjejen från Karlstad som Eklund dödade före Engla, tipsa polisen igen
2015-07-19, 23:02
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hon kan ju ha stått utmed husgaveln när hon observerades samtala med en person, ingenting talar emot att hon gick några steg ifrån mopeden som kanske inte syntes ifrån vägen, några steg längs med husgaveln fram till en svart SUV.

Hur som helst, om vittnesmålet är sant så sätter jag en slant på att hon var bekant med den som hon samtalade med.
Eller så var det en norsk turist som ville fråga efter vägen. Lisa behöver inte ha hunnit fram till moppen, nyckeln och påsen kan ha funnits på plats hela dagen, gömd som de var bakom kaféet.
2015-07-19, 23:02
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, men han heter knappast Jönsson. Låter inte spanskt i mina öron.
Han är inte född i Sverige.
Med tiden blev han sannolikt adopterad av Arne.
Familjen (fem personer) bodde 1990 i Hällekis. Det finns en dotter också.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-07-19 kl. 23:05.
2015-07-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
MGM måste borde ha kunnat kommunisera med folk i Sverige, han har väl snackat med tex AJ ett flertal gånger. Tror inte AJ berättar vilket arbete som ska utföras och hur det ska göras på teckenspråk
De måste ju kunnat lite Svengelska

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in