2015-07-19, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Jag tror absolut på det du har krafsat ihop men är lite osäker om du menar en eller flera GM då
du varierar lite.En eller flera?

Tror du det inte hade gått en aning snabbare att hitta LH för polisen om hen/dom hade ring
till dom?Eller lagt BO utanför polishuset?
Nu fick dom iaf leta 5 dagar och det tycker jag var oproffisionellt av hen/dom

Sjön i full storm låter inte heller fel...
För att genomföra en sådan här operation fordras det flera personer jag anser minst 3 plus skåpbil.
Helt omöjligt att en ensam person hade kunnat genomföra det här planerade mordet.
Gärningsmännen hade säkert beräkningen att första dagen påträffas kroppen av Lisa.
2015-07-19, 16:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inga bifigurer.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jovisst kan hon ha varit det, men knappast med att hjälpa sin make att döda en flicka.

Nej jag tror inte heller att den 34-åriga kvinnan har varit maken behjälplig med att döda Lisa. Däremot kan hon mycket väl ha varit behjälplig med annat.

Även om hon inte skulle ha varit detta, så kände hon säkert till vad som hade skett. Kanske inte allt men åtminstone till en viss del.

Själv ser jag henne mera som en bifigur gällande detta. Som bifigurer ser jag däremot vare sig hennes make eller dennes yngre bror.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-07-19 kl. 17:04.
2015-07-19, 16:58
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Helt Klockrent , 100% .

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Är det där en teori? eller är det fakta att denna person eksisterar och att det som du skriver har hänt?
Jag fick ett PM då jag skriver en novell. Eftersom avsändaren säger att hen är en mycket känd deckarförfattare, vilket också framgår av dennes inlägg, så utgår jag ifrån att det är en fiktiv person. Men jag vet inte med säkerhet.
2015-07-19, 16:58
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Dåså, vi är överens. Polisen söker inte efter någon annan GM.
Nja, det där är en tolkningsfråga. Förundersökningen är bunden av objektivitetsprincipen och måste jobba brett. Det betyder att de måste utreda alla tips som inte kan anses helt för stolliga. Dessutom måste man utreda sk alternativa teorier som försvaret lägger fram under utredningens gång. Även om allt pekar på en viss person som gärningsman så kan det finnas öppningar för konspirationsteorier och då är det bara bra för polisen att undersöka de också så att åklagaren kan argumentera emot försvaret när det vankas rättegång.
2015-07-19, 16:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

(Jag har raderat de saker under spoilern som inte känns meningsfulla att fortsätta diskutera)

När det gäller de tre första grejerna: Du tycks på något vis ha missat att det är helt klarlagt att advokaten har fått uppgifter om vad medmisstänkta har sagt i förhör. Hon spekulerar inte av det enkla skälet att detta är saker som ingår i åklagarens underlag till häktningsframställan. Vid första häktningen klagade hon på att hon inte fick veta något om bakgrunden. Vid andra häktningen har åklagaren uppenbarligen lagt fram mer material.

Allt framgår i denna redan flera gånger länkade GP-artikel: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2764917-advokaten-bevisen-kan-ha-planterats-av-annan

Citat:
Beträffande det som åklagaren redovisat angående innehållet i vittnesförhör och förhör med medmisstänkta är inte uppgifterna starka. Beträffande vittnesuppgifterna måste vägas in den påverkan som uppgifter i massmedia kan ha fått på dem. Vad avser de medmisstänkta har de själva intresse av att bli frigivna, vilket kan spela in. De har också frigetts

Visst, det går inte att veta exakt vad som har sagts. Men vi kan slå vad om en tusenlapp om du vill att det i vart fall är mer än att de båda andra har gett varandra ett ömsesidigt alibi för tiden för bortförandet, men inte sin bror/make. Hur starkt det är vet jag inte. Det är svårt att tolka advokatspråk. Att en advokat säger att bevis inte är starka vet ju både du och jag kan vara en tämligen partisk tolkning av verkligheten. Detta sagt så ser jag det som mindre troligt att han rakt upp och ner skulle ha erkänt att han mördat henne. Men något mer än avsaknad av alibi är det definitivt. Wanna bet?

Avslutningen (under spoilern): Jag trodde du fattade att det gällde en annan skribent och inte dig själv, men det kanske inte blev så tydligt Vederbörande var en av Vatchareeya-trådens två mest stolliga alternativteoretiker och nu är h*n tillbaka här och driver sina teser utifrån någon slags amatörpsykologi/spåkärringsanalys (jag tror inte att rågången är helt klar i personens huvud) om att litauern måste vara oskyldig. All bevisning mot den misstänkte ignoreras konstant, samtidigt som de mest triviala händelser i omgivningarna och bland personer som bor i dem är in-te-re-santa och publiceras i inlägg där folk och deras bilar, bostäder och facebookkonton glatt hängs ut.
2015-07-19, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madmor
Jag bor på Kinnekulle. Snacket är att MGM är skyldig.
Ladugården där de hittade LH (efter likhundars markering) är inte brottsplatsen.
Det fanns ungnöt där som utfodras morgon och kväll av anställda, bl a de båda bröderna. Övriga anställda är granskade och har alibi, de är inte intressanta ö h t.

Hjälmen hittades i bitar vid Medelplana kyrka av MP under onsdagen.

Bröderna köpte inte pizza på närbutiken i Källby "Handlarn", det finns en relativt nyöppnad Pizzeria på annan plats i Källby (vid Zoobutiken). Där köpte de pizzorna.

Dina uppgifter verkar vara ifrågasatta, kanske helt utan anledning.

Mitt fetade skulle jag vilja ha mer konkretiserat ifall du bor på kullen. En "relativt nyöppnad Pizzeria" skriver du. Har den slagit upp porten under 2015, eller förra året? Fanns den för tre år sedan, eller har den funnits under fem år eller mer?

Vad innebär "relativt nyöppnad"?
2015-07-19, 17:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nja, det där är en tolkningsfråga. Förundersökningen är bunden av objektivitetsprincipen och måste jobba brett. Det betyder att de måste utreda alla tips som inte kan anses helt för stolliga. Dessutom måste man utreda sk alternativa teorier som försvaret lägger fram under utredningens gång. Även om allt pekar på en viss person som gärningsman så kan det finnas öppningar för konspirationsteorier och då är det bara bra för polisen att undersöka de också så att åklagaren kan argumentera emot försvaret när det vankas rättegång.
Ja, hål i åtalet måste täppas till. Men polisen gör som åklagaren säger, och åklagaren måste vara säker på sin sak för att hålla någon häktad. Då är det rent ut sagt korkat att gå ut brett och leta efter en annan gärningsman. Resurserna sätts på att få till ett åtal så snabbt som möjligt. Och resurserna är begränsade, Skaraborg får inte bli laglöst land medan en mordutredning pågår.
2015-07-19, 17:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
(Jag har raderat de saker under spoilern som inte känns meningsfulla att fortsätta diskutera)

När det gäller de tre första grejerna: Du tycks på något vis ha missat att det är helt klarlagt att advokaten har fått uppgifter om vad medmisstänkta har sagt i förhör. Hon spekulerar inte av det enkla skälet att detta är saker som ingår i åklagarens underlag till häktningsframställan. Vid första häktningen klagade hon på att hon inte fick veta något om bakgrunden. Vid andra häktningen har åklagaren uppenbarligen lagt fram mer material.

Allt framgår i denna redan flera gånger länkade GP-artikel: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2764917-advokaten-bevisen-kan-ha-planterats-av-annan

Visst, det går inte att veta exakt vad som har sagts. Men vi kan slå vad om en tusenlapp om du vill att det i vart fall är mer än att de båda andra har gett varandra ett ömsesidigt alibi för tiden för bortförandet, men inte sin bror/make. Hur starkt det är vet jag inte. Det är svårt att tolka advokatspråk. Att en advokat säger att bevis inte är starka vet ju både du och jag kan vara en tämligen partisk tolkning av verkligheten. Detta sagt så ser jag det som mindre troligt att han rakt upp och ner skulle ha erkänt att han mördat henne. Men något mer än avsaknad av alibi är det definitivt. Wanna bet?

Avslutningen (under spoilern): Jag trodde du fattade att det gällde en annan skribent och inte dig själv, men det kanske inte blev så tydligt Vederbörande var en av Vatchareeya-trådens två mest stolliga alternativteoretiker och nu är h*n tillbaka här och driver sina teser utifrån någon slags amatörpsykologi/spåkärringsanalys (jag tror inte att rågången är helt klar i personens huvud) om att litauern måste vara oskyldig. All bevisning mot den misstänkte ignoreras konstant, samtidigt som de mest triviala händelser i omgivningarna och bland personer som bor i dem är in-te-re-santa och publiceras i inlägg där folk och deras bilar, bostäder och facebookkonton glatt hängs ut.
Det är oartigt att kalla någon stollig.

Kan du redogöra för bevisningen och hur den ska kunna bemötas på ett seriöst sätt?
2015-07-19, 17:15
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Dina uppgifter verkar vara ifrågasatta, kanske helt utan anledning.

Mitt fetade skulle jag vilja ha mer konkretiserat ifall du bor på kullen. En "relativt nyöppnad Pizzeria" skriver du. Har den slagit upp porten under 2015, eller förra året? Fanns den för tre år sedan, eller har den funnits under fem år eller mer?

Vad innebär "relativt nyöppnad"?
"Pizzeria Källby drivs av Tomas Özbeck som är lokalhyresgäst hos Götenebostäder.
– Pizzerian är samlingspunkten på kvällarna, här är alltid mycket folk, säger han.
Tomas Özbeck är trots sin unga ålder redan en erfaren pizzabagare.
– Jag arbetade på en pizzeria i åtta år innan jag bestämde mig för att starta eget.
Sedan två år tillbaka driver han Pizzeria Källby. Någon osäkerhet inför att bli egen
företagare kände han aldrig.
- Det har bara varit roligt och min familj har stöttat mig hela tiden.
Han bor i Lidköping tillsammans med sin mamma, pappa och två syskon – en storebror
och en lillasyster. På fritiden tycker han om att spela fotboll men jobbet tar mycket tid.
Varje dag kör han till sin pizzeria i Källby som har öppet från klockan elva alla dagar i
veckan.
– På dagarna är här lugnt men på kvällarna är det alltid mycket folk, Det är den enda
restaurangen så det blir att alla samlas här, säger han.
Förutom pizza finns det även kebab på menyn och den populäraste pizzan är just en kebabpizza.
Företagsam. Tomas Özbecks åker varje dag till sin pizzeria, som är enda restaurangen i
Källby och därmed lockar mycket folk."

Publ 2006 i GöteneBo, information från Götenebostäder. Pizzerian (adress Sjökvarnsvägen 25 A, Källby) torde alltså ha öppnat 2004.

Källa: http://pdfooina.org/k-5668116.html
Senast redigerad av angladotter 2015-07-19 kl. 17:18.
2015-07-19, 17:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
För att genomföra en sådan här operation fordras det flera personer jag anser minst 3 plus skåpbil.
Helt omöjligt att en ensam person hade kunnat genomföra det här planerade mordet.
Gärningsmännen hade säkert beräkningen att första dagen påträffas kroppen av Lisa.
Du har inget underlag för att kunna uttrycka dig så bestämt som du gör där i det fetade
lilla avsnittet.
Vi har inte en susning om ifall det var planerat eller inte.
2015-07-19, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
"Pizzeria Källby drivs av Tomas Özbeck som är lokalhyresgäst hos Götenebostäder.
– Pizzerian är samlingspunkten på kvällarna, här är alltid mycket folk, säger han.
Tomas Özbeck är trots sin unga ålder redan en erfaren pizzabagare.
– Jag arbetade på en pizzeria i åtta år innan jag bestämde mig för att starta eget.
Sedan två år tillbaka driver han Pizzeria Källby. Någon osäkerhet inför att bli egen
företagare kände han aldrig.
- Det har bara varit roligt och min familj har stöttat mig hela tiden.
Han bor i Lidköping tillsammans med sin mamma, pappa och två syskon – en storebror
och en lillasyster. På fritiden tycker han om att spela fotboll men jobbet tar mycket tid.
Varje dag kör han till sin pizzeria i Källby som har öppet från klockan elva alla dagar i
veckan.
– På dagarna är här lugnt men på kvällarna är det alltid mycket folk, Det är den enda
restaurangen så det blir att alla samlas här, säger han.
Förutom pizza finns det även kebab på menyn och den populäraste pizzan är just en kebabpizza.
Företagsam. Tomas Özbecks åker varje dag till sin pizzeria, som är enda restaurangen i
Källby och därmed lockar mycket folk."

Publ 2006 i GöteneBo, information från Götenebostäder. Pizzerian (adress Sjökvarnsvägen 25 A, Källby) torde alltså ha öppnat 2004.

Källa: http://pdfooina.org/k-5668116.html

Tack, det var vänligt men jag visste redan om det.

Tänkte mer att "Madmor" själv kunde utveckla varför hen kallade pizzerian "relativt nyöppnad" för att få en indikation på hur trovärdiga de övriga uppgifterna var. Å andra sidan kunde ju hen googlat själv på några sekunder men påståendet hade ändå verkat suspekt om hen befinner sig på kullen till vardags.
2015-07-19, 17:33
Medlem
Att kalla något som hänt för 11år sedan för relativt nyligen kan ha med personens ålder att göra...börjar känna igen fenomenet själv

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in