2015-07-14, 16:56
Medlem
njaexss avatar
Jag vill tipsa om aktien Tethys Oil, stabilt oljebolag vars aktiekurs reagerat lite väl mycket på det senaste "raset" i oljepriset. Jag sätter en riktkurs på 65-75kr. Tack för mig.
Citera
2015-07-15, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag skulle passa mig extremt noga för biotech-bolag som inte tjänar pengar...

Ja och du varnade alla för Fingerprint med, vi såg ju hör de gick
Citera
2015-07-15, 08:45
Medlem
knut_1s avatar
GlaxoSmithKline verkar både fundamentalt och tekniskt intressant just nu.
Citera
2015-07-15, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1

Vad beror det på att värdet har sjunkit så mycket det senaste året?
Citera
2015-07-16, 08:41
Medlem
BuboAnalyss avatar
både Apple och ICA setuperna ångar på, fler om köpt?
Citera
2015-07-16, 09:10
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1

Har ögnat på bolaget tidigare. Intressant bolag pga stabilitet och direktavkastning, det stora problemet är dock dess pipeline. Om de inte börjar vräka ur sig fler nya läkemedel kommer bolagets vinster inom snar framtid att börja svikta (om det inte redan börjat?). Däremot finns det en joker i kortleken i form av en merger med något annat bolag, det skulle höja värdet på bolaget rejält. Just nu är bolaget på min bevakningslista, men osäker på om eller när jag ska köpa.
Citera
2015-07-16, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuboAnalys
både Apple och ICA setuperna ångar på, fler om köpt?
Köpte ICA till farsan.
Citera
2015-07-16, 12:24
Medlem
BuboAnalyss avatar
härligt
Citera
2015-07-16, 13:00
Medlem
valle20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Jag tror du gjort ditt på börsen, verkar som din tankeförmåga avtagit och du har en väldigt enkelspårig syn och det är inte alls positivt om man ska vara framgångsrik.

Du skriver nu helt öppet att du inte har kunskap om varken Karo eller FPC men trots det försöker du ändå uttala dig om bolagen i fråga.

"Nej jag har inte kunskapen om karo och det är det ytterst få som har.".

Jävligt konstigt att personer som Ola Rollen köpte FPC på 50kr, han måste vara en fattig stackare...

Motiveringar kan du finna i Fingerprint Cards tråden, inte riktigt så att jag kommit fram till hitta på kurser utan kalkyler Vissa har förmågan att räkna vet du.

Här har du min post om hur läget ser ut just nu om du inte klarar av att söka själv:
(FB) Fingerprint Cards - FING B

Och ja, vi får se om vi ligger närmare 50kr än 300kr innan årets slut och nästa år blir ännu roligare att jämföra.

Vilket trams av dig. Varför skulle man tipsa småsparare om högvolatila aktier som stigit 300% senaste tre månaderna? En typisk småsparare/nybörjare sitter med 15-20k på kontot och att i det läget föreslå all-in på liknande aktier är bara korkat.

Din "uträkning" i inlägget du länkade till bygger på dina antaganden, på intet sätt mer relevant än någon annan som säger "jag tror inte på aktien".

Fingerprint kan säkert lyckas för allt jag vet - men det kan lika gärna gå samma öde till mötes som dannemora, africa oil osv. Du var säkert med under både deras uppgång och fall, men det skriver du inget om här.
Citera
2015-07-16, 14:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valle20
Vilket trams av dig. Varför skulle man tipsa småsparare om högvolatila aktier som stigit 300% senaste tre månaderna? En typisk småsparare/nybörjare sitter med 15-20k på kontot och att i det läget föreslå all-in på liknande aktier är bara korkat.

Din "uträkning" i inlägget du länkade till bygger på dina antaganden, på intet sätt mer relevant än någon annan som säger "jag tror inte på aktien".

Fingerprint kan säkert lyckas för allt jag vet - men det kan lika gärna gå samma öde till mötes som dannemora, africa oil osv. Du var säkert med under både deras uppgång och fall, men det skriver du inget om här.

Tänker exakt likadant. Problemet är att förstagångsköpare ofta köper aktier som FPC och sedan kommer besvikelsen som ett brev på posten när aktien rasar, vilket förr eller senare kommer att ske.

Därför är det bättre om nybörjare satsar på lite mer säkra kort istället och inte har lika bråttom med vinsterna.
Citera
2015-07-16, 14:53
Medlem
Nilörngruppen känns som en aktie som kan bli intressant..

Nettoomsättning:
2014 - 457,5 milj
2013 - 382,8 milj
2012 - 330,4 milj
2011 - 321 milj

Resultat
2014 - 41,7 milj
2013 - 34,6 milj
2012 - 25 milj
2011 - 36,2 milj

Eget kapital
2014 - 114.3 milj
2013 - 94.9 milj
2012 - 86.4 milj
2011 - 98.7 milj

Långfristiga skulder
2014 - 5.9
2013 - 6.2
2012 - 7.1
2011 - 8.2

Räntabilitet på eget kapital
2014 - 39.9 %
2013 - 38.2 %
2012 - 27.0 %
2011 - 32.5 %

Utifrån det fundamentala tycker jag att aktien ser mycket intressant ut, den kom till börsen för ca en månad sedan. En av anledningarna till att den har varit nedtryckt senaste tiden kan vara Greklands krisen samt att många brukade bara teckna blint och sälja på första handelsdagen.. Värt att ha i åtanke dock är att bolaget är relativt litet. Men enligt mig kan det vara värt att köpa eller läsa på lite ytterligare, vid första anblick ser det väldigt intressant ut!

Länk till prospekt, årsrapporter och dylikt nedan..

Årsredovisning
Prospekt
Analys från placera
Affärsvärlden & Börspodden
Citera
2015-07-16, 16:02
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valle20

Jag tipsar ingen speciell grupp om köp i FPC, mitt tips är tydligt: Lägg ned tid på att göra en analys av FPC och handla därefter. Och i FP tråden här på FB finns det vääldigt fakta rika inlägg som bygger på källor och tydliga förklaringar.

Citat:
Just precis MINA antaganden som än så länge varit hyfsat bra eller hur?

Och läs det här inlägget ifrån den 21 Maj då kursen stod runt 90kr:
(FB) Fingerprint Cards - FING B

Och mina mega hauss mellan 30-60kr, var de fel?

Så snälla släpp avundsjukan eller vad fan felet är och förstå att jag inte är ute efter att lura folk, jag lägger väldigt mycket tid på att dela med mig av mina analyser vilket jag inte hade behövt men vem vet, en dag kanske jag också tröttnar på er och då lämnar jag skitsidan så kan ni fortsätta skrapa lotter. Eller så hjälps vi alla åt vilket jag använder sidan till, haussa kan man göra på placera om man vill.

Och vadå Africa?

Jag kan säga öppet, jag tradar rätt hårt i många bolag så som:
Anoto, Starbreeze, Karo, Enquest, Africa, Orexo, Neuro, Precise m fl.

Och även Fingerprint har jag kört hårt i:
http://www.ladda-upp.se/bilder/xpaxzisbawjm/

(Vinnande konceptet hade varit LONG AND STRONG)

Men håller jag positionen länge och hur stort innehav nyttjar jag? Nej, jag använder endast TA i sånt jag inte kan något om och då är det svårt att göra förluster då man sätter S/L ifall TA har fel. Kan erkänna att mina trejd inte når upp i lika hög avkastning som FPC gjort iår.

Men ska vi posta bevis för femteelfte gången så sure här har du min MEGA förlust pga Africa:
http://www.ladda-upp.se/bilder/ytciujphwzgsip/

Jämför den med FPCs utveckling:
http://www.ladda-upp.se/bilder/yebsltagjxbkyz/

Så du kan känna dig trygg med mina "Nu är jag ALL IN", för då är jag All In...

Nu ska jag "tramsa" vidare så får ni proffs diskutera SKF som går kalas bra på börsen liksom resten av era säkra aktier Kurt sunes tips är lika bra som Greklands ekonomi så kör hårt där!

Orexo

Jag låtsas köper nu på 61,5, har inget att köpa för och vågar inte lämna position i FPC.

(FB) Orexo - ORX

Insiderköpet kan ha blivit vändningen.
Citat:
OREXO
VD HAR KÖPT 5.000 AKTIER (OMS) (Direkt)
2015-07-16 06:29
(Omsändning: sändes första gången på onsdagskvällen)

STOCKHOLM (Direkt) Nikolaj Sorensen köpte 5.000 B-aktier i Orexo, där han är vd, den 13 juli.

Det framgår av Finansinspektionens insynslista.

Efter transaktionen äger han 25.000 B-aktier i Orexo.

Börsredaktionen +46 8 5191 7910, http://twitter.com/direktse
Nyhetsbyrån Direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in