2015-07-19, 12:50
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Någon som vet vad för djur som hålls på Martorp?
Det har pratats om grisar. De har en stark doft. Även gödselbrunnar luktar väl en del.

Nötdjur i bortre delen på byggnaden märkt "Martorp", möjligtvis även fler byggnader. Den stora byggnaden till vänster, sett från landsväg, vill jag minnas uppges stått tom.

Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Kan nämna att det inte är mycket aktivitet på gården öht trots fullbelastad med nötkreatur. Den är tom större delar av dygnet bortsett från djuren.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-19 kl. 12:56.
2015-07-19, 12:51
Avslutad
Jag tror bestämt hjälmen hittades långt tidigare. Bara att polisen lägger en morot till media.

Citat:
Menar du dubbelmordet i Linköping?
Brottsoffren var väl ett barn och en äldre dam. Låter inte sannolikt att BO och GM skulle vara jämngamla då

Nu ska du inte göra dig dum. Om du inte har läst något om det fallet så sa iaf GWP att GM skulle vara i samma ålder som pojken. Vet du inget om det fallet så svara inte här.
2015-07-19, 12:51
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Oj då, då vet du inte hur genomträngande lik luktar, har du känt lukten av liksvamp, ta det 10 ggr
Så förstår du, kreatur kan inte dölja denna dölja denna äckliga lukt

Det enda som skulle kunna reducera liklukt är läckande myrsyra (till slåtterkrossen) om den förvarades tillsammans med BO
2015-07-19, 12:53
Medlem
Stina-Linas avatar
Läste i Expressen att utredningsledaren talat om att man hittat LHs hjälm.Men när jag läser upptäcker jag att det finns ingen tidsangivelse om när den hittades (den kan alltså ha hittats för länge sen) Var den hittades eller i vilket skick den var.

Det kan inte hjälpas jag tycker att hela alltihop är knepigt. Tydligen finns det just nu bara två fastslagna fakta.
LH har hittats avliden och ej för egen hand,
Hjälmen är hittad....utan att man angivit när var och hur i båda fallen

Man har iofs hitta några andra saker också men ingen uppgift om dem heller har lämnats ut-var,hur när i vilket skick
Senast redigerad av Stina-Lina 2015-07-19 kl. 13:06.
2015-07-19, 12:53
Avslutad
Citat:
Någon som vet vad för djur som hålls på Martorp?
Det har pratats om grisar. De har en stark doft. Även gödselbrunnar luktar väl en del.

Jag fick lite vibbar från serien Hanibal där grisar matas med. Levande människor. Hoppas så inte är fallet här.
2015-07-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Jag tror bestämt hjälmen hittades långt tidigare. Bara att polisen lägger en morot till media.

Nu ska du inte göra dig dum. Om du inte har läst något om det fallet så sa iaf GWP att GM skulle vara i samma ålder som pojken. Vet du inget om det fallet så svara inte här.

Då skulle GM vara 8 år.

Dubbelmordet i Linköping är den i svensk media ofta använda benämningen på det dubbelmord som inträffade strax efter 07.50 vid Kanberget i centrala Linköping den 19 oktober 2004, varvid två personer, en 8-årig pojke och en 56-årig kvinna, medelst balisongkniv bragtes om livet. Gärningsmannen är ännu på fri fot.
2015-07-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Det enda som skulle kunna reducera liklukt är läckande myrsyra (till slåtterkrossen) om den förvarades tillsammans med BO
Ok, enligt tidigare framställande här skulle det finnas Myrsyra i bod 4 eller dess närhet
Någon som kan bekräfta
2015-07-19, 13:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag funderade som sagt kring faktorer kring det som denne skrev.
Hela teorin om skyddande av brottsling kräver ett erkännande samt är beroende av vilken sorts teknisk bevisning det rör sig om. I dagsläget vet vi inte sistnämnda.

Advokaten har inte minsta insyn i förhör med kvinnan och brodern. Hon sitter och gissar likt alla andra. Behöver således inte vara så värst graverande information: de kan likaväl ha svarat ärligt om vad de sysslat med på kvällen och hans berättelse inte sammanfaller med deras.
MGM: - "jag var hemma hela kvällen tills vi skulle åka och köpa pizza."
Hustru+broder: - " Vi var hemma hela kvällen. Vi drack kaffe strax efter 18. MGM var ute kort sväng, men bara högst 15-20 minuter innan köp av pizza."

Skyddande av brottsling ger en kort tidsram.

... Att GM är sjuk råder inga tvivel om. Iskall behöver denne inte vara - däremot bulvanen:
Han anlitar inte de utländska gästarbetarna enligt PM - det gör däremot den person som känner dem väl. Att skydda någon till vilket pris som helst skrev den andre om.

Det finns flertal faktorer som kan påverka människors relationer negativt och skapa mycken galenskap:
Stora pengar-löften-hot-underdånighet-beroendeställning-beundran-makt-stort inflytande-dominans osv.

Min fetning: Nu tänker du lite fel tror jag. Det är för mig helt uppenbart att uppgifter som framkommit vid förhören med övriga misstänkta tillhörde det underlag som presenterades vid häktningsförhandlingen. Vilket tillsammans med advokatens formulering tyder på att det är något som är AKTIVT graverande för den äldre brodern. Hur graverande återstår att se, men jag kan inte på något rimligt vis få ihop advokatens uttalande med att det bara skulle röra sig om att de sagt "Nä vi vet inte var han var nånstans - vi skalade potatis vi"

Det är svårt att bedöma här när vi vet så lite - men vad kan ha fått bror 2 frisläppt med nedjusterad misstankegrad, samtidigt som bror 1 får förlängd häktningstid med 4 veckor? Någon form av teknisk bevisning finns, det vet vi. Någon form av uppgifter har också lämnats av bror 2, det vet vi med. Jag har svårt att se att enbart ett ömsesidigt alibi mellan bror 2 och hans svägerska hade kunnat åstadkomma deras respektive frisläppanden, detta gäller särskilt bror 2. Ett ömsesidigt alibi mellan två misstänkta är... tja du kan ju själv räkna ut vad det är värt i normalfallet. De MÅSTE ha kommit med något mer - uppgifter som varit möjliga att kontrollera och stämmer på något vis med gjorda fynd och iakttagelser som finns. Uppgifter som skapar en tätare indiciekedja runt bror 1, men samtidigt gör det mindre sannolikt - om än inte uteslutet - att de båda andra varit aktivt inblandade.

Kanske är det så att bror 1 inledningsvis fört de båda andra bakom ljuset. Han har bett dem göra saker (t ex följa med och köpa pizza) som i ljuset av vad som senare hänt fått polletten att trilla ner hos bägge två.

Ska man ge sig ut ännu lite djupare så kan man ansluta sig till spekulationer om det förflutna som andra gjort: Om denne äldre broder verkligen varit en fridsam, hyvens familjefar till 100% - skulle verkligen de båda andra ha betett sig som det verkar att de gjort? Eller är det så att båda på sitt vis har känt att "Visst är det han - jag har alltid känt innerst inne att han skulle kunna göra något sånt här"

Slutligen: Sammansvärjningen. Du har inte funderat på hur det kommer sig att den anonyme PM-skrivaren känner till denna märkliga och djävulska konspiration? Och går ut med den i PM på Flashback? Det kan ju inte vara särskilt många människor som känner till den - så det måste vara en relativt enkel sak för mördaren och hans hjälpreda att spåra upp den skyldige. Fler mord att vänta på Kinnekulle? Eller - det kan väl aldrig vara mer troligt att hela historien är ljug från början till slut av någon som märker att här i tråden finns den rätta jordmånen för att kunna lura ett antal personer som VILL att det ska vara någonting annat och mycket mer avancerat än en våldsam, ensam gästarbetare som av något skäl fick spel och mördade en ung flicka?

Om jag vore lagd åt att trolla skulle jag nog ha hittat på något i den här stilen. Och jag skulle definitivt ha valt åtminstone en av dem som verkar ha fått PM:et som mottagare - där finns allt man behöver i form av godtrogenhet och total brist på analytiskt och kritiskt tänkande för att få ut smörjan i tråden och kanske lura några till.
2015-07-19, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Där användes en hammare och man fick inte tag i brottsverktyget. I detta fall är min tro är att det handlar om strypning eller kvävning . Det finns kontakt mellan GM/BO. Här finns det redan teknisk bevisning.

I Arboga-fallet fanns det ingen kontakt mellan GM/BO. ( annars hade de hittat fingeravtryck/DNA). Det fanns ingen teknisk bevisning.

Går inte att jämföra.

Hur vet du att det var en hammare? Det var blod överallt, trots det att hon inte lämnat en ledtråd efter sig. Hur trovärdigt är det?

I detta fall finns det information om att poliser gråtit samt att en journalist sagt att det var värre än en styckning. Det bör med andra ord vara rejält blodigt men trots det har Litauern inte lämnat ett spår efter sig. Märkvärdigt!

En fundering är vad som händer med FUP:en om Litauern hittas död i sin cell genom självmord. Kommer FUP:en publiceras då?
2015-07-19, 13:17
Bannlyst
Undrar vad anledningen egentligen är till att polisen tycks ha släppt lite info i fallet nu, sista dagarna?
Knapphändig info, dock ändå lite nytt. Och att "hjälmen hittats" ( inte när eller var) men nämns i "samma veva" som man tar upp den noggranna undersökningen av bilen. Och, dessutom pizzainköpet.
Må vara hänt att hjälmfyndet tagits upp för att undvika att folk fortfarande letat efter den i området? Men, känns som att det är något mer....
Kan hjälmen ha hittats i bilen, för länge sen, men att man först nu har tekniska bevis för att häktad ev GM har tagit i hjälmen? Och, tekniska bevis på att Lisa/Lisas kropp varit i bilen?
Yppandeförbudet som gjort att "locket är på" genom utredningen, gör såklart att folk funderar, vill veta mer, har alla möjliga och omöjliga teorier om hur och varför det hemska hände.
Hoppas det kommer till en lösning. Än så länge tycker jag det inte känns helt säkert att den häktade är GM, men återstår att se.
2015-07-19, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
GW har med sin lite "halvfulla" frasmtoning och uttalanden retat många som tycker att han är lite "bakom",men han är jäkligt skärpt och insatt i vad just statistik säjer.Han har följt en jäkla massa brottsutredningar av skilda slag och är bra insatt i vad det kan handla om.Statistiken har inte tillkommit genom att snurra fram ord på ett lyckohjul.När det görs en gärningsmannaprofil så görs den utifrån statistik och till 99% åker rätt GM dit - förr eller senare - på gärningsmannaprofilen som är gjord på statistik. Han är inte ensam om att "inte känna sig bekväm" med sakernas gång.

GW är en skärpt person men man får inte snöa in sig på statistik för då är risken att man missar GM.
I Arboga-fallet var det 98 % chans att det var någon annan än den som dömdes. Detta enligt Leif GW Persson som skrev ett blogginlägg 1 vecka efter händelsen. Läs detta och ni förstår att GW statistik kan vara missvisande..

http://christinesc.blogspot.se/2009/02/knappt-en-vecka-efter-tragedin-i-arboga.html
2015-07-19, 13:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Vi tar en omständighet i taget, innan vi tittar på helheten. Du sa att en random person skulle ha dumpat kroppen i skogen. Varför gjorde NB annorlunda?

Det kan mycket väl handla om en person som tyckte om Lisa och dödade henne genom vållande eller hastigt infall. Han ville därför att kroppen skulle skyddas mot djur och hittas. Finns det något i det som passar in på NB, och som skiljer honom från random person?
Här finns en skillnad: NB kände området och dess byggnader utan och innan, och det kan antas även rutinerna på gården.

Att gm ville att ”kroppen skulle skyddas mot djur”, för att senare hittas i så helt skick som möjligt, låter mer som en ideellt sinnad gm; inte som en panikslagen dito som vilt strör ut LH:s grejer på sin väg mot Martorp – där LH antas ha låsts in i ett begränsat skåpsutrymme och dolts av så mycket bråte gm hittat och fått plats med* utan att förändra boden alltför mycket. – Detta talar snarare för en gm som tänkt sig att senare återvända för att skaffa undan liket för gott, men här kan han ha tvingats inställa eller skjuta upp sina planer pga den massiva sökinsatsen.

Gm kan ha haft ”naturliga” transporter från området och därför trott sig inte behöva riskera särskilt mycket genom en sådan senare manöver. – En blå container syns skymta intill den lilla manskapsboden. Vem tömde den? – Någon med direkt koppling till boden (som exempelvis använde den dagligdags) borde inte ha valt detta ställe, varken som temporär lagringsplats eller slutförvaring, men det förra kan inte uteslutas.

En gm som tänkt sig boden som slutförvaring bör ha haft skäl för att inte på ett mer lättvindigt sätt dumpa kroppen någonstans i skogen och sedan täcka över den. Här synes såväl NB som alla andra tänkbara förövare ha haft samma bevekelsegrund: Rädslan för att spåren på LH:s kropp skulle kunna leda till dem själva. – Dock vet vi inte vilka mått och steg gm tagit för att eliminera ev. spår. Således skulle en hel del kunna beysas klarare av dödsorsak och övriga omständigheter.

* Här synes gm ha varit betjänt av att göra sig av med så många av LH:s skrymmande tillhörigheter som möjligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in