2015-07-19, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
då säger jag NJA, JA

hur menar du att de hade kunnat avgöra redan? Vad får dig att tro att de inte redan har avgörande bevis?

Det kan de säkert ha, men om man tittar på "liknande" fall, t.ex Engla, så ser man att dödsorsak och föranledningar kommit fram relativt snabbt.
Hade det varit våldtäkt så hade man sagt redan på presskonferensen dagen efter man hittade Lisa att det fanns starka tekniska fynd. Vilket man inte gjorde.
Det fanns inget tekniskt vid det tillfället.

En våldtäkt lämnar alltid starka bevis, t.ex i form av hudavlagringar under offrets naglar, pubishår, säd m.m, m.m.
Jag försöker inte försvara någon eller några här, jag ser det bara realistiskt.
Men nu ska jag hoppa i dunet, ha det så länge!
Senast redigerad av chrisemil 2015-07-19 kl. 03:10.
2015-07-19, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Är det säkert att MGM inte har dömts för något brott tidigare? Inget tillgreppsbrott? Inget inbrott, våldsbrott?

Om det saknas brottsregister så betyder det inte att det nödvändigtvis saknas brottserfarenhet? Mord kanske är en häftig brottsdebut, men det förekommer. Och du spekulerar själv med idén om dråp, där våldtäktsförsök skulle kunna vara det primära brottet och sedan griftefridsbrott. Olyckshändelse och griftefridsbrott en ytterligare sannolikhet.

Skulle en olycka medföra griftefridsbrott? Med dumpning av liket på en plats i nära eller omedelbar anslutning till den radie inom vilken MGM jobbat? En normalt funtad person, skulle vid sådan olycka, omedelbart ringa 112 och vara full av kval. Om inte förr så skulle skiten komma fram vid förhör. Vilken främling vill mörda någon, till råga på allt en 17-åring? Jag har svårt att se ett sådant motiv, utom hos en pervers mördare (lustmördare; seriemördare). Som en sekundär brottsgärning, med våldtäkt som det primära, är det mer sannolikt. Ytterligare scenario, som tidigare spekulerats, är något slags ertappande med reaktion, t ex inbrott eller annan kriminell aktivitet av tillräcklig allvarlighetsgrad med ertappande som behöver mörkas. Om MGM är GM så är väl överfallshypotesen det mest sannolika. Nu vet vi ju inte exakt hur BO var placerad, där hon påträffades avliden (inuti en gårdsbyggnad?), men om GM har jobbat på gården förefaller en dumpning därstädes endera temporär, grundad i "panik" eller svagbegåvad. Men vi vet inte hur pass dolt BO:s lik var. Man får dock utgå från att det inte spelar stor roll hur dolt, eftersom hundar spårar det mesta.
2015-07-19, 03:16
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Det kan de säkert ha, men om man tittar på "liknande" fall, t.ex Engla, så ser man att dödsorsak och föranledningar kommit fram relativt snabbt.
Hade det varit våldtäkt så hade man sagt redan på presskonferensen dagen efter man hittade Lisa att det fanns starka tekniska fynd. Vilket man inte gjorde.
Det fanns inget tekniskt vid det tillfället.

En våldtäkt lämnar alltid starka bevis, t.ex i form av hudavlagringar under offrets naglar, pubishår, säd m.m, m.m.
Jag försöker inte försvara någon eller några här, jag ser det bara realistiskt.
Men nu ska jag hoppa i dunet, ha det så länge!

Jag förstår hur du tänker men eftersom åklagaren valt att lägga locket på så hade du inte alls fått reda på en eventuell våldtäkt när kroppen hittades.
Det enda vi vet är att det är mord. Vad mordet har föranletts av, hur det gick till etc. har vi ingen aning och därav denna milslånga tråden då alla älskar att gissa.
Självklart finns det starka tekniska fynd vilket man också sagt i omhäktningen. Att MGM greps i princip direkt tyder också på en stark koppling
2015-07-19, 03:31
Medlem
Citat:
Känns som att huvudteorin ungefär är så här just nu:

Den ena brodern är i närheten av caféet. Han kommer dit för något ärende, typ jobb, han kanske ska sköta den yttre städningen vid Lisas arbetsplats efter att de stängt. Lisa dröjer kvar otroligt länge, men det är förmodligen en slump bara och betyder ingenting. NB kommer fram till Lisa, pratar med henne och är förmodligen trevlig. Lisa känner inget direkt obehag. Hon kanske till och med vet vad de gör i området eller så kanske NB berättar det för henne. Hon skickar sitt SMS till sin pappa, men innan hon ska sticka så ber NB få hjälp med något i ladan. Hon ställer upp och låter nyckeln vara kvar i mopeden eftersom hon ändå ska vara tillbaka om någon minut, tror hon. I ladan börjar sedan NB bete sig konstigt, gör kanske fysiska närmanden vilket upprör Lisa som avvisar honom. Han fortsätter kladda på henne och blir triggad när hon gör motstånd. Behöver inte beskriva hela händelseförloppet, men skulle tro att NB försöker våldta Lisa som kämpar emot. Tror själva dödandet kan vara frågan om dråp då han desperat försöker tysta Lisa som för alldeles för mycket oväsen och slår tillbaka. Efter att hon är avliden lyfter han upp henne och kastar in henne i bagageluckan i sin bil som troligen står parkerad precis intill ladan. Efteråt sprider han ut sakerna.

Jag tror inte hon frivilligt lämnade nyckeln i moppen och dessutom lämnade hon ju påsen vid moppen! Från ladan har man ingen uppsikt över moppen så det känns mindre sannolikt att hon frivilligt lämnade påsen med hennes saker och lämnade nyckeln i moppen. Känns som det är stöldrisk på moppar...

I de flesta överfallsvåldtäkter känner inte GM offret

Brottsdebutera? Vad vet vi egentligen om vad han gjort förut? Det finns kriminella som håller på med skit men de har inte åkt dit än...och kanske inte gör det heller

Förövrigt det du tyckte var konstigt ---> han kanske kan ha haft mask framför ansiktet eller dragit ner en mössa så hon inte ens såg hans face.
Senast redigerad av ulvan 2015-07-19 kl. 03:37.
2015-07-19, 03:35
Medlem
Det är några inlägg i tråden som berör teorier om att GM typ varit trevlig från början men försökt att kladda, och att han blivit hårdhänt efter han fått nobben.

Är detta något som är vanligt halvsju en söndag? Jag tycker det låter mer som ett sådant agerande passar in på en krog-grej när stället stänger mitt i natten och folk börjar lämna stället och en full GM vill ha "sistachansen-ragg" med sig hem.
2015-07-19, 03:41
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Det är några inlägg i tråden som berör teorier om att GM typ varit trevlig från början men försökt att kladda, och att han blivit hårdhänt efter han fått nobben.

Är detta något som är vanligt halvsju en söndag? Jag tycker det låter mer som ett sådant agerande passar in på en krog-grej när stället stänger mitt i natten och folk börjar lämna stället och en full GM vill ha "sistachansen-ragg" med sig hem.

som du säger, det tyder mer på ett nattligt krogbeteende.
Nästa sak är isåfall om GM varit så full att hen fått för sig något och börjat kladda. Vilket även det talar emot allt eftersom GM körde och handlade pizza en timme senare.

Tror att teorierna kring en påtänd GM är nog ett sätt för spekulanter att få svar på frågan "hur i helvete gick detta till?"
2015-07-19, 03:42
Medlem
Citat:
vad får dig att tro att någon skulle servera dig några nyheter när du enbart kör med en nedlåtande ton? Skärp till dig eller surfa in på AB och EX och läs senaste nytt.

Hur va det med den häktades erkännande?
2015-07-19, 03:54
Medlem
CarlosRexs avatar
Om han är oskyldig tror jag han kände så här när han blev intagen till förhör.
2015-07-19, 03:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag hävdar att hela spekulationen som sådan bygger på att den talar emot känd information. Hur ska man få ihop logiken i att:
- Yngre bror och/eller hustru lämnar i förhör någon form av information som uppenbart är graverande för den äldre brodern. Detta eftersom advokaten försöker sig på nån form av damage control genom att hävda att deras uppgifter inte är trovärdiga därför att de själva agerar för att bli frisläppta (typ: De pekar falskeligen ut äldre brodern för att skydda sig själva)

Jag funderade som sagt kring faktorer kring det som denne skrev.
Hela teorin om skyddande av brottsling kräver ett erkännande samt är beroende av vilken sorts teknisk bevisning det rör sig om. I dagsläget vet vi inte sistnämnda.

Advokaten har inte minsta insyn i förhör med kvinnan och brodern. Hon sitter och gissar likt alla andra. Behöver således inte vara så värst graverande information: de kan likaväl ha svarat ärligt om vad de sysslat med på kvällen och hans berättelse inte sammanfaller med deras.
MGM: - "jag var hemma hela kvällen tills vi skulle åka och köpa pizza."
Hustru+broder: - " Vi var hemma hela kvällen. Vi drack kaffe strax efter 18. MGM var ute kort sväng, men bara högst 15-20 minuter innan köp av pizza."

Skyddande av brottsling ger en kort tidsram.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Samtidigt ska vi alltså ha en okänd typ som är så sjuk och samtidigt iskall att han först har ihjäl en sjuttonårig tjej och sen anlitar utländska gästarbetare som i princip bor ett stenkast från brottsplatsen till att röja (ev. via en bulvan) upp och gömma liket. Vilket de gör i en närbelägen bod.

... Att GM är sjuk råder inga tvivel om. Iskall behöver denne inte vara - däremot bulvanen:
Han anlitar inte de utländska gästarbetarna enligt PM - det gör däremot den person som känner dem väl. Att skydda någon till vilket pris som helst skrev den andre om.

Det finns flertal faktorer som kan påverka människors relationer negativt och skapa mycken galenskap:
Stora pengar-löften-hot-underdånighet-beroendeställning-beundran-makt-stort inflytande-dominans osv.
2015-07-19, 03:56
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Känns som att huvudteorin ungefär är så här just nu:

Den ena brodern är i närheten av caféet. Han kommer dit för något ärende, typ jobb, han kanske ska sköta den yttre städningen vid Lisas arbetsplats efter att de stängt. Lisa dröjer kvar otroligt länge, men det är förmodligen en slump bara och betyder ingenting. NB kommer fram till Lisa, pratar med henne och är förmodligen trevlig. Lisa känner inget direkt obehag. Hon kanske till och med vet vad de gör i området eller så kanske NB berättar det för henne. Hon skickar sitt SMS till sin pappa, men innan hon ska sticka så ber NB få hjälp med något i ladan. Hon ställer upp och låter nyckeln vara kvar i mopeden eftersom hon ändå ska vara tillbaka om någon minut, tror hon. I ladan börjar sedan NB bete sig konstigt, gör kanske fysiska närmanden vilket upprör Lisa som avvisar honom. Han fortsätter kladda på henne och blir triggad när hon gör motstånd. Behöver inte beskriva hela händelseförloppet, men skulle tro att NB försöker våldta Lisa som kämpar emot. Tror själva dödandet kan vara frågan om dråp då han desperat försöker tysta Lisa som för alldeles för mycket oväsen och slår tillbaka. Efter att hon är avliden lyfter han upp henne och kastar in henne i bagageluckan i sin bil som troligen står parkerad precis intill ladan. Efteråt sprider han ut sakerna.

Denna teori skulle förklara:

Jag ser inget direkt hål i detta. Upplys mig gärna i så fall. Det som är konstigt (i denna teori) är väl varför NB börjar bete sig underligt och fysiskt närma sig LH när hon kommer att känna igen honom. Varför liksom begå en våldtäkt i sitt eget område när man lätt blir utpekad senare? Tror helt enkelt GM är irrationell och inte har det konsekvenstänkandet när han ställt in siktet på LH. Vidare skulle jag även säga att NB inte direkt känns som rätt person för ett sånt här rått brott. Han är alltså inte dömd för något brott tidigare. Det är jävligt ovanligt att brottsdebutera genom att begå ett sånt här grovt brott. Dessutom när man är så gammal som 35. Ännu konstigare om vi tänker på att NB och LH med allra största sannolikhet inte har någon relation till varandra. Det är därför jag fortfarande misstänker att det kan finnas någon annan som är GM, men att misstankarna medvetet eller omedvetet fallit på litauerna. Är NB skyldig skulle jag heller inte bli förvånad om typ en olycka eller något föranlett Lisas död. Jag vet att det vore skumt som fan och i media har det ju pratats om mord och då kanske en sån teori kan uteslutas om hon fått andra skador som orsakat hennes död. Fast det är knappt att något förvånar mig längre, kan säkert finnas någon udda jävla lösning på den här mordgåtan.

Ledsen om jag missat något som det har uppdaterats om. Inte hunnit följa tråden på över en vecka.

du ville att vi skulle upplysa dig om du har fel i din teori och du har fel i minst en sak du spekulerar kring. Men de MGM ansvarade inte för någon yttre städning vid BO arbetsplats etc. De hade heller inget jobb den aktuella dagen. Det innebär självklart inte att de ändå kunnat hänge sig åt jobb i ladan, men AJ har bekräftat att något sådant schema finns inte.
Vet heller inte varför så många i tråden spekulerat kring att de MGM skall städa. De har inte de arbetsuppgifterna så det är ett fullkomligt påhitt i hopp om att finna någon sanning i vad som hänt Lisa
2015-07-19, 04:05
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
du ville att vi skulle upplysa dig om du har fel i din teori och du har fel i minst en sak du spekulerar kring. Men de MGM ansvarade inte för någon yttre städning vid BO arbetsplats etc. De hade heller inget jobb den aktuella dagen. Det innebär självklart inte att de ändå kunnat hänge sig åt jobb i ladan, men AJ har bekräftat att något sådant schema finns inte.
Vet heller inte varför så många i tråden spekulerat kring att de MGM skall städa. De har inte de arbetsuppgifterna så det är ett fullkomligt påhitt i hopp om att finna någon sanning i vad som hänt Lisa
Håller med, duktiga hårt arbetande byggnadshantverkare skulle aldrig extraknäcka som renhållningsarbetare en söndagkväll. Däremot skulle mycket väl frun kunna göra det. Med det menar jag inte att hon är mördaren.
2015-07-19, 04:10
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Håller med, duktiga hårt arbetande byggnadshantverkare skulle aldrig extraknäcka som renhållningsarbetare en söndagkväll. Däremot skulle mycket väl frun kunna göra det. Med det menar jag inte att hon är mördaren.

motivet skulle vara lite svårbegripligt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in