2015-07-18, 21:09
Medlem
von.Durchfalls avatar
En intressant notering är att SD ökar varje gång folket får säga sitt dvs varje gång det hålls ett demokratiskt val i detta land. En konsekvens av detta blev ju att man valde att skapa DÖ istället för att hålla det aviserade extravalet eftersom 7k var ganska väl införstådda med att den enda parlamentariska skillnaden skulle bli ett starkare SD.

Eftersom SD stärks varje gång det hålls ett val och den viktigaste frågan för 7k är att hålla SD borta från makten uppstår frågan: Finns det någon möjlighet för 7k att gå ihop och besluta om att ställa in/skjuta upp valet 2018 om OU då tyder på ett alldeles för starkt SD? Skulle de kunna hänvisa till rikets säkerhet eller något dylikt?
2015-07-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von.Durchfall
En intressant notering är att SD ökar varje gång folket får säga sitt dvs varje gång det hålls ett demokratiskt val i detta land. En konsekvens av detta blev ju att man valde att skapa DÖ istället för att hålla det aviserade extravalet eftersom 7k var ganska väl införstådda med att den enda parlamentariska skillnaden skulle bli ett starkare SD.

Eftersom SD stärks varje gång det hålls ett val och den viktigaste frågan för 7k är att hålla SD borta från makten uppstår frågan: Finns det någon möjlighet för 7k att gå ihop och besluta om att ställa in/skjuta upp valet 2018 om OU då tyder på ett alldeles för starkt SD? Skulle de kunna hänvisa till rikets säkerhet eller något dylikt?

Jag har inget svar på din fråga. Men det kommer bli uppror i Sverige om de skulle skjuta upp valet, bara för att hindra SD från att ta makten. Nog för att SD kommer få 25% minst. I och med en sådan manöver, skulle väljare proteströsta SD, vilket skulle ge säkerligen 50%.
2015-07-18, 21:49
Medlem
Sverige kan inte skjuta upp val idag.

Men det finns nog en liten liten risk för att EU, på överstatlig nivå, nu är oroade för de nationella partiernas växande stöd i medlemsländerna och agerar därefter. Globalismen har ju inte varit någon succe. Eftersom de nationalistiska partierna är invandringskritiska kanske EU helt enkelt beslutar att förbjuda "rasistiska partier" och får stöd i FN för det.
2015-07-18, 22:51
Medlem
Nivovics avatar
Citat:

Intressant frågeställning, men vad jag förstår så är det en omöjlighet att skjuta upp val. Kan möjligtvis tänka mig att det kan skjutas upp högst några månader på grund av krig, miljökatastrof och dylikt. Vad vet jag.

Men jag lovar dig, jag kommer vara den första i ledet - med höggafflar och facklor - på väg mot riksdagens förrädare, om de beslutar sig för att förvandla Sverige till en diktatur.
Förhoppningsvis slipper jag detta, men det är inte uteslutet.
2015-07-18, 22:55
Avslutad
Citat:

Finns det en vilja så finns det sätt så är det bara, självklart skulle det gå att ställa in allmänna val om situationen så kräver. Det ger dock rätt jobbiga konsekvenser för demokratin, men det kanske det är värt?
2015-07-18, 23:01
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Sverige kan inte skjuta upp val idag.

Men det finns nog en liten liten risk för att EU, på överstatlig nivå, nu är oroade för de nationella partiernas växande stöd i medlemsländerna och agerar därefter. Globalismen har ju inte varit någon succe. Eftersom de nationalistiska partierna är invandringskritiska kanske EU helt enkelt beslutar att förbjuda "rasistiska partier" och får stöd i FN för det.

Man vet aldrig vad som kan ske när demokratin börjar bli för obekväm och stå i opposition till andra intressen. Men om scenariot ovan skulle inträffa, så dök nog valdeltagandet i landet ner till amerikanska nivåer eller lägre. Den sociala oron skulle öka, med mer öppna konflikter i samhället, osv.
2015-07-18, 23:11
Medlem
Grevelesevis avatar
Har aldrig fått nöjet att svara vad jag kommer rösta på i en opinionsundersökning.
Men är nu med i den självrekryterande panelen Sverige tycker (Inizio).

Första mejlet jag fick var dock en annan undersökning, tror det handlade om utemöbler eller byggvaruhus(trist var det iallafall).
Slumpklickade mig igenom den och hoppas att det nu ska dyka upp något mer intressant.
För att öka oddsen har jag anmält mig via 2 mejladresser samt spridit de demografiska uppgifter som krävdes för att registrera mig.

Har jag turen och får säga min mening (2 ggr) kan jag ju själv påverka SD med 0,2 % i en undersökning om de frågar tusen personer.
Att skapa fram lite självuppfyllande profetia samt få Lena Melin sätta kaffet i vrångstrupen vore ju inte helt fel.

Ni som är med i självrekryterande paneler hur ofta får ni delta i politikfrågor?
Antar att det inte är varje månad? eller blir det väldigt sällan?
2015-07-18, 23:28
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Finns det en vilja så finns det sätt så är det bara, självklart skulle det gå att ställa in allmänna val om situationen så kräver. Det ger dock rätt jobbiga konsekvenser för demokratin, men det kanske det är värt?

Tror egentligen inte på inställt val såtillvida att det inte har utbrutit ett storkrig i Europa tills dess. Men en trend som pågår är att "avpolitisera" saker genom att placera dessa under expertstyre (t.ex. den självständiga Riksbanken) eller att lägga på EU-nivå. Således är det i ökande grad trivialiteter vi tillåts rösta om, resten hanteras utanför väljarnas direkta påverkan.

Jag kan mycket väl tänka mig att hela paketet runt I & I kommer att "avpolitiseras" och hamna bortom det väljarna kan påverka. Rent retoriskt försöker politiker och debattörer stundtals inbilla oss att så redan föreligger. Men om så sker även formellt så blir ju onekligen SD:s huvudfråga tämligen meningslös ...

Man kan således manipulera demokratin ordentligt utan att man stoppar några val.

För övrigt så besvarade jag en Inizio för ungefär en vecka sedan.
2015-07-19, 01:11
Medlem
Theloveforthemusics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Har aldrig fått nöjet att svara vad jag kommer rösta på i en opinionsundersökning.
Men är nu med i den självrekryterande panelen Sverige tycker (Inizio).

Första mejlet jag fick var dock en annan undersökning, tror det handlade om utemöbler eller byggvaruhus(trist var det iallafall).
Slumpklickade mig igenom den och hoppas att det nu ska dyka upp något mer intressant.
För att öka oddsen har jag anmält mig via 2 mejladresser samt spridit de demografiska uppgifter som krävdes för att registrera mig.

Har jag turen och får säga min mening (2 ggr) kan jag ju själv påverka SD med 0,2 % i en undersökning om de frågar tusen personer.
Att skapa fram lite självuppfyllande profetia samt få Lena Melin sätta kaffet i vrångstrupen vore ju inte helt fel.

Ni som är med i självrekryterande paneler hur ofta får ni delta i politikfrågor?
Antar att det inte är varje månad? eller blir det väldigt sällan?

Ojojoj... En OU-rebell.

Avregistrera dig eller var seriös.

Varför vill du bidra med slumpartade svar och genom att manipulera en OU?
Nu kanske det inte gör så mycket skillnad pga dig men många bäckar små...
2015-07-19, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theloveforthemusic
Ojojoj... En OU-rebell.

Nej det funkar inte att beklaga sig över OUs, och sen göra sitt bästa för att sabba dem (vilket de klarar så bra på egen hand ivfsh).
2015-07-19, 02:50
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theloveforthemusic
Ojojoj... En OU-rebell.

Jag hjälper dem bara med nivån, de borde tacka mig.
Fast jag har fortfarande inte svarat på en enda OU i mitt liv än..
Nu slår jag tillbaka med full kraft.
2015-07-19, 04:19
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:

Det har redan kommit förslag från professorer hur man kan förbjuda Sverigedemokraterna. Genom att helt enkelt förbjuda organisationer som "främjar rasdiskriminering" och hänvisa till FN.

http://www.dn.se/debatt/folj-fn-lag-mot-rasism-och-tvinga-sd-att-bekanna-farg/

Det är exakt den strategin våra makthavare kommer att använda sig av om de vill "bli av" med SD en gång för alla. FN har ett högt anseende hos svensken och att hänvisa till dem är ju perfekt. Speciellt för en humanitär stormakt.

Om jag får gissa så tror jag vägen blir demonisering & utfrysning (SD växer) - > Informell DÖ (SD växer) - > Lagstiftad DÖ (SD håller på att få egen majoritet) - > Förbud av partiet med hänvisning till FN och mänskliga rättigheter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in