2015-07-18, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Gw Persson har väl aldrig varit polis även fast han tror det själv så hans åsikter ska man nog ta med en nypa salt, jag vet att riktiga poliser gör det i alllafall
Han har ju varit professor på polishögskolan och sprungit som en hustomte överallt på polisen, däribland säpo. Det är väl både och vad gäller poliskåren både de som gillar han och de som inte gör det.

Men han har ju ett brett kunnande, och har ofta haft rätt. Vad man än tycker om karln i övrigt, frågan är hur mycket insyn han har haft i detta ärendet?
2015-07-18, 23:48
Bannlyst
Om mgm är skyldig, är det inte otänkbart att kontaktade sin yngre bror, åkte iväg i ett skenärende för att briefa och få hjälp, ev kanske Lisas döda kropp ff var kvar i bilen
2015-07-18, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
Att polisen droppar ett par detaljer i utredningen, som att hjälmen hittats, bevakningfilm inhämtad, trots yppandeförbud, kan man tolka som att man är säkra på att man har rätt gm ? hoppas....

Man hoppas det men det låter nästan för bra, en broder gömmer sig bakom Caféet i god tid eftersom han inte kan veta att tjejerna är tidiga denna kvällen, han har också sådan tur att de andra har bråttom och sticker iväg och LH blir ensam kvar . Han överfaller henne , stoppar in henne i bilen som han redan ställt i närheten och som ingen sett. Kör sedan kroppen till Martorp och låser in kroppen där. Åker och köper pizza med sin bror och när dom ätit färdigt är LH pappa på plats och har börjat leta. Morgonen därpå sticker han iväg till stället han gömt kroppen på som för övrigt är hans arbetsplats. Han tar LH mobilskal, handske och lita annat och börjar sprida ut detta lite här och där, när han lite senare går runt i ladan mitt emot Cafet så släpper han handsken där , varför kan man undra, det blir ju inte värre för att dom hittar kroppen men inte mobilskalet eller handsken, allt detta har han gjort utan att lämna spår som kan leda till en häktning på stark teknisk bevisning .....nej sådär har det nog inte gått till
2015-07-18, 23:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Eller så var det så att en journalist som fick chansen att ställa några frågor inte fick nåt konkret svar på nåt annat än hjälmen, därför att enbart information om att den hittats utan några detaljer om skick, om det fanns spår på den eller var den hittats inte bedömdes skadligt för undersökningen. Och journalisten kunde känna sig nöjd med något lite i allafall.

Dom detaljer som kommit de senaste dagarna har lämnats av poliser, inte av åklagaren som jag gissar har tagit sig ett par veckors semester åtminstone. Vet inte hur man ska tolka det. Jag har svårt att tro att de lämnar ut grejer som de skulle kunna få skit från åklagaren för att de berättade.

En gissning är att det som kommit är sånt som den misstänkte redan är konfronterad med. Finns det grejer kvar de ännu inte tagit upp så lär de inte släppa något. Är man lagd åt det konspiratoriska hållet så kan man ju se de här små köttbenen som lite planerad PR om man vill. Jag ser det nog som mer troligt att det rör sig om enskilda utredare som tycker det är jobbigt att bara sitta och säga "nej nej" till journalister som är en perfekt kombo av trevlighet och påstridighet. Så då ger de nåt ofarligt köttben när det ändå kommer på tal.

Är det något mer än hjälmen och bilen som varit på teknisk undersökning och blivit avförd som jag missat?
2015-07-18, 23:54
Medlem
Citat:
Om mgm är skyldig, är det inte otänkbart att kontaktade sin yngre bror, åkte iväg i ett skenärende för att briefa och få hjälp, ev kanske Lisas döda kropp ff var kvar i bilen

Inga bilar genomsöktes väl heller innan LH hittades så i bagaget kan hon ha befunnit sig till på fredagen , kanske var det i samband med en flytt av kroppen som något tappades som blev det sista fyndet
2015-07-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Eller så har gärningspersonen använt hjälmen som ett vapen och krossat Lisas skalle med den, också ett alternativ.

Det finns ingen vettig förklaring till att bröderna skulle hjälpa någon annan att dölja ett brott tycker jag.

Alternativet skulle kunna vara att mordvapnet är hjälmen och att den hittades i samband med kroppen. Hjälmen skulle kunna finnas kvar på BO och att hon blivit strypt med hakbandet av MGM.
2015-07-18, 23:56
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Han har ju varit professor på polishögskolan och sprungit som en hustomte överallt på polisen, däribland säpo. Det är väl både och vad gäller poliskåren både de som gillar han och de som inte gör det.

Men han har ju ett brett kunnande, och har ofta haft rätt. Vad man än tycker om karln i övrigt, frågan är hur mycket insyn han har haft i detta ärendet?

Ingen alls - det säger han ju t.o.m. själv.

Jag tror han har varit ganska stockholmscentrerad också. Dvs: Han har eller har åtminstone haft bra kontakter på polishuset på Kungsholmen inkl rikskrim. Ute i spenaten ser det nog inte lika bra ut. Tror inte heller att han är överdrivet populär där - han har väl sagt och skrivit ett och annat syrligt i sina dar om poliser ute i landsorten? Dessutom skiljer sig inte rikstäckande myndigheter från Sverige i övrigt: Man är inte överdrivet förtjust i resten av landet i de som sitter på huvudkontoret mm i Fjollträsk. Så nej - inget talar för att han får nån inside information här. Dessutom tror jag att uppenbart icke mediakåta och formella typer som denne åklagare är inte har så mycket till övers för figurer som LGWP rent allmänt. Tveksamt om han ens får nån friplats till rättegången (om det blir nån)
2015-07-18, 23:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Alternativet skulle kunna vara att mordvapnet är hjälmen och att den hittades i samband med kroppen. Hjälmen skulle kunna finnas kvar på BO och att hon blivit strypt med hakbandet av MGM.

Inte omöjligt, men jag är tveksam till att de skulle ha nämnt hjälmen ifall de trott att den spelat någon central roll i händelseförloppet.
2015-07-18, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Vilka fall har han löst? Länka gärna isåfall. De svåra fallen då.

GW är en mycket kompetent herre med mycket innanför pannbenet, han skulle troligen tillföra utredningen ifall han hade tillgång till den, hans uttalanden i expressen kanske man inte ska vikta så högt då han bara baserar sig på statistik, läst hans böcker, småunderhållande
2015-07-19, 00:00
Medlem
Citat:

Inte omöjligt, men då har han nog skitit knäck i spiral, när pappan och hans militärkompisar, samt polis, straxt därefter börjat drälla runt i omgivningarna
2015-07-19, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Inga bilar genomsöktes väl heller innan LH hittades så i bagaget kan hon ha befunnit sig till på fredagen , kanske var det i samband med en flytt av kroppen som något tappades som blev det sista fyndet
möjligt, men isåfall lär det väl finnas rätt mycket spår av det i bilen, men svårt o tänka att en mördare inte försöker göra sig av med kroppen fortast möjligt, vad jag förstått, (läst alla inlägg sen starten) så var bröderna gåendes från Martorp till sitt hem när polisen konfrotterade dom efter larm från mp
2015-07-19, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ingen alls - det säger han ju t.o.m. själv.

Jag tror han har varit ganska stockholmscentrerad också. Dvs: Han har eller har åtminstone haft bra kontakter på polishuset på Kungsholmen inkl rikskrim. Ute i spenaten ser det nog inte lika bra ut. Tror inte heller att han är överdrivet populär där - han har väl sagt och skrivit ett och annat syrligt i sina dar om poliser ute i landsorten? Dessutom skiljer sig inte rikstäckande myndigheter från Sverige i övrigt: Man är inte överdrivet förtjust i resten av landet i de som sitter på huvudkontoret mm i Fjollträsk. Så nej - inget talar för att han får nån inside information här. Dessutom tror jag att uppenbart icke mediakåta och formella typer som denne åklagare är inte har så mycket till övers för figurer som LGWP rent allmänt. Tveksamt om han ens får nån friplats till rättegången (om det blir nån)
Ja, jag vet att han poängterade detta. Men jag undrar om det var sant eller om det var ett sätt att skydda en uppgiftslämnare inom polisen. För jag har förstått det som att han har väldigt många poliser som ringer han och ger info vid sidan av.

Oavsett vilket är det kanske inte huvudfokus på denna utredningen och tråden om detta brottet. Men jag är likförbaskat djäkla nyfiken på exakt hur mycket han vet om kunskapsläget i denna utredningen. Kan det vara så att han är rätt insatt och sitter och funderar på om de verkligen är inne på rätt spår, för han har ju gått ut rätt hårt med att han inte tror de är rätt ute med dessa misstänkta gärningsmän, och jag får definitivt den känslan att han vet mer än han ger sken av. Kan det vara så att det verkliga kunskapsläget är väldigt tunnt hos polisen just nu? Är det bara fyndplatsen som har gjort att de anhållits? (inte så "bara" men...)

Oavsett så är jag rätt säker på att den anhållne just nu böjrat snacka och att det inte är långt kvar till att han erkänner "de faktiska omständigheterna" om det brukar kallas, men anser sig oskyldig till mord. Just brott mot griftefriden är i sig inte ett så allvarligt brott.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in