Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Ingen alls - det säger han ju t.o.m. själv.
Jag tror han har varit ganska stockholmscentrerad också. Dvs: Han har eller har åtminstone haft bra kontakter på polishuset på Kungsholmen inkl rikskrim. Ute i spenaten ser det nog inte lika bra ut. Tror inte heller att han är överdrivet populär där - han har väl sagt och skrivit ett och annat syrligt i sina dar om poliser ute i landsorten? Dessutom skiljer sig inte rikstäckande myndigheter från Sverige i övrigt: Man är inte överdrivet förtjust i resten av landet i de som sitter på huvudkontoret mm i Fjollträsk. Så nej - inget talar för att han får nån inside information här. Dessutom tror jag att uppenbart icke mediakåta och formella typer som denne åklagare är inte har så mycket till övers för figurer som LGWP rent allmänt. Tveksamt om han ens får nån friplats till rättegången (om det blir nån)
Ja, jag vet att han poängterade detta. Men jag undrar om det var sant eller om det var ett sätt att skydda en uppgiftslämnare inom polisen. För jag har förstått det som att han har väldigt många poliser som ringer han och ger info vid sidan av.
Oavsett vilket är det kanske inte huvudfokus på denna utredningen och tråden om detta brottet. Men jag är likförbaskat djäkla nyfiken på exakt hur mycket han vet om kunskapsläget i denna utredningen. Kan det vara så att han är rätt insatt och sitter och funderar på om de verkligen är inne på rätt spår, för han har ju gått ut rätt hårt med att han inte tror de är rätt ute med dessa misstänkta gärningsmän, och jag får definitivt den känslan att han vet mer än han ger sken av. Kan det vara så att det verkliga kunskapsläget är väldigt tunnt hos polisen just nu? Är det bara fyndplatsen som har gjort att de anhållits? (inte så "bara" men...)
Oavsett så är jag rätt säker på att den anhållne just nu böjrat snacka och att det inte är långt kvar till att han erkänner "de faktiska omständigheterna" om det brukar kallas, men anser sig oskyldig till mord. Just brott mot griftefriden är i sig inte ett så allvarligt brott.