2015-07-18, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, här har du en:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/engla/article11392105.ab

Jag har till och med för mig att han var så pass iskall så han hade bilen utanför med
liket liggande i bakluckan.
Det var inte första illdådet för hen heller
2015-07-18, 19:46
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Men fortfarande kvarstår frågan vilket fordon som Lisa forslades med till platsen där hennes döda kropp påträffades. Och som hennes tillhörigheter fanns i till dess de hamnade på de olika fyndplatserna.

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Om detta stämmer förstås. Det finns en artikel där man bekräftar att ett fynd har gjorts, som tillhör Lisa, i utkanten av ett större sökområde.
Detta fynd låg i så fall inte alls långt ifrån den där blå bilen i skogen som var övertäckt med granris.

En bil ligger alltså i skogen, övertäckt, inte långt från fyndet, sätena är nerfällda och inne i bilen ligger stulna plåtar.
2015-07-18, 19:46
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har sagt det förut i VB-tråden TF och jag säger det igen: Sitt inte och spekulera utifrån hur du tror att det svenska rättsväsendet fungerar. Det blir bara fel och pinsamt.

Åtal blir det när utredningen är klar. Att man hittar aldrig så bra bevisning är inte samma sak som att utredningen är klar. Åklagaren vill kunna lägga fram en fullständig förundersökning där alla väsentliga spår har följts upp och där all bevisning som varit möjlig att få fram finns framme. Särskilt förstås i ett sånt här brott. Man kommer att vänta på alla provsvar som har någon betydelse. Man kommer att vänta på att alla viktiga förhör har hållits (Vissa förhör kan behöva väntas med tills man har fått provsvar) med både den misstänkte och andra personer. Man vill hinna sammanställa och analysera allting.

Det normala - inte minst i ett spaningsmord - vid grova brott är att det går ett antal månader mellan första häktning och åtal. Det här verkar dessutom enligt uppgift vara en väldigt noggrann och systematisk åklagare. Han kommer inte att gå fram med något åtal förrän han känner att allting som kan göras i utredningen har gjorts, det är min bedömning.

Flera svenskar har här i tråden skrivit att om polisen hittar MGMs DNA på Lisas kropp då går åklagaren direkt till åtal, och det var ut ifrån det utlåtande att jag antog att det samma ville ske om man hittar Lisas DNA el. i MGMs bil.

Och förresten så ska du sluta tro att du skal, eller kan, bestämma hur jag ska tänka eller spekulera, det bestämmer jag själv och inte du, det är ett mycket fult drag att tro att man kan bestämma över andra människor.
2015-07-18, 19:49
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Det var inte första illdådet för hen heller
Vi vet inte med någon absolut säkerhet att den aktuelle balten inte kan ha
gjort något liknande förut. Och kommit undan med det alltså. Då. (Men inte nu...)
2015-07-18, 19:50
Medlem
Som jag skrivit tidigare. Det skulle vara intressant att få veta om dom BRUKADE handla pizza. Eller var det kanske bara sommarens första inköp som råkade infalla just SAMMA dag? Naturligtvis så är man medveten om att det finns en övervakningskamera på den lokala mataffären. Något som med största sannolikhet inte finns på en eventuell lokal pizzeria, kvalitetsskillnaden (i smak) till trots.
2015-07-18, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Blev just ett tekniskt bevis i din berättelse - fruns påringning på MGM:s telefon, som således kommer att visa var MGM befann sig vid tidpunkten.

Hm... det är ju bara en spekulation bland alla spekulationer. Men men, kanske inte helt omöjligt!
2015-07-18, 19:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Flera svenskar har här i tråden skrivit att om polisen hittar MGMs DNA på Lisas kropp då går åklagaren direkt till åtal, och det var ut ifrån det utlåtande att jag antog att det samma ville ske om man hittar Lisas DNA el. i MGMs bil.

Och förresten så ska du sluta tro att du skal, eller kan, bestämma hur jag ska tänka eller spekulera, det bestämmer jag själv och inte du, det är ett mycket fult drag att tro att man kan bestämma över andra människor.

Jag bestämmer inte - du får tycka vad du vill. Jag vet inte vad det är för folk du pratar om, men jag lovar att det inte är någon av trådens seriösa postare som har påstått något sånt. Inte för att jag vet om du har förmågan att skilja ut vilka som har någon sorts rimliga kunskaper om juridik och hur samhället fungerar och vilka som inte har det. Men har du inte det borde du vara ännu mer försiktig med att tro på vad folk påstår bara för att du så gärna vill hitta på saker som passar dina egna teorier.

Sen har vi ju alla olika åsikter om vad som är "fult". Jag tycker det är rätt fult (och löjligt) att på fullt allvar sitta och tro att man själv begriper saker bättre än en massa experter (poliser och åklagare) som dessutom sitter på minst 10 gånger så mycket information. Det är för mig höjden av intellektuell högfärd att folk som du sitter här och tycker att ni har på fötter att säga att utredningen har fel och ni själva mer troligen rätt - samtidigt som ni i stort sett inte vet ETT SKIT.
2015-07-18, 19:54
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Oavsett vad som händer så brukar en mordutredning ligga på runt halvåret. I tex LL-fallet så ringde ju GM själv och larmade men det tog ändå runt ett halvår innan åtal väcktes. Och i det här fallet så har vi en nekande MGM så ett eventuellt åtal kommer inte att väckas på många månader.
2015-07-18, 19:56
Medlem
Om någon av bröderna är skyldiga så borde det väl tyda på att detta är ett oplanerat brott? Att planera att hitta på en sådan här sak på samma plats (tom landsbygden) där man själv både arbetar och bor motsäger planering.

Så om det är oplanerat.

Bröderna eller brodern får panik efter dådet och på något mirakulöst sätt lyckas denne/dessa undvika att lämna spår från överfallet men på väg till det i panik första bästa gömstället de kommer på så tappar de saker. Om han/de inte hade varit i panik så hade de naturligtvis kunnat köra 5-10 mil bort här men nu är de i panik.

Trots panik har de lyckats gjort detta på under en timme och nu slutar de få panik och åker till affär eller pizzeria för att skaffa sig alibi. Timmar senare dyker polis upp och de kan inte flytta kroppen. De stannar kvar och när de grips och trots förhör så uppkommer ingen tidigare panik utan de fortsätter neka.

Jag tror inte nån av bröderna är skyldiga men jag kan såklart ha fel. Om den/de är skyldiga så växlar de mellan panik och lugn på ett märkligt sätt ...
2015-07-18, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Det gav GM tid, då beräknades BO hem ca kl 19.30 samt allt verkade ok för familjen

De var väl klara tidigare än vanligt på arbetsplatsen, dvs lämnade cafet tidigare än de brukade? 19.30-19.45 var kanske ganska normal tid/beräknad ankomstid, om föräldrarna hade uppskattat avresetid och ankomstid istället för att hon messat.
2015-07-18, 20:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Som jag skrivit tidigare. Det skulle vara intressant att få veta om dom BRUKADE handla pizza. Eller var det kanske bara sommarens första inköp som råkade infalla just SAMMA dag? Naturligtvis så är man medveten om att det finns en övervakningskamera på den lokala mataffären. Något som med största sannolikhet inte finns på en eventuell lokal pizzeria, kvalitetsskillnaden (i smak) till trots.

Varför är det intressant att få veta om litauerna brukade handla pizza? Vi har nyss fått veta att flickmördare absolut kan handla pizza i nära anslutning till ett mord. Informationen fick mig att dra på smilbanden, en knockout är alltid kul att se.
2015-07-18, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple

Är eventuell övervakningskamera ur bruk så kan man ju alltid fråga personalen konstiga frågor så de minns en och kan ge alibi

Långsökt hypotes (och inte så trolig) men tänk om lillebrorsan åkte och handlade med en polare som bar keps och som har samma kroppsbyggnad som MGM och att de i efterhand påstår är polaren var MGM (storebror). Hoppas eventuella vittnen i sådana fall har koll på vem de har sett. Om man har sett den ena brodern kanske man tror att man sett den andra också...men att man inte såg så bra eftersom han bar keps.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in