Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Jag har sagt det förut i VB-tråden TF och jag säger det igen: Sitt inte och spekulera utifrån hur du tror att det svenska rättsväsendet fungerar. Det blir bara fel och pinsamt.
Åtal blir det när utredningen är klar. Att man hittar aldrig så bra bevisning är inte samma sak som att utredningen är klar. Åklagaren vill kunna lägga fram en fullständig förundersökning där alla väsentliga spår har följts upp och där all bevisning som varit möjlig att få fram finns framme. Särskilt förstås i ett sånt här brott. Man kommer att vänta på alla provsvar som har någon betydelse. Man kommer att vänta på att alla viktiga förhör har hållits (Vissa förhör kan behöva väntas med tills man har fått provsvar) med både den misstänkte och andra personer. Man vill hinna sammanställa och analysera allting.
Det normala - inte minst i ett spaningsmord - vid grova brott är att det går ett antal månader mellan första häktning och åtal. Det här verkar dessutom enligt uppgift vara en väldigt noggrann och systematisk åklagare. Han kommer inte att gå fram med något åtal förrän han känner att allting som kan göras i utredningen har gjorts, det är min bedömning.
Flera svenskar har här i tråden skrivit att om polisen hittar MGMs DNA på Lisas kropp då går åklagaren direkt till åtal, och det var ut ifrån det utlåtande att jag antog att det samma ville ske om man hittar Lisas DNA el. i MGMs bil.
Och förresten så ska du sluta tro att du skal, eller kan, bestämma hur jag ska tänka eller spekulera, det bestämmer jag själv och inte du, det är ett mycket fult drag att tro att man kan bestämma över andra människor.