2015-07-18, 15:47
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Det jag redogör för är det som framkom i medier via polis etc i samband med att bröderna greps och kroppen hittades.
Det kan ju ha funnits missuppfattningar gjorda av media.
Citat:
Att den yngre brodern fiskade är väl ytterst osäkert, och som jag minns det en uppgift som kom från brödernas mamma. Och matlagningen vet jag inte var du får ifrån. Kanske var kvinnan därhemma och lagade mat.
Bekräftat av Rhona!
2015-07-18, 15:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Konfrontationen är mellan bröderna och MP. Polis jagar ikapp bröderna och stoppar dem efter 500m. Den händelsen kommer tydligen med i livesändning. Bröderna får gå vidare och tar sig hem. Där hämtas de efter en stund.
Således 1 konfrontation med MP, 2 stoppade av polis, 3 hämtade i hemmet.

Det finns inga problem med det du skriver - jag har själv återgivit detta i tråden den 17/6.

Diskussionen har dock uppstått ur att folk även uppger fynd närmare brödernas bostad, att konfrontationen sker där i trakten då de sägs vända iväg och gå mot Martorp och så nåt att det var på en åker. Det är detta som då hamnar långt från Martorp och som krånglat till det.

Fredman säger att de "kommer ikapp dom ett antal 100 meter från platsen" och personerna säkras för identifiering. Detta övergår sen till hämtning för förhör. De åker sen tillbaks till fyndplatsen och anser att fynden kan knytas till Lisa. Området spärras av, husrannsakan sker och senare på kvällen hittas Lisa död.
2015-07-18, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Vad befann sig MissingP när dom kallade till sig polisen, var det runt bod nr4?
Hade sökområdet varit närmare de misstänktas bostad så hade väl kroppen inte hittats Snabbt
För det gick ju mycket fort mellan gripandet och fyndet.

Det troligaste är väl att det var i Martorp.
Även modern till bröderna uppger att de ska ha befunnit sig i en verkstad cirka 100 meter från platsen där Lisa Holm hittades. Ser ingen anledning till varför hon skulle ljuga om det.

Sedan kan man ifrågasätta hur trovärdig hon är i påståendet att den yngre brodern skulle ha varit och fiskat när hon ringde till den äldre brodern kl 19.30 på fredagen.
19.00 konfrontation
19.30 yngre brodern fiskar
20.00 bröderna tas in till förhör

Hur lång tid tar det att gå 1,7 km? Hinner den äldre brodern hem till 19.30? Kan i och för sig varit en mobil, men modern nämnder också att den äldre broderns fru står och lagar mat och att den äldre brodern också ska gå och fiska om det nappar.
2015-07-18, 15:52
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Kan du kolla upp vem som ägde den/lånade den gråa Audin den 13 juni ( när klippet gjordes av Ekstrabladet)?

Mvh

Registreringsnummer: GGU276
Fabrikat: AUDI B8
Typ: B8
Färg: GRÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2013

Ägare/Brukare
Namn: TOVEKS PERSONBILAR AB
Adress: BOX 2401
Postnr: 531 02 Förvärvsdatum: 2014-08-21

Fordonsstatus: Avställd (2015-07-14)

Yrkesmässig trafik: Nej

Kaross: Stationsvagn kombivagn (AC)
2015-07-18, 15:53
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns inga problem med det du skriver - jag har själv återgivit detta i tråden den 17/6.

Diskussionen har dock uppstått ur att folk även uppger fynd närmare brödernas bostad, att konfrontationen sker där i trakten då de sägs vända iväg och gå mot Martorp och så nåt att det var på en åker. Det är detta då som då hamnar långt från Martorp som krånglat till det..
Ja, folk krånglar till det och missförstår. Vi kan nog lugnt utgår från att det skedde i den ordning som du och jag nämner.
2015-07-18, 15:55
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Registreringsnummer: GGU276
Fabrikat: AUDI B8
Typ: B8
Färg: GRÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2013

Ägare/Brukare
Namn: TOVEKS PERSONBILAR AB
Adress: BOX 2401
Postnr: 531 02 Förvärvsdatum: 2014-08-21

Fordonsstatus: Avställd (2015-07-14)

Yrkesmässig trafik: Nej

Kaross: Stationsvagn kombivagn (AC)
Det här snacket om diverse bilar, är det för att hitta den bil som BO fraktades i?
2015-07-18, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Djur bedövas med bultpistol eller el vid slakt . Kloroform är nog mest vanligt i Tintin-böckerna och förr inom sjukvården . Förr i tiden användes en enklare variant av bultpistol bestående av ett handtag med en hållare där en rundstång av metall med en slägga slogs in i hjärnan på djuret . Ibland användes också en slägga eller klubba som man slog djuret direkt i huvudet med för att göra det medvetslöst . Så otäckt kan livet vara när man är ett stackars djur

Jo, jag vet att man använde "manuell bultpistol" förr och senare slaktmask. Men jag vet att man kan använda kloroform med att söva och det gjorde man förr innan eterns tid. Men jag menar ändå att det är ett fullt möjligt scenario fullt lika troligt som annat här i tråden . Om man planerar så kanske sådant medel finns tillgängligt. OK jag vill inte spekulera. Men jag håller med dig att all slakt var ett djurplågeri utan like förr i tiden.
2015-07-18, 16:05
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murveleddie
Jo, jag vet att man använde "manuell bultpistol" förr och senare slaktmask. Men jag vet att man kan använda kloroform med att söva och det gjorde man förr innan eterns tid. Men jag menar ändå att det är ett fullt möjligt scenario fullt lika troligt som annat här i tråden . Om man planerar så kanske sådant medel finns tillgängligt. OK jag vill inte spekulera. Men jag håller med dig att all slakt var ett djurplågeri utan like förr i tiden.

Jag kritiserade inte ditt inlägg på det viset att din teori var otrolig . Jag bara förklarade att man inte använder kloroform eller eter att bedöva djur med . Din teori låter ju förresten troligare i så fall än vad vissa andras teorier gör . Ingen nämnd och ingen glömd
2015-07-18, 16:08
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Diskussionen har dock uppstått ur att folk även uppger fynd närmare brödernas bostad, att konfrontationen sker där i trakten då de sägs vända iväg och gå mot Martorp och så nåt att det var på en åker. Det är detta som då hamnar långt från Martorp och som krånglat till det.

Fredman säger att de "kommer ikapp dom ett antal 100 meter från platsen" och personerna säkras för identifiering. Detta övergår sen till hämtning för förhör. De åker sen tillbaks till fyndplatsen och anser att fynden kan knytas till Lisa. Området spärras av, husrannsakan sker och senare på kvällen hittas Lisa död.

Det här är väl vad polisen har sagt i ämnet
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/
Sen hur ni tolkar det är ju upp till var och en
2015-07-18, 16:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Vad som ledde direkt till Martorp är tills vidare höljt i dunkel, och det enda som finns är skribentutlåtanden som snuddar vid en möjlig förklaring till denna detalj.

Vad som ledde till Martorp? Larmet om fyndet givetvis. Det ursprungliga anledningen att de åker till området öht.
De åker dit tillbaka efter id säger Fredman själv. Spärrar av och Lisa hittas senare på kvällen.
Enda skillnaden i ordval är Söderlund som säger att de omdirigerades när de får veta att konfrontation skett med bröderna. Då väljer de åka efter dem istället för direkt mot fyndet.
2015-07-18, 16:13
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Det här snacket om diverse bilar, är det för att hitta den bil som BO fraktades i?

Angående Audin som jag hittade info på, så får du fråga Tradern69, jag bara hittade info på den bilen som Tradern69 efterlyste info på.

Men jo det är klart att det är av intresse att ta reda på om någon av de fordon som tillhört personer eller företag runt Lisa/Cafeet/fyndplatserna/Blomberg Säteri etc plötsligt försvinner eller blivit sålt/bortbytt kort tid efter att Lisa mördats.
Och ja vist är det för att försöka hitta vilken bil det skulle kunna vara som Lisa fraktades i.
2015-07-18, 16:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Det här är väl vad polisen har sagt i ämnet
http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/
Sen hur ni tolkar det är ju upp till var och en

Det jag anger är direkt ur Fredmans intervju (video)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in