2015-07-18, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Absolut, det går att stryka möjligheten att polisen själva ska ha uppfattat något avvikande, då tex vid ett enkelt/snabbt förbipasserande av bröderna.

Säkerligen fick polisen intressanta uppgifter av MP-patrullen, i vilket fall. Vad som ledde direkt till Martorp är tills vidare höljt i dunkel, och det enda som finns är skribentutlåtanden som snuddar vid en möjlig förklaring till denna detalj.

Både Fredman och Söderlund nämner ladan i samband med det avgörande fyndet. Ladan borde väl rimligtvis vara i Martorp.
"Martin Fredman berättar att polisen som kom till ladan på något sätt uppfattade de misstänkta i närheten".
2015-07-18, 15:23
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Javisst, men jag menar alltså att det inte existerat en ytterligare konfrontation innan dess ("jagade ikapp"), vilket ofta hävdas här i tråden.

Notera att Rhona inte varit säker på om bröderna givit sig hemåt via bil eller till fots! Detta bör säga oss att ingen konfrontation gjorts under denna hemfärd.
Konfrontationen är mellan bröderna och MP. Polis jagar ikapp bröderna och stoppar dem efter 500m. Den händelsen kommer tydligen med i livesändning. Bröderna får gå vidare och tar sig hem. Där hämtas de efter en stund.
Således 1 konfrontation med MP, 2 stoppade av polis, 3 hämtade i hemmet.
2015-07-18, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Håller med , Polisen har hållit koll på bröderna från dag ett , kan till och med vara så att man haft spaning på deras bostad under kvällar och nätter för att se om dom ger sig iväg , och i så fall vart !
Vad befann sig MissingP när dom kallade till sig polisen, var det runt bod nr4?
Hade sökområdet varit närmare de misstänktas bostad så hade väl kroppen inte hittats Snabbt
För det gick ju mycket fort mellan gripandet och fyndet.
2015-07-18, 15:27
Medlem
Jag återknyter till kommentaren tidigare om jag misstänkte någon form av sövning. Någonstans har jag läst eller hört om att en undersökt bil luktade badhus. Detta har just med medlet kloroform att göra. det som jag skrev i tråden tidigare var att kloroform användes förr vid sövning i stället för eter. Sedan har det genom åren använts vid slakt att bedöva eller söva djur. Kan det ha funnits kloroform i slaktrummet eller? Ingen har kommenterat mitt inlägg så tydligen är det inget intressant...
2015-07-18, 15:32
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Både Fredman och Söderlund nämner ladan i samband med det avgörande fyndet. Ladan borde väl rimligtvis vara i Martorp.
Ja, det bör det ha varit.
Citat:
"Martin Fredman berättar att polisen som kom till ladan på något sätt uppfattade de misstänkta i närheten".
Jag misstänker att han inte haft koll på alla detaljer.
Angående "jagade i kapp" fyller han i med "eller nåt sånt".
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-07-18 kl. 15:39.
2015-07-18, 15:34
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murveleddie
Jag återknyter till kommentaren tidigare om jag misstänkte någon form av sövning. Någonstans har jag läst eller hört om att en undersökt bil luktade badhus. Detta har just med medlet kloroform att göra. det som jag skrev i tråden tidigare var att kloroform användes förr vid sövning i stället för eter. Sedan har det genom åren använts vid slakt att bedöva eller söva djur. Kan det ha funnits kloroform i slaktrummet eller? Ingen har kommenterat mitt inlägg så tydligen är det inget intressant...
Klorlukten kom in i diskussionen när det kom på förslag att GM skulle ha kunnat rengöra sin bil med klor, men att somliga då tyckte att lukten skulle ha avslöjat vad som skett. Att en bil luktat konstigt gällde en bil som AJ ville byta in eller hade på verkstad och som anmäldes till polisen som hämtade den för undersökning. Det var inget konstigt med den och den avfördes.
Personligen tror jag inte kloroform används till att bedöva slaktdjur med. Till det används el. Och slakt sker till största delen på därför avsedda slakterier.
2015-07-18, 15:35
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Vad befann sig MissingP när dom kallade till sig polisen, var det runt bod nr4?
Hade sökområdet varit närmare de misstänktas bostad så hade väl kroppen inte hittats Snabbt
För det gick ju mycket fort mellan gripandet och fyndet.

Men sökningen och eventuell spaning nattetid på bostaden är två helt olika saker .
2015-07-18, 15:36
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Badhus-lukten har endast nämnts av de som spekulerat i att den skulle varit tvättad med klorin för att dölja spår.
Var i den eventuella lukten skulle bestå av har inte nämnts.
2015-07-18, 15:37
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djembelelle
Konfrontationen är mellan bröderna och MP. Polis jagar ikapp bröderna och stoppar dem efter 500m. Den händelsen kommer tydligen med i livesändning. Bröderna får gå vidare och tar sig hem. Där hämtas de efter en stund.
Således 1 konfrontation med MP, 2 stoppade av polis, 3 hämtade i hemmet.
Det stämmer att det är denna version som ofta givits här, men jag tror själv att den bygger på missuppfattningar.
Jag har skrivit bl.a i inläggen ovanför om varför jag tror detta. Dessutom är det alldeles för snäv tidsram. Bröderna ska alltså eventuellt ha hunnit gå hem och laga mat eller gå och fiska innan 19:30.

Angående konfrontationen med MP.
Citat:
"Ett visst beteende, ett sätt att vara"
Sannolikt gjorde inte litauerna någonting extremt (vilket misstänkts i tråden), för då hade ju MP kontaktat polisen pga detta, men det gjorde de inte, utan berättade om detta först när polisen anlänt för att kolla det senaste fyndet.
Det kan ju ha räckt med att litauerna verkat intresserade av att studera MP i samband med att de gjort det aktuella fyndet, eller kanske endast faktumet att de befunnit sig i närheten av fyndet.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-07-18 kl. 15:44.
2015-07-18, 15:41
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Djur bedövas med bultpistol eller el vid slakt . Kloroform är nog mest vanligt i Tintin-böckerna och förr inom sjukvården . Förr i tiden användes en enklare variant av bultpistol bestående av ett handtag med en hållare där en rundstång av metall med en slägga slogs in i hjärnan på djuret . Ibland användes också en slägga eller klubba som man slog djuret direkt i huvudet med för att göra det medvetslöst . Så otäckt kan livet vara när man är ett stackars djur
2015-07-18, 15:43
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Det stämmer att det är denna version som ofta givits här, men jag tror själv att den bygger på missuppfattningar.
Jag har skrivit bl.a i inläggen ovanför om varför jag tror detta. Dessutom är det alldeles för snäv tidsram. Bröderna ska alltså eventuellt ha hunnit gå hem och laga mat eller gå och fiska innan 19:30.
Det jag redogör för är det som framkom i medier via polis etc i samband med att bröderna greps och kroppen hittades. Att den yngre brodern fiskade är väl ytterst osäkert, och som jag minns det en uppgift som kom från brödernas mamma. Och matlagningen vet jag inte var du får ifrån. Kanske var kvinnan därhemma och lagade mat.
2015-07-18, 15:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Mord på okända är ytterst ovanligt. I det här fallet så är det ju vaktmästaren som sitter häktad så helt okänd är ju inte BO ändå. Men när jag tänker på det så vet jag inte om det ens finns ett mord om året på helt okända i Sverige? EK-fallet är ett sånt men det var ju ett tag sen. Sverige har varit jäkligt förskonat från seriemördare som mördar okända som tur är. Men tyvärr så verkar det ju ha hänt nu. Men det är jäkligt ovanligt att okända mördas det är det.
Visst kan det hända, men det händer inte ofta, så jag ifrågasatte #Tradern69s "Statistiken att det är en främmande person ( som MGM) som utför ett sådant här dåd är goda". Jag vill gärna se den statistiken, och då inget larv typ "Statistik från 1910-09-28 i göteborgsområdet visar på att en överväldigande andel mord skedde av okända GM".
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-18 kl. 15:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in