2006-05-28, 22:33
Medlem
Det är så att jag har flyttat inom kommunen och hör nu till en vårdcentral där köerna är enorma + att läkarna jag träffat där är oförstående och i vissa fall även otrevliga.
På min förra vårdcentral hade jag en bra läkare som hade telefontider, det var bara att ringa och få recept - han var dessutom hyfsat liberal och skrev ut lugnande i stil med Oxascand när jag verkligen behövde det. Min fråga är alltså: har jag rätt att gå till den här läkaren som alltså är verksam i samma kommun som jag bor i, men på en annan vårdcentral än den jag hör till? Eller är jag hänvisad till skitläkarna på "min" vårdcentral?

Frågan kanske passar bättre under medicinforumet, men pillerknarkare brukar ju ha rätt bra koll på vårdinrättningar så jag chansar på att ställa frågan här. Läkaren har telefontid imorgon så ett snabbt svar skulle vara bra - tack på förhand.

/marilyn
Citera
2006-05-28, 22:40
Medlem
GaiNs avatar
Tjenare marilyn! Du har rätt att välja vilken läkare du vill. T.ex. detta: jag är skriven 150 mil häifrån, men har ändå gått på två olika vårdcentraler (och de har vetat om detta). Är du inte nöjd med din vård skall du i första hand byta läkare- något som alla har 100% stöd i lagen att göra. I andra hand väljer du en annan vårdcentral (som kan kräva att du skriver dig på den för fortsatt behandling som med mitt fall).

Må väl!
GaiN

Edit: De hävdar ofta att man hör till en viss vårdcentral, något som inte helt stämmer- kolla med socialstyrelsen och landstinget så får du se.
Citera
2006-05-29, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaiN
Tjenare marilyn! Du har rätt att välja vilken läkare du vill. T.ex. detta: jag är skriven 150 mil häifrån, men har ändå gått på två olika vårdcentraler (och de har vetat om detta). Är du inte nöjd med din vård skall du i första hand byta läkare- något som alla har 100% stöd i lagen att göra. I andra hand väljer du en annan vårdcentral (som kan kräva att du skriver dig på den för fortsatt behandling som med mitt fall).

Må väl!
GaiN

Edit: De hävdar ofta att man hör till en viss vårdcentral, något som inte helt stämmer- kolla med socialstyrelsen och landstinget så får du se.

Hej och tack för svaret! Jag misstänkte att det var så, har för mig att jag läst någonstans att man har rätt att välja vårdcentral. Men varenda gång jag ringer en annan vårdcentral än den jag hör till gnäller de som f-n på att jag inte hör dit. Hur som helst ska jag iaf försöka få behålla min gamla läkare eftersom bra sådana inte växer på träd direkt. Får väl hävda min rätt till valfrihet om de gnäller. Jag vägrar gå till vårdcentralen jag hör till, den suger verkligen, har aldrig hört om någon som fått bra vård där. Finns inga "riktiga" läkare där heller utan bara AT-läkare som inte verkar kunna ett skit (ursäkta alla bra AT-läkare som säkert existerar, men jag har då aldrig träffat någon...).
Citera
2006-05-29, 01:38
Moderator
Ruskigbusss avatar
Beror lite på hur det ser ut i just din kommun, men jag tror att de flesta gör så här:

1. Du "tillhör" en viss vårdscentral beroende på var du bor.
2. Du har rätt att byta till en annan.
3. Detta gör du genom att "lista" dej på den andra vårdcentralen.
4. Beroende på antal patienter etc - så godkänner den andra vårdscentralen dej som patient.

Bara som ett exempel - ser det ut så här i Lysekil. (Slumpmässigt valt):
http://www.vgregion.se/vgrtemplates/Start____14165.aspx

Kolla din vårdcentrals hemsida (gå via ditt landsting).
Citera
2006-10-27, 14:07
Medlem
Om man flyttar, får man automatiskt en ny vårdcentral som är närmare sin bostad eller är det samma som förut? Finns en vårdcentral närmare där jag bor nu, men avståndet från den till min "gamla" är ca 1 km.
Citera
2006-10-27, 14:56
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lizbet
Om man flyttar, får man automatiskt en ny vårdcentral som är närmare sin bostad eller är det samma som förut? Finns en vårdcentral närmare där jag bor nu, men avståndet från den till min "gamla" är ca 1 km.

Du måste anmäla dej i den nya. Fick jag reda på efter att ha bott tre år här jag bor nu. "Min" vårdcentral var tydligen den förra jag var på nångång sådär fem år sedan.
Citera
2006-10-28, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Du måste anmäla dej i den nya. Fick jag reda på efter att ha bott tre år här jag bor nu. "Min" vårdcentral var tydligen den förra jag var på nångång sådär fem år sedan.

Okej, tack så jättemycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in