Citat:
Ursprungligen postat av
Midnightcami
Jag ska bestämma musik till en begravning för en person som älskade 70-tals rock (Black Sabbath, Pink Floyd osv)
Stairway to heaven är redan bestämd på den avlidnes egen begäran, men sedan står det still i huvudet.
Jag tänkte mig något stämningsfullt, hyfsat lugnt och framförallt med passande text (om det går).
Den som gått bort älskade Ozzy, dom enda låtarna jag kommer på som skulle kunna passa är Dreamer och Changes, men texterna passar inte riktigt...
Det är inte meningen att det ska vara jättesorgligt utan snarare hylla den person som han var.
En annan låt som vi har funderat på är "Wish you were here" med Pink Floyd, men texten är ju egentligen ganska tragisk och passar väl halvbra in på situationen.
Har någon några tips på lämpliga låtar?
Snälla, du måste spela "Blue Öyster Cult- (Don´t Fear) The Reaper". Helt perfekt ju!
Annars några andra (förutom dem som redan nämnts i tråden), vissa av dem är dock inte 70-tal.
- Neil Young- Heart of Gold
- Eric Clapton- Tears in Heaven
- Lynyrd Skynard- Free Bird
- The Alan Parsons Project- Old and Wise
- Bob Dylan- Knockin on Heavens Door
- R.E.M Everybody Hurts
- The Byrds- Ballad of Easy Rider
- Megadeath- A tout Le Monde
Vill man sedan försöka lyfta stämningen lite och få folk att fokusera ännu mer på det glada så finns det ju också några för detta.
The Highwaymen- Live forever (texten passar bra men vet inte om genren är helt fel, även om jag personligen älskar sången)
Johnny Cash If We Never Meet Again (samma sak där)
The Pogues- Blue Heaven (text och genre är dock tveksam, även om den är glad, haha)
Dropkick Murphys- Jimmy Collins Wake (kanske alltför fel genre dock)
Mitt främsta tips är dock som sagt Don´t Fear the Reaper. Grym 70-talsrock med klockrena lyrics, och ger precis rätt stämning för en begravning.
EDIT Beklagar sorgen för övrigt!