2015-07-18, 03:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Varför ?
Vad menar du? Varför det inte är olagligt att tvätta bilen i 100 liter klorin? Det får du nog fråga lagstiftaren.
2015-07-18, 03:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Dansk expert har 3 teorier om mordet:
http://ekstrabladet.dk/112/dansk-drabseksperts-tre-teorier-om-lisa-mordet/5613066
I fri översättning några rader i början:
F.d. danske kriminalkommissarien Kurt Kragh: "Mycket talar för att det rör sig om
en sexualförbrytelse. När en 17-årig flicka försvinner och blir hittad mördad talar statistiken
för att det är på det viset. Jag känner mig övertygad att de har något som knyter de
misstänkta till det här. Det kan vara vittnesmål om deras förehavanden eller att man
funnit något hemma hos dem. Det är en tidskrävande historia att säkra exempelvis
DNA-spår. (Dettta publiceras medan ännu alla sitter häktade.)

Men om det är spontant, att gärningsmannen eller männen har råkat komma förbi och
sett tjejen och beslutat sig för att kasta sig över henne är ännu för tidigt att säga.
Men med tidpunkten på dagen i beaktande är det inte särskilt sannolikt att hon är ett
tillfälligt offer, säger Kragh, som dock lyfter fram ett exempel där just man tog tillfället
i akt att slå till.
I994 blev danska Louise Jensen som befann sig på Cypern överfallen, bortförd, våldtagen
och dräpt av tre brittiska soldater då hon kom körande på sin scooter. Gärningsmännen
och offret kände icke varandra sedan förut. Till skillnad från mordet i Blomberg
utspelade sig det här mitt i natten."
2015-07-18, 03:15
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Är det Cafe ägaren Lena och AJ som går med armarna om varandra i denna video vid 1:53 till 1:55 ?

Och är det AJs son, GJ, som står vid en svart/mörkblå skåpbil och väntar på AJ (det liknar honnom)? på väg till Stockholm ???

http://ekstrabladet.dk/112/dansk-drabseksperts-tre-teorier-om-lisa-mordet/5613066

Någon som kan se vad det är för bil, skåpbilen altså.

Kan vara en Renault Trafic eller systerbilen Opel Vivaro , dom är helt lika i modellen .
2015-07-18, 03:15
Bannlyst
En tanke är att det är kollegorna, nåt bråk uppstod inne i cafeet och LH dog, dom satte i nycklarna i mopeden och fraktade bort LH i bilen. Vem pratade ägarinnan med vid stägning? Sen kastade dom ut tillhörigheterna längs vägen. Så LH kanske dog inne i fiket?
2015-07-18, 03:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
I fri översättning några rader i början:
F.d. danske kriminalkommissarien Kurt Kragh: "Mycket talar för att det rör sig om
en sexualförbrytelse. När en 17-årig flicka försvinner och blir hittad mördad talar statistiken
för att det är på det viset. Jag känner mig övertygad att de har något som knyter de
misstänkta till det här. Det kan vara vittnesmål om deras förehavanden eller att man
funnit något hemma hos dem. Det är en tidskrävande historia att säkra exempelvis
DNA-spår. (Dettta publiceras medan ännu alla sitter häktade.)

Men om det är spontant, att gärningsmannen eller männen har råkat komma förbi och
sett tjejen och beslutat sig för att kasta sig över henne är ännu för tidigt att säga.
Men med tidpunkten på dagen i beaktande är det inte särskilt sannolikt att hon är ett
tillfälligt offer, säger Kragh, som dock lyfter fram ett exempel där just man tog tillfället
i akt att slå till.
I994 blev danska Louise Jensen som befann sig på Cypern överfallen, bortförd, våldtagen
och dräpt av tre brittiska soldater då hon kom körande på sin scooter. Gärningsmännen
och offret kände icke varandra sedan förut. Till skillnad från mordet i Blomberg
utspelade sig det här mitt i natten."
Google översätter ett annat avsnitt så här:
Citat:
Mycket talar enligt Kurt Kragh att det finns någon form av relation till gerningsmanden- eller män.
Det fetstilta exemplet handlar om en utländsk kvinna (ålder okänd) som mördades av tre GM (ålder okänd) för över 20 år sedan, och mitt i natten. Likheten med mordet på Lisa är liten.

Hittade: https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Louise_Jensen
Hon var 23 år gammal, GM var 24-26 år gamla.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-07-18 kl. 03:30.
2015-07-18, 03:34
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quishlish
Varför skriver inte Aftonbladet eller Expressen om rykten (Sanningen). De är väl aldrig någonsin såhär finkänsliga om något & de har med all säkerhet köpt infon för länge sedan.

Är det till och med för makabert för de?

En nära vän till mig är journalist på en av sveriges två största kvällstidningar. Journalister vet ofta mycket mer än de beslutar att publicera. Ofta tidigt i utredningarna också.
2015-07-18, 03:36
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Kvinnan är troligen Lena. Hon har en vit, kortärmad t-shirt, precis som i intervjun. Vem mannen är är svårare att avgöra, men det kan vara AJ, denne man: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 86601. Det är svårt att avgöra, men hårfästet ser ut att sträcka sig över hela hjässan och hårfärgen stämmer, och det ser ut att vara en gammal man.

Helt enig, jag tror att det är Lena och AJ, och i så fall tyder det ju på att har dom har et ganska närt förhållande till varandra.

Men detta videoklip värkar ju vara den 13 Juni då Lisa's lik hittats på natten och AJ var ju i Stockholm dagen innan den 12 Juni (se längre ner i detta inlägg)

Jag undrar på om AJ är på väg till den mörka skåpbilen och att det är hans son GJ som står och väntar (med solglasögon) vid skåpbilen? Och är det möjligtvis så att AJ just kommit tillbaka från Stockholm, tillsammans med sonen GJ?

Det har ju skrivits i media att AJ var i Stockholm den 12 Juni då en journalist från NLT pratade med honom

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4065676-polisen-i-tillslag-mot-fler-byggnader

PUBLICERAD 12 JUNI 2015

"NLT har pratat med Arne Jönsson, ägare till Blombergs säteri, som befinner sig i Stockholm.
- Jag fick precis nyss veta det här. Jag måste sätta mig och titta på nyheterna nu och kan ingenting mer säga just nu, säger Arne Jönsson."

2015-07-18, 03:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Helt enig, jag tror att det är Lena och AJ, och i så fall tyder det ju på att har dom har et ganska närt förhållande till varandra.

Men detta videoklip värkar ju vara den 13 Juni då Lisa's lik hittats på natten och AJ var ju i Stockholm dagen innan den 12 Juni (se längre ner i detta inlägg)

Jag undrar på om AJ är på väg till den mörka skåpbilen och att det är hans son GJ som står och väntar (med solglasögon) vid skåpbilen? Och är det möjligtvis så att AJ just kommit tillbaka från Stockholm, tillsammans med sonen GJ?

Det har ju skrivits i media att AJ var i Stockholm den 12 Juni då en journalist från NLT pratade med honom

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4065676-polisen-i-tillslag-mot-fler-byggnader

PUBLICERAD 12 JUNI 2015

"NLT har pratat med Arne Jönsson, ägare till Blombergs säteri, som befinner sig i Stockholm.
- Jag fick precis nyss veta det här. Jag måste sätta mig och titta på nyheterna nu och kan ingenting mer säga just nu, säger Arne Jönsson."

Jag tycker det ser ut att vara två vänner som håller om varandra i en svår stund. Det är svårt att se en närmare relation. Det tar inte lång tid att resa från Stockholm till Blomberg.
2015-07-18, 03:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Sannolikt ett knivmord med många olika knivar, och styckning med stympning, kan vara det sannolika.
Det har funnits indikationer om att det är ett brutalt styckmord, man kan alltid hoppas att det är inte sanningen.
Allting kommer fram med obduceringsprotokollet, det som är sanningen.
Det behövdes nog ingen kniv överhuvudtaget.
Det räckte nog med två händer.
Runt en hals. Som inte släppte taget förrän GM såg att ljuset släcktes i sitt offers ögon.
När lemmarna slutade sprattla. När kampen för livet inte orkades inte.
Då släppte greppet. Och en person hade just blivit en MÖRDARE.

Knivar förresten: varför skulle man behöva ha flera stycken? Var får du sånt ifrån?
2015-07-18, 03:48
Medlem
Citat:
Google översätter ett annat avsnitt så här:

Det fetstilta exemplet handlar om en utländsk kvinna (ålder okänd) som mördades av tre GM (ålder okänd) för över 20 år sedan, och mitt i natten. Likheten med mordet på Lisa är liten.

Hittade: https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Louise_Jensen
Hon var 23 år gammal, GM var 24-26 år gamla.

Experten går igenom olika tänkbara teorier (3 olika?) och berättar vad som talar för och emot olika teorier. Det är synd att det är på danska så man inte fattar allt men jag får det till:

Första teorin av de tre, dvs "sexualbrottsteorin" tolkar jag som om att han säger att om man utgår från statistisken så är det sexbrott som brukar ligga bakom när en 17-åring förvinner och att det då oftast sker på natten och att brottet då brukar vara spontant/oplanerat av GM men han säger också att i LHs fall sker det på dagen vilket tyder på att det är planerat och inte oplanerat.

Sen efter detta går han igen andra teorier tex "rovteorin"

Edit: trött nu så jag kanske missuppfattade men jag tror jag hajade
Senast redigerad av ulvan 2015-07-18 kl. 03:55.
2015-07-18, 03:52
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Kan vara en Renault Trafic eller systerbilen Opel Vivaro , dom är helt lika i modellen .

Mitt fetande.

Ja, det är ju intressant för den 16 Juli postade rotesau detta:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Jag fick av Transportstyrelsen uppgift på att den nya bilen ( P Experten ) är finansierad av Santander, och tidigare ägare fram till 2015.06.25, är Å*esson Bil i Götene.

Känner även igen att en Renault varit på AJ-listan tidigare men nu borta...
En Traffic kanske
2015-07-18, 03:57
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Jag tycker det ser ut att vara två vänner som håller om varandra i en svår stund. Det är svårt att se en närmare relation. Det tar inte lång tid att resa från Stockholm till Blomberg.

Mitt fetande.

Jo visst kan det vara så, men dom är i varjefall nära med varandra, inte enbart en kvinna som hyr en lokal av någon gubbe, dom är nära med varandra, men på vilket sätt? ja det ska jag inte kunna bedömma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in