2015-07-17, 21:49
Medlem
Tamborinos avatar
I kväll är det 5 veckor sedan man hittade Lisa !
Stackars familj .
2015-07-17, 21:51
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Men han kan ju lämnat in den på verkstad några dagar innan han köpte Peugeoten?
Sen köpte han den nya bilen den 25:e, antingen för att den andra hamnade på långdragen undersökning, eller att efter kostnadsförlag inte var värd att laga för honom?

Tror inte det håller heller för jag har fått info om att AJ först försökt sälja/byta bilen i Skövde men det gick inte och AJ skulle ha blivit arg/obehaglig så det blev bråk och att han därefter gick till bilhandlaren "Åkessons bil" i Götene där han bytte in sin bil den 26 Juni..
2015-07-17, 21:52
Medlem
Sgt.Blands avatar
Försökte sammanställa det som kan ses som besvärande för MGM.

1. Suttit häktad på sannolika skäl över en månad.
2. Brorsan och frugan sticker hem till Litauen med svansen mellan benen och kniper käft.
3. Inte ens den tidigare så pratglada morsan säger ett dyft.
4. Brorsan och frugan vittnar till nackdel för MGM.
5. Råkar själv "hitta" handsken i ladan.
6. Uppehöll sig på Martorp utan godtagbar anledning.
7. Uppträder aggressivt mot MPS och grips strax innan kroppen hittas.
8. Motsätter sig gripande.
9. En hel del fynd från BO görs i närheten av MGMs bostad.
10. Advokaten påstår att bevis kan vara planterade. (foliehattvarning)
11. Är väl förtrogen med både området vid kafeet och fyndplatsen.
12. Polisen säger att allt pekar mot MGM.
13. Polisen säger att allt pekar mot mord.
14. AJ har sett MGM stryka omkring vid kafeet på söndag eftermiddag. (obekräftad)
15. Mikropartiklar från MGM hittade på BO. (obekräftad)
2015-07-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Ja jag håller med dig till fullo!

Yppandeförbudet verkar också bara gälla stundtals....
Nu framkommer ju det att en annan bil genomsökts och blivit avförd från utredningen...(AJ's bil)

Yppandeförbudet är till för att skydda utredningen. När något är avfört ur utredningen spelar det ingen roll om det kommer till allmän kännedom.
Vad som får lämnas ut och inte bestäms av förundersökningsledaren tillika åklagare.
Senast redigerad av April62 2015-07-17 kl. 21:57.
2015-07-17, 21:55
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Den bilen är avförd som misstänkt

Hur vet du att det är just den bilen som är avförd?
Altså den bilen AJ gjorde sig av med den 26 Juni och som bilhandlare Åkesson ringde polisen om iom han tyckte det var något misstänktsamt med bilen.
2015-07-17, 22:02
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Något väldigt intressant var iaf det fynd som MPS uppenbarligen gjorde, personerna kunde samtidigt kopplas på något sätt till fynden, området etc och länsman slog till direkt.
Jag är ganska övertygad att man haft intresse för individerna och anat att detta dåd är en lokal sälle som har mördat flickan. Efterhand man får fynd, masttömningar, vittnesförhör mm så sluts ringen kring personerna och då männen i första hand.

De kan området som hand i handske, de kan röra sig fritt utan att väcka uppmärksamhet, fyndet och platsen gav polisen möjlighet att gripa dem, förmodligen ett avgörande fynd som direkt kunde koppla männen. Jag tror det bara var en tidsfråga innan ett gripande skulle ske, en viktig pusselbit föll på plats och man bojade männen i deras bostad.
Det är så många fynd så möjligheten att kunna koppla typ DNA till MGM är sannolikt ganska hög.
Jag tror att det kan ha varit LHs andra handske. Eftersom man med säkerhet visste att den första handsken var Lisas (föräldrarna hade bekräftat), kunde man direkt veta att även denna tillhörde henne. Och att båda handskarna skulle på något sätt hittas i anknytning till litauerna stärker misstanken mot dem/någon av dem.

Ingen som har en fundering om det?
2015-07-17, 22:02
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Kriminalkommissarie Lars Johansson har lett jakten på Lisa Holms mördare.

Nu tar han semester. Men först bemöter han kritiken som bland andra Leif GW Persson har riktat mot mordutredningen.

– Det finns många brottstyckare som har åsikter, säger han.

Båda bröderna är fortfarande misstänkta, säger Lars Johansson.

Och 35-åringens fru?

Åklagaren har inte avskrivit misstankarna mot henne.

http://www.expressen.se/gt/polisen-moter-kritiken-fran-leif-gw-persson/
Ja jag såg den artikeln också och det förstärker bara min övertygelse att MGM sitter ordentligt fast. Här kommer det att bli livstid så det sjunger om det även om jag gärna hade sett ett annat straff. Det blev ju bara 16 år i EK-fallet men praxis har skärpts något sen dess så allt annat än livstid ser jag som osannolikt. Foliehattarna kan gapa om vållande hur mycket de vill för det kommer INTE att hända.
2015-07-17, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tror inte det håller heller för jag har fått info om att AJ först försökt sälja/byta bilen i Skövde men det gick inte och AJ skulle ha blivit arg/obehaglig så det blev bråk och att han därefter gick till bilhandlaren "Åkessons bil" i Götene där han bytte in sin bil den 26 Juni..

Pratas det om en -99:a Peugeot Partner? Hur het är den som inbyte?!
Inget konstigt alls om en handlare inte ville ha den.
2015-07-17, 22:12
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Pratas det om en -99:a Peugeot Partner? Hur het är den som inbyte?!
Inget konstigt alls om en handlare inte ville ha den.

Det var nog inte den bilen det gällde . Särskilt som den har varit avställt sen 2013 ...
Nu har visst alla bilarna försvunnit ur ägarregistret också ...
2015-07-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Jag tror att det kan ha varit LHs andra handske. Eftersom man med säkerhet visste att den första handsken var Lisas (föräldrarna hade bekräftat), kunde man direkt veta att även denna tillhörde henne. Och att båda handskarna skulle på något sätt hittas i anknytning till litauerna stärker misstanken mot dem/någon av dem.

Ingen som har en fundering om det?

Jag har också funderat på om det kan vara den andra handsken men även att det kanske är hjälmen. De kunde direkt koppla fyndet till Lisa.
2015-07-17, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Jag har också funderat på om det kan vara den andra handsken men även att det kanske är hjälmen. De kunde direkt koppla fyndet till Lisa.

Körkortet?
2015-07-17, 22:24
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja jag såg den artikeln också och det förstärker bara min övertygelse att MGM sitter ordentligt fast. Här kommer det att bli livstid så det sjunger om det även om jag gärna hade sett ett annat straff. Det blev ju bara 16 år i EK-fallet men praxis har skärpts något sen dess så allt annat än livstid ser jag som osannolikt. Foliehattarna kan gapa om vållande hur mycket de vill för det kommer INTE att hända.

Och jag är lika övertygad att Litauerna inte har något med mordet att göra,så det finns polika åsikter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in