2015-07-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
I min enfaldhet trodde jag att det redan var gjort..
Undra på att allt tar tid med det här tempot!!

Ja jag håller med dig till fullo!

Yppandeförbudet verkar också bara gälla stundtals....
Nu framkommer ju det att en annan bil genomsökts och blivit avförd från utredningen...(AJ's bil)

2015-07-17, 20:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Noterar att den bil som diskuterades igår i tråden är undersökt och avförd från utredningen. Åtminstone talas det om en bil med koppling till Blomberg.

I övrigt sedvanlig kvällstidningsdramatik. Det är knappast något dråpslag mot utredningen om inget hittas.
Nej, bilen (bilarna; det bör finnas rätt många tänkbara fordon) kan vara ren, men man kan ha hittat något intressant vid undersökningen av bostaden.

Om det är sant att bröderna runt 19.30 var och köpte pizza, c:a 30 min t.o.r. bostaden - affären, så kan ev. övergrepp och transport till Martorp ha varit avklarat efter en knapp timme inkl. restid; således ett mycket snabbt förlopp. - Alternativet är att LH vid den tidpunkten levde och var inlåst någonstans (förslagsvis i anslutning till bostaden); oförmögen att kommunicera med omvärlden och vaktad av IB.
2015-07-17, 20:34
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Ja jag håller med dig till fullo!

Yppandeförbudet verkar också bara gälla stundtals....
Nu framkommer ju det att en annan bil genomsökts och blivit avförd från utredningen...(AJ's bil)

Yppandeförbudet gäller som regel endast sådant som kan störa utredningen. Jag har för mig att det är åklagaren som i efterhand har rätten att bedöma vad man fick säga eller ej. Men det innebär inte att man måste hålla tyst om allt.
2015-07-17, 20:35
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Noterar att den bil som diskuterades igår i tråden är undersökt och avförd från utredningen. Åtminstone talas det om en bil med koppling till Blomberg.

I övrigt sedvanlig kvällstidningsdramatik. Det är knappast något dråpslag mot utredningen om inget hittas.
AJ:s var väl ren rutinåtgärd. Hittas det inget i de misstänktas bil så faller säkert åtalet mot dom och allt är tillbaka på ruta ett igen vilket inte skulle vara förvånande.
2015-07-17, 20:47
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Yppandeförbudet gäller som regel endast sådant som kan störa utredningen. Jag har för mig att det är åklagaren som i efterhand har rätten att bedöma vad man fick säga eller ej. Men det innebär inte att man måste hålla tyst om allt.
Ju hårdare yppandeförbud ju besvärligare bevisläget. Min magkänsla och allt som framkommit säger mej att Litauierna är oskyldiga till själva mordet men att de på något sätt har vetskap om vad som skett. Det finns ju flera gästarbetare där,,,,
2015-07-17, 20:58
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
AJ's bil som lämnats in på verkstad är avförd från utredningen.

http://www.expressen.se/gt/sa-viktig-ar-brodernas-bil-for-lisa-holm-fallet/

Tror inte på att det rör sig om den tidigare omtalade AJs bil, för det var inte förend den 26 Juni att AJ försökte byta inn den bilen och där bilförhandlaren kontaktade polisen iom han tyckte det var något misstänktsamt med bilen som han tyckte kanske kunde ha med Lisa's mord att göra.

I den nya artiklen skriver man:

"Det finns minst en annan bil som undersökts i mordutredningen. Den har koppling till Blomberg och lämnades in på en verkstad dagarna efter Lisa Holms försvinnande."

Och det låter ju som om det bara var några få dagar efter Lisa försvann den 7 Juni.
2015-07-17, 21:01
Medlem
Grandiosos avatar
En pappa som också fått sin dotter brutalt mördad intervjuas i dagens expressen.
Mordet skedde 2007. Dotterns mördare fick elva år och kommer antagligen ut senare i år.

http://www.expressen.se/gt/jelena-20-blev-brutalt-mordad-av-kurskamrat/

Mördaren hade en släkting som skrattade fadern rätt upp i ansiktet i rättegångssalen.

Citat:
Marko Ivanisevic berättar hur hans eget liv havererade efter mordet på dottern.

– Den där mördaren förstörde allt vi hade. Vi hade ett normalt liv innan. Jag jobbade som lastbilschaufför och förtjänade mitt uppehälle. Efter det här fick jag en hjärtinfarkt och mådde dåligt psykiskt, så jag blev av med mitt lastbilskörkort och kunde inte jobba mer som chaufför. Senare fick jag tillbaka behörigheten men då var jag utan jobb. Jag är fortfarande arbetslös, men får lite körningar då och då. Det är så jag hankar mig fram.

Lägger ut det här bara för att visa hur ett mordoffers anhöriga kan få sina liv helt förstörda.
Och vad ett liv är värt egentligen: 8 år sen kan man vara ute igen efter att ha mördat någon.
2015-07-17, 21:16
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Tror inte på att det rör sig om den tidigare omtalade AJs bil, för det var inte förend den 26 Juni att AJ försökte byta inn den bilen och där bilförhandlaren kontaktade polisen iom han tyckte det var något misstänktsamt med bilen som han tyckte kanske kunde ha med Lisa's mord att göra.

"Det finns minst en annan bil som undersökts i mordutredningen. Den har koppling till Blomberg och lämnades in på en verkstad dagarna efter Lisa Holms försvinnande."

Och det låter ju som om det bara var några få dagar efter Lisa försvann den 7 Juni.
Men han kan ju lämnat in den på verkstad några dagar innan han köpte Peugeoten?
Sen köpte han den nya bilen den 25:e, antingen för att den andra hamnade på långdragen undersökning, eller att efter kostnadsförlag inte var värd att laga för honom?
2015-07-17, 21:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Ju hårdare yppandeförbud ju besvärligare bevisläget. Min magkänsla och allt som framkommit säger mej att Litauierna är oskyldiga till själva mordet men att de på något sätt har vetskap om vad som skett. Det finns ju flera gästarbetare där,,,,
Det behöver det inte innebära.
Man vill hålla fullständigt tätt under utredningen för att försäkra sig om att ingenting ska
behöva spolieras i onödan. Skulle nu en annan person vara skyldig istället och går lös
där ute och man råkat läcka på vilket sätt offret bragts om livet till exempel, ja, då kan
det tänkas knalla in en och annan stolle som vill erkänna dådet och då vet man
åtminstone hur offret dött. Det är ju inte så vidare bra eller hur?
Bättre att hålla på den saken och även andra.

Tidigare år har utredningar läckt som såll ut i media och alla gånger har det inte visat sig
så bra att det just gjort det.

Bara tålamod, tids nog får vi nog veta allt vad vi kan tänkas vilja veta runt "sommarmordet"
i Blomberg.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-17 kl. 21:22.
2015-07-17, 21:29
Medlem
Grandiosos avatar
Kriminalkommissarie Lars Johansson har lett jakten på Lisa Holms mördare.

Nu tar han semester. Men först bemöter han kritiken som bland andra Leif GW Persson har riktat mot mordutredningen.

– Det finns många brottstyckare som har åsikter, säger han.

Båda bröderna är fortfarande misstänkta, säger Lars Johansson.

Och 35-åringens fru?

Åklagaren har inte avskrivit misstankarna mot henne.

http://www.expressen.se/gt/polisen-moter-kritiken-fran-leif-gw-persson/
2015-07-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
I min enfaldhet trodde jag att det redan var gjort..
Undra på att allt tar tid med det här tempot!!

Bilen är nog klar. Det är förmodligen provsvaren som inte är klara.
Sen kanske inte åklagaren hunnit skruva ihop bilen än.
2015-07-17, 21:34
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Och det låter ju som om det bara övar några få dagar efter Lisa försvann den 7 Juni.
Den bilen är avförd som misstänkt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in