2015-07-17, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solares

Tobak suger, jättekort rus.
Ja, man får väl kedjeröka då, köpa ett gäng limpor, kombinera med snus och nikotinhjälpmedel. Klart det suger men det kan kanske lindra en (kort) stund i de värsta ögonblicken.
Citera
2015-07-17, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Låter underligt, tar du något som ger en "uppåtkick", sen bara slutar så kan man väl förvänta sig iaf några dagar, kanske veckor med upplevd seghet? Det borde ske vem som än tar det, du behöver inte vara sjuk.
Man ska aldrig säga aldrig, som det heter. Dock är metylfenidat tillräckligt snabbt utsöndrat för att inte bygga upp nivåerna vid korrekt upprepade doser inom gängse dosintervall. Det kan inte helt uteslutas att enstaka individer har "utsättningssymptom", men den vanliga gången är ju den att man vaknar på morgnarna utan medicin i kroppen, utan utsättningsproblem, dag efter dag, månad efter månad. En del har ju som princip, vilket är förnuftigt, att skippa vissa dagar helt eller minska antalet doser eller dra ner på singeldosen t ex på helgen, eftersom de vill sova ut eller inte känner samma behov helt enkelt.

Det kan helt klart rekommenderas med något uppehåll åtminstone en gång om året, så som TS verkar göra.
Citera
2015-07-17, 20:56
Medlem
Nej, men frågan är ju om det är så mycket fysiskt beroende som psykiskt, patienten är ju van att ta medlet och få en viss "komma igång" effekt, när jag tog det själv så tog jag som sagt inte på helgen, men lördagen var då ett litet segt helvete, man vakande inte, saknade lust etc.
Prova själv, skulle jag råda dig till, om du har något emot det för att du är i Sverige får du ta en semester. Kan vara nyttigt. Vill du ha det lite tuffare, prova att sätta ut Effexor efter 3-4 mån.
Det är en kamp i skallen. TS kanske FÖ borde överväga Effexor i högdos, Metylfendiat är väl ganska aktivt just på noradrenalinet? Men jag skulle sätta ut metylfendiat 100ggr, minst,om jag jämför med helvetet det var med Effexor.
Citera
2015-07-17, 22:26
Medlem
Citat:
Intressant erfarenhet. Jag har hört många som besvärats av utsättningssymptom av Efexor/Venlafaxin (depot) - och insättningssymptom! - som är en mycket effektiv medicin. Start low, go slow. Samma fast omvänt, när man ska trappa ut, basically.

- Vilken dos Efexor hade du tagit och hur länge?
- Hade du några andra läkemedel samtidigt, som kanske påverkade kinetiken?
Citera
2015-07-18, 12:57
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Rök tobak? Och inta samtidigt Voxra/Zyban, helt absurt egentligen men...
Tramadol kanske? Det är ju bara en kort period.

Ketamin kunde fungera, men som du själv säger, man får anpassa sig efter svensk modell, skitsamma hur du mår, svenskt ska det vara! Molodial el. dylikt förstår jag intevarför deet inte används mer, det var en studie på BARN som gick åt helvete, inte på vuxna, och metylfendiat har väl inga bra vuxenstudier?
Tobak är inte att rekommendera, med tanke på alla tillsatser och risken för beroendeframkallning. Jag har gjort genetiska tester på mig själv via 23andme och Promethease som visade på att jag bär på gener som torde sätta mig i riskzonen för beroende av tobak.

Tanken att använda nikotin är inte helt galen dock, det pågår just nu forskning på flertalet nikotinerga föreningar för att använda som behandling mot ADHD - du kan läsa om dom på den här länken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nicotinic_agonist#Current_status

Jag skulle tro att nikotinplåster är förmodligen den bästa lösningen om man vill bruka nikotin som behandling mot ADHD för tillfället.

Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Nej men lite hjälper det. Det finns nog inte många magiska kurer om man inte vill använda andra droger för att dämpa.

Tobak suger, jättekort rus.
Ruset är inte av intresse i detta fall. Minnesförbättringen som många rapporterar om, är däremot av intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vilken dygnsdos metylfenidat tog du innan pausen? Utsättningsbesvär är inte förväntade vid korrekt bruk, men givetvis kan ju det underliggande tillståndets symptom träda fram.

Har du någon långvarig eller intensiv historik av substansmissbruk/-beroende?

Jag tog 5 mg ritalin på morgonen, följt av 18 mg Concerta på dagen. (23 mg)

Jag har varit uppe i något högre doser dock, 2x 18 +10 = 46 mg. Den dosen var något för hög dock, så den fick vi drar ner ifrån.

Jag har ingen historik av substansmissbruk eller beroende - jag brukade faktiskt ett tag titulera mig som "straight edge" när jag försökte vara vegetarian.

Jag är dock känslig för medicinen, så enkelt är det. Därav varför jag vill överge metylfenidat som behandling helt och hållet - min läkare är däremot av en annan åsikt - en felaktig sådan.
Citera
2015-07-18, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Ruset är inte av intresse i detta fall. Minnesförbättringen som många rapporterar om, är däremot av intresse.
Du ville väl ha något som gjorde dig mer stabil?
Citera
2015-07-18, 14:49
Medlem
plasticitets avatar
Vad säger du om seroquel då, den stimulerar ju noradrenalinet och har inte lika avtrubbande effekt som övriga antipsykotika, den dämpar inte dopaminet lika mycket vilket du kan se i denna tabell.
http://www.nature.com/mp/journal/v10/n1/fig_tab/4001556t1.html
Den kan göra dig mindre depressiv, göra humöret mer stabilt och kan även öka koncentrationsförmågan om du har tankar som stör ditt fokus, den kan även dämpa ångest.
Citera
2015-07-19, 02:16
Medlem
Citat:
Ja, man får väl kedjeröka då, köpa ett gäng limpor, kombinera med snus och nikotinhjälpmedel. Klart det suger men det kan kanske lindra en (kort) stund i de värsta ögonblicken.
Då är snus en bättre idé. Tobak i rökform är inte stabilt och man får snabbt tolerans så det hjälper inte så mycket att kedjeröka. Dessutom så börjar man lätt må illa om man gör det.
Citera
2015-07-20, 19:30
Medlem
Ninjor1987s avatar
Tackar för alla svaren och idéerna i tråden. = ) Jag tror att jag har hittat lösningen på AT'n nu -

2 g Paracetamol (ångestdämpande)
300 mg L-theanin x 2
Rosenrot 100 mg

Det här ska nog göra susen! = ) Tänkte stapla på Ladasten (Bromantan) också när jag får tag i det, men den här stapeln kommer nog funka hyfsat ändå.
Citera
2015-07-23, 23:41
Medlem
Acid-Brains avatar
Är själv inne i en frivillig "avgiftning" från concerta á 27 mg/dygn/vid behov. Varit utan denna substans i exakt 3 veckor nu. Utsättningsbesvären var som intensivast endast den första dagen från det senaste intaget av concerta. Egentligen kan man enbart prata om ett primärt utsättningssymptom, nämligen trötthet, men denna är ganska snabbt övergående. Efter det har tröttheten planat ut ganska smärtfritt. Har som plan att vara utan concerta åtminstone under hela sommaren, eller tills vidare.

Har inte försökt lindra mina utsättningssymptom med några slags huskurer, utan bestämde mig för att rida ut stormen helt enkelt. I början kändes det ganska tungrott, men det blir bättre för var dag som går, även om man inte alltid kan lägga något direkt märke till små förbättringar. Men mycket positiva saker har jag i alla fall upplevt som concerta-fri. Bl.a. så känner jag mig mycket friare och klarare i huvudet. Mitt tankemönster ser också helt annorlunda ut, bättre på alla sätt och vis. Jag känner mig inte lika låst i tankemönstret mera. Med höga halter concerta i blodplasman känner jag mig mera styrd av metylfenidatet i allt jag gör, styrd och fängslad till ett visst robotaktigt beteendemönster.

Skriver lite utförligare vid något senare skede. Förhoppningsvis under denna vecka.
Citera
2015-07-23, 23:45
Bannlyst
5-htp maybe?
Citera
2015-07-25, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Intressant erfarenhet. Jag har hört många som besvärats av utsättningssymptom av Efexor/Venlafaxin (depot) - och insättningssymptom! - som är en mycket effektiv medicin. Start low, go slow. Samma fast omvänt, när man ska trappa ut, basically.

- Vilken dos Efexor hade du tagit och hur länge?
- Hade du några andra läkemedel samtidigt, som kanske påverkade kinetiken?
Jag tror det var tre månader, dett var läänge sen. Från början av december till slutet av februari.
Höje nog bara en gång, kanske två, har för mig att det var bara 150 mg i slutet.
Effektiv...nja.
En typisk Whyeth! Skum. Kolla vad ordföraden i ÅSS stod och haussade den som ny, sen...

Rent farlig kanske, jag vet inte, Cymbalta såg jag min vän kröka sönder sig på, självskador etc.
Lite samma stuk ju. Jag fick till och med honom att be en vikarie att sänka dosen, då blev det lite bättre, men, sen kom den ordinarie och frågar: Är du deppad ännu? Och han är ju som jag född deppad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in