2015-07-17, 19:01
Medlem
bilringens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral

Om det här stämmer, kanske det kan förklara att gäster uppmärksammat att Lisa betedde sig annorlunda?
Tänker också på den där intervjun med Expressen där AJ tydligt var irriterad men sen i följande intervjuer var han sååå tillmötesgående och även tipsade om möjliga platser att leta på.
Och dessutom var det väl också olika bud vilka eller hur många som tagit i den där handsken och även i vilken ordning (men som iofs kan förklaras av hur reportrar uppfattat saken innan den gick i tryck).

Intressant.
2015-07-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Nej takräcket.

Det var nån som sade att man absolut inte kör avlidna i ambulanser pga resurser osv, man måste använda likbilar till detta.
Nu får vi alltså annan info som förtäljer att ambulanser visst kör redan döda personer.

Har en bekant som är begravningsentreprenör. Han berättade en gång när jag frågade att ambulanser inte kör dem som är avlidna. Det kan ju absolut finnas variationer beroende på vilket landsting det är.
2015-07-17, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Du vet väl att inte alla som häktas och åtalas är skyldiga? Likaså inte alla som döms. Herr Quick är ju en sån person. Nej, jag säger inte att MGM är oskyldig, men jag är inte så naiv att jag tror att nån som sitter häktad automatiskt är skyldig...

När det gäller Quick-fallet fanns det aldrig någon teknisk bevisning som kunde binda honom till offren ( nu i efterhand vet vi varför). Det var ett fruktansvärt rättsfall där man skulle hitta en perfekt syndabock för att kunna slutföra flera fall. Han var misstänkt för att han varit involverad i ett pedofilfall innan.

I det här fallet finns indicier samt teknisk bevisning som sammanbinder GM/BO.

Det gäller fynd, kropp,bil osv. Det här helt annat än Quick-fallet.
2015-07-17, 19:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Men alltså.
Det blir ingen misstanke mot litauerna förrän polisen får uppgift av MP.
Däremot har polis sedan tidigare, koll på vilka dessa är och var dom rör sig.
Vid fattad misstanke - blir litauerna med allt som kretsar kring dom - föremål för direkt koll.
Att den första polispatrullen både får uppgift av MP, och även uppfattar själva, så tas det sikte på litauerna, det tas sikte på var dom förmodat var på väg, och det tillkallas fler enheter.

Sätter ett ganska stort frågetecken på detta, då det är en gissning.
Gissningen grundar sig i en diskussion jag haft med en annan skribent, som verkar haft koll på hur konfrontationen såg ut. Finns längre bak i tråden.

Jag pratar inte att fatta misstankar eller intuition - de får plocka ihop det bäst de vill:
Jag pratar sakfakta och detaljer som sägs i tråden via media.
Vart fynden gjorts, vart MP varit och sträckorna.
Det är som två händelseförlopp och var och en ser helt korrekt ut. Sätter man dem samma fattas delar - och det blir gissningar och antaganden likt torkat foglim.

Men kommer det fram mer så ska jag givetvis ändra mig.
2015-07-17, 19:07
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Det finns ett intressant avsnitt i denna intervju.

"Pratade direkt efter Lisa försvann

I fredags kväll, vid halvåtta tiden svensk tid, pratade den äldre av bröderna med sin mamma senaste gången.

– Hans fru höll på att laga middag och min yngre son var ute och fiskade. Hans storebror sa att han också tänkte gå ut om det nappade."

Det var ju den tiden någon annan försökte skapa ett alibi, genom att han sett bröderna på en övervakningsfilm från handelsboden i Källby.
Fast det var den senaste gången mamman pratade med sonen, så det måste vara en vecka senare.
Alltså fredagen den 12 juni när de greps och Lisa hittas.. Hon hade pratat med sonen t.ex måndagen den 8:e efter att Lisa försvann.
Hur man fått dit den rubriken begriper jag inte?
2015-07-17, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag har inte hittat någon tillförlitlig uppgift att SMS:et gått till pappan.
Polisen (Fuxborg) och 98% av medias artiklar säger att föräldrarna fått SMS från Lisa.
Har pappan eller polisen uttalat sig någonstans eller är det en trådsanning som även någon journalist gått på?

Det finns en uppgift i sammanfattningen.

Söndag Lisa (LH) jobbar på kaféet tillsammans med två andra tjejer. Efter stängning lämnar kollegorna platsen i bil medan Lisa ska ta sin moped hem som står parkerad runt hörnet. Kollegorna har inte lagt märkte till någon konstigt. Lisa skickar ett SMS till sin far klockan 18:23 där hon skriver att hon ska börja åka hemåt. Efter en tid blir föräldrarna oroliga och åker till platsen - där de hittar mopeden med nycklar i tändningslåset samt en påse med tillhörigheter bredvid. Kring klockan 21.30 anmäls Lisa som försvunnen av föräldrarna. Hennes telefon stängdes av 18:30, dvs kort efter SMS:et hade skickats.
2015-07-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Inbrott/Stöld känns som det mest logiska i dagsläget. Klockspänne är hittat och då kan man förmoda att GM kunnat ta uret. Mobilen var värdelös då det var en iphone ( går ej att sälja).

Våldtäktsförsök har polis eller åklagare inte ens nämnts. Obduktion är gjort och hade man haft misstankar på det hade man ändrat till " sannolika skäl misstänkt för försök till våldtäkt".

Klockspännet hittades ju drygt 4 km norr om caféet och det är väl inte bekräftat att det tillhör Lisa?

Nej, polisen hade inte ändrat till "sannolika skäl misstänkt för försök till våldtäkt". Det är ju ett mord.
2015-07-17, 19:13
Medlem
Citat:
Fast det var den senaste gången mamman pratade med sonen, så det måste vara en vecka senare.
Alltså fredagen den 12 juni när de greps och Lisa hittas.. Hon hade pratat med sonen t.ex måndagen den 8:e efter att Lisa försvann.
Hur man fått dit den rubriken begriper jag inte?

Helt rätt, bommade fredagen. Läste rubriken. Tack.
2015-07-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det du refererar till, dvs inlägget angående att Lisa egentligen skulle smsat mamman men istället skickade det till pappan, är en TRÅDSANNING. Endast sanning i denna tråd. En person i tråden som inte har nån fakta i fallet och inte alls känner Lisa lade fram en TEORI om att smset var ett hemligt tecken från Lisa. Plötsligt sprids denna teori som en sanning...

Så häng inte upp dig på detta i tron att det är info från vänner och bekanta. Det är inte det.
OK Mogna-Meloner, jag ser vad du skriver och jag visste inte om detta var en trådsanning - jag har nog inte heller hunnit följa med tillräckligt bra i den här tråden som innehåller så mycket information från så många som vill hjälpa till och försöka förstå vad som hänt Lisa.
2015-07-17, 19:14
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Klockspännet hittades ju drygt 4 km norr om caféet och det är väl inte bekräftat att det tillhör Lisa?

Nej, polisen hade inte ändrat till "sannolika skäl misstänkt för försök till våldtäkt". Det är ju ett mord.
Nej, polisen har sagt att de enda fynd som kunnat kopplas till Lisa hittats söder om cafét.
2015-07-17, 19:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Och vad vet du om det? Efter vad jag har hört så är bevisningen mot den nu häktade brodern väldigt god. Polisen har tagit rätt man. Thats it! Och ni som skriver att ni misstänker pappan.. ni gör bort er totalt! Skärp er!
Verkar så:

— Analys av provsvar tar tid, säger Lars Johansson, som i övrigt säger att utredningen går bra, och att polisen utgår från att den 35-årige man som sitter häktad också är skyldig till mordet på 17-åriga Lisa Holm
— Det är svårt att säga om det kan vara klart för åtal den 28 juli, säger Lars Johansson.

— Väntan på provsvar kan ta flera månader, och det är troligt att det blir ännu en omhäktningsförhandling.

I nuläget arbetar sex poliser med mordutredningen.

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/400-forhor-om-lisa-holm/

6 personer kanske man kan tycka är lite snålt tilltaget, men det behövs väl helt enkelt
inte flera. Man vet man har och att det är tungt som fan och att det är en försvinnande
liten möjlighet att man skulle kommit alldeles fel på det.
Tyngre lär det bli i bevisväg framöver när bara alla provsvaren är helt klara.

Ja, de få som envisas med att misstänkliggöra pappan på inga som helst konkreta grunder
borde kanske ta och tagga ner lite med det.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-17 kl. 19:46.
2015-07-17, 19:24
Medlem
Citat:
Nej, polisen har sagt att de enda fynd som kunnat kopplas till Lisa hittats söder om cafét.

Ja, exakt. Någon drar slutsatser om fynd som inte kopplats till Lisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in