2015-07-17, 16:06
Medlem
Theforeigners avatar
En intressant teori, + lite fakta + lite rykten, jag mottagit pr PM :

Jag var med på skallgången fredagen då Litauerna blev anhållna. Söket avbröts pga detta.

Runt om i byn pratades det en del å något jag snappade upp var att det skulle ha varit en släkting till AJ's fru men som ingen vet när han åkte hem.

Min teori är således att denna manliga släkting/bekant var ute på promenas å såg Lisa. Överföll, våldtog å mördade henne.
Efteråt inser han vad han gjort å erkänner för AJ's fru/AJ. AJ bestämmer sig då för att inte låta sitt eller fruns rykte förstöras pga detta så han mutar/hotar bröderna för att få dem att göra sig av med kroppen.

Dessa går med på detta då de ska hem om en månad å ska bli ekonomisk oberoende för resten av livet.
De gömmer kroppen men AJ som fattar att detta kommer gå åt helvete börjar sprida ut bevis som pekar mot bröderna. Han startar med handsken som han ser till att den ena brodern blockar upp.

Han åker sedan på tjänsteresa till STHLM å i bilen har han den spanska ynglingen som flygs hem från Arlanda.

AJ är känd för att vara skrupelfri när det handlaf om egen vinning. En åldring som snart går bort å som ser dina företadg å sin familj dras i smutsen pga detta.

Litauerna har insett att det görs fynd lite överallt å är själva ute å letar när MPS ser dem. Därför de uppför sig underligt å inte kan redogöra för vad dom gör på platsen.

Utredarna/åklagsre är inne på samma spår därav häktas bröderna för delaktighet i mord å inte medhjälp &/eller mord som dom var anhållna för från början.

Däf har du min teori i korta drag

Personen som skickat mig denna teori har dessutom skickat den till polisen.

Någon lokal som vet om AJs familj hade besök från Spanien den 7 Juni 2015 ?

Jag vet att ett spansk familjemedlem (möjligtvis en son) till AJs fru är bagare i Spanien, så jag tänkte att om han var på besök (ren spekulation från min sida) att det var därför att AJ var på cafeet den 7 Juni på morgonen (fakta: där han hälsat på Lisa) för att vise denna familje medlem hur man bakar i Sverige.
2015-07-17, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Tänkte också på det, att "någon annan" inte har koll på att det är mamman hon brukar messa. Men, jag ser inte poängen ur en GM:s synpunkt med att skicka ett sådant mess... kanske är jag trög men tycker det verkar kontraproduktivt ur hans synpunkt då det sannolikt påskyndar sökandet. OM det är Litauern så finns väl språkliga hinder också. Även om han lärt sig en del finns risk att göra språkfel som avslöjar att det inte är Lisa som skriver.

Ska man tolka det som att gm tvingar henne att smsa att hon är okey och hon snart kommer hem? Att gm läser det hon skriver?
2015-07-17, 16:07
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
MP konfronterar bröderna på nåt fält i närheten av deras bostad. Då vänder iväg mot Martorphållet (?) och sen idkontrolleras de av nån omdirigerad patrull. So far so good.

Hur hamnar då polisen uppe på Martorp där MP uppenbarligen befinner sig och har gjort nåt fynd i en lada?
Är det två skilda MP-grupper? Det är en spännvidd på drygt 1.5 km i diskussionerna..
Stämmer verkligen det att mötet mellan bröderna och MP är i närheten av brödernas bostad? I länken står inget om det.
2015-07-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldt
Det här handlar inte om någon banal bilolycka, i så fall hade ingen suttit häktad så här länge. Enligt en polis som uttalat sig har LH utsatts för ett mycket grovt våld.

Grovt våld har jag inte sett något om. Något jag har missat under min semester kanske? Länk?

Om man kör på någon och sedan gömmer kroppen och låter personen avlida så blir det nog dråp i alla fall. Sedan måste ju polisen bli helt klar med vad som hänt, särskilt om MGM inte talar...

Jag säger inte att det är detta som har hänt, jag vill bara betona att det är rimligare att något annat än en våldtäkt eller en grov misshandel med död som följd har inträffat. Jag skulle tom vilja påstå att hade det varit våldtäkt eller ett våldtäktsförsök som gått snett så hade det varit mycket lättare att binda en gärningsman än vad det verkar vara nu. Alltså saknas antingen mordvapnet, eller så har väldigt lite våld använts (fall med sprucken skalle, bruten nacke eller liknande som resultat). Det är svårt att använda mycket våld utan att lämna mängder av spår efter sig...
...jag fick en person fälld för grov misshandel (mot sitt nekande) efter att han i min ungdom brutit mitt näsben, han fälldes på indicier (sårskador på handen) och mitt utpekande...
2015-07-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
När Lisa inte kom hem på utsatt tid blev pappan orolig och först då kanske han kollade sin mobil.
Intressant hursomhelst om varför Lisa skickade SMS till pappan och inte till mamman.

Om det var så viktigt för föräldrarna att veta hur det gick för Lisa att åka moppe till och från jobbet för första gången att de bett henne höra av sig när hon var framme vid kafét på morgonen och även när hon började åka hem, så hade de nog koll på sina mobiler den aktuella dagen. Dessutom vet vi inte om Lisa brukade messa till sin mamma i vanliga fall, det kan vara en trådsanning. Men om det skulle vara så, kan sms:et till pappan innebära att det inte var Lisa som skickade det utan någon som inte visste att Lisa inte brukade skicka sms till sin pappa.
2015-07-17, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Om det var så viktigt för föräldrarna att veta hur det gick för Lisa att åka moppe till och från jobbet för första gången att de bett henne höra av sig när hon var framme vid kafét på morgonen och även när hon började åka hem, så hade de nog koll på sina mobiler den aktuella dagen. Dessutom vet vi inte om Lisa brukade messa till sin mamma i vanliga fall, det kan vara en trådsanning. Men om det skulle vara så, kan sms:et till pappan innebära att det inte var Lisa som skickade det utan någon som inte visste att Lisa inte brukade skicka sms till sin pappa.

åtminstone jag hade tittat i SMS-historien för att veta vart och OM jag skulle messa. Så ett eventuellt felskickat SMS finns det inget belägg för. SMSet har hon skickat själv!
2015-07-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
AJ (godsherren) var nere på söndagen ( första gången han träffade Lisa) i cafèt. Vad gjorde han där?
Var det så att han träffat litauerna ( som då jobbade den dagen) ?? Ganska viktig fråga. De jobbade ju 6 dagar/ vecka.

Han blev ju dessutom presenterad Lisa utav caféets ägarinna. Sedan är han med och hittar handsken och allt händer på hans ägor...
2015-07-17, 16:11
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Ja det är väl ett av de tusentals tips som strömmat in till polisen.
2015-07-17, 16:12
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
MP konfronterar bröderna på nåt fält i närheten av deras bostad. Då vänder iväg mot Martorphållet (?) och sen idkontrolleras de av nån omdirigerad patrull. So far so good.

"På fredagen påträffar en av Missing Peoples patruller något viktigt, någonstans i sökområdet. Enligt en initierad källa inom polisen som Aftonbladet pratat med är det ett eller flera klädesplagg som tillhör Lisa. Patrulledaren tar kontakt med organisationens sambandscentral, och de kontaktar polisen.
– Då insåg man att det var relevant. Polisen sätter en patrull på att åka dit omedelbart, säger *Kenneth Söderlund, presstalesman för Missing People.
Men när de frivilliga från Missing People väntar på polisen händer något.
– Tre personer beter sig på ett märkligt sätt, säger Kenneth *Söderlund.
Då fattar polisen ett snabbt *beslut.
– Som jag fått det förklarat så omdirigerade polisen sin patrull. I stället för att åka till fyndplatsen så åkte man till de här personerna, säger Kenneth Söderlund."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20993337.ab

Denna patrull sägs kontrollera fyndet efter idkontrollen.
Vem griper bröderna då? En annan patrull?
Varför grips de inte direkt förresten?

Hur hamnar då polisen uppe på Martorp där MP uppenbarligen befinner sig och har gjort nåt fynd i en lada?
Är det två skilda MP-grupper? Det är en spännvidd på drygt 1.5 km i diskussionerna..
Vad Kenneth säger ska man nog inte se som tillförlitligt till 100%
Det är den patrullen dom är på väg till fyndet som griper bröderna, och då måste självklart en annan patrull åkt till Martorp.
Här är en av versionerna polisen uppgett.
http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2745794-misstankta-mordare-i-kontakt-med-missing-people?m=print&utm_source=google.se&utm_medium=org anic&utm_campaign=redirect
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

Jag var med på skallgången fredagen då Litauerna blev anhållna. Söket avbröts pga detta.

Runt om i byn pratades det en del å något jag snappade upp var att det skulle ha varit en släkting till AJ's fru men som ingen vet när han åkte hem.

Min teori är således att denna manliga släkting/bekant var ute på promenas å såg Lisa. Överföll, våldtog å mördade henne.
Efteråt inser han vad han gjort å erkänner för AJ's fru/AJ. AJ bestämmer sig då för att inte låta sitt eller fruns rykte förstöras pga detta så han mutar/hotar bröderna för att få dem att göra sig av med kroppen.

Dessa går med på detta då de ska hem om en månad å ska bli ekonomisk oberoende för resten av livet.
De gömmer kroppen men AJ som fattar att detta kommer gå åt helvete börjar sprida ut bevis som pekar mot bröderna. Han startar med handsken som han ser till att den ena brodern blockar upp.

Han åker sedan på tjänsteresa till STHLM å i bilen har han den spanska ynglingen som flygs hem från Arlanda.

AJ är känd för att vara skrupelfri när det handlaf om egen vinning. En åldring som snart går bort å som ser dina företadg å sin familj dras i smutsen pga detta.

Litauerna har insett att det görs fynd lite överallt å är själva ute å letar när MPS ser dem. Därför de uppför sig underligt å inte kan redogöra för vad dom gör på platsen.

Utredarna/åklagsre är inne på samma spår därav häktas bröderna för delaktighet i mord å inte medhjälp &/eller mord som dom var anhållna för från början.

Däf har du min teori i korta drag

Personen som skickat mig denna teori har dessutom skickat den till polisen.

Någon lokal som vet om AJs familj hade besök från Spanien den 7 Juni 2015 ?

Jag vet att ett spansk familjemedlem (möjligtvis en son) till AJs fru är bagare i Spanien, så jag tänkte att om han var på besök (ren spekulation från min sida) att det var därför att AJ var på cafeet den 7 Juni på morgonen (fakta: där han hälsat på Lisa) för att vise denna familje medlem hur man bakar i Sverige.

Om det börjar bränna kring benen på MGM gällande DNA så skulle en straffsänkning till skyddande av medbrottsling röra upp en hel del damm enligt denna spekulation
..Ooops.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

Hon kanske inte hade tänkt skicka något SMS öht. Föräldrarna visste väl när kaféet stängde?
2015-07-17, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Riktiga proffs kollar även att personalen har gått hem innan de bryter sig in i kafé.

Det betyder inte att han har tagit TV:n.

Jag håller mig till fakta.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20958580.ab

Litauern hörde att en bil försvann och trodde då att all personal hade lämnat arbetsplatsen. Då Lisa blev skjutsad trodde litauern att hon hade fått skjuts. Sedan kanske det är fel att kalla GM för professionell..

" Den litauiska polisen har uppgett för litauiska medier att en av bröderna var bekant sedan tidigare" Det gäller ett mindre brott".

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in