Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-17, 11:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Sen att han har haft turen och slå till i rätt ögonblick också. 18:23 skickar Lisa sitt SMS och gissningsvis tar det inte mer än 2-3 minuter för henne att ge sig iväg efter det.

Det finns, till att börja med, ingen anledning att utgå från vapen och våld i detta. Det räcker att be om hjälp att kolla något eller fråga om Lisa kan vara snäll och visa på kartan i bilen hur man skall köra. Vill man någon något illa kan man ändå uppträda "slugt" innan det handlar om våld. För allt vi vet kan ju Lisa lämnat platsen frivilligt och ensam, och mött sin baneman litet senare och på någon annan plats. Varför hon lämnade mopeden behöver man inte veta, men man måste veta OM hon gjorde det.

Handlar brottet (vilket man kan gissa) om en impulsiv illgärning, kanske eskalerad från ett trivialt övergrepp till värre saker spelar slumpen, tillfälligheter och händelseutvecklingen en stor roll. Planering och genomtänkta tilltag behöver det inte vara fråga om.

Mopeden startar inte (fråga mig inte varför), telefonen fungerar inte (dålig förbindelse), Lisa börjar gå i riktning mot där hon väntar sig att bli mött, MGM kommer med bilen, Lisa får erbjudande "Du kan åka med och så kan du få ringa hemma hos oss" - problemet på väg mot en lösning och sedan händer tråkiga grejor, för oss, just nu, oklart hur och var.

Jag menar inte att det gått till just så, utan att det i många fall aldrig handlar om sofistikerade planer och välplanerade scenarios, utan om slumpen, tillfälle, opportunistiska beslut och i sällsynta fall (som detta) eländes elände.
2015-07-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Men om det nu är NB som har gjort det här vilket jag tror, varför är han gömd bakom kaféet? Jag har svårt och se en anledning till att han befinner sig där just då.

Vad MGM gjorde på baksidan vet jag inte, men jag tror inte detta var planerat, inte att döda Lisa
Han var där av annan anledning, stjäla något? Leta bland sakerna? Mat- Rester? Att ta hem..

Lisa såg honom och det hela gick överstyr
Bara en tanke
2015-07-17, 11:11
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
De försökte inte få bort någon från Martorp, de försökte få bort MPS från en plats nära bostaden.

Men varför körde Polisen ca 500 m för att komma ifatt dom om dom var nära bostaden ?
2015-07-17, 11:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7.2PaRichterskalan
Dom var 500m fr bostaden så dom kan ha viftat bort dom från varsomhellst
Nej, jag tror att du har förväxlat med detta: http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/ "- Man åker ikapp och hittar dem 500 meter från fyndplatsen, säger Martin Fredman".
2015-07-17, 11:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Men varför körde Polisen ca 500 m för att komma ifatt dom om dom var nära bostaden ?
För att de hann åka 500 meter innan polisen kom ikapp dem?
Medlem
Ursäkta om detta redan framgått i tråden - men det jag undrar är om Lisa på morgonen skickade sms hem och berättade att resan till jobbet gått bra? Om hon gjorde det, så är det ju inget konstigt i att hon även meddelade att hon var på väg hem.

Att meddela att man är på G, har många människor vanan att göra, antingen de är 17 eller 45 år. Inga konstigheter med det.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vilken grupp sattes in tidigt?

GMP (Gärningsmannaprofilgruppen)
2015-07-17, 11:15
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Hur snabbt börjar lukten kännas?
Tänkte om det var folk som arbetade på Martorp under veckan, borde de inte ha känt någon lukt då?

Svårt att säja,men 5 dagar i värme måste ha satt igång processen.
2015-07-17, 11:16
Medlem
Tomatos avatar
Jag skulle kunna tänka mig att det är denna kreditköpta svarta Honda CRV (EOB611) AJ bytt in hos Honda-handlaren.
Men att ägarbytet möjligen inte gått igenom. Tidigare hade AJ nio fordon, men han verkar nu ha tio.
Har någon sett honom i denna sedan 25 juni?
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=97&grupp=22199&artikel=61 86601
2015-07-17, 11:17
Medlem
rotesaus avatar
Inga direkta nyheter, men ytterligare en artikel - lite annat språk/formulering.

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/400-forhor-om-lisa-holm/
2015-07-17, 11:18
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, jag tror att du har förväxlat med detta: http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/ "- Man åker ikapp och hittar dem 500 meter från fyndplatsen, säger Martin Fredman".
Ja men det måst väl ha varit på fp dom "viftade" för sedan blev dom frihetsberövade.
2015-07-17, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns, till att börja med, ingen anledning att utgå från vapen och våld i detta. Det räcker att be om hjälp att kolla något eller fråga om Lisa kan vara snäll och visa på kartan i bilen hur man skall köra. Vill man någon något illa kan man ändå uppträda "slugt" innan det handlar om våld. För allt vi vet kan ju Lisa lämnat platsen frivilligt och ensam, och mött sin baneman litet senare och på någon annan plats. Varför hon lämnade mopeden behöver man inte veta, men man måste veta OM hon gjorde det.

Handlar brottet (vilket man kan gissa) om en impulsiv illgärning, kanske eskalerad från ett trivialt övergrepp till värre saker spelar slumpen, tillfälligheter och händelseutvecklingen en stor roll. Planering och genomtänkta tilltag behöver det inte vara fråga om.

Mopeden startar inte (fråga mig inte varför), telefonen fungerar inte (dålig förbindelse), Lisa börjar gå i riktning mot där hon väntar sig att bli mött, MGM kommer med bilen, Lisa får erbjudande "Du kan åka med och så kan du få ringa hemma hos oss" - problemet på väg mot en lösning och sedan händer tråkiga grejor, för oss, just nu, oklart hur och var.

Jag menar inte att det gått till just så, utan att det i många fall aldrig handlar om sofistikerade planer och välplanerade scenarios, utan om slumpen, tillfälle, opportunistiska beslut och i sällsynta fall (som detta) eländes elände.

Det är möjligt att hon har lämnat mopeden frivilligt. Först skickar hon sitt SMS sedan händer något som gör att hon lämnar mopeden. Men det är en väldig slump att GM dyker upp just då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in