Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-17, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jo, det finns många kommentarer vad det gäller provstart av moppen.

Men vad jag fikar efter är om polisen har bekräftat att man utfört någon teknisk undersökning av moppen?

En sak är om pappa och/eller någon polis har provstartat den då den hittades......men det säger inte lika mycket som en teknisk undersökning av en kunnig mekaniker.

Och, vid inledningsskedet så kan det ju vara fullt möjligt att även någon polis kan ha testat moppen eftersom det i början antagligen inte fanns någon brottsmisstanke?

Det vore tjänstefel och inte leta efter fingeravtryck/DNA m.m.
2015-07-17, 08:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Men vad jag fikar efter är om polisen har bekräftat att man utfört någon teknisk undersökning av moppen?
En sak är om pappa och/eller någon polis har provstartat den då den hittades......men det säger inte lika mycket som en teknisk undersökning av en kunnig mekaniker.
Och, vid inledningsskedet så kan det ju vara fullt möjligt att även någon polis kan ha testat moppen eftersom det i början antagligen inte fanns någon brottsmisstanke?

" När föräldrarna åkte iväg för att söka efter flickan stod mopeden kvar vid arbetsplatsen och är nu tagen i beslag för teknisk undersökning. "
http://www.svd.se/polisens-nya-fynd-i-sokandet-efter-lisa
2015-07-17, 08:18
Medlem
Citat:

Jag antar att moppen har genomgått sedvanlig koll av fingeravtryck mm.
Men vad den där kunniga mekanikern skall ha fått fram förstår jag inte?Antingen startade moppen vid prov eller inte.
Du kanske är ute efter att någon mixtrat med den i ett tidigare skede?Svårt att se att man tex skulle satt tillbaka tändhatten efter överfallet....
2015-07-17, 08:20
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quishlish
Ursäkta men jag måste ha missat något här. Är det bestämt att alla inlägg förutom de som hävdar att det är den Litauiske storebrodern som är skyldig borde hänvisas till den alternativa tråden?

Ska alla ni fina deckar-pretton börjar gnälla på varandra ist då eller hur ska ni överleva?

Absolut inte! Var skulle jag ha påstått det???

Men vet du vad omvänd bevisbörda är? Det är exakt det som de som hävdar att pappan är skyldig (eller åtminstone anser att det finns god anledning att misstänka honom) håller på med i den här tråden. De har inget konkret över huvud taget att komma med för att styrka sina teorier, utan kräver istället att vi andra ska motbevisa dem. Att till exempel bara rada upp tidpunkter för olika händelser och sedan blint påstå att pappan skulle ha kunnat göra all världens möjliga saker under den tiden (utan att se till omständigheterna) är ren och skär idioti.

Polisen riktar inga misstankar över huvud taget mot pappan, så om man är av annan åsikt än dem så bör man ha väldigt starka motiv till att motsätta sig dem i just detta. Att inte hålla med åklagare om att rätt MGM sitter är en sak. Att hävda att polis helt och hållet skulle misslyckats med att hitta bevis mot pappan, eller identifiera misstänksamma omständigheter gällande honom, (och andra anhöriga för den delen) som tyder på att någon av dem möjligtvis skulle vara GM, är något helt annat.
Några sådana bevis eller extremt tydliga indikationer har inte presenterats i tråden ännu över huvud taget. Kom med konkret information som gör att det finns anledning att ifrågasätta pappan så lovar jag att jag ska lyssna på det med öppet sinne.

Tills det att ni/de gjort detta så är den andra tråden mycket riktigt mer passande.
De som har olika teorier vem GM kan vara ska självklart diskutera det här, så länge de har lite verklighetsförankring. Något som pappa-spåret för tillfället saknar helt och hållet.
Senast redigerad av DenLilleTjocke 2015-07-17 kl. 08:32.
2015-07-17, 08:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
"göra dem oroliga" är INTE samma sak som att Omedelbart hoppa in i bilen och jaga efter dottern.

det är ett Enormt steg mellan att bli orolig och att ge sig ut och leta Direkt efter att man blivit orolig - efter endast 30 minuters frånvaro.

Jag har spekulerat en smula i en moped som kanske inte fungerat. Tidigare har Lisa blvit skjutsad till arbetet, nu kör hon moped. Att Lisa skulle köra själv kan ha varit Lisas egen ide, kanske inte helt uppskattad av föräldrarna ("Vi kör dig gärna, Lisa, du behöver inte ta mopeden" - "Nej Mamma / Pappa, det är klart jag kör själv, det skall ju inte ni behöva göra" - "Jaja, mitt barn gör så (suck)"...

Om mopeden är "sådär" tillförlitlig kan man bli rätt snabb att åka iväg. Det kan ha funnits osäkerhet om bensintillgången - vad som helst kan ha fått pappa att få för sig att dotra står på landsvägen med en ofungerande moped. Det kan alltså finnas helt normala indikationer som gör att pappa ger sig ut för att koll. I det läget är ju en (synbarligen) fullt funktionsduglig moped, med nyckel i mycket uppseendeväckande. Med ett oanvänt transportmedel på arbetsplatsen, en dotter som inte hörts av eller är kontaktbar på telefonen och flera timmar efter att hon angett sig vara på hemväg, så känns det ju som ett sök i närområdet, helst utan dröjsmål kan vara mycket befogat.
2015-07-17, 08:46
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det var för riskfyllt med tanke på trafiken.

Det är vad du tror. Jag tror han kan ha blivit tvingad att göra det.
2015-07-17, 09:10
Medlem
Efter nattens inlägg har jag sett att det diskuteras flera GM

* Lituaiern
* pappan
* AJ ägaren till flertalet fastigheter

Tror inte det är pappan.

Kan det vara AJ?

Han visste ju att Lisa åkte moppe hem denna dag, själv.
Han har träffat Lisa samma dag
Han vet när cafeet stänger
Han kanske uppehöll sig vid Ladan mittemot tillsammans med MGM för att diskutera jobb inför måndagen
Han känner området
Han har gjort sig av med en bil nyligen
Han "hittar" handsken i ladan på måndagen
Han reser bort och har ett märkligt beteende generellt anser många i tråden
Senast redigerad av Ka7700 2015-07-17 kl. 09:13.
2015-07-17, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
Absolut inte! Var skulle jag ha påstått det???

Men vet du vad omvänd bevisbörda är? Det är exakt det som de som hävdar att pappan är skyldig (eller åtminstone anser att det finns god anledning att misstänka honom) håller på med i den här tråden. De har inget konkret över huvud taget att komma med för att styrka sina teorier, utan kräver istället att vi andra ska motbevisa dem. Att till exempel bara rada upp tidpunkter för olika händelser och sedan blint påstå att pappan skulle ha kunnat göra all världens möjliga saker under den tiden (utan att se till omständigheterna) är ren och skär idioti.

Polisen riktar inga misstankar över huvud taget mot pappan, så om man är av annan åsikt än dem så bör man ha väldigt starka motiv till att motsätta sig dem i just detta. Att inte hålla med åklagare om att rätt MGM sitter är en sak. Att hävda att polis helt och hållet skulle misslyckats med att hitta bevis mot pappan, eller identifiera misstänksamma omständigheter gällande honom, (och andra anhöriga för den delen) som tyder på att någon av dem möjligtvis skulle vara GM, är något helt annat.
Några sådana bevis eller extremt tydliga indikationer har inte presenterats i tråden ännu över huvud taget. Kom med konkret information som gör att det finns anledning att ifrågasätta pappan så lovar jag att jag ska lyssna på det med öppet sinne.

Tills det att ni/de gjort detta så är den andra tråden mycket riktigt mer passande.
De som har olika teorier vem GM kan vara ska självklart diskutera det här, så länge de har lite verklighetsförankring. Något som pappa-spåret för tillfället saknar helt och hållet.

Eftersom ingen är dömd och inget FUP finns ännu tycker jag att alla teorier bör kunna diskuteras här i stället för i tråden för konspirationsteorier. Jag undrar när fadern egentligen ska ha ringt till sina arbetskollegor. Han tog ju kontakt med LS för att få henne att öppna kaféet klockan efter att han funnit att dotterns moppe stod kvar olåst. I det läge tänkte han säkert att dottern kunde vara inne i kafét. Varför skulle han ha ringt till sina kollegor redan då? Och efter att ha undersökt kafét tillsammans med LS ringde han till polisen. Polisen kom ganska snabbt. Jag ser inget utrymme för att fadern skulle tillsammans med sina kollegor sökt i området innan polisen kom. Iofs vet jag inte när polisen började söka i området. LH:s anhöriga har såvitt jag förstår inte nämnt någonting om att militären, dvs faderns kollegor skulle ha sökt området innan polisen började söka, de har bara sagt att någon av familjen var med och sökte varje dag. Om fadern tillhörde en speciell, nationell grupp inom militären finner jag det omöjligt att hans kollegor skulle ha bott i Skövde eller andra platser nära Blomberg och kunnat ansluta sig till honom på så kort tid. Jag tar dock för givet att polisen undersökt faderns alibi och eventuella motiv. Det är trots allt inte ovanligt att GM, i fall som detta, finns inom familjen. Om det här fallet skulle ha handlat om en utländsk tjej så skulle inläggen på tråden varit mindre respektfulla mot BO och hennes familj. Men här har LH har gjorts till ett helgon och hans pappa till en actionhjälte, men vi vet ingenting om LHs privatliv eller om eventuella konflikter i familjen. En 17-årig tjej har sannolikt pojkvänner och ett sexliv. Ibland kan det bli så att föräldrarna inte kan släppa taget, särskilt om de är stränga. Kanske hade LH "spårat ur" lite för mycket i föräldrarnas tycke. Det gör inte dem till mördare men det kan vara anledningen till LH måste skicka sms när hon lämnade kafét och det även vara anledningen till att fadern började åka mot kafét så pass tidigt.
2015-07-17, 09:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Men här har LH har gjorts till ett helgon och hans pappa till en actionhjälte, men vi vet ingenting om LHs privatliv eller om eventuella konflikter i familjen. En 17-årig tjej har sannolikt pojkvänner och ett sexliv. Ibland kan det bli så att föräldrarna inte kan släppa taget, särskilt om de är stränga. Kanske hade LH "spårat ur" lite för mycket i föräldrarnas tycke. Det gör inte dem till mördare men det kan vara anledningen till LH måste skicka sms när hon lämnade kafét och det även vara anledningen till att fadern började åka mot kafét så pass tidigt.

Lisa ett helgon och pappan en actionhjälte?!
Snarare NORMAL tonåring och NORMALA föräldrar..

Vad som sen finns inom denna familj vet ingen, ej heller Lisas leverne för övrigt mer än det som arbetskollegor och vänner beskrivit.
Varför ska detta behöva ältas överhuvudtaget? Vad leder det till?
Sträng far? Hårt hållen? Noggrann med tider? Skötsam? "Spårat ur"? Vild tonåring?
Kan inte släppa taget om dottern?
Oavsett anledning så har föräldrarna reagerat, pappan har de facto åkt direkt och tragedin är ett faktum.
Senast redigerad av develi 2015-07-17 kl. 10:20.
2015-07-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Jag tror att Kontakt och överfall skett vid mopeden,, vad kan då finnas för spår?

Fotavtryck? Tecken på aktivitet? Fibrer? Hårstrån?
Men även om nu inte överfallet skett vid moppen så kan det ha naturliga förklaringar till dessa spår...Lisa hår eftersom hon tar av och på hjälmen vid platsen, skoavtryck m.m.
Kan förklaras med att MGM jobbar där

Blir inte klok på detta fall....

Om inte överfallet skett vid moppen så hade Lisa påbörjat sin färd hem och något skulle då ske på vägen, det betyder i sin tur att GM kört mopeden tillbaka,, kan man finna spår på moppen? Efter GM? Eller utesluta att GM kört den?

Om man misstänkte att GM kört moppen,
Då borde polisen gått ut med bild på mopeden och efterlysa vittnen, om de sett någon köra mopeden, tider m.m.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro,,,man har många tankar och funderingar och teorier...

Enda alternativet som jag ser det om överfallet har skett vid mopeden är att GM har använt kniv eller annat vapen och håll det mot BO.... då uppstår väl inte spår från tumult dftersom man förmodligen inte skulle våga försvara sig utan göra som man blir tillsagd..... GM har på så vis fått hdnbe att följa med till ex ladan eller sin bil eller liknande. .....
2015-07-17, 09:55
Medlem
I denna intervju framkommer det att ägaren till cafeet ALLTID ringer klockan 18.00 till cafeet vilket hon även gjorde denna söndag,
Hon berättar att kollegorna var klara och skulle gå/stänga/åka hem då

Då vet vi att kollegorna och Lisa går 18.00 eller strax därefter
Det ger GM ett större utrymme tidsmässigt jämfört med att det skulle stängt senare
Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det men men....
Ägaren säger också att de ser Lisa gå runt KNUTEN,

Jag anser att det nu bör vara klarlagt att kollegorna och Lisa stängde och låste på den norra entrén alltså den vid gaveln!

I artikeln får man även veta att det är Lisas mamma som ringer till ägaren och frågar NÄR Lisa åkt från cafeet
Detta gör hon 20:15

Då hade väl pappan redan åkt? Eller var han hemma då?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lisa-ar-en-valdigt-glad-och-trevlig-flicka/
2015-07-17, 10:13
Medlem
[QUOTE
Då hade väl pappan redan åkt? Eller var han hemma då?

QUOTE]

Citat:
Ursprungligen postat av Algifari
Jag har gjort en liten uppdaterad sammanfattning av de något spretiga sammanfattningar som finns samt lagt till lite ny info som inte fanns med i de gamla.
http://imgur.com/dzWz66G

Pappan körde tydligen 20.00 enligt den här sammanfattningen i trådstarten

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in