2015-07-16, 23:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Ledtråd vem är NN?
Är han Jägare?

NN är väl en beteckning för okänd person? Nomen Nescio?
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-16 kl. 23:31.
2015-07-16, 23:33
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Pappan anmälde försvinnandet kl 22 till polisen. Då hade LH varit försvunnen i 3 och 1/2 timme.
Nej.
Lisa hade hunnit hem ungefär vid 1930-tiden. Senast kan man misstänka (1823 skrev hon hon körde hem - men finns smset bevarat ens? VET vi det till 100%?).
Han körde hemifrån 30 minuter efter beräknad, men missad, ankomsttid. Dvs vid 20-tiden.
Han nådde fram till caféet ca 2030 som tidigast.
Då var det 1 1/2 timme kvar tills han skulle ringa polisen.
Men han hann med att ringa till kollegorna och "börja leta" efter henne med dem.
Men det borde ju ta 30 - 60 minuter för dem att komma fram överhuvudtaget. För de bodde ju inte granne med caféet.

Dvs kollegorna ankom ca 2130 - 22.
Dvs då ringde pappan till polisen.

Svårt att få det att gå ihop?

Märkligt nog verkar polisen ha svalt den historien med hull och hår - bara för att han hade deras absoluta drömjobb, hade det jobbet som de drömde om varje enda dag och natt. Poliserna beundrade honom, dyrkade marken han gick på - inte en chans att de ens ska tänka några negativa tankar om honom.
Om hans historia inte går ihop - då ser de inte det som misstänksamt, utan de tycker det är bara naturligt för någon som varit orolig - men orolig för vad?
Hans dotter har ju egentligen inte varit försvunnen särskilt lång tid Alls.
2015-07-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det var i en byggnad iaf, och där hade hon hittats, vilket GM visste. Det var inte meningen att Holger och Göran skulle hittas. Märk skillnaden.

Var förmodligen inte meningen i detta fallet heller. Gm blev trängd in i ett hörn detta blev resultatet utav en irrationell paniklösning...
2015-07-16, 23:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Japp, 58.562363, 13.674473, mitt på vägen, och jag kan säkert hitta några tusen platser till.

Försök åtminstone att vara öppen för lite andra sätt att tänka än ditt eget, se det inte som ett nederlag att överge din egen övertygelse, tvärtom, se det som ett tecken på att du inte har tappat fattningen totalt.

Jag har redovisat två möjliga förklaringar till att kroppen hittades på Martorp i en byggnad.
Det är inte på en väg, och ligger över tre mil från kaféet. https://goo.gl/maps/6ROx9 Jag skulle aldrig dumpa en kropp på en väg där vem som helst kan se mig. Nu är det fjärran för mig, men jag kan tänka mig att en GM som bryr sig om offret vill skydd det från djur och dumpa kroppen inomhus.
2015-07-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Du verkar paranoid, ärligt talat. Majoriteten i tråden har inte diskuterat utifrån det du tar upp här. De klassar henne enbart som ett brottsoffer. De flesta diskuterar av naturliga skäl främst tänkbar GM, eftersom det är denne som är den drivande karaktären här.
Om du tycker ditt peddo-tema är intressant, borde du starta en tråd om detta i rätt forum. Detta är en kriminaltråd!
Du framstår dessutom som någon som inte har läst på ämnet innan du kastade dig in här.

Man har alltså hittat ägodelar från Lisa, väldigt nära litauernas bostad.
En av Lisas handskar fanns på deras arbetsplats.
Enligt deras egen mamma har de befunnit sig 100 meter från Lisas kropp, utan att kunna förklara varför.
Litauerna tillhörde den begränsade skara som haft tillgång till den byggnad där Lisa återfanns.

Förstår du nu varför många här misstänker att den häktade är rätt GM?
Det finns alltså skäl.

Du skriver själv varför dom befann sig där, det är deras arbetsplats och vem gömmer någon man har mördat på sin arbetsplats där bara ett fåtal har nyckel när man har hur mycket skog , sjöar som helst att dumpa kroppen i, det finns gödsellatriner stora som villor att slänga kroppen i och brunnar hur många som helst, den här GM ville att kroppen skulle hittas så att istället för att låta alla grejer ligga kvar med kroppen så gjordes det en snitzlad bana , man ville gärna få det att se ut son någon annan begått mordet någon man visste hade tillgång till byggnaden och kunde röra sig fritt i området. Är rätt säker på att detta inta var planerat och frågan är om det inte är en olycka och den som har gjort detta har väldigt mycket att förlora eller blev bara livrädd och fick panik
2015-07-16, 23:40
Medlem
Citat:
Det är inte på en väg, och ligger över tre mil från kaféet. https://goo.gl/maps/6ROx9 Jag skulle aldrig dumpa en kropp på en väg där vem som helst kan se mig. Nu är det fjärran för mig, men jag kan tänka mig att en GM som bryr sig om offret vill skydd det från djur och dumpa kroppen inomhus.

I och med att det finns en GM och en död kropp. Tror jag inte att "omtanken" gäller annan än GM själv.
2015-07-16, 23:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
NN är väl en beteckning för okänd person?

Ja, NN står för nomen nescio. Jag vet faktiskt inte vad han heter, har nämnts i tråden och har en klar anknytning till Martorp. Han har i princip samma status som den häktade och AJ alla aspekter.

Sammanboende, access till Martorp och är en man.

Egentligen en starkare koppling till Martorp än vad den häktade har, han jobbar ju där och sägs vara förman, bör ha bäst koll på verksamheten och byggnader.

Jag vill förtydliga att jag inte hävdar att en viss person är mördaren, dock sätter jag tre personer i prioritetsordning baserat på statistik och faktiska förhållanden. Det är ju inte alltid som verkligheten följer statistiken, ingen regel utan undantag så att säga. Dock tänker jag högt och precis som GW tycker jag att den häktade inte passar in i hur det brukar se ut.
2015-07-16, 23:42
Medlem
KluvenTungas avatar
Citat:
Nu får väl herrn kamma sig lite? Fastän det inte är fastställt, finns möjligheten att kroppen förvarades instängd i ett skåp. Som sagt, det vet vi inte - men om det är så menar du alltså att GM brydde sig om offret - och kanske också med hänsyn taget till de anhöriga - ville att kroppen skulle hittas.
2015-07-16, 23:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Pappan körde enligt sina egna uppgifter ut efter Lisa efter endast 30 minuters frånvaro.
efter Endast 30 minuters sen ankomst.
Efter Endast 30 minuter.

Pappan var Först - och Ensam - på brottsplatsen.

Väl där så ringde han efter sina kollegor för att möjligtvis skaffa alibi (dvs visa att han minsann var utom sig av oro och letade).
Efter 1 1/2 timmes aktivitet ringde han polisen.

Hur hade polisen reaerat om ovanstående pappa hade varit schizofren och svetsare typ?

Hur tror du polisen hade reagerat då?

Du behöver inte svara för jag vet vad du hade sagt. Du hade naturligtvis insett att polisen omedelbart hade plockat in honom.

Och det hade de gjort eftersom det då hade varit ett sk skolboksfall. Dvs samtliga varningslampor hade tänts hos polisen. Pappan hade uppfyllt alla kriterier på familjerelaterade mord.

Intressant teori på alla sätt och vis. Men vad är pappans motiv i så fall? Det vi vet är att han har ett våldsamt jobb. Kan pappan ha blivit hjärntvättad eller har avancerad militärteknik används för att få pappan i obalans?

Galen teori men. Jag har funderat kring kungafamiljens giftermål som pågick samtidigt som Lisa försvann. Kan kungafamiljen ligga bakom? Motiv: Någon slags sjuk uppoffrings-ritual?
Senast redigerad av dirtydave82 2015-07-16 kl. 23:46.
2015-07-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollaanristi
Det mesta men tydligen inte allt. Frågan är vad som talar emot mannen?

För närvarande inget, har man fått en månad då lyser skuld lång väg. Polis har så långt mer än man kan ana men bara väntar på bekräftelse av NFC och de ytterliga undersökningar de förehavit.

MGM faller in inom område,
känner väl till område men inte offret, överfall i kort affekt och det blir fel i fyllan och villan. Tror MGM faller inom just fyllan för detta var inte planerat.

Varför dessa spår, enkelt, fullständig panik och bara kastar ut saker som är tillhörigheter, alltså ingen tanke att någon hittar utan panik. Och hur gör jag nu.

Nyckeln till varför Lisa mördade finns tidigare, cafe't, det kan var så lite som ett, gå hem och sov eller liknande eller bara en tokide av MGM. Sexuellt finns med men om det fullbordas finns spår, om inte har fullfordats men GM kan fällas ändå.

Nyckeln är vad som hände 18.00 intill när mobilen tappade kontakten, sägs vara 18.30 men jag är inte så säker på det. Polis vet men vi vet ingenting av det.

Att man ringat in rätt GM tror jag men hur hände detta blir nog mer klurigt i rättegång om MGM nekar, teknisk bevisning avgör.
2015-07-16, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, NN står för nomen nescio. Jag vet faktiskt inte vad han heter, har nämnts i tråden och har en klar anknytning till Martorp. Han har i princip samma status som den häktade och AJ alla aspekter.

Sammanboende, access till Martorp och är en man.

Egentligen en starkare koppling till Martorp än vad den häktade har, han jobbar ju där och sägs vara förman, bör ha bäst koll på verksamheten och byggnader.

Jag vill förtydliga att jag inte hävdar att en viss person är mördaren, dock sätter jag tre personer i prioritetsordning baserat på statistik och faktiska förhållanden. Det är ju inte alltid som verkligheten följer statistiken, ingen regel utan undantag så att säga. Dock tänker jag högt och precis som GW tycker jag att den häktade inte passar in i hur det brukar se ut.

Nu kommer jag igen och säger att det inte är NN (det vill säga förmannen på Martorp) som är skyldig. Men som alla vet kan man ju inte lita på allt som skrivs här. Men jag kan minnas att jag har lovat att äta upp min kanin om jag har fel.

Däremot har jag för mig att han faktiskt har alibi för själva mordtillfället. Men jag är inte säker, kanske kan försöka luska lite kring det.
2015-07-16, 23:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Var förmodligen inte meningen i detta fallet heller. Gm blev trängd in i ett hörn detta blev resultatet utav en irrationell paniklösning...
MGM skulle dessutom hämta pizza i Källby så det fanns helt enkelt inte tid att göra sig av med kroppen på ett säkert ställe. Och sen var det för sent. Han försökte dra misstankarna ifrån Martorp genom att plantera handsken men som tur var verkar den bluffen genomskådats rätt så omgående.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in