2015-07-16, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
Nej.
En fyrtioåring "bör" vara minst kapten, om vi håller oss till ett förenklat huvudspår. Jag skulle personligen tycka att karriären gått i stå om han inte vore på god väg till major vid fyllda 40.
Fast att bli kapten innebär inte att man blir major. Det blir bara färre och färre platser för varje steg, dessutom kan man vara en bra utbildare och därför inte flyttas upp etc.
Citera
2015-07-16, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petter.Dass
Nej.
En fyrtioåring "bör" vara minst kapten, om vi håller oss till ett förenklat huvudspår. Jag skulle personligen tycka att karriären gått i stå om han inte vore på god väg till major vid fyllda 40.

Citat:
Ursprungligen postat av Markdaisy
Så jag kan med gott samvete låta mina fördomar besanna sig. H*n har varit inom FM i minst 10 år (har ej frågat, säkert längre), är 40+, fått graden Kapten = Det är är ingen riktig bedrift? Major borde varit mer rimligt?

Att man inte har gått vidare till major behöver inte betyda att man inte är lämplig för detta. Väldigt många på iallafall arme sidan stannar som kaptener. Detta ofta på grund av att man tycker det är roligare att leda trupp och vara ute i verksamheten medans om man går upp och blir major ofta hamnar på högre staber och väldigt sällan får jobba ute med soldater.
Citera
2015-07-16, 15:21
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Att man inte har gått vidare till major behöver inte betyda att man inte är lämplig för detta. Väldigt många på iallafall arme sidan stannar som kaptener. Detta ofta på grund av att man tycker det är roligare att leda trupp och vara ute i verksamheten medans om man går upp och blir major ofta hamnar på högre staber och väldigt sällan får jobba ute med soldater.

Tillägg: Något som förut också var tämligen vanligt om man blev kapten, och det inte fanns typ ett kompani man kunde bli kompC på.

Jag tackade länge nej till befordran just därför och blev inte förrän i år - då jag fyller 40 - kapten. Jag blev nybakat fänrik 95 och har gjort utlandstjänst 3 ggr. Jag har alltså - i år 20 års tjänst i grönt. I år blev jag så till sist kompC. Kommer aldrig kunna lämna "verksamheten" och bara sitta på stab. Så - jag antar att jag - om jag inte någon gång i framtiden kan bli skolchef eller så - aldrig blir mer än kapten.

Ja - jag var "evighetslöjtnant" på mitt förband.
Citera
2015-07-16, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Tillägg: Något som förut också var tämligen vanligt om man blev kapten, och det inte fanns typ ett kompani man kunde bli kompC på.

Jag tackade länge nej till befordran just därför och blev inte förrän i år - då jag fyller 40 - kapten. Jag blev nybakat fänrik 95 och har gjort utlandstjänst 3 ggr. Jag har alltså - i år 20 års tjänst i grönt. I år blev jag så till sist kompC. Kommer aldrig kunna lämna "verksamheten" och bara sitta på stab. Så - jag antar att jag - om jag inte någon gång i framtiden kan bli skolchef eller så - aldrig blir mer än kapten.

Ja - jag var "evighetslöjtnant" på mitt förband.

Kul att du följde ditt hjärta!

Den yngsta kaptenen du träffat på då?
Citera
2015-07-16, 16:31
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markdaisy
Så jag kan med gott samvete låta mina fördomar besanna sig. H*n har varit inom FM i minst 10 år (har ej frågat, säkert längre), är 40+, fått graden Kapten = Det är är ingen riktig bedrift? Major borde varit mer rimligt?

Jag vet att min morfar var löjtnant vid 29 års ålder, men han borde ha blivit det ett par år tidigare.
Sedan vet jag att han var major när han var 55, men redan när han var 52 var han garnisonschef/skolchef, så han borde ha blivit major runt den tiden.
Från 29 års ålder och nästan 10 år frammåt (vet inte exakt årtal) jobbade han på ett vanligt civilt jobb (skattemyndigheten) innan han hamnade i armén igen.

Var dock Tyskland under WWI och WWII, så det var säkert lite annorlunda där och då.
Tror att man kunde bli befordrad snabbare under den perioden, speciellt på östfronten.
Citera
2015-07-16, 16:38
Medlem
De yngsta kaptenerna jag träffat på har uteslutande funnits i Flygvapnet och är/var..."Luftstrilare" (?) (dvs de om övervakar luftrummet) - de är inte på trupp.

Tidigare kunde de gå som fänrik i två år, därefter löjtnant och därefter börja läsa kaptensprogram (TAP som det hette då) redan efter något år som löjtnant.

Ålder - cirka 24-25
Citera
2015-07-16, 16:57
Medlem
På I21 1984-85 så fanns det en 24-årig kapten, J*han Fölst*d, som var chef för en skyttepluton.
Citera
2015-07-16, 21:02
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merovingen
På I21 1984-85 så fanns det en 24-årig kapten, J*han Fölst*d, som var chef för en skyttepluton.
Ni i Sverige är nog unika med kaptener som plutonchefer o majorer som kompanicheferkompanichefer i infanteriet.

I resten av världen är en löjtnant plutonchef o en kapten kompanichef o slutligen en major/överstelöjtnant bataljonschef.
Citera
2015-07-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Ni i Sverige är nog unika med kaptener som plutonchefer o majorer som kompanicheferkompanichefer i infanteriet.

I resten av världen är en löjtnant plutonchef o en kapten kompanichef o slutligen en major/överstelöjtnant bataljonschef.
Njae, majorer som KC var i utbildningsorganisationen.
I krigsorganisationen var KC normalt kaptener och BC majorer.

Det är många som blandar ihop de två. I min utbildningsorganisation hade vi en major som KC, en kapten som stf. KC. PlutC var allt från löjtnanter till en major.
Så det varierade vådligt i utb. org.
Senast redigerad av Hippie 2015-07-16 kl. 21:12.
Citera
2015-07-16, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merovingen

Stämmer.
Honom hade jag glömt :-). Ok de yngsta kaptenerna jag träffat är "Luftstrilare" från Flyget och en armékapten
Citera
2015-07-16, 23:02
Medlem
[FELPOST]

Ta bort..
Senast redigerad av Macke85 2015-07-16 kl. 23:07.
Citera
2015-07-16, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7

Som vi tidigare konstaterat så var det här alltså gällande för "fredsorganisationen" vid landets utbildningsgarnisoner (regementen).

I den riktiga "krigsorganisationen" var i de flesta plutonchefer förmodligen värnpliktiga fänrikar med 15 månaders grundutbildning, och i bästa fall någon repetitionsutbildningsvecka. Ungefär motsvarande finska reservofficerare med samma grad om man ser till utbildningsnivå alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in