2015-07-16, 18:07
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Ja precis så som du, har jag också tolkat det hela tiden tills nu när jag läste om att de kanske gått ut på gaveln mot norr istället. Inte omöjligt men jag har inte noterat att det varit öppet tidigare men jag är heller ingen allvetare.

Btw, korgen är full.

Jag undrar det jag.... Om den norra gaveln.. Caféet är ju inte riktigt så stort på insidan, att det sträcker bort till den gaveln. Möjligtvis kök/personalrum eller liknande, men jag uppfattar den gaveln låst och bommad inifrån/utifrån dagtid, oberoende av caféet, men jag kan ha tokfel.. Är heller ingen allvetare

Hahaha,, ska strax fixa mer plats i korgen!

Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det går inte skicka PM till dig. Brevlåda full står det.

Men du måste hålla med om att Rebeccas kommentar i så fall är högst märklig?

Reporter: Det var ungefär här hon stod med mopeden?
R: Eh, ja....det var ju här. Eh..ja, det är lite svårt och se ifrån det jag står med min bil.

Så säger man inte om man står på den parkeringen du föreslår.

Och varför ska någon ta sig genom caféets baksida?

Inte så märklig faktiskt, för det är i princip omöjligt att se baksidan från den södra parkeringen.
Men det är desto mer insyn till "mopedplatsen" från den norra parkeringen..

Uttrycket är småluddigt, men det är också precis så man kan säga i det sammanhanget:
"Eh, ja....det var ju här. Eh..ja, det är lite svårt och se ifrån det jag står med min bil."

-- Passar i mina öron perfekt in på att kollegornas bil stod på södra parkeringen. Det är också rimligt av den anledningen att denna parkering ligger närmst caféets entré = bekvämt.
R uttrycker sig på ett helt naturligt vis, tycker jag.

Vad skulle alternativet varit?
"Nej, jag kan absolut inte se från där min bil står"
" Det är omöjligt att se från där min bil står"
2015-07-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Över vägen till ladan? Och sedan gick GM med kärran till bostaden?

Omlastning bakom ladan till bil.
2015-07-16, 18:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Omlastning bakom ladan till bil.
Jo, men på något sätt kom kärran till bostaden. Den ryms inte i deras bil.
2015-07-16, 18:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xbaser
Är väl vanligare att man surfar på mobil i skuggan? I alla fall för min egen del. Men det spelade kanske inte så stor roll just den här kväll när vädret ändå inte var på topp.

Det är lite svårt att övertyga somliga här, hur perfekt utrymmet bakom faktiskt är (dessutom i lä för vinden som var påtaglig) för att diskret uträtta sina behov vare sig man är man eller kvinna. Nu tror jag inte på ngn wc-teori alls iofs, det skötte hon nog om innan hon steg ut över tröskeln.
Det kallar jag att dra alla över samma kam. Hon kan mycket väl ha känt trycket när hon satte sig på moppen.
2015-07-16, 18:12
Medlem
Theforeigners avatar
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4146949-polisen-har-hittades-lisa-holm

Lars Johansson (länskriminalens chef) vill heller inte kommentera på vilket sätt som Lisa Holm blev bragd om livet.
– Vi har ett muntligt besked om det, men vi har inte fått det bekräftat av rättsläkarna så vi går inte ut med det i nuläget. Vi kan bara konstatera att det är någon annan person som förorsakat döden, säger Lars Johansson.

Den fullständiga obduktionsrapporten beräknar han få först om två eller tre veckor då Nationellt forensiskt centrum fortfarande väntar på en del analys- och provsvar.
– Sedan ska ju rättsläkaren skriva sitt utlåtande och det handlar inte om en sida utan tio eller tolv, säger Lars Johansson

Det finns fortfarande tips kvar att bearbeta och polisen arbetar brett och förutsättningslöst samtidigt som d[b]e utreder den misstänkte mannens eventuella inblandning.
2015-07-16, 18:15
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag undrar det jag.... Om den norra gaveln.. Caféet är ju inte riktigt så stort på insidan, att det sträcker bort till den gaveln. Möjligtvis kök/personalrum eller liknande, men jag uppfattar den gaveln låst och bommad inifrån/utifrån dagtid, oberoende av caféet, men jag kan ha tokfel.. Är heller ingen allvetare

Är ju inte alls ovanligt dock att man låser om sig och går ut ifrån en annan ingång än huvudentrén på arbetsplatser. Bommen kanske är det sista som läggs över varje dag? Men som sagt, ingen här kan veta detta.

Ja, någon av de alternativen du skrev ligger ju närmare till hands att säga. Eftersom de kan helt enkelt inte se mopeden alls från den parkeringen.
2015-07-16, 18:16
Medlem
Citat:
Gaveln/utbyggnaden i norr verkar vara låst och bommad oavsett caféets öppettider. Möjligtvis hör inte den delen till caféet i denna mån?

Jag känner mig ganska säker i att påstå att entrén förmodligen är det det sista som bommas, därefter har personal sina bilar parkerade på den södra parkeringen = närmast att gå, även om man måste ta några steg på landsvägen.
Parkeringen i norr verkar uteslutande användas av café-gäster (?) och därmed blir således "mopedtjejen" allt som oftast ensam efter att alla skiljs åt vid caféets entré.

Vidare verkar det inte finnas någon vettig möjlighet att ta sig fram på caféets baksida = tät vegetation.

Samtliga intervju-klipp med kollegor faller faktiskt ihop mycket väl med ovanstående, såvitt jag kan förstå.

Jag kan inte hålla med dig om att entrén på gaveln inte skulle användas, jag tror att den står öppen dagtid så gäster och personal kan gå ut för fika eller för raster eller för att kunderna har nära till sin bil där...efter att gästerna fikat klart går de ut till bilen.

Jag anser att genom intervjuer kan man utläsa att gaveln är den entré som personalen använder i första hand och där man larmar av/på.
2015-07-16, 18:16
Medlem
Kan ju bara nämna att Kinnekulle är välbesökt, framförallt på vår/sommar och framförallt på helgdagar, och framförallt vid bra väder (vilket det väl var när LH försvann? Jag kan ha fel...)

Och vägen vid caféet/ladan är den största vägen över Kinnekulle och således den mest trafikerade.

Har ingen uppgift på hur många bilar som passerar just den här platsen vid den här tidpunkten, men om man bor på Kinnekulle eller i området så vet man att vägen inte är såpass lite trafikerad att det blir riskfritt att släpa/dra någon över vägen. Framförallt inte i dagsljus.

Så antingen har man gått helt bananas och struntat i risken, eller så har LH självmant gått över vägen, eller så har hon inte varit i ladan överhuvudtaget, trots att hennes (eller är det verkligen bekräftat) handske har hamnat där.
2015-07-16, 18:18
Medlem
Citat:

Inte så märklig faktiskt, för det är i princip omöjligt att se baksidan från den södra parkeringen.

Uttrycket är småluddigt, men det är också precis så man kan säga i det sammanhanget:
"Eh, ja....det var ju här. Eh..ja, det är lite svårt och se ifrån det jag står med min bil."

-- Passar i mina öron perfekt in på att kollegornas bil stod på södra parkeringen. Det är också rimligt av den anledningen att denna parkering ligger närmst caféets entré = bekvämt.

Även om man står på norra, har man ju bara full insyn till baksidan om man står på nersidan, invid åkerfältet. Jaddå, jag har provat flera parkeringssätt i mitt oprofessionella undersökande.

En del parkerande cafe´-besökare undrade nog vad jag hade för diagnos vid tillfället.
2015-07-16, 18:18
Medlem
Citat:

Jag håller med dig. Om Rebecka hade sin bil parkerad vid den norra gaveln borde hon kunnat ha sett LH:s moped på baksidan. Jag tolkar Rebeckas uttalande som hon aldrig sett mopeden den här dagen öht.
2015-07-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Jag håller med dig. Om Rebecka hade sin bil parkerad vid den norra gaveln borde hon kunnat ha sett LH:s moped på baksidan. Jag tolkar Rebeckas uttalande som hon aldrig sett mopeden den här dagen öht.

Det beror väl på vart hon stod parkerad, stod Rebecka parkerad närmast vägen fast på gaveln så att säga så ser hon inte till baksidan
2015-07-16, 18:26
Medlem
Om vi nu antar att kollegorna och Lisa gick ut från den norra entrén

Vad får vi då?

Kollegorna har då väldigt nära till sin bil och hoppar säkerligen in i den relativt snabbt och åker iväg, på vägen uppmärksammar de en silvrig bil som står parkerad lite konstigt..

Kvar har vi Lisa på baksidan som kanske byter om inför färden hem, kollar mobilen o,s,v

GM, kan finnas vid ladan för att kolla måndagens jobb (därav bilen)
Kan även vara gömd vid baksidan

Jämfört med om kollegorna haft bilen på den södra parkeringen, då kanske de förväntat sig att höra Lisas moped eller sett henne åka iväg då de haft längre väg att gå och på så sätt var de kvar längre i området

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in