2015-07-15, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Tror inte att detta har nämnts i tråden förut.. Men pappan och hans vänner från försvarsmakten var redan på plats och sökte efter Lisa när polisen kom dit kvällen hon försvann. Dessutom hovrade en av försvarets helikoptrar i luften redan då. Så att pappan endast skulle vara någon mekaniker inom försvaret går nog att utesluta.

Det har nämnts och jag tror att pappans snabba reaktion samt kontakter inom försvarsmakten som ledde till snabbt mobilisering överraskade GM ordentligt. Det var oförväntat.
2015-07-15, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Tror inte att detta har nämnts i tråden förut.. Men pappan och hans vänner från försvarsmakten var redan på plats och sökte efter Lisa när polisen kom dit kvällen hon försvann. Dessutom hovrade en av försvarets helikoptrar i luften redan då. Så att pappan endast skulle vara någon mekaniker inom försvaret går nog att utesluta.
Oavsett vad han har position går det väl inte till så inom försvarsmakten att man får använda personal och helikopter till privata syften? Om jag är - låt oss säga en polis av högre rang - får jag då tillgång till polishelikopter och pilot bara för att min dotter inte kommit hem. Nej, vad får göra är att anmäla henne försvunnen.
2015-07-15, 20:02
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det fanns många platser att gömma kroppen tillfälligt på, så varför just på en plats som kan knytas till dem? Och det blev många tillfällen nattetid att flytta kroppen tills den hittades.

Din gissning förutsätter flera antaganden. MGM är skyldig. Han har koppling till boden. Han använde den som tillfällig förvaringsplats. Om ett antagande är oriktigt faller hela gissningen.
Nej, ska man flytta, flyttar man ju långt bort till något ställe man inte kan kopplas till. Inte minst för att kriminalteknikerna skulle se att kroppen flyttats på likfläckar om det skett inom ett par dagars tidsspann.
Jag antar att det är just därför de är så intresserade av ladan vid cafét och Blomberg 10.
2015-07-15, 20:03
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Och lämna en stor skylt bakom kaféet "Det har hänt Lisa något allvarligt". Det var ingen som körde tillbaka moppen.

Fast om det skulle vara en kidnappnings-/utpressningshistoria bakom allt, är det fullt möjligt.
2015-07-15, 20:05
Medlem
crazymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Oavsett vad han har position går det väl inte till så inom försvarsmakten att man får använda personal och helikopter till privata syften? Om jag är - låt oss säga en polis av högre rang - får jag då tillgång till polishelikopter och pilot bara för att min dotter inte kommit hem. Nej, vad får göra är att anmäla henne försvunnen.

Precis vad jag tänkte också. Att samla ihop några kollegor på frivillig basis är väl en sak,men att rekvirera en helikopter känns ju lite utanför vad som är brukligt. Även om jag har all förståelse för det
2015-07-15, 20:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Nej, ska man flytta, flyttar man ju långt bort till något ställe man inte kan kopplas till. Inte minst för att kriminalteknikerna skulle se att kroppen flyttats på likfläckar om det skett inom ett par dagars tidsspann.
Jag antar att det är just därför de är så intresserade av ladan vid cafét?
Ja, ladan är lågoddsare som mordplats, och Martorp var sannolikt avsedd som slutlig dumpningsplats. Lika sannolikt var syftet med att flytta kroppen att dölja mordplatsen, som kan kopplas till GM.
2015-07-15, 20:07
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Fast om det skulle vara en kidnappnings-/utpressningshistoria bakom allt, är det fullt möjligt.
Nej, om moppen hade gömts hade söket fördröjts och försvårats. Det hade underlättat för kidnapparna.
2015-07-15, 20:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hoppas på ett entydigt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, men då hade drygt fem dygn hunnit passera, räknat från försvinnandet. - Vad som egentligen hänt under den tiden är helt okänt - kanske t.o.m. för polisen. - Det är bara att hoppas att någon av alla de teknikerpåsar som fyllts innehåller ett entydigt svar.

Ja, tyvärr kom det att göra det!

För oss, den breda allmänheten, är det ju helt okänt vad som kom att hända under dessa drygt fem dygn. Endast GM vet detta. Vi får verkligen hoppas att polis och åklagare vet mera.

Det är bara att hoppas att svaren på alla kemiska/tekniska analyser kan ge ett entydigt svar på denna fråga.
2015-07-15, 20:09
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Vad används den till nu? Jag undrar bara hur det kommer sig att MGM har nyckar till den.

Eftersom vi inte vet om den var låst så kan det bli lurigt att veta vem som hade tillgång till ”nycklarna”.
2015-07-15, 20:11
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

Men om han är en särskild officer, kanske med en hotbild mot sig som därigenom berör rikets säkerhet, att extra resurser avsätts till undsättande av dotter?
2015-07-15, 20:13
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Nej, om moppen hade gömts hade söket fördröjts och försvårats. Det hade underlättat för kidnapparna.

Inte om de tog henne långt därifrån i några dagar.
2015-07-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, precis. På dit-färden lär hon sannolikt färdats på asfalt så gott det går, av just den anledningen du tar upp: Hon kör scooter, och dessutom förmodat enslig väg, japp.

Men jag tror att färdvägen för henne på ditresan skulle kunna vara:
RV26 - in på Holmestadsvägen - Vidare till Götene ut på RV44 - fram till Källby - ner mot caféet.
Hemvägen - tvärtom då.

Ja, det är ju den vanligaste vägen och i synnerhet om man inte känner till trakten helt.
Jag inbillar mig däremot att hon i samråd med far/mor stakat ut en annan väg på förhand, som är mindre trafikintensiv. Förvisso är 44:an bred och fin fram till Källby men den är också ganska hårt trafikerad på söndagar och vid hårda vindbyar är 44:an inte alls rolig att åka tvåhjuligt, långsamtgående fordon på eftersom det är så mycket öppna fält.

Jag är mer inne på att man tar av höger vid Holmestads kyrka, korsar E20 och passerar igenom Kinne-Vedum.
Tar vänster vid Kinne-Vedums kyrka mot Götene, svänger höger strax efter den skarpa högerkurvan in mot Kestad för att vid Kestads kyrka svänga vänster mot Kinne-Kleva.
Här kör man visserligen på grusväg men den är hårt packad och mc/moped/scooter har lätt att ta sig fram och den är vidare ganska bred och framförallt ett rakt spår i rätt riktning. Man passerar uppfart till Sjustjärnorna och efter den enda kurvan som vägen erbjuder, är man strax framme vid fyrvägskorsningen i Kinne-Kleva, där grusväg slutar.

Man kör rakt fram i korsningen och genom samhället, passerar Kleva-kyrkan och vidare ut från samhället passeras infart mot Sandtorp och Kinnekulle Ring på höger sida och man närmar sig Husaby.
Vid Husaby kyrka, svänger man rätt upp höger och passerar en gård på höger sida innan Martorp dyker upp. Man fortsätter vägen ut till den slutar i trevägskorsning i Blomberg, sedan vänster mot Källby och längs vägen ligger Klostercafe'et med infart till vänster.

Det kan låta som en krånglig väg vid beskrivning men som pendlarväg för mopedåkare är den att föredra för att undvika tung trafik men ändå hålla sig vid bebodda områden. Men den kräver ju viss lokalkännedom, även om alla kyrkor med fördel används som riktmärken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in