Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-07-10, 17:51
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Kan du ge ett exempel på detta?

Exempel? Vet inte om du driver med mig, är vänligt inställd eller bara vill djävlas. Jag tar det säkra före det osäkra och svarar dig på klassiskt internetmanér. Aggressivt.

Lyssna på de båda avsnitten. lemasive är en skitstövel. Och han stoltserar med det. Han säger, för att tala klarspråk, att han gillar att göra andra illa, för alla andra är så dumma i huvet, tycker lemasive. Hade han nöjt sig med att bara vara elak på nätet, hade det varit en sak, men han har ju fläkt ut sig i dags- och kvällspressen, som en stolt misantrop. Och i inget av de två avsnitten blottas ett endaste positivt drag hos lemasive. Han framhärdar konstant i att alla andra är idioter och dumskallar. Det finns inte tillstymmelse till glimten i ögat eller något som helst humoristiskt hos honom. Han är en elak djävel helt enkelt. Han föraktar allt och alla och har aldrig någonsin ens snuddat vid tanken på att om det är så att där jag är, är det alltid så att alla andra alltid är dumma i huvet, så kan det ju faktiskt vara så att det är jag som har fel. Den tanken finns eller dyker så småningom upp hos alla friska människor. Hos de verkliga idioterna finns det inte på kartan, att kritiskt iaktta sig själv. lemasive är ju ett typexemel på en sådan person. Han vet hur saker och ting hänger ihop, hur samhället är funtat, han är intelligentare än alla andra, så därför har han rätt att vara elak. Förutom att vara en hemsnickrad moralisk teori, som självklart som allt hemsnickrat saknar all bäring på verkligheten, så är det en sjävlbild som är allt annat än berömvärd. Mannen har ju för all del fru och kanske snart barn, och man kan ju hoppas att han åtminstone eventuellt snart, börjar fundera lite grand på sig själv.

lemasive är ju inte ens rolig. Söker man på nätet så hittar men fler saker än bara det salgoud gett exempel på. I stort sett allt är bara elakt. Det finns ingen humor, ingen eftertanke eller självreflektion i något endaste han skrivigt. Det enda som finns är förakt för medmännskor. Och det är väl det som gör lemasive till bara en vanlig random svensk. En nolla helt enkelt. En bonnläpp som råkat växa upp i Stockholm, om ens det, dialekten till trots, den kan ju vara tillägnad, och som sådan tror sig bättre vetande, med en rätt att göra andra illa. Ett uppblåst svullo, snulligt äckligt ego, som inte ens när han gör andra illa, bemödar sig om att vara i vart fall lite trevlig. Dessutom går han ut och som jag sagt ovan, stoltserar med sitt människoförakt i media. Snacka om attention-ho. Hade han varit rolig, hade jag kunnat tycka annorlunda. Men han är ju inte ens det minsta rolig. Han är bara elak, för elakhetens egen skull. Dåligt, lågt och synnerligen föraktansvärt. Och salgoud hanterade honom mycket bra. salgoud blottlade, i mitt tycke, lemasives osympatiska svineri till ursäkt för personlighet.

Och jag undrar, ska verkligen denne människoföraktande tölp bli lärare? Hörde kanske fel, men visst gick medmänniskoföraktaren på nån slags högskoleutbildning. Som han föraktade och hatade. Och helt allvarligt, lemasive är elak mot andra som skriver kommentarer. Mot verkliga makthavare, massmediafolk och politiker, vågar han inte vara elak. När massmedia knackar på dörren fläker han ut sig själv som den värsta hora. Ben Dover, borde vara hans nästa nick. Ben Dover, som glatt tar den i tvåan! Bara det är rätt personer som levererar in i tvåan, så går det nog vägen. Det är lemasive. Internets svar på lavemanget.

Lyssna på båda avsnitten. Märker du inte att salgoud tar avstånd från lemasives skändliga människoförakt, så är du tondöv. Och mot den dövheten finns ingen hjälp. Hjälper inget implantat. Men sjukpenning kan du säkert få. Men för din ugglelika trångsynthet kommer du inte att få några bidrag. Glasögon mot det, får du som alla andra med synfel, betala själv.

Avsnitten med lemasive är de bästa som salgoud hittills publicerat. Underhållningsvärdet är fenomenalt. Exempel? På vad? Hur dumma många som skriver kommentarer anonymt är? Ja, det ger dessa två avsnitt ett mycket talande exempel på. Och dumskallen är inte ens anonym!
Citera
2015-07-11, 12:48
Medlem
Dammigs avatar
Lyssnade på Bruce_Lee del 1 när det först utgavs i poden.
Tyckte det var konstigt och gränsfall på värdelöst, och stängde ner.
Men.
Lyssnade just nyss på del 2 och tycker det var helt suveränt. Så olika det kan vara. Troligen min egen sinnesstämning vid olika tillfällen som bråkar. Ska ta om del 1 igen.
Hursomhelst, en suverän pod som följs slaviskt.

Ös på Salgoud, Skitbra fixat.
Citera
2015-07-12, 16:59
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Det där var lite mer än vad jag hade räknat med men jag ska ta mig tid att svara eftersom du verkar så oerhört engagerad, är ju väldigt tråkigt när man lägger ner mycket jobb utan respons.

Träffad, eller?

Och då vet vi vem du är. Vill du ha vettiga svar, skriver du inte one-liners. Det du nu skrivigt, kunde du skrivigt redan från början, men det gjorde du inte. Du tyckte en sketen one-liner med frågetecken efter var ett bra och smart svar. Det var det inte!

För att övergå till mer viktiga saker, satt i relation till salgouds pod, så har jag följande att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Först och främst - tack som fanken för denna utförliga feedback! Det är precis sådant - inte minst det negativa - som jag älskar att höra. Jag vill ständigt förbättra podden och försöker alltid ta feedback ombord, så du ska ha ett stort tack för att du tog dig tiden att skriva detta!

Mitt mål är att göra en pod som vem som helst kan lyssna på, så det är riktigt bra att du poängterar detta. Medans jag läste det funderade jag på hur jag kan förbättra det hela, och det slog mig direkt att jag borde bryta in i diskussionerna och ge mer bakgrundsinformation. Detta måste bli kortfattat eftersom många som lyssnar redan känner till hur allt funkar, men samtidigt borde jag snabbt dela den information som behövs för att hänga med.

Om du råkar ha tankar om hur detta kan utföras - och när det behövs - så vore det helt fantastiskt. Det är inget jag väntar mig såklart, men det är värt att fråga utifall du skulle ha något.

Jag vet inget om etermedier och vet inte hur man ska appelera till fler än de redan invigda. Så tyvärr kan jag inte ge några tips. Min kritik blir så klart därför bara negativ, eftersom jag inget positivt har att erbjuda. Men du har i trådstart och därefter bett om respons, och därför gav jag respons. Att min respons ska vara uppbygglig i poddhänseende, uppfattade jag inte. Är faktiskt helt lost när det gäller idéer på det området, men jag kan ju fundera en stund, och återkomma skulle jag komma på nåt positivt.

Citat:
Borde det stavas flashbangpodd.com, eller hur menar du? Kanske du enbart syftar på stavfel på sidan? Dessa är absolut inte avsiktliga, och faktum är att jag brukade vara en riktig stavningsperfektionist.. Framförallt med särskrivningar! Som du säger beror eventuella stavnings- och grammatikfel med stor säkerhet på att jag bott utomlands i snart 9 år, och jag har dessvärre tappat mycket av min svenska. Det låter patetiskt, men eftersom jag flyttade när jag var 18 och knappt har använt min svenska sedan dess så har jag helt enkelt tappat mycket. Dessutom jobbar jag som en gris, så jag hinner inte korrekturläsa det jag skriver (vilket är ganska ironiskt med tanke på att jag frilansar som korrekturläsare, dock på engelska). Men jag ska gå igenom allt på sidan och se till att det blir rätt! Tack för att du poängterade det. Det var sannerligen inte min avsikt att trolla, haha.

Jag reagerade på att du skrev ända istället för enda. Och några småsaker till. Men du ska inte fästa allt för stor vikt vid hur jag stavar. Ortdet pod har en kort vokal och på engelska är det uppenbarligen okej att skriva enkel-konsonant efter kort vokal. På svenska skriver man normalt dubbel-konsonant efter kort vokal. Just för att markera att det är en kort vokal. Säger inte att du gör fel där. Det korrekta kan mycket väl vara att skriva pod istället för podd. Så är det förmodligen. Var mer en i all hast uppkommen fundering, som jag utan närmare eftertanke skrev i min kommentar.

Citat:
Trist att du tycker de är osmakliga, men detta är enda tillfället där jag känner att jag vill ge lite "försvar," eller iaf förklara mitt resonemang. Gällande Gangstalking så var min avsikt aldrig att driva med fenomenet - jag förstår helt att det handlar om människor med som till varierande grad lider av psykiska problem, och det är inget att skratta åt. Därmed försökte jag heller inte presentera avsnittet på ett sätt som var humoristiskt, utan ville bara lyfta fram det han har skrivit. Jag har också - under ett par månaders tid - försökt få kontakt med såväl folk på Flashback som andra (engelskspråkiga) sidor skrivit om sina erfarenheter för att prata med dem och få större förståelse. Dessutom har jag jobbat med att få med ett flertal psykologer som kan förklara det hela mer kliniskt, men dessvärre har detta ännu inte mynnat ut i något konkret. Mitt mål är fortsatt att skapa större förståelse, och jag jobbar vidare på att få kontakt med folk som har mer insikt.

Det är min personliga uppfattning att det är osmakligt. Andra tycker det inte. Och min uppfattning är inte den korrekta. Du får inte låta dig nedslås av mitt illa valda ordval. Osmaklig kan mycket väl bytas ut mot olycklig, som har en helt annan klang, samtidigt som det ordvalet ger uttryck för ogillande.

Citat:
Raffa är en annan femma. Att han har psykiska problem är solklart, och jag funderade under ett par veckor över hurvida jag borde framföra det hela på ett humoristiskt sätt. Mitt slutargument blev att det möjligtvis kan vara till skada för Raffa själv, men samtidigt hoppas jag att bloggen jag läste såväl som mitt avsnitt kan avskräcka de tonåringar han försöker rekrytera - att "ganstervärlden" han skapar framstår som löjlig och inte "cool," vilket för mig är positivt. Jag ämnar också kontakta Raffa när han är frigiven, så att han får chansen att uttala sig. Han kommer då behandlas med full respekt, och jag kommer inte driva med honom, men samtidigt kommer jag (precis som med Lemasive) inte acceptera argument som för mig är ogenomtänkta.

Återigen är det bara vad jag själv kände, när jag lyssnade på avsnittet för att därefter gå in på Flashback för att läsa. Raffa bjuder på sig själv och jag är böjd att avstå från att försvara min kommentar här. Min kommentar var lika förhastad som Raffas sifferkonto-kommentering är.

Citat:
Haha, ja han är kungen av att trolla! Nibbler är prinsen..

Solklart troll. Bra på det dessutom.

Citat:
Detta är ett förslag som varit uppe tidigare.. och det är helt klart av intresse. Om du/ni har förslag på folk ni skulle vilja höra en debatt mellan får ni gärna skicka in dem. Jag har aldrig tidigare försökt vara moderator (jag brukar ha ganska starka åsikter själv) men det skulle helt klart vara intressant, och jag tror nog att jag skulle kunna vara neutral vid behov.

Vid närmare eftertanke så är det nog ingen bra idé. Känner du dig hågad, ska du så klart göra ett sånt avsnitt. Men det blir nog svårt. Vem vet, kanske skulle de med olika åsikter på Flashback helt plötsligt upptäcka, pratade de med varandra, att de egentligen tycker i grunden lika. Det skulle inte vara så spännande att lyssna på.

Citat:
Många tack!

Det är jag som ska tacka dig. Tänk att nån faktiskt tagit Flashback och flyttat ut det från just Flashback. Fler än du har tänkt tanken, tro mig, men du är egentligen den förste som verkligen realiserat det. Tack salgoud. Tar tillfället i akt, att också be om ursäkt för att jag dragit in munkäftandet i tråden om din eminenta podd. Passar inte här, men du har ju faktiskt intervjuat/samtalat med en käftis, så jag kunde inte låta bli. Onödigt och dumt, men jag kunde bara inte låta bli. Napp fick jag dessutom. Det är uppenbarligen fler än du tror, salgoud, som läser din tråd och lyssnar på din podd.
Senast redigerad av Naranbaatarkhan 2015-07-12 kl. 17:04. Anledning: ironiskt nog: rättstavning
Citera
2015-07-13, 02:12
Medlem
Gastropodas avatar
Kan inte Raffa och Lemasive ta ett snack ihop? Två individer benägna att ändra åsikt lika mycket som en tegelvägg. Och de står på varsin sida om denna vägg.

Men iaf. Lemasiveavsnittet har något som de andra avsnitten inte har och det är det där gnisslet. Just att ni är oeniga i vissa frågor. Mer av det vill jag höra! Kanske lite svårt att välja ut personer att intervjua som du kommer "lagom" överens med. Menmen...

Hittar du ingen att bråka med så gör det inte jättemycket. Alla avsnitten är väldigt kul att lyssna på!

Hälsa mor och far
Citera
2015-07-13, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gastropoda
Kan inte Raffa och Lemasive ta ett snack ihop? Två individer benägna att ändra åsikt lika mycket som en tegelvägg. Och de står på varsin sida om denna vägg.

Men iaf. Lemasiveavsnittet har något som de andra avsnitten inte har och det är det där gnisslet. Just att ni är oeniga i vissa frågor. Mer av det vill jag höra! Kanske lite svårt att välja ut personer att intervjua som du kommer "lagom" överens med. Menmen...

Hittar du ingen att bråka med så gör det inte jättemycket. Alla avsnitten är väldigt kul att lyssna på!

Hälsa mor och far
Kalasbra idé!

Salgoud var inte du inne på att försöka få en intervju med Raffa? Har du hittat någon i hans närhet som i sin tur kan länka vidare?
Citera
2015-07-14, 10:10
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Kalasbra idé!

Salgoud var inte du inne på att försöka få en intervju med Raffa? Har du hittat någon i hans närhet som i sin tur kan länka vidare?

En intervju med självaste Raffa vore ju en fantastisk del två av Raffaavsnittet! Det måste väl gå att lösa genom att bara skicka ett litet brev till Raffa? Är han ens bara hälften så förtjust i att få uppmärksamhet som han var förr lär han ju vara på direkt!
Nu har jag förvisso inte följt Raffatråden på ett bra tag så jag vet inte om han har förändrats, men det har jag svårt att tro.
Jag kan lätt ta på mig den uppgiften att skriva brev till Raffa om det skulle vara något Salgoud kan tycka är en bra fortsättning av sagan om Raffa.
Citera
2015-07-14, 20:18
Medlem
Herrtrosas avatar
Snubblade över den här tråden av en slump, började lyssna på podden och blev glatt överraskad. Det här kommer jag följa!
Citera
2015-07-14, 22:06
Medlem
Salgouds avatar
Återkommer och svarar på grejer imorrn, men..

Avsnitt 24 - Övernaturligheter - ute nu!

Lyssna sent på kvällen/natten, ensam, i mörkret. Finns på Soundcloud, iTunes, appar, och webbsidan - och glöm inte att du kan hjälpa podden genom att gilla den på facebook. Hörlurar rekommenderas.
Citera
2015-07-14, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
En intervju med självaste Raffa vore ju en fantastisk del två av Raffaavsnittet! Det måste väl gå att lösa genom att bara skicka ett litet brev till Raffa? Är han ens bara hälften så förtjust i att få uppmärksamhet som han var förr lär han ju vara på direkt!
Nu har jag förvisso inte följt Raffatråden på ett bra tag så jag vet inte om han har förändrats, men det har jag svårt att tro.
Jag kan lätt ta på mig den uppgiften att skriva brev till Raffa om det skulle vara något Salgoud kan tycka är en bra fortsättning av sagan om Raffa.
Del två skall ju vara rättegångsförhören. Sedan återstår att någon måste ha tillstånd att ta emot samtal från Raffa i hans INTIK på den anstalt han nu sitter. Vem vill stå för det i så fall?
Citera
2015-07-15, 00:51
Medlem
Bruce_Lees avatar
Citat:
Del två skall ju vara rättegångsförhören. Sedan återstår att någon måste ha tillstånd att ta emot samtal från Raffa i hans INTIK på den anstalt han nu sitter. Vem vill stå för det i så fall?

Det där är ju visserligen en ganska omständlig process. Visst är det så att inte vem som helst kan få tillstånd till det heller? Jag tänkte snarare att man kör intervjun brevledes. Nu är ju inte det på samma nivå och blir kanske inte alls bra heller men mycket enklare och större chans att få igenom.
Citera
2015-07-15, 12:13
Medlem
Salgouds avatar
Lyssnade på avsnitt 3 nu på morgonen för att för skojs skull jämföra lite med avsnitt 24 eftersom de är på samma tema. Helvete vilken skillnad det har blivit! Detta är till stor del tack vare de många tips jag har fått från er lyssnare på hur jag kunde förbättre ljudkvaliteten, samt donationerna. Tack som fanken ska ni ha allihopa, självklart för att ni lyssnar och sprider ordet (vi är på väg mot ett lyssnarrekord - nästa lika många lyssnare på 2 veckor som hela förra månaden och betydligt fler än tidigare i år), men också för alla tips och feedback. Det är förbaskat skoj att få göra podden!

Citat:
Ursprungligen postat av Gastropoda

Hälsa mor och far

Haha, ja det hade varit något, det.. Jag pratar gärna med folk som jag är oening med kring något, men det har helt enkelt blivit så att de jag "intervjuat" har visat sig vara folk med mestadels fina åsikter.. Tar gärna förslag på någon som är kontroversiell och uttalad.

Det ska jag göra

Citat:
Kalasbra idé!

Jag har försökt ta kontakt med ett flertal av de som kommit upp i samtalen kring Raffa, men inte haft någon framgång dessvärre. Ställer mig väl lite tveksam till en intervju med honom i dagsläget.. Ska fundera på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Snubblade över den här tråden av en slump, började lyssna på podden och blev glatt överraskad. Det här kommer jag följa!

Härligt! Välkommen.

Citat:

Antar att han inte får ringa utomlands? Kan de ta emot samtal? Om en intervju ska publiceras under FlashBang vill jag nog att jag själv utför den i just detta fallet, annars är jag öppen för att andra är med och leker.

Citat:
Ursprungligen postat av Bruce_Lee
Det där är ju visserligen en ganska omständlig process. Visst är det så att inte vem som helst kan få tillstånd till det heller? Jag tänkte snarare att man kör intervjun brevledes. Nu är ju inte det på samma nivå och blir kanske inte alls bra heller men mycket enklare och större chans att få igenom.

En brevintervju hade ju faktiskt kunnat fungera. Har någon koll på hur jag i så fall får iväg ett brev till grabben? Iofs lite trist om han ska få reda på var jag bor. :P
Senast redigerad av Salgoud 2015-07-15 kl. 12:59.
Citera
2015-07-15, 18:32
Medlem
sericss avatar
Kommer det något avsnitt ikväll också eller? No Pressure!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in